Sari la continut

De șapte ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

În conflictul dintre vatman și șofer cel mai grav a greșit Poliția Rutieră, pentru că întreține cu bună știință un climat contravențional în trafic

tramvai - captura

Foto captura

Un vatman se folosește de tramvaiul la a cărui cârmă se află pentru a tampona un autoturism, al cărui șofer îl șicanase anterior, deplasându-se pe șine și frânând fără motiv în fața acestuia. Un scenariu aproape ireal, foarte greu de imaginat. Iată cum victima devine agresor. Cum a fost posibil?

Pentru că societatea este frământată de această întrebare, dintre vatman și șofer cel mai grav a greșit Poliția Rutieră, pentru că întreține cu bună știință acest climat contravențional în trafic.

Orice șofer care circulă sau traversează frecvent Bucureștiul a observat o practică atât de întâlnită, încât pare a fi regulă, nu abatere. Dacă la început depășirea coloanei și plasarea înaintea ei, blocând astfel banda alăturată, destinată circulației într-o altă direcție, ori linia de tramvai, sau chiar prin pătrunderea în intersecție pe culoarea roșie a semaforului, era apanajul unor nesimțiți din rândul celor cu mulți bani, sau/și cu relații, mai recent au această îndeletnicire și nesimțiți din rândul oricărei alte categorii de șoferi. O particularitate extrem de importantă a acestei contravenții, față de majoritatea celorlalte, stă în faptul că ceilalți participanți la trafic, conformiștii, sunt afectați în mod direct. Astfel, pentru fiecare nesimțit care depășește coloana și se așează înaintea celorlalți, ceilalți participanți la trafic vor avea mai mult timp de așteptat pentru a traversa intersecția respectivă. Iar frustrarea crește direct proporțional cu numărul nesimțiților, altfel persoane cu un spirit civic foarte bine dezvoltat. 

De-a dreptul revoltător este faptul că de foarte multe ori această rutină zilnică este vegheată de unul sau mai mulți oameni ai legii, ce e drept mai frecvent aceștia fiind de la Poliția Locală, care prin impasibilitatea lor legitimează acest comportament. În acest fel, odată cu trecerea timpului, cel puțin în materie de trafic rutier în orașele aglomerate, statul român s-a transformat dintr-un stat de drept într-o anarhie, un stat în care a început să domnească legea junglei, în cazul de față fiind cât se poate de clar că vatmanul „și-a făcut singur dreptate”. Comportamentul vatmanului, inacceptabil și iresponsabil până la urmă, reflectă o mare acumulare de frustrare, pentru care, cel mai probabil, nu s-a căutat nici o supapă.

Găsesc inacceptabil gestul vatmanului, pentru că față de încălcarea legii trebuie să răspundem prin determinarea celor responsabili cu aplicarea ei să-și facă datoria, în nici un caz printr-o altă încălcare a legii. Statul de drept ne obligă să uzăm întotdeauna de pârghii validate prin lege.

Spre exemplu, lucrând în Pipera, unde liniile de tramvai sunt delimitate complet de șosea, vedeam zilnic mai multe taxiuri parcate pe liniile de tramvai, în dreptul accesului la metrou. Șoferii de taxi nu aveau suficient bun simț cât pentru a elibera calea tramvaiului nici măcar atunci când îl vedeau apropiindu-se, se puneau în mișcare doar după ce tramvaiul se oprea în spatele lor, claxonându-i. Deși circulam foarte rar cu tramvaiul, deci nu eram direct afectat, m-a intrigat această stare de fapt, suficient cât s-o raportez poliției. Nu știu dacă au făcut același lucru și vatmanii, ar fi interesant de aflat, dar, după mai multe insistențe, situația a revenit la normal.

Nu în ultimul rând, compania de transport, reprezentată prin vatman, se află în raporturi contractuale cu clienții ei, astfel încât la momentul de față este pasibilă de a fi chemată în judecată de aceștia, pe motiv că au fost puși în pericol în mod deliberat, conflictul putând degenera cu consecințe inclusiv asupra acestora.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Foarte interesante opiniile celor care il absolva pe vatman de culpa sau raspunderea pt intentia clara de a-si face dreptate. Astfel de opinii imi legitimeaza mie, ca pieton, “gandul haiducesc” mai vechi de a umbla cu un baros dupa mine si de acorda ce merita masinilor si soferilor care parcheaza pe trotuare si-mi blocheaza traseul, obligandu-ma sa ocolesc pe carosabil si punandu-mi viata in pericol expunandu-ma astfel in trafic. Daca este sa ne facem singuri dreptate, in numele institutiilor incompetente, pai atunci sa ne facem cu totii si in varii domenii, in functie de interesele personale si subiective ale fiecaruia, nu?
    • Like 0
  • Conducători auto de genul celui cu bmw-ul găsești mai peste tot...vezi doamne cine sunt eu ca am nuștiu ce mașină...păi dacă in dreapta liniei de tramvai existau 2 benzi pentru circulația autovehiculelor atunci de ce a ocupat linia de tramvai?Gestul vatmanului poate nu este unul tocmai ok,dar al șoferului?Șmecher a fost șoferul,dar mai smecher a fost vatmanul...Dacă bunul simț nu există macar sa fie șmecherie
    • Like 0
  • Disoluția INSTITUȚIILOR STATULUI a adus la această situație.
    Atâta timp cât șoferul ,,șmecher" avea bandă liberă , ce căuta pe liniile de tranvai?

    La culoarea verde a semaforului de ce nu a plecat ?
    După împingerea mașinii de către vatman de 2 ori fuge cu mașina și îl așteaptă să se răzbune !
    Da întradevăr este o culpă comună, ambii sunt vinovați.
    Trebuia si vatmanul sancționat la fel , amendă si o lună permisul suspendat.
    Dacă vor merge in instanță ...vor fi surprize...că si acolo este corupție la greu...
    • Like 0
  • Polițiile există în București, dar acționează aleatoriu. Nu stiu pe ce criterii. Cert este că unii circulă ca pe drumurile proprii și mai sunt și obraznici sau puși pe bătaie. Dacă parlamentarii nu ar face parte din această categorie, ( și familiile lor ), ar înăspri drastic pedepsele împotriva derbedeilor. Dar nu vor. Și știm foarte bine de ce.
    • Like 1
    • @ Zugravu Mircea
      Criteriile sunt: chef si ordin.
      • Like 0
  • Daca eu, conducator auto, depasesc pe linia continua o masina stationata in asa fel incat n-o pot depasi decat cum am zis, autorul articolului zice ca-s vinovat.
    Daca eu sunt trezit in miezul noptii in casa mea de un barbat necunoscut(n-am voie sa-i spun hot) care se "plimba" si el pe acolo si am noroc sa nu ma omoare ci il bag eu in spital o luna, autorul articolului gandeste adanc si spune ca eu sunt un infractor.
    Nu domnule, in ambele situatii pare ca eu incalc legea, dar doar pare, nu incalc nicio lege.
    In privinta situatiei in care a fost pus vatmanul, dumneavoastra interpretati atat de ciudat situatia incat spuneti ca eu, calatorul din tramvai, as chema in judecata societatea(nu e companie, este exact o societate, iar mai an fu regie, ca asta fac primarii, schimba denumiri, adevarata facere presupunand munca, iar munca e grea, mai ales pentru o fire rea) ca m-ar fi pus in pericol! Niciun gand de felul asta, domnule, eu l-as lua de guler cu masina lui cu tot pe individ si l-as arunca-n curtea politiei, s-o mature vreo suta de zile, doar ziua, ca noaptea l-as obliga la citit legea pe care o incalca, iar pe vatman l-as certa ca nu-si duce calatorii rapid la destinatia dorita, desi eu i-am pus la dispozitie un drum dedicat lui. E drept, trebuie sa mai umblu(acum devin si guvern sau parlament) la lege si sa spun ca el nu are nicio vina cand tramvaiul intra in contact voluntar sau involuntar cu diverse obiecte care ii impiedica deplasarea(exact asa s-a facut si cu legea care, prin anii "90 il proteja pe hotul surprins pe proprietatea altuia si-l condamna pe proprietarul care se apara; acum nu, infractorul/hotul nu mai are niciun drept,asa cum e normal).
    • Like 0
  • In ce fel a gresit Politia Rutiera?
    Eu zic ca a aplicat legea, amendandu-l pe soferul BMW -ului.
    Vatmanul putea sa loveasca de la bun inceput BMW ul pentru ca era pe sina.Este adevarat ca e bine sa adoptam o conduita preventiva in trafic, dar nu cred ca Politia a gresit cu nimic.
    • Like 0
  • Aveti in general dreptate. Spun in general doar din punctul meu de vedere. Caci mi s-a intamplat si mie, de cateva ori, sa o iau inaintea coloanei, din cauze foarte bine motivate.
    • Like 0
  • Ionel check icon
    Foarte bine sesizeaza faptele autorul articolului . De fapt, Politia Rutiera nici nu exista in capitala. La fel politia locala de sectoare, abilitata sa sanctioneze opririle/stationarile ilegale, care nu face NIMIC. Niu intelg de ce mai pun indicatoare cu oprirea/stationarea interzisa ! Fiecare parcheaza unde vrea si cand vrea ! Au aprobat ridicarea masinilor parcate ilegal dar nu am vazut in ultimele luni o masina ridicata !
    CAMERELE VIDEO sunt solutia, dar cine sa le instaleze daca pe onor primarul general si cei de sectoare ii doare la basca ! In sectorul 1/zona centrala este jale !!!
    • Like 2
    • @ Ionel
      Cri check icon
      Este foarte curios cum toata lumea se vaita ( de cele mai multe ori pe buna dreptate ) de numerosele masini parcate la nesimtire, dar nimeni nu remarca faptul ca primaria, din motive care imi scapa, nu este capabila sa construiasca mai multe parcari.
      • Like 0
  • Titlul corect mi se pare: "un sofer de BMV comite greseala dupa greseala: nu respecta coada de 5 masini si o depaseste pe unde ii e interzis si taie fatza tranvaiului. Dar primeste o singura amenda si niste reparatii din ciocnirea usoara cu tranvaiul"

    Scrisa de un pieton, fara carnet, utilizator des de tranvai.
    • Like 3
  • Bai gogule care scrii artoicolul. Nu ai citit codul rutier? Nu ai voie la intertsectie sa ocupi linia de tramvai. Asta inseamna c 50 metri sa ocupi banda corespunzatoare intentiei de a circula. Ce tot o frecati la rece...
    • Like 2


Îți recomandăm

Angajat dându-și demisia

Atunci când vorbim despre costul pierderii unui angajat, avem două categorii de costuri: există costurile hard, respectiv costurile soft. Costurile hard sunt în general cele care se referă la cheltuieli vizibile, directe și tangibile, lucruri care se pot măsura material foarte ușor, lucruri pe care le identificăm cu toții foarte ușor. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult

e.on - energie

În viața de zi cu zi, când spunem energie, ne referim la lucrurile mici pe care le facem în mod uzual, fie că aprindem un bec, deschidem televizorul, gătim sau dăm drumul la centrală pentru a ne încălzi. Aceste acțiuni au devenit atât de uzuale, încât nu mai stăm să ne gândim cum a fost produsă energia respectivă - dacă vorbim despre energia electrică - sau de unde provine ea - dacă vorbim despre gazele naturale.

Citește mai mult