Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Șofer de BMW vs vatman: cine a greșit „mai grav”? Care sunt urmările legale ale acestei „clasice” șicane în trafic

vatman - BMW

Șicane pe linia de tramvai în București. Un şofer a blocat calea tramvaiului la un semafor, iar când s-a dat verde, a început să frâneze brusc și repetat, astfel încât să îl oblige pe vatman să frâneze la rândul lui. 

În imaginile surprinse de camera de bord a tramvaiului, difuzate și de Digi24, se observă cum vatmanul începe să-l claxoneze insistent pe șofer pentru a-i elibera drumul, iar la un moment dat tramvaiul intră intenţionat în el.

Vatmanul claxonează și înaintează puțin. BMW-ul pornește, dar se oprește după 2 metri. „Bă, da' ești....Uită-te aici, bă...” - se aude spunând vatmanul.

În cele din urmă, șoferul eliberează linia, oprește și coboară. Se uită la spatele mașinii, observă bara îndoită și se îndreaptă spre tramvai pentru a-i cere socoteală vatmanului:

„Bă!”. Și dă cu pumnul în tramvai. „Ce faci?”

Vatmanul: Eu fac bine, tu ce faci?

Coboară și o fata din mașină: Bă, tu ești nebun?

Vatman: Dă-te la o parte!

Șofer: Unde să mă dau la o parte?

Vatman: Ce cauți pe linie? Pleacă de-aici! Își bate joc, pune frână, pleacă. Ne jucăm. Hai că mergem la Poliție, bine? Ia-ți mașina de aici, că iar intru în tine!

Apoi, ambele vehicule se pun în mișcare. Tramvaiul își continuă drumul până în stație, iar șoferul ajunge și el acolo, după ce oprește, pentru a încerca să discute cu vatmanul:

- Tu ai intrat în mine!

- Ce cauți pe linie? Bă, tu știi regulile de circulație?

Șoferul încearcă să tragă de ușa de tramvai pentru a intra la șofer.

Tramvaiul și mașina pornesc, din nou, iar vatmanul oprește în stația următoare pentru a aștepta echipajul de poliție chemat de un călător. Șoferul încearcă și el să tragă pe dreapta, dar, neavând unde să parcheze, renunță și se îndepărtează.

Între timp, vatmanul raportează incidentul către reprezentanții Societății de Transport București.

Pe rețelele sociale, părerile sunt împărțite. Unii susțin că vatmanul este cel care a greșit „mai grav”, alții văd vina mai mare în cazul șoferului și spun că „bine i-a făcut” vatmanul când l-a împins de pe linia de tramvai.

Director STB: „De nescuzat o astfel de atitudine”

Contactat de Digi24, directorul STB a condamnat gestul vatmanului, care acum ar putea fi bun de plată pentru paguba produsă mașinii pe care a lovit-o.

„S-a întâmplat un incident regretabil, în care vatmanul nostru a reacționat disproporționat față de o încălcare a regulilor de circulație și din partea conducătorului autoturismului. Va fi, bănuiesc, sancționat, va fi cercetat disciplinar. Se poate ajunge până la desfacerea contractului de muncă”, a declarat Andrei Creci, directorul STB.

„Șoferilor le recomand să nu se grăbească, iar vatmanilor n-am ce să le recomand pentru că au în fișa postului să fie atenți și calmi. Ei n-au de ce să se grăbească, pentru că au un traseu prestabilit, au niște timpi pe care trebuie să-i respecte. Nu trebuie să ajungă nici mai târziu, dar nici mai devreme. Așa că nu au de ce să se grăbească și este de nescuzat o astfel de atitudine”, a mai spus directorul STB.

Șoferul implicat în incident a fost sancționat de polițiști: a rămas fără permis pentru o lună și a primit o amendă de 2.230 de lei.

Mai jos, imaginile de la incident, care au ajuns virale pe internet:

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Averti dreptate carmaciul tramvaiulul trebuia sa ocolesca bemveul ori prin tribord ori prin babord
    • Like 0
  • Într-o țară normala, vatmanul trebuia sa sune la 112, politia trebuia sa apara in maxim un minut si sa-l ia pe soferul cretin.
    Dar si eu vorbesc prostii: intr-o tara normala soferul ala cretin nu se "urca" pe linia de tramvai. De frica consecintelor.
    • Like 1
  • daca nu-l atingea tramvaiul, nici nu am fi auzit de bmw-ul respectiv, nici de politie asa cum nu am auzit la cele o mie sau zece mii de astfel de magarii din fiecare luna. (ca sa nu zic , zilnic)
    depasirea tramvaiului in statie, depasirea refugiului pe linia de tramvai, blocarea liniei pe intervalele alea cateva lasate in coridoarele tramvaielor etc, etc si nici-o politie pe acolo, desi s-ar umple de bani - si la propriu si legal
    cand sicanezi un vatman sicanezi 100 de calatori care si ei vor sa ajunga la timp
    • Like 1
  • O țară de țigani. Păcat că mărci de mașini de renume și calitate deosebită încap, nu stiu cum ca nu muncesc nicăieri, e mai rentabil furtul, pe mâna unor hominizi opriți pe scara evoluției.
    • Like 1
  • Domnul director al STB știe pentru ce-i acolo? Cum a ajuns acolo cam bănuiesc. Cum să sancționezi vatmanul pentru un pitecantrop? Și ce-i aia ” vatmanul n-avea unde se grăbi, el nu trebuie decât să ajungă la timp”? N-ar trebui să-i pună cineva levierul în mână și dlui director? Sau numai să-l oblige să-l însoțească pe vatman câteva ore?
    • Like 1
  • Domnul director este un idiot, bănuiesc că de asta a şi fost pus director. Poate ar trebui sa ne adunăm vreo 50 de oameni şi să-i intentăm un proces colectiv pentru ca domnia sa tocmai si-a dovedit vinovăţia faţă de noi cu afirmaţiile făcute. Adică noi stăm în staţie câte jumătate de oră aşteptând tramvaiul pentru că există nişte timpi stabiliţi, dar vatmanul are obligaţia să stea şi sa aştepte de câte ori un gherţoi se trezeşte să oprească pe linia de tramvai.
    • Like 3
  • 512SM 512SM check icon
    . Ce facem cand un infractor ne intra in casa? Transformam ce avem la indemana intr-o arma si-i aplicam o corectie netrebnicului, ca doar n-o sa-l rugam cu blandete sa iasa din casa.
    Ce facem insa daca nu ne intra in casa ci pe calea de rulare? Oprim tramvaiul cu cateva zeci de calatori, sunam regulamentar la politie si-l asteptam pe nenea Tilica sa vina sa constate, sa-si mute chipiul mai pe spate si sa-si stearga fruntea coplesit de importanta momentului, dar mai ales de faptul ca trebuie sa scrie un proces-verbal bine garnisit, Pixul e numai unul, cuvintele prea multe, etc. In acest timp cel care blocheaza calea de rulare ne reface stocul de carne imputinat dupa revelion si ne ameninta familia si copiii. Nu e primul pe ziua de azi, au mai fost cativa care-si aprindeau tigara tocmai pe sine sau raspundeau unor mesaje interesante care ofereau cafelute pe FB prietenilor. Cateva soferite isi refaceau machiajul tot acolo, in fata tramvaiului.
    Rolul politiei este de a aplica legea. In mod egal pentru toata lumea. Politia nu este insa omniprezenta in Romania. Si cand legea nu este aplicata de reprezentantii statului cineva trebuie sa faca ceva. Asa a fost odata ca niciodata in vestul salbatic si asa se intampla acum in estul (aproape) salbatic.
    Revenind la vehiculele noastre, ambele fapte, accidentul precum si sicanarea in trafic, puteau fi evitate. La fel si potpuriul de vorbe dulci. Pentru asta era nevoie de mai multa civilizatie, iar aceasta se obtine prin mai multa educatie.
    • Like 1
  • check icon
    Cateodata mi-e dor de comunism. P-atunci ciorditorii faceau ciocu mic. 3% sunt tigani si ne calca in picioare. Asta-i adevarul mamaligilor!
    Eu cand reactionez ceilalti rumani zic ca sunt nebun. Imi pare rau ca m-am nascut aici, preferam sa fiu sarb sau ungur. Sictir!
    • Like 5
  • Aad check icon
    Cica ..... "Ei n-au de ce să se grăbească, pentru că au un traseu prestabilit, au niște timpi pe care trebuie să-i respecte. Nu trebuie să ajungă nici mai târziu, dar nici mai devreme.".... Pai tocmai, Einstein, ca era in intarziere. Nu crezi ca trebuia sa se grabeasca pentru a respecta timpii impusi?
    • Like 9
  • Asta se întâmplă pentru că nu se dorește montarea camerelor de luat vederi cu un soft care să trimită amenzile automat, în intersecții și pe bulevarde ar fi utile plus radare fixe, cred că suntem singura țară din UE unde te oprește milițianul în loc să-ți trimită amendă prin poștă. În cazul descris în postare vinovat a ieșit cocalarului, nici nu s-a dus la politie în termenul de 24 de ore, i s-a fâlfâit dar din păcate a rămas fără permis doar pentru 30 de zile iar pentru blocarea liniei transportului în comun ar trebui introdusă o suspendare de un an cu reexaminare. Legi și poliția de căcat duc la astfel de vendete. Nici nu avem o legislație clară în cazul șicanelor, cocalarului a făcut și manevre de genul ăsta, iar cazuri de genul ăsta se întâmplă inclusiv pe autostradă și deși este o manevră criminală legea românească nu pedepsește astfel de fapte, în țările civilizate ești arestat pentru așa ceva. De altfel șicanarea nici nu a figurat în procesul verbal întocmit de polițiști, practic manevra nu există în capul polițiștilor și legiuitorilor noștri și de aici problema, probabil așteaptă un accident cu multe victime că să se trezească.
    • Like 14


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult