Foto: Robert Ghement / EPA / Profimedia
Inadvertențe între aceleași costuri cuprinse în fișiere diferite, lipsa justificării sau justificare insuficientă a unor costuri, detalii lipsă despre prețul unor investiții, lipsă de metodologie, amestecarea unor subcomponente. Sunt doar câteva dintre observațiile transmise guvernului de Comisia Europeană despre Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), potrivit unor documente consultate de Economedia.ro.
Mecanismul de feedback e unul prevăzut de regulamentul european care guvernează mecanismul de reziliență și permite Comisiei Europene să ceară fiecărui stat membru informații suplimentare despre proiectele trimise pentru finanțare.
Citiți și:
De exemplu, la subcapitolul legat de căile ferate, Comisia Europeană a găsit diferențe între sumele prevăzute pentru unul și același proiect, așa cum apar în tabele diferite, precum și costuri „anormal de mari” pentru refacerea liniilor Cluj – Bihor și Arad – Timișoara – Caransebeș.
La infrastructură rutieră, oficialii europeni solicită mai multe detalii despre costurile necesare pentru sistemul de taxare și cere defalcarea costurilor pentru fiecare din cele 129 de „puncte negre” – zone cu frecvente accidente auto, pentru a putea evalua mai bine proiectul.
„Nu e clar dacă cele 30 de garnituri de tren sunt incluse în bugetul de 600 de milioane de euro cerut”, observă experții CE la subcapitolul metrou. De asemenea, Comisia întreabă România dacă acestea vor putea fi achiziționate până în 2026, anul în care trebuie finalizate toate proiectele din PNRR.
În ce privește subcapitolul Reabilitarea clădirilor rezidențiale, Comisia Europeană arată că „Prezentarea costurilor pentru investiție este confuză”, iar la Turism și cultură, „justificarea costurilor e insuficientă sau lipsește”.
O altă eroare în PNRR a fost descoperită de experții europeni la Sănătate, subcapitolul infrastructură spitalicească nouă: inadvertențe între costurile dintr-un fișier Excel și cele dintr-un fișier Word. Astfel, totalul prevăzut într-o parte este de 570 milioane de euro, iar în altă variantă este 517 milioane euro.
La Infrastructură socială, informațiile furnizate nu includ o metodologie detaliată și verificabilă, se arată în observațiile transmise guvernului, iar la subcapitolul Eficientizarea achizițiilor publice nu au fost furnizate documente justificative. Costurile detaliate pentru componenta de profesionalizare au fost furnizate, dar nu și o explicație validă pentru achizițiile centralizate la nivel regional
Nici la capitolul România educată nu lipsesc inadvertențele. „Pentru a ține mai bine socoteala costurilor, vă rugăm să inserați costuri pe fiecare investiție, nu să amestecați toate investițiile la un loc. Numele date unor investiții sunt lipsite de acuratețe, vă rugăm să le îmbunătățiți”, se arată în documentele consultate de Economedia.ro și G4Media.ro.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.