Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Inadvertențe între costuri din fișiere diferite, lipsa justificării unor sume, detalii lipsă despre prețul unor investiții. Comisia Europeană cere clarificări pe marginea PNRR și atenționează asupra unor greșeli

cale ferata - Foto ROBERT GHEMENT / EPA / Profimedia

Foto: Robert Ghement / EPA / Profimedia

Inadvertențe între aceleași costuri cuprinse în fișiere diferite, lipsa justificării sau justificare insuficientă a unor costuri, detalii lipsă despre prețul unor investiții, lipsă de metodologie, amestecarea unor subcomponente. Sunt doar câteva dintre observațiile transmise guvernului de Comisia Europeană despre Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), potrivit unor documente consultate de Economedia.ro

Mecanismul de feedback e unul prevăzut de regulamentul european care guvernează mecanismul de reziliență și permite Comisiei Europene să ceară fiecărui stat membru informații suplimentare despre proiectele trimise pentru finanțare.

Citiți și:

De exemplu, la subcapitolul legat de căile ferate, Comisia Europeană a găsit diferențe între sumele prevăzute pentru unul și același proiect, așa cum apar în tabele diferite, precum și costuri „anormal de mari” pentru refacerea liniilor Cluj – Bihor și Arad – Timișoara – Caransebeș.

La infrastructură rutieră, oficialii europeni solicită mai multe detalii despre costurile necesare pentru sistemul de taxare și cere defalcarea costurilor pentru fiecare din cele 129 de „puncte negre” – zone cu frecvente accidente auto, pentru a putea evalua mai bine proiectul.

„Nu e clar dacă cele 30 de garnituri de tren sunt incluse în bugetul de 600 de milioane de euro cerut”, observă experții CE la subcapitolul metrou. De asemenea, Comisia întreabă România dacă acestea vor putea fi achiziționate până în 2026, anul în care trebuie finalizate toate proiectele din PNRR.

În ce privește subcapitolul Reabilitarea clădirilor rezidențiale, Comisia Europeană arată că „Prezentarea costurilor pentru investiție este confuză”, iar la Turism și cultură, „justificarea costurilor e insuficientă sau lipsește”.

O altă eroare în PNRR a fost descoperită de experții europeni la Sănătate, subcapitolul infrastructură spitalicească nouă: inadvertențe între costurile dintr-un fișier Excel și cele dintr-un fișier Word. Astfel, totalul prevăzut într-o parte este de 570 milioane de euro, iar în altă variantă este 517 milioane euro.

La Infrastructură socială, informațiile furnizate nu includ o metodologie detaliată și verificabilă, se arată în observațiile transmise guvernului, iar la subcapitolul Eficientizarea achizițiilor publice nu au fost furnizate documente justificative. Costurile detaliate pentru componenta de profesionalizare au fost furnizate, dar nu și o explicație validă pentru achizițiile centralizate la nivel regional

Nici la capitolul România educată nu lipsesc inadvertențele. „Pentru a ține mai bine socoteala costurilor, vă rugăm să inserați costuri pe fiecare investiție, nu să amestecați toate investițiile la un loc. Numele date unor investiții sunt lipsite de acuratețe, vă rugăm să le îmbunătățiți”, se arată în documentele consultate de Economedia.ro și G4Media.ro.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Domnilor CFR-ul este FALIMENTAR arde curentul degeaba obisnuit ca la sfarsit de an sa i se stearga datoriile....profit ?.compania n-a mai vazut asa ceva de 20 de ani....Primaria Capitalei este FALIMENTARA incorsetata de mufangii cuplati la banul public aproape permanent....micile si mijlociile industrii FALIMENTARE supravietuind din "piscoturi" banesti statale.....marile industrii otel siderurgice prelucratoare de materii prime folosirii in scopuri producatoare de materiale construibile FALIMENTARE....petrolul semi concesionat....gazele in regim de sclavaj....agricultura intesata de politicieni vopsiti in agronomi cu profituri babane catre export stat de plata pe persoana fizica tip SEF.....apele romane si "fufele chizdoase plangarete"....energia si tipii din servicii unul si acelasi lucru....IT-ul cat si hub-urile solutii manageriale pe profit baban sugative financiare interne si externe promovand solutii de securitate tinere sub control cibernetic a tot ce misca gen cablu fir optic internet provideri servere actionand cateodata si ca hackeri oficiali ghilimele "buni" bineinteles fara ca utilizatorul sa se prinda ....firmele constructoare de drumuri capitaluri babane prin conturi din strainatate cu lucrari in Romania decente dar impotenti la lucrari complicate respectiv drumuri sapate prin munti exceland mediocru numai in linie dreapta si serpuit....si STATUL colectar de taxe si impozite plus imprumuturi.....mai raman telecomunicatiile pe profit si apolitice pentru ca sunt legate strict de cursul EURO. etc Da domnilor este intra-adevar extraordinar in Romania ( ironic ) cred ca unele persoane decizionale au facut sedinte de spiritualism karmic pentru asi oglinda propria stare de hipnoza pozitiva in MARILE PROIECTE DE INFRASTRUCTURA precum si in dezolanta realitate economica cat si populara. Daca stau bine si ma gandesc Romania nici nu are ce face cu asa mare porcoi de bani europeni craterele din sistem sunt asa de mari ca practic aceste fonduri sume ar fi ca si cum le-ai arunca intr-o gaura neagra tip BUTOI ! Pai da domnilor ce naiba suntem primii din lume la suflat in VUVUZEA si cantat din FLUIER ( ironic ).....e chiar misto sa traiesti cum te-a lasat soarta si sa fii si fericit dar si corupt....adica in limbaj modern MULTI-TASKING ( bun la toate actiuni multiple ) iar in limbaj proletarist muncitoresc 10 indivizi la o singura saiba ( garnitura ) pe statul de plata .Progres si evolutie CONASILOR ( sarcasm ) !
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult