Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Inadvertențe între costuri din fișiere diferite, lipsa justificării unor sume, detalii lipsă despre prețul unor investiții. Comisia Europeană cere clarificări pe marginea PNRR și atenționează asupra unor greșeli

cale ferata - Foto ROBERT GHEMENT / EPA / Profimedia

Foto: Robert Ghement / EPA / Profimedia

Inadvertențe între aceleași costuri cuprinse în fișiere diferite, lipsa justificării sau justificare insuficientă a unor costuri, detalii lipsă despre prețul unor investiții, lipsă de metodologie, amestecarea unor subcomponente. Sunt doar câteva dintre observațiile transmise guvernului de Comisia Europeană despre Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), potrivit unor documente consultate de Economedia.ro

Mecanismul de feedback e unul prevăzut de regulamentul european care guvernează mecanismul de reziliență și permite Comisiei Europene să ceară fiecărui stat membru informații suplimentare despre proiectele trimise pentru finanțare.

Citiți și:

De exemplu, la subcapitolul legat de căile ferate, Comisia Europeană a găsit diferențe între sumele prevăzute pentru unul și același proiect, așa cum apar în tabele diferite, precum și costuri „anormal de mari” pentru refacerea liniilor Cluj – Bihor și Arad – Timișoara – Caransebeș.

La infrastructură rutieră, oficialii europeni solicită mai multe detalii despre costurile necesare pentru sistemul de taxare și cere defalcarea costurilor pentru fiecare din cele 129 de „puncte negre” – zone cu frecvente accidente auto, pentru a putea evalua mai bine proiectul.

„Nu e clar dacă cele 30 de garnituri de tren sunt incluse în bugetul de 600 de milioane de euro cerut”, observă experții CE la subcapitolul metrou. De asemenea, Comisia întreabă România dacă acestea vor putea fi achiziționate până în 2026, anul în care trebuie finalizate toate proiectele din PNRR.

În ce privește subcapitolul Reabilitarea clădirilor rezidențiale, Comisia Europeană arată că „Prezentarea costurilor pentru investiție este confuză”, iar la Turism și cultură, „justificarea costurilor e insuficientă sau lipsește”.

O altă eroare în PNRR a fost descoperită de experții europeni la Sănătate, subcapitolul infrastructură spitalicească nouă: inadvertențe între costurile dintr-un fișier Excel și cele dintr-un fișier Word. Astfel, totalul prevăzut într-o parte este de 570 milioane de euro, iar în altă variantă este 517 milioane euro.

La Infrastructură socială, informațiile furnizate nu includ o metodologie detaliată și verificabilă, se arată în observațiile transmise guvernului, iar la subcapitolul Eficientizarea achizițiilor publice nu au fost furnizate documente justificative. Costurile detaliate pentru componenta de profesionalizare au fost furnizate, dar nu și o explicație validă pentru achizițiile centralizate la nivel regional

Nici la capitolul România educată nu lipsesc inadvertențele. „Pentru a ține mai bine socoteala costurilor, vă rugăm să inserați costuri pe fiecare investiție, nu să amestecați toate investițiile la un loc. Numele date unor investiții sunt lipsite de acuratețe, vă rugăm să le îmbunătățiți”, se arată în documentele consultate de Economedia.ro și G4Media.ro.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Domnilor CFR-ul este FALIMENTAR arde curentul degeaba obisnuit ca la sfarsit de an sa i se stearga datoriile....profit ?.compania n-a mai vazut asa ceva de 20 de ani....Primaria Capitalei este FALIMENTARA incorsetata de mufangii cuplati la banul public aproape permanent....micile si mijlociile industrii FALIMENTARE supravietuind din "piscoturi" banesti statale.....marile industrii otel siderurgice prelucratoare de materii prime folosirii in scopuri producatoare de materiale construibile FALIMENTARE....petrolul semi concesionat....gazele in regim de sclavaj....agricultura intesata de politicieni vopsiti in agronomi cu profituri babane catre export stat de plata pe persoana fizica tip SEF.....apele romane si "fufele chizdoase plangarete"....energia si tipii din servicii unul si acelasi lucru....IT-ul cat si hub-urile solutii manageriale pe profit baban sugative financiare interne si externe promovand solutii de securitate tinere sub control cibernetic a tot ce misca gen cablu fir optic internet provideri servere actionand cateodata si ca hackeri oficiali ghilimele "buni" bineinteles fara ca utilizatorul sa se prinda ....firmele constructoare de drumuri capitaluri babane prin conturi din strainatate cu lucrari in Romania decente dar impotenti la lucrari complicate respectiv drumuri sapate prin munti exceland mediocru numai in linie dreapta si serpuit....si STATUL colectar de taxe si impozite plus imprumuturi.....mai raman telecomunicatiile pe profit si apolitice pentru ca sunt legate strict de cursul EURO. etc Da domnilor este intra-adevar extraordinar in Romania ( ironic ) cred ca unele persoane decizionale au facut sedinte de spiritualism karmic pentru asi oglinda propria stare de hipnoza pozitiva in MARILE PROIECTE DE INFRASTRUCTURA precum si in dezolanta realitate economica cat si populara. Daca stau bine si ma gandesc Romania nici nu are ce face cu asa mare porcoi de bani europeni craterele din sistem sunt asa de mari ca practic aceste fonduri sume ar fi ca si cum le-ai arunca intr-o gaura neagra tip BUTOI ! Pai da domnilor ce naiba suntem primii din lume la suflat in VUVUZEA si cantat din FLUIER ( ironic ).....e chiar misto sa traiesti cum te-a lasat soarta si sa fii si fericit dar si corupt....adica in limbaj modern MULTI-TASKING ( bun la toate actiuni multiple ) iar in limbaj proletarist muncitoresc 10 indivizi la o singura saiba ( garnitura ) pe statul de plata .Progres si evolutie CONASILOR ( sarcasm ) !
    • Like 1


Îți recomandăm

elon musk 2025

Elon Musk, acest copil mare care s-a jucat prea mult cu electricitatea, a reușit din nou performanța rară de a fi propriul său dușman. Omul are tot ce vrei: bani care respiră singuri, PR care n-a mai dormit din 2016, rachete care merg pe orbită mai des decât merg eu la Mega. Și totuși, când vine vorba de reputație, Elon are un talent incontestabil să-și dea singur cu Tesla în oaie.foto profimedia

Citește mai mult