Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Într-o lume de „rampapam” și „ra-ra-ah-ah”, eu aleg folkul - o formă de libertate, nu de entertainment

folk - . foto: facebook Observatorul bihorean

foto: facebook Observatorul bihorean

Pentru mine, muzica folk românească nu e doar un gen muzical. E o formă de rezistență. O atitudine. O declarație de independență.

Nu neapărat pentru că versurile vorbesc despre „caii și flintele haiducilor”, ci pentru că, într-o societate în care majoritatea se lasă purtați de valul comercial – cu manele, dance, pop și remixuri fără mesaj – a asculta muzică folk autentică devine, în sine, un gest rebel.

E ca și cum ai refuza să te conformezi. Refuzi zgomotul. Alegi să simți.

Iar rebeliunea asta tăcută e sănătoasă. Avem nevoie de ea. Fiecare dintre noi ar trebui să păstrăm, undeva în suflet, o doză de rebeliune.

Pentru că, dacă nu ne împotrivim măcar din când în când curentului, sfârșim prin a fi înghițiți de el. Ne trezim obosiți, epuizați, pierduți în ritmuri care nu ne mai aparțin, plângându-ne de lumea în care trăim și de conducătorii pe care-i avem (meritat sau nemeritat).

A asculta muzică folk – profundă, sinceră, vie – devine astfel un act de reconectare. Cu tine. Cu rădăcinile. Cu firescul.

Și e poate chiar un mic act de curaj.

Astăzi, tot mai multe melodii ajung hituri fără să spună mare lucru. Versurile?

Adesea sunt doar onomatopee pe note muzicale, dar care îți rămân în minte imediat după prima ascultare. Rampapam (Minelli), Ra-ra-ah-ah-ah, roma-roma-ma, gaga-ooh-la-la (Lady Gaga), Waka Waka (Shakira), Ma-ya-hi, ma-ya-hu (O-Zone).

Dacă te-ai surprins deja fredonându-le în cap, nu e vina ta.

Sunt doar o explozie de sunete fără să însemne ceva. Aceste melodii sunt ca niște dulciuri pentru creier – energizante, dar goale.

Lumea le ascultă hipnotizată, dansează pe ele, dar aceste melodii nu ne provoacă nicio întrebare. Nu trăim nimic pe interior. Doar... ne oprim din gândit pentru trei minute și ceva.

Melodiile actuale vorbesc despre confuzie, rătăcire, oboseală și lupta cu sinele, adesea într-un ton resemnat sau tensionat: „Sunt imperfect și tot ce fac e să greșesc” (Carla's Dreams). Transmit stări de fragilitate interioară: „Mi-e frică să nu pierd și puținul ce-a rămas din mine” (Alina Eremia) sau „Fac slalom printre demoni / Într-o lume-n care toți avem nevoie de psihologi” (Deliric x Silent Strike).

În contrast, muzica folk respiră claritate, curaj și verticalitate. E despre a rămâne în picioare, despre libertate, rezistență și identitate:

„Suflet fără chei

Ce nu vrea să stea-n cușcă,

Nu-și găsește loc,

Doar în zbor trăiește viața.” (Ducu Bertzi)

Sau

„Să nu te-ndoi niciodată că drumul tău nu-i bun,

Că nu-i ușor, că doare… Dar tu rămâi pe drum.” (Vasile Șeicaru)

Versurile folk nu doar exprimă durerea, ci o transcend – transformă suferința în forță și resemnarea în act de demnitate:

„Dorul calului de munte

Nu se stinge, nu se frânge,

Chiar de-l leagă, chiar de-l bate,

Tot spre munte el răzbate.” (Tudor Gheorghe)

Vorba cântecului cu influențe balcanice: una te ridică, alta te coboară – așa aș rezuma diferența dintre folk și hiturile contemporane.

În România, muzica folk încă trăiește și înflorește, datorită unor oameni cu suflet mare care nu renunță. Avem concerte, festivaluri și tabere dedicate tinerilor talentați, nu pentru că ar fi ușor de organizat, ci pentru că există oameni care, an de an, își asumă lupta din culise: cer sponsorizări, bat la ușile primăriilor și consiliilor locale, obțin autorizații, găsesc locații și resurse pentru a acoperi costuri importante – onorarii, cazare, masă pentru artiștii care adună în jurul lor oameni și emoții.

Cei care fac toate acestea rămân adesea în umbră. Sunt cei care duc greul: birocrația, logistica, promovarea online. Nu-i vedem pe scenă, dar fără ei scena nici n-ar exista.

În weekendul 21–22 iunie, pentru al optulea an consecutiv, muzica folk a vibrat din nou în Bihor, prin Felix Folk Festival. Băile Felix, care de câțiva ani găzduiește evenimentul început în Cetatea Oradea, a devenit o nouă casă pentru acest gen muzical.

O mână de oameni – voluntari și organizatori din echipa Fan Media Oradea și asociația Terra Gloria – au reușit să adune peste 1.500 de oameni, turiști și localnici, într-o atmosferă caldă de prietenie și de emoție.

Astăzi, când tot ce e vechi pare a fi dat la o parte prea ușor, există încă oameni care cred. „Și totuși există iubire”, cum spunea Tatiana Stepa. Și atât timp cât vor exista astfel de oameni, folkul nu va muri. Pentru că spiritul lui nu stă doar în melodii, ci în acțiune, comunitate și iubirea de semeni.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Intr-o lume muzicala romaneasca aflata in plin proces de manelizare (atat muzica pop cat si muzica rock), folk-ul a ramas inca, din fericire, neatins. Posturile de radio din Romania promoveaza tot mai mult mizeria, muzica mediocra sau chiar non-muzica, pe motiv ca "asta se cere, asta vrea lumea sa asculte". Astfel posturile de radio in loc sa aiba un rol educativ, promovand muzica buna, se pliaza pe incultura. Trist...
    Am urmarit in ultimii 25 de ani un post de radio romanesc de prestigiu, poate cel mai ascultat post privat (nu-i scriu numele aici), si am vazut cum se strica lucrurile. De vreo 2-3 ani difuzeaza tot mai multa mizerie de-asta, cica "sa promoveze muzica romaneasca". Asa ca am cam schimbat directia spre alte posturi care inca nu au "virat" in directia aceea. Sper sa n-o faca.
    • Like 2


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult
sound-bars icon