Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de patru ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platforma noastră și testați viitorul tehnologiei. Am implementat conversația vocală direct în browser. Apăsând pe butonul de microfon, puteți cere acces. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Într-o lume sedusă de perfecțiune și filtre foto, Valentin mizează pe caricatură: Trebuie să acceptăm că avem și calități și defecte. Iar de acestea din urmă trebuie să învățăm să râdem. Republica antreprenorilor

Caricatours

De ce ai vrea ca cineva să îți facă o caricatură, când aproape toată lumea încercă să-și ascundă defectele și aproape nimeni nu mai lasă o fotografie neatinsă de perfecțiunea dată de filtrele foto? Pentru că poate fi cel puțin o amintire frumoasă și amuzantă, dacă nu o experiență prin care să ajungi să îți conștientizezi defectele și să înveți să le privești cu umor. 

Pe asta mizează Valentin Chibrit, care ajutat de soția sa Ruxandra, a reușit să-și valorifice talentul și să construiască un business făcând caricatură live la diverse evenimente, dar și caricatură de studio. Și pentru că s-au convins că se poate trăi din artă, cei doi vor încerca să ajute și alți caricaturiști să facă aceleași lucru. Afacerea lor, începută în urmă cu 3 ani, va trece anul acesta într-o nouă etapă, după ce un investitor le-a creditat ideea de a crea o agenție și o școală de caricatură, și le-a pus la dispoziție bani pentru a o dezvolta.

„Ideea de bază a unei caricaturi este să vezi cât poți deforma ca să te poți distra tu ca artist. Ceea ce propun eu prin caricaturile mele este să râdem împreună. Nu vin să mușc oamenii. Eu exagerez atât calitățile, cât și defectele. Sunt cazuri în care arăt cât de bine e proporționat ceea ce tu credeai că e un defect la tine: un pistrui, o tăietură la o buză, o gropiță. Intenția mea este una pozitivă, pun accent pe umor și încerc să îi fac pe oameni să râdă de defectele lor”, explică Valentin.  

„Da, trăim din artă”

Valentin desenează de când se știe. A făcut liceul și facultatea de Arte din Galați, apoi l-a urmat la Timișoara pe maestrul său, caricaturistul Ștefan Popa Popas, sub îndrumarea căruia a rămas 10 ani. De la el a învățat să aibă încredere în talentul său și a înțeles că o caricatură trebuie să fie empatică, „trebuie făcută cu grijă pentru om”.

Tot de la profesorul său a învățat că se pot face și bani din caricatură, dar lui îi ieșea și nu prea. În 2013 a cunoscut-o însă pe Ruxandra, iar la sfârșitul lui 2016 au pornit Caricatours. După un prim an mai dificil, business-ul lor de familie a început să meargă, iar acum trăiesc exclusiv din asta.

“Ruxandra este cea care a transformat ideea de caricatură de eveniment într-o afacere. Până să apară ea, colegii mei mai în vârstă îmi spuneam că o să reușesc pentru că sunt talentat și făceam caricaturi de eveniment, primeam banii la final, dar nu mă mai suna nimeni după aceea. Eu îmi spuneam că execut bine și că asta e cartea mea de vizită. Dar nu era suficient. Artiștii nu sunt foarte pricepuți în a face planuri sau a comunica cu clienții, și atunci trebuie creată o punte între el și public. Iar Ruxandra este puntea mea”, spune Valentin.

La acel moment, Ruxandra cocheta cu ideea de antreprenoriat, dar îi lipsea produsul. Odată ce l-a găsit, a renunțat la jobul pe care îl avea într-o agenție de publicitate și i s-a dedicat 100%, bazându-se doar pe o primă de 5.000 de lei pentru a supraviețui până lucrurile începeau să meargă. Practic, în afară de desenat, Ruxandra s-a ocupat de toate aspectele acestui business: relația cu clienții, trimiterea de oferte, contracte, contabilitate, promovare.

„Nu m-am uitat în ochii unui bărbat atâtea minute, niciodată”

La evenimente, Valentin execută o caricatură live în 3-5 minute. Să te așezi în fața lui și să trebuiască să îl privești în acest interval, poate fi dificil. „Oamenii se simt expuși pentru că cineva încearcă să-i citească. Încep să vorbesc cu ei pentru a-i face să se destindă. Le pun întrebări să le văd reacția pentru că vreau să intru puțin în psihologia omului și să surprind și o anumită atitudine”, spune Valentin.

Ruxandra îl ajută să destindă atmosfera și au început să fie priviți ca un întreg. “Oamenii vin și ne spun că ne vor la nunta lor, chiar dacă numai Valentin desenează”, spune amuzată Ruxandra.

Pentru că așa primesc cele mai multe comenzi. Merg la un eveniment și sunt invitați care vin și îi contractează pentru alte evenimente. Sunt însă și comenzi care vin prin intermediul paginii de Facebook, mai ales pentru comenzile de caricatură de studio, realizate pe baza fotografiilor trimise de client.

Investiție inițială zero, marjă de profit bună. Talent și multă muncă

Așa s-ar putea rezuma afacerea Caricatours. Nu a fost nevoie de o investiție inițială pentru că materialele sunt ieftine. Pentru a valorifica talentul lui Valentin a fost însă nevoie de multă muncă. „Participam la evenimente de profil, la târguri, și apoi îi sunam pe toți care se arătau interesați și îi întrebam dacă nu vor să aibă un caricaturist la evenimentelor lor. Dădeam și 40 de telefoane. Primul an a fost greu, banii erau puțini”, spune Ruxandra. 

Din al doilea an însă lucrurile au început să se lege și au prins curaj să facă un credit pentru a se dezvolta. Cu 15.000 de lei au cumpărat o tabletă specială pe care Valentin să poată desena digital, o imprimantă pe care să poată folosi la evenimente și alte accesorii.

Un „arsenal” care le va permite să-și organizeze un stand de caricatură la cele mai importante festivaluri de muzică din țară, începând din acest an. Caricaturile lui Valentin vor putea fi printate pe diverse materiale, de la căni până la tricouri.

În 2019, Caricatorus a avut o cifră de afaceri de aproximativ 30.000 de euro, cu un profit de 60-70%, iar de anul acesta afacerea lor va intra într-o nouă etapă de dezvoltare, după ce au atras o investiție importantă.

Planuri de viitor: o agenție de impresariat și o școală de caricaturiști

Ruxandra și Valentin sunt pe ultima sută de metri cu lansarea site-ului caricatorus.com prin intermediul căruia și-au propus să creeze o comunitate de caricaturiști din țară, dar și din străinătate, pe care să îi ajute să se vândă. Atât la evenimente, unde se face caricatură live, cât și pentru caricatură de studio.

Oferta de artiști și, deci, de stiluri va fi destul de variată, pentru că cei doi cunosc caricaturiști din România și din străinătate, care se vor alătura proiectului lor. Astfel speră că vor reuși să acopere cererea de pe piața din România pentru caricatură de eveniment, pentru că ei nu mai pot onora toate solicitările, și vor oferi mai multă diversitate pentru că viitorii clienți vor avea la dispoziție mai multe stiluri de caricatură din care vor putea alege.

„Pe viitor am vrea să ne extindem și pe piața europeană și, de ce nu, și mai departe. Digitalizarea ne permite acest lucru, plățile se fac online. Vom avea, de asemenea, și școală de caricatură. Pentru că vrem să formăm și artiști de studio și, în general, o comunitate de artiști care să trăiască din artă”, spune Ruxandra.

Valentin a vrut de multe ori să renunțe la caricatură, o artă minoră așa cum este considerată, și să se apuce de pictură sau de scupltură. Dar cumva lucrurile nu s-au legat ori s-au legat pentru a rămâne la caricatură.

„Sunt două categorii de artiști. Artiștii care stau în studio și experimentează, și dacă cineva îi cumpără bine, dacă nu, nu. Și cei care se pun în slujba realității și creează obiecte frumoase după cum le cere publicul. Eu le încerc pe amândouă. Am și inima mea de studio, unde exersez pentru a deveni din ce în ce mai profund în încercarea de a transforma caricatură într-o artă majoră, dar am și arta comercială, unde pun o bucată din mine pentru a trăi”, spune Valentin.

FIȘĂ DE BUSINESS. SUBIECTIV

Ce îți trebuie ca să fii antreprenor? Curaj și sentimentul de asumare a responsabilității pentru ceea ce faci. Să alegi să faci ceea ce îți place, să fii consecvent și să reziști până îți iese.

Ce îți trebuie pentru a fi antreprenor în România? Să îți asumi că uneori statul îți poate pune piedici și să depășești mentalitățile limitative de tipul „e mai safe să ai un job”

A fost un moment în care ați vrut să renunțați? Au fost momente personale, dar le-am depășit.

Care a fost momentul în care v-ați dat seama să sunteți pe drumul cel bun? Începând cu anul al doilea, când lucrurile au început să crească de la sine.

Ce este antreprenorul? Este cel care își depășește propriile limite mentale și creează referințe. Cel care face ceva cu pasiune și abia apoi se uită la cifre.

FIȘĂ DE BUSINESS. OBIECTIV

Cifră de afaceri (2019) - 140.000 lei

Investiție inițială – 0

Timp de recuperare a investiției – N/A

Angajați - 0

Profit – 60-70% din CA

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Telemunca

Odată cu răspândirea noului coronavirus de la o țară la alta, companiile din toată lumea și-au schimbat politica de resurse umane și și-au încurajat angajații să lucreze la distanță pentru a preveni extinderea epidemiei. O decizie care ține de supraviețuirea biologică, dar și de supraviețuirea ca business. (Foto: Guliver/ Getty Images)

Citește mai mult

Recul

Povestea Recul începe în 2015, când regizorul Vlad Dragomirescu și actorul Bogdan Untilă și-au propus să creeze un incubator pentru proiecte culturale independente, care să cuprindă două direcții: teatrul de improvizație și teatrul clasic.

Citește mai mult

Alphahead

Vishal Narender și Georgeta Brehoi, soția sa, au venit în România în urmă cu 4 ani, după ce au lucrat în mai multe multinaționale din India, Franța și Irlanda, și au decis să-și investească toate economiile pentru a produce echipamente moto.

Citește mai mult