Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Între revocare și demitere sau CNE nu mai e?

Domnul ministru anunță că semnează azi ordinul de revocare a Consiliului Național de Etică. Acest Consiliu, în subordinea ministerului, a greșit în câteva rânduri (Victor Ponta, Olguța Vasilescu, Gabriel Oprea) dând verdictul că lucrările de doctorat ale acestor demnitari sunt în regulă, CNE fiind abilitat prin lege să se ocupe de plagiatul demnitarilor. Media, CNATDCU (înainte de desființarea lui, în cazul Ponta) și Comisia de Etică a Universității din București au prezentat probele malpraxisului academic. Și, totuși, CNE a decis că lucrările acelea au fost corecte.

Încerc să înțeleg termenul de revocare. De ce nu demitere? Dacă se consideră că membri CNE au făcut treabă bună, căci, iată, nu sunt demiși, atunci de ce Consiliul este revocat? Probabil, e vorba de o redefinire a Consiliului în ansamblu. Vom vedea.

Oricum, mi se pare salutar faptul că domnul ministru aduce chestiunea plagiatului demnitarilor în cadrul ei de drept, Universitatea, și o scoate astfel din regimul de excepții …legale.

Deocamdată sunt declarații. Unele despre redefinirea atribuțiilor CNE.

Ceva se întâmplă. Sună bine și ideea de a revedea cadrul studiilor doctorale în România.

Ar fi bine să nu fie pe fugă. Așezarea credibilității universității românești într-o cultură a eticii și a integrității mi se pare, de departe, obiectivul unui mandat ministerial. Chiar și mai scurt.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Sigur ca orice lucru are un inceput si este binne ca D-l ministru are..curaj sa inceapa ceva. Si daca tot a facut-o incerc sa propun cate ceva pentru Ministerul Educatiei si invatamantului:
    1. ce ar fi sa ne inspiram din invatamantul finlandei?
    2. ce ar fi sa se reintroduca examenul de admitere la liceu, eliminandu-se astfel ,,macelul"(aproape orice nota de 10 o cumpara cei cu multi bani) pentru notele de 10 la clasele 5-8, stiut fiind ca media generala+capacitatea dau ...liceul absolventului de clasa VIII-a ?
    3. ce ar fi sa se elimine manualele alternative, a caror mafie a atins paroxismul?
    4. ce ar fi sa se revina la uniformele scolare, care in multe tari di U.E. exista?
    5.ce ar fi sa nu se mai loveasca atat in dascali pentru orice ...obsevatie pe care o fac EXCELENTEI sale ELEVUL?
    6. ce ar fi daca in tabere si chiar scoli si licee, unii profesori n-ar mai bea si fuma cot la cot cu elevii?
    Ce viitor se pregateste copiilor din Romania???
    • Like 1
    • @
      Ultima întrebare pe care ați pus-o, mi se pare, de departe, cea mai importantă. Ar trebui să o punem mai ades.
      • Like 0
  • Gheorghe Olah.Nu cred că revocarea Consiliului Național de Etică va rezolva problema obținerii frauduloase a titlului de doctor în știință (sau orice alt titlu) din învățământul românesc.Dacă această revocare nu este urmată și de anularea titlurilor obținute fraudulos și de scoaterea din invățământ a tuturor celor care au fost implicați în acordarea unor astfel de titluri (conducători de doctorat,membri în comisiile de acordare a titlului de doctor etc.) însănătoșirea învățământului românesc este imposibilă.Și mai cred că ar trebui ca noul consiliu să verifice prin sondaj un număr oarecare de teze de doctorat de la fiecare universitate,elaborate în special după anul 2000,și va avea câteva surprize neașteptate.Dacă,bineînțeles,se dorește cu adevăratrezolvarea acestei probleme.
    • Like 1
    • @ Gheorghe Olah
      Si eu cred ca simpla revocare, dacă nu va fi însoțită și de alte măsuri, va rămâne un exercițiu de imagine. Verificarea unui mare număr de teze presupune alocarea unor resurse, nu știu cât de mari, dar semnificative. Umane și financiare. Vă dați seama ce presupune retragerea unui titlu de doctor? Cred că atrage consecințe legale și de alt ordin.
      • Like 1
  • Cei care faceau parte din aceasta comisie ar trebui trasi la raspundere (penala) nu doar revocati sau concediati. Cum au putut sa sfideze o tara intreaga cu minciunile lor, in ciuda tutror evidentelor? Ei sunt la fel de plagiatori (=hoti) precum plagiatorii pe care i-au protejat. Este inadmisibil!
    • Like 0
    • @ Lucian Staicu
      M-am întrebat și eu: de ce revocare și nu demitere. Poate dl. ministru ne va lămuri.
      • Like 0
  • check icon
    Dom'le, sa se revizuiasca, dar sa nu se schimbe nimic. Sau sa se schimbe prin punctele esentiale.
    • Like 0
  • Salutar in sensul de salvator, nu?
    • Like 0
    • @ Ionuț Turcu
      Nu cred că salutar poate avea sensul de salvator.
      • Like 0
    • @ Ionuț Turcu
      Salutar are sensul de bun augur, e bine ca a facut si atat .
      • Like 0
    • @ Ionuț Turcu
      Da, exact. M-am gândit că acest prim act să fie începutul salvării în ce privește etica și integritatea academică. Salvator sau o bună vestire.
      • Like 0
    • @ Octavian Ungureanu
      Poate. La fel cum are și sensul "potrivit într-o situație".
      • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Elevi în curtea școlii

Ce (mai) înseamnă săptămâna de „școala altfel” pentru elevii români? Dar „săptămâna verde”? Ce ar trebui să însemne ele în mod ideal, dar și în mod concret? Cum ați organiza dvs, stimați cititori, aceste două programe educative pentru elevi? Cum le văd realmente și decidenții politici de azi, din Educație, care le-au moștenit de la cei de ieri? Iată câteva întrebări, pe care se pare că nu ni le punem suficient de serios și responsabil.

Citește mai mult

Dorin Dobrincu

E nevoie de o igienă a democrației. Și ea nu poate fi gândită în afara cunoașterii istoriei. Pentru că, oricât de des ați auzi asta, ideea e totuși adevărată: cine nu învață lecțiile istoriei e condamnat să le repete. Într-un moment ca acesta, în care regimurile autoritare și discursurile radicale sunt în ascensiune peste tot în lume, predarea lucidă a istoriei recente devine esențială. Coordonarea manualului de „Istoria comunismului din România”, introdus ca disciplină obligatorie în 2025, este mai mult decât un proiect editorial — e o încercare de a-i învăța pe tineri libertatea, prin cunoașterea prețului pierderii ei. Istoricul Dorin Dobrincu explică în acest interviu acordat în exclusivitate platformei Republica de ce memoria nu e doar un exercițiu al trecutului, ci o condiție pentru a nu repeta greșelile care au pus în genunchi o societatea întreagă. Care s-a salvat singură, dar cu prețul sângelui.

Citește mai mult

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult