Foto: Inquam Photos/ Sabin Cîrstoveanu
Săptămâna trecută, la școala din București unde învață fiul meu, patru clase intraseră în online din cauza cazurilor de Covid. Luni, am fost fost anunțați, pe grupul de WhatsApp al părinților, că mai intraseră 8. Marți încă 6, unde mai fusese depistat pozitiv câte un elev. Cu o singură excepție, a fost vorba despre clase de până la a șasea, așadar despre copii aflați sub limita vârstei de vaccinare. „Poate rămânem noi singurii care mergem la școală și găsim toate clasele de lângă noi goale”, mi-a spus băiețelul meu, în timp ce citeam bilanțul în sufragerie.
Imaginea, ca o scenă dintr-un joc de tip „Survivor”, m-a izbit. Mi-am și închipuit cum, la capătul săptămânii, vor rămâne pe poziții până la ultima cratimă 28 de copii, înarmați cu creioane și stilouri, într-o școală goală. La momentul la care scriu aceste rânduri, noi clase din toată țara intră în online pe cale „naturală”, conform regulilor impuse de autorități, fără ca în localitățile în care se află să fi fost atins pragul „artificial” de 6 la mie, despre care ministrul Educației spune că nu știe cum a fost stabilit.
De la bun început fac o precizare: nu militez pentru închiderea școlilor. Dar ministrul Educației nu se poate ascunde în spatele unei simple cifre, 6 la mie. E obligația dânsului și a ministerului să facă mult mai mult.
Aproape că nu a fost zi în care Sorin Cîmpeanu să nu ne repete, precum o bandă veche de magnetofon cu o lozincă nouă, că „Școlile se închid ultimele și se deschid primele”. Miercuri dimineață, ne-a transmis că oficialii din educație doresc ca școlile să rămână deschise dincolo de pragul de 6 la mie, subliniind că a primit o informare pe această temă tocmai de la Bruxelles. Și, ce să vezi?, în interiorul ei scria că în multe alte țări „școlile se închid ultimele și se deschid primele.” L-am ascultat cu groază, ca pe un salvamontist care ne îndeamnă să mergem pe vârful Omu în șlapi, argumentând că, uite, chiar acum o echipă vest europeană coboară victorioasă de pe Everest (faptul că respectiva echipă a urcat Everestul educației cu o rată de vaccinare de peste 70% în bagaj e doar un mic detaliu, desigur).
„Toate acestea se vor putea face doar dacă înțelegem importanța vaccinării”, a adăugat ministrul Educației, de această dată ca un stomatolog care îți explică doct că soluția pentru durerea de măsea pe care o ai este să te speli conștiincios pe dinți.
După amiază, Sorin Cîmpeanu a anunțat că pragul de la care școlile treceau în online, reprezentat de o rată de infectare de 6 la mie la nivelul localității, a fost desființat, după cum a decis Grupul de suport tehnico-științific privind gestionarea bolilor înalt contagioase pe teritoriul României.
De la bun început, ministrul Educației a încercat, cu mult cinism, să facă din problema închiderii școlilor o chestiune de preferință a părinților, pentru a-și ascunde, prin diviziunea creată, lipsa de viziune și strategie. „Sunt speriaţi de mersul la şcoală, dar nu au niciun fel de problemă să meargă în mall-uri”, a spus ministrul cu dispreț despre părinții care au rezerve față de siguranța sanitară în unitățile de învățământ. Și doar cu o simplă frază a mutat atenția publicului de la planul pe care el ar fi trebuit să îl prezinte la imaginea dezagreabilă a unui personaj care își face selfie-uri în cabina de probă, în timp ce copilul linge stativul cu umerașe din magazin.
Câtă vreme părinții sar unii la gâtul altora, câtă vreme se iscă războaie online între cei care lucrează de acasă și cei care sunt nevoiți să meargă „la program” la sediul firmei, ministrul e liniștit și oferă în loc de răspuns lozinca înregistrată pe banda de magnetofon.
Decizia referitoare la funcționarea școlilor nu ține de o opțiune individuală, ci trebuie bazată pe o strategie care, dincolo de exemplele oferite de alte state, trebuie să ia în calcul realitatea din România. Aici, spre deosebire de restul Europei, mai bine de două treimi din populație nu este vaccinată.
Iată doar câteva întrebări la care autoritățile trebuie să aibă un răspuns bun dacă vor să demonstreze că vor și sunt capabile să le ofere copiilor acces la educație și să îi țină în siguranță. Vă invit să adresați și altele la secțiunea de comentarii.
- Care este strategia de testare a copiilor și cadrelor didactice pentru a depista din timp cazurile pozitive? Cine, când și unde va face testarea elevilor, în condițiile în care multe școli nu au nici măcar un asistent medical? Ce măsuri se iau pentru a preveni o eventuală infectare în timpul testării?
- Cum își propun autoritățile să câștige încrederea părinților în procedura de testare în condițiile în care aceștia au temeri referitoare la recoltarea probelor nazale? Există măcar vreun filmuleț informativ în care acestora să le fie explicat în detaliu procesul?
- Dacă se vor folosi probe de salivă, cât de relevante sunt acestea?
- Ministrul Educației și-a manifestat de multe ori nemulțumirea față de învățământul hibrid, pe care l-a calificat drept ineficient. Ce se va întâmpla în situația în care elevii sănătoși vor fi la școală, iar cei bolnavi vor învăța de acasă? Cum va putea deveni funcțional de această dată învățământul hibrid?
- Cu sau fără prag de închidere a școlilor, mulți elevi vor învăța online. Ce a făcut și ce face Ministerul Educației pentru asigurarea unui învățământ online de calitate?
- Pentru ca școlile să se închidă ultimele și să funcționeze în siguranță, vor trebui impuse restricții suplimentare la nivelul societății. Ce restricții vor mai impune autoritățile și cum poate fi asigurată respectarea lor?
- Care este, până la urmă, strategia pentru creșterea ratei de vaccinare?
Fără o viziune care să ia în calcul toate aceste lucruri, școala riscă să semene cu un joc „Survivor”, în timpul căruia noi, părinții spectatori, ne încăierăm pe margine.
Notă: Articolul a fost actualizat după publicare, pentru include informația că Grupul de suport tehnico-științific privind gestionarea bolilor înalt contagioase a decis ca școlile nu mai trebuie închise după pragul de 6 la mie.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Unde sunt Testele pentri scoli ?!?!
Parafocil este ca se puteau intoarce mai devreme fizic la ore doar cei care aveau test PCR... Adica cei 4 contacti testati... Restul elevilor putand reveni la ore doar din a 14-a zi...
Este un haos general in scoli... Iar deciziile luate nu sunt in intetesul elevilor... Am multe exemple din aceasta acoala in ultimii ani care confirma acest lucru.
a) USR+ - acesti copii rasfatati care nu inteleg nimic din strategia celui mai mare partid din Romania unde presedinte a ajuns un ticnit si prim vice presedinte a ajuns un clovn.
b) AUR - care sunt impotriva vaccinului si in general tot ce este nasol vine de la ei. Au mai si fost pe la sate (unde este de fapt problema) cand domnii Baciu , Gheorghita si marele sef Citu erau ocupati cu congresul asta
c) PSD - care nu si-a obligat primarii sa vaccineze consatenii, asta dupa ce nici nu au participat la campania pro-vaccinare
d) Si cu voia dumneavoastra ultimul pe lista, Ludovic Orban , din cauza caruia s-au intamplat toate.
Dacă acum e o incidență colosală (și ambulanța București încă are mii de oameni cu simptome pe listă pentru testare), nu ar fi logic și omenesc să ne ferim cu toții 10-20 de zile de virus, ca valul să treacă și spitalele să poată face față?
Va înțeleg angoasa, furia și neputința, doamnă jurnalistă, e o povară de vinovăție care ne afectează respectul de sine acum, când trimitem copilul la școala din România și ne întrebăm cu ochii în pământ dacă nu am greșit fundamental rămânând aici cu familia și nu în vreuna din țările (multe) care acum (și de fiecare dată) ne arată că, de fapt, se poate și civilizat...