Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

L-am ascultat pe ministrul Educației cu groază, ca pe un salvamontist care ne îndeamnă să mergem pe vârful Omu în șlapi

Sorin Cîmpeanu -

Foto: Inquam Photos/ Sabin Cîrstoveanu

Săptămâna trecută, la școala din București unde învață fiul meu, patru clase intraseră în online din cauza cazurilor de Covid. Luni, am fost fost anunțați, pe grupul de WhatsApp al părinților, că mai intraseră 8. Marți încă 6, unde mai fusese depistat pozitiv câte un elev. Cu o singură excepție, a fost vorba despre clase de până la a șasea, așadar despre copii aflați sub limita vârstei de vaccinare. „Poate rămânem noi singurii care mergem la școală și găsim toate clasele de lângă noi goale”, mi-a spus băiețelul meu, în timp ce citeam bilanțul în sufragerie. 

Imaginea, ca o scenă dintr-un joc de tip „Survivor”, m-a izbit. Mi-am și închipuit cum, la capătul săptămânii, vor rămâne pe poziții până la ultima cratimă 28 de copii, înarmați cu creioane și stilouri, într-o școală goală. La momentul la care scriu aceste rânduri, noi clase din toată țara intră în online pe cale „naturală”, conform regulilor impuse de autorități, fără ca în localitățile în care se află să fi fost atins pragul „artificial” de 6 la mie, despre care ministrul Educației spune că nu știe cum a fost stabilit.

De la bun început fac o precizare: nu militez pentru închiderea școlilor. Dar ministrul Educației nu se poate ascunde în spatele unei simple cifre, 6  la mie. E obligația dânsului și a ministerului să facă mult mai mult.

Aproape că nu a fost zi în care Sorin Cîmpeanu să nu ne repete, precum o bandă veche de magnetofon cu o lozincă nouă, că „Școlile se închid ultimele și se deschid primele”. Miercuri dimineață, ne-a transmis că oficialii din educație doresc ca școlile să rămână deschise dincolo de pragul de 6 la mie, subliniind că a primit o informare pe această temă tocmai de la Bruxelles. Și, ce să vezi?, în interiorul ei scria că în multe alte țări „școlile se închid ultimele și se deschid primele.” L-am ascultat cu groază, ca pe un salvamontist care ne îndeamnă să mergem pe vârful Omu în șlapi, argumentând că, uite, chiar acum o echipă vest europeană coboară victorioasă de pe Everest (faptul că respectiva echipă a urcat Everestul educației cu o rată de vaccinare de peste 70% în bagaj e doar un mic detaliu, desigur).

„Toate acestea se vor putea face doar dacă înțelegem importanța vaccinării”, a adăugat ministrul Educației, de această dată ca un stomatolog care îți explică doct că soluția pentru durerea de măsea pe care o ai este să te speli conștiincios pe dinți.

După amiază, Sorin Cîmpeanu a anunțat că pragul de la care școlile treceau în online, reprezentat de o rată de infectare de 6 la mie la nivelul localității, a fost desființat, după cum a decis Grupul de suport tehnico-științific privind gestionarea bolilor înalt contagioase pe teritoriul României. 

De la bun început, ministrul Educației a încercat, cu mult cinism, să facă din problema închiderii școlilor o chestiune de preferință a părinților, pentru a-și ascunde, prin diviziunea creată, lipsa de viziune și strategie.  „Sunt speriaţi de mersul la şcoală, dar nu au niciun fel de problemă să meargă în mall-uri”, a spus ministrul cu dispreț despre părinții care au rezerve față de siguranța sanitară în unitățile de învățământ. Și doar cu o simplă frază a mutat atenția publicului de la planul pe care el ar fi trebuit să îl prezinte la imaginea dezagreabilă a unui personaj care își face selfie-uri în cabina de probă, în timp ce copilul linge stativul cu umerașe din magazin.

Câtă vreme părinții sar unii la gâtul altora, câtă vreme se iscă războaie online între cei care lucrează de acasă și cei care sunt nevoiți să meargă „la program” la sediul firmei, ministrul e liniștit și oferă în loc de răspuns lozinca înregistrată pe banda de magnetofon.

Decizia referitoare la funcționarea școlilor nu ține de o opțiune individuală, ci trebuie bazată pe o strategie care, dincolo de exemplele oferite de alte state, trebuie să ia în calcul realitatea din România. Aici, spre deosebire de restul Europei, mai bine de două treimi din populație nu este vaccinată.

Iată doar câteva întrebări la care autoritățile trebuie să aibă un răspuns bun dacă vor să demonstreze că vor și sunt capabile să le ofere copiilor acces la educație și să îi țină în siguranță. Vă invit să adresați și altele la secțiunea de comentarii.

  • Care este strategia de testare a copiilor și cadrelor didactice pentru a depista din timp cazurile pozitive? Cine, când și unde va face testarea elevilor, în condițiile în care multe școli nu au nici măcar un asistent medical? Ce măsuri se iau pentru a preveni o eventuală infectare în timpul testării?
  • Cum își propun autoritățile să câștige încrederea părinților în procedura de testare în condițiile în care aceștia au temeri referitoare la recoltarea probelor nazale? Există măcar vreun filmuleț informativ în care acestora să le fie explicat în detaliu procesul?
  • Dacă se vor folosi probe de salivă, cât de relevante sunt acestea?
  • Ministrul Educației și-a manifestat de multe ori nemulțumirea față de învățământul hibrid, pe care l-a calificat drept ineficient. Ce se va întâmpla în situația în care elevii sănătoși vor fi la școală, iar cei bolnavi vor învăța de acasă? Cum va putea deveni funcțional de această dată învățământul hibrid?
  • Cu sau fără prag de închidere a școlilor, mulți elevi vor învăța online. Ce a făcut și ce face Ministerul Educației pentru asigurarea unui învățământ online de calitate?
  • Pentru ca școlile să se închidă ultimele și să funcționeze în siguranță, vor trebui impuse restricții suplimentare la nivelul societății. Ce restricții vor mai impune autoritățile și cum poate fi asigurată respectarea lor?
  • Care este, până la urmă, strategia pentru creșterea ratei de vaccinare?

Fără o viziune care să ia în calcul toate aceste lucruri, școala riscă să semene cu un joc „Survivor”, în timpul căruia noi, părinții spectatori, ne încăierăm pe margine.

Notă: Articolul a fost actualizat după publicare, pentru include informația că Grupul de suport tehnico-științific privind gestionarea bolilor înalt contagioase a decis ca școlile nu mai trebuie închise după pragul de 6 la mie.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Sper sa se termine cat mai curand acest FIASCO pe interese diverse ( spectru general ) si Romania sa revina la CUCURUZUL cel de obsce. Adica in galeata existentiala a INDOLENTEI DE TRIB. ( din categoria cu aspiratorul made in CE prin PRONAUS )
    • Like 0
  • Voi ăștia disperați de viață, nu e mai bine sa vă retrageți de tot copiii de la școală și să vă ascundeți într-o peșteră ? Copiii au nevoie de școală fizică și socializare nu sa devina anxioși, deprimați și retardați din cauza mediului informatic care îi sufoca cu aberații ! E al doilea an în care observ de pe margine școala la calculator a copilului meu...o imbecilitate ! Daca nu murim de virus, sigur o sa murim de prostie și frica !
    • Like 0
  • Sistemul medical din majoritatea tarilor din Europa este mult peste cel al Romaniei. Romania nu este capabila sa faca fata unui numar mare de cazuri de infectare, mai ales in randul copiilor.
    • Like 0
  • Foarte bine scris! Si da, s-a reusit incaierarea a doua tabere: pe de o parte parintii care vor sa scape de cei cativa prost-crescuti, trimitandu-i la scoala chiar si bolnavi (foloasele sunt bune, ponoasele nu), pe cealalta parte parintii cu bun-simt, cu copii educati si curati, care vor binele si sanatatea copiilor lor. Ei, tabara a doua sigur ca e mai mica si mai putin vocala, dar bine ca a inceput sa se faca auzita si ea.
    • Like 1
  • In clasa a VII-a a baiatului meu s-a trecut online inca din a treia zi de scoala din cauza unui caz confirmat. In ziua a 8-a, cand conform legii copii se puteau testa, am fost anuntati ca scoala nu are teste pentru toti, ci doar pentru contactii directi (considerati a fi doar 4 la numar -cei care au stat pe langa elevul confirmat in banci). Prin urmare, restul parintilor nu am solicitat testare, desi era dreptul tuturor celor din clasa sa se testeze.
    Unde sunt Testele pentri scoli ?!?!
    Parafocil este ca se puteau intoarce mai devreme fizic la ore doar cei care aveau test PCR... Adica cei 4 contacti testati... Restul elevilor putand reveni la ore doar din a 14-a zi...
    Este un haos general in scoli... Iar deciziile luate nu sunt in intetesul elevilor... Am multe exemple din aceasta acoala in ultimii ani care confirma acest lucru.
    • Like 0
  • Eu acum mi-am lamurit lucrurile caci l-am vazut pe clovnul Rares Bogdan ieri la B1TV explicandu-ne cum s-a ajuns aici . Patru motive cheie :
    a) USR+ - acesti copii rasfatati care nu inteleg nimic din strategia celui mai mare partid din Romania unde presedinte a ajuns un ticnit si prim vice presedinte a ajuns un clovn.
    b) AUR - care sunt impotriva vaccinului si in general tot ce este nasol vine de la ei. Au mai si fost pe la sate (unde este de fapt problema) cand domnii Baciu , Gheorghita si marele sef Citu erau ocupati cu congresul asta
    c) PSD - care nu si-a obligat primarii sa vaccineze consatenii, asta dupa ce nici nu au participat la campania pro-vaccinare
    d) Si cu voia dumneavoastra ultimul pe lista, Ludovic Orban , din cauza caruia s-au intamplat toate.

    • Like 3
  • In Belgia au fost multe restrictii anul trecut. Mai multe decat in Romania. Nici nu mai tineam minte ultima data cand am fost la un restaurant. Dar scolile au fost deschise cea mai mare parte din timp. A fost asa pentru ca societatea a decis ca nu restaurantele sunt prioritare, scolile sunt prioritare. Sa vedem ce se va intampla in Romania cand noua o noua generatie, compusa in mare parte din analfabeti va ajunge la maturitate. "Analfabeti" nu e o metafora.
    • Like 1
  • Diana N. check icon
    Până la urmă, scopul limitării contactului nu era acela să împiedicăm propagarea infecției?
    Dacă acum e o incidență colosală (și ambulanța București încă are mii de oameni cu simptome pe listă pentru testare), nu ar fi logic și omenesc să ne ferim cu toții 10-20 de zile de virus, ca valul să treacă și spitalele să poată face față?

    Va înțeleg angoasa, furia și neputința, doamnă jurnalistă, e o povară de vinovăție care ne afectează respectul de sine acum, când trimitem copilul la școala din România și ne întrebăm cu ochii în pământ dacă nu am greșit fundamental rămânând aici cu familia și nu în vreuna din țările (multe) care acum (și de fiecare dată) ne arată că, de fapt, se poate și civilizat...
    • Like 6


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult