Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

La 32 de ani, Sorin Hagiu este unul dintre cei mai tineri directori de școală din România: prima măsură după instalarea în funcție a fost să obțină un proiect de 153.000 de euro din bani europeni pentru combaterea abandonului școlar

Sorin Hagiu Foto: Doria Dragusin pentru Proiectul Merito

Foto: Doria Dragusin pentru Proiectul Merito

La 32 de ani, profesorul de engleză Sorin Hagiu este unul dintre cei mai tineri directori de școală din România. Din anul 2022, conduce școala gimnazială din Giarmata, județul Timiș, și de atunci a adus în instituția de învățământ o finanțare europeană de 153.000 de euro și a luat măsuri care au dus la scăderea abandonului școlar, dar și la creșterea mediei la Evaluarea Națională. Anul acesta, Sorin Hagiu a fost premiat pentru activitatea sa în cadrul Galei Merito, care aduce în atenția publică profesorii și directorii valoroși din România. Invitat în emisiunea „În fața ta” de la Digi24, Sorin Hagiu a fost întrebat care crede că este motivul pentru care a fost premiat. „Eu aș menționa două lucruri. O dată, cred că am ieșit în evidență cu acest curaj de a spune ce nu merge bine în școala mea. Există o oarecare tendință pe care nu putem ascunde, școlile nu spun tot timpul adevărul, unele statistici sunt puțin înflorite, ca să folosesc un cuvânt frumos, pentru „a da bine”. În prima lună de când am preluat funcția de director, am spus în față: avem copiii aceștia care au abandonat școala, avem medii destul de mici și rezultate destul de slabe la Evaluarea Națională, deoarece viziunea mea este că, dacă vrem să schimbăm ceva, trebuie să recunoaștem că ceva nu e bine. Și al doilea lucru, încerc foarte mult să apelezi la comunitate și să aduc comunitatea lângă școală și școala în comunitate prin diverse activități, unde unde școala este în centru”, a spus Sorin Hagiu.

De când este director acesta, a pus accent pe digitalizarea unității de învățământ: la școala din Giarmata, condica este digitală, catalogul este digital, contractele educaționale cu părinții sunt semnate digital. Însă totul se oprește la ușa școlii, pentru că în România inspectoratele și Ministerul Educației cer în continuare teancuri de hârtii. Așa că Sorin Hagiu a ajuns să-și dubleze munca: „Fac și partea digitală în școală, și mai printez hârtii”.

„Nu putem spune că într-o școală învață doar elevii. E obligatoriu ca în școală să învățăm și noi, cadrele didactice”

În opinia lui, o școală deschisă este una în care se poate comunica fără opreliști. „În fiecare pauză, vorbesc cu câte un elev, cu câte un coleg, țin foarte mult la acest lucru. Și aș mai adăuga și noțiunea de școală care învață: o școală deschisă trebuie să fie deschisă și la abordări noi în educație și nu putem spune că într-o școală învață doar elevii. E obligatoriu ca în școală să învățăm și noi, cadrele didactice”, spune directorul.

Bună parte din elevii din Giarmata provin din medii defavorizate, din familii în care părinții nu au avut șansa la educație. „Lucrăm foarte mult la conștientizarea rolului educației în destinul acestor copii. Ne luptăm foarte mult, este o luptă, pot s-o numesc așa cu familii care nu au interiorizat, s-a înțeles foarte bine acest rol pe care școala îl are în viața acestor copii”, arată directorul.

„Este evidentă sensibilitatea crescută a acestor generații” 

O altă problemă la care este atent este cea a sănătății mintale, atât în rândul elevilor, cât și al profesorilor. „Este evidentă sensibilitatea crescută a acestor generații și nevoia de a vorbi cât mai mult și cât mai des despre sănătatea mintală. Este o problemă care nu se prea discută în școli, fie că vorbim despre profesori, fie că vorbim despre copii. Din propria experiență și din experiența colegilor și elevilor noștri, ne confruntăm cu număr tot mai mare de anxietăți generalizate, copii care nu numai că nu vin cu plăcere la școală, dar au probleme în a sta la școală, copilași care nu au primit sprijinul emoțional de care ai nevoie acasă. 

De cealaltă parte, avem colegi suprasaturați de muncă birocratică, colegi care nu au instrumentele necesare de a gestiona un stres uriaș. În această situație m-am aflat, eu am preluat la 30 de ani funcția de director al unei școli cu 630 de copii. Acum sunt 800 de copilași și am 60 de colegi. Nu m-a pregătit nimeni în sistemul tradițional de învățământ pentru o asemenea doză de leadership și am trecut prin anxietăți, prin foarte multă terapie și acum încerc să vorbesc deschis despre asta tocmai pentru a promova lucrul acesta în școlile din România și în principal în școala mea”, explică Sorin Hagiu.

Absolvent al școlii din Giarmata este astăzi coleg cu oameni care i-au fost profesori. De când a preluat funcția de director, a reușit să atragă o finanțare europeană prin PNRAȘ, în valoare de 153.000 de euro. „Aveam probleme cu dotările, am dotat școala, eu țin foarte mult, v-am mai spus, de la digitalizare - laptopuri în sălile de informatică, display digital în fiecare sală de clasă, videoproiectoare, unde nu au fost display-uri digitale. Și am mai făcut-o o chestie în premieră: cursuri de dezvoltare personală pentru pentru colegii mei profesori, adică nu doar acele faimoase, cursuri unde dai banii și primești diplomă, ci un curs care s-a făcut pe bune cu specialiști și am putut vorbi de la chestiuni precum educație financiară, la cum putem să ne apropiem mai ușor de de elevi? Și mai mult de atât, am fost și într-o excursie pe care am numit-o Excursie de dezvoltare personală cu profesori și copii”, a povestit directorul. 

Potrivit acestuia, abandonul școlar a scăzut în unitatea de învățământ de la 10 la 2 copii, în timp ce media de la Evaluarea Națională a crescut de la 5,80 la 6,35.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Elevi în curtea școlii

Ce (mai) înseamnă săptămâna de „școala altfel” pentru elevii români? Dar „săptămâna verde”? Ce ar trebui să însemne ele în mod ideal, dar și în mod concret? Cum ați organiza dvs, stimați cititori, aceste două programe educative pentru elevi? Cum le văd realmente și decidenții politici de azi, din Educație, care le-au moștenit de la cei de ieri? Iată câteva întrebări, pe care se pare că nu ni le punem suficient de serios și responsabil.

Citește mai mult

Dorin Dobrincu

E nevoie de o igienă a democrației. Și ea nu poate fi gândită în afara cunoașterii istoriei. Pentru că, oricât de des ați auzi asta, ideea e totuși adevărată: cine nu învață lecțiile istoriei e condamnat să le repete. Într-un moment ca acesta, în care regimurile autoritare și discursurile radicale sunt în ascensiune peste tot în lume, predarea lucidă a istoriei recente devine esențială. Coordonarea manualului de „Istoria comunismului din România”, introdus ca disciplină obligatorie în 2025, este mai mult decât un proiect editorial — e o încercare de a-i învăța pe tineri libertatea, prin cunoașterea prețului pierderii ei. Istoricul Dorin Dobrincu explică în acest interviu acordat în exclusivitate platformei Republica de ce memoria nu e doar un exercițiu al trecutului, ci o condiție pentru a nu repeta greșelile care au pus în genunchi o societatea întreagă. Care s-a salvat singură, dar cu prețul sângelui.

Citește mai mult

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult