Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

La Timpuri Noi, tot noi. Un nume comunist de stație de metrou se va preschimba într-un nume și mai comunist

Udriste - Ceausescu

Foto: adevărul.ro/ Arhiva personală Octavian Udrişte/ Nicolae Ceaușescu alături de Octavian Udriște, la inaugurarea metroului în Bucureşti.

Aflu cu surprindere că un nume comunist de stație de metrou se va preschimba într-un nume și mai comunist, stația Timpuri Noi va deveni stația Octavian Udriște. Sau cum s-ar spune mai pe românește, la timpuri noi, tot noi.

Tovarășul Octavian Udriște a fost ales personal de Nicolae Ceaușescu, într-un grup de cinci tovarăși, să se ocupe de construcția metroului din București, după cum chiar el spune. Pe ce criterii l-a ales cel mai iubit fiu al poporului nu știm, probabil pe aceleași criterii cu care i-a ales pe Emil Bobu, Tudor Postelnicu, Ilie Verdeț și alții. În orice caz, nu era vorba de proiectarea metroului, de vreo invenție, de asta se ocupau colectivele de specialiști de la uzinele din Arad, tovarășul Udriște împreună cu ceilalți trebuia să ducă la îndeplinire o sarcină de partid și de stat. În cartea lui, dar și în numeroasele interviuri acordate presei, fostul tovarăș, actualul domn, ne povestește cu generozitate despre interacțiunile lui cu cei doi Ceausesti, cuplul prezidențial. Mici întâmplări fără morală, deciziile dictatoriale și nesăbuite ale mult iubitului, încadrarea acțiunii în contextul geopolitic al vremii potrivit propagandei oficiale, cum am fost noi „ombelico del mondo” și n-am vrut să luăm de la nimeni nimic, doar ne-am mai inspirat câte un pic de ici și de colo. Evident, toate acestea cu mândrie proletară. 

Dacă ar fi să vorbim de un inginer oarecare, cineva care s-a remarcat într-un colectiv de proiectanți sau cercetători, care a inventat ceva strălucitor, care a schimbat modul de construcție a materialului rulant, etc, n-aș avea nicio obiecție, totuși, în cazul de față vorbim de un tovarăș care a primit o funcție extrem de importantă, din nomenclatura comunistă, cu toate prerogativele ei, de putere și de avantaje, care s-a aflat în cercul de decizie al acelor vremuri. Octavian Udriște a fost Directorul metroului din vremea lui Ceaușescu.

Faptul că cei de la metrou nu se pricep deloc la denumirea stațiilor am văzut deja de la ultima lor ispravă din Drumul Taberei unde au numit stația Valea Ialomiței în cartierul Brâncuși și Constantin Brâncuși la Valea Ialomiței. La Drumul Taberei 34 au venit cu stația Tudor Vladimirescu care n-are nicio treabă cu liceul cu același nume din Militari sau cu altceva din zonă. Însă în ceea ce privește redenumirea stației Timpuri Noi în Octavian Udriște consider că e total greșită, trebuia redenumită de-a dreptul Nicolae Ceaușescu, dacă tot voiau tovarășii din CA al Metrorex să-i aducă un pios omagiu. Mai ales că domnul Udriște încă este printre noi și îi dorim viață lungă pe această cale.

Foto: adevărul.ro/ Arhiva personală Octavian Udrişte/ Nicolae Ceaușescu alături de Octavian Udriște, la inaugurarea metroului în Bucureşti.

Pe Octavian Udriște l-am cunoscut la câteva reuniuni profesionale unde venea cu sârguință și determinare. De fiecare dată organizatorii au avut grijă să-i ofere cuvântul cu religiozitate, cu toate că era deja la pensie de multă vreme. Principiul de bază al luărilor de cuvânt era același, azi e un dezastru în comparație cu vremurile trecute, din comunism. Atunci era ordine și disciplină, trenurile mergeau ceas, nimeni nu mișca în front, azi e debandadă, nu se investește, ba mai mult, s-a greșit fundamental prin privatizarea activității feroviare. Inutil să vă mai spun că nu existau soluții în cuvântările lui, cel mult puteam să-mi imaginez că o reîntoarcere la trecutul de aur ar fi salvarea. Pentru un om care și-a trăit cea mai mare parte din cariera lui profesională în comunism, e de înțeles. Pentru noi însă nu. Domnul Udriște de azi, fostul tovarăș Udriște, e un nostalgic. Noi nu.

Pentru ministrul Transporturilor, pentru membrii CA-ului care au venit cu această propunere și care ar putea să-și dea și demisia după o asemenea gafă, dacă tot vreți să schimbați numele stației de metrou și dacă tot vreți să arătați că ați învățat ceva din asta, vă propun tot un nume de inginer, inginerul Gheorghe Ursu, dar de data asta anti-comunist. Când tovarășul Udriște îi prezenta mărețe realizări lui Ceaușescu, Gheorghe Ursu murea ucis în beciurile Securității. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Casargoz check icon
    Totuși drumul taberei are legătura cu Tudor vladimirescu
    • Like 0
  • "Timpuri noi" e denumire comunistă? Poate fi, câtă vreme filmul omonim al lui Chaplin (“Modern Times”, în original) a venit la pachet cu confirmarea afinității pro-comuniste a marelui cineast.
    Mda, și după '89 am trăit “timpuri noi”. Diferența e că în timpurile noi comuniste metroul a fost făcut cât ai bate din palme iar acum, în timpurile noi așa-zis capitaliste, adăugarea câtorva stații de metrou a durat nenumărați ani de zile. Ai fi zis că au terra-format Luna sau Marte, atât a durat construcția tronsonului de metrou din Drumul Taberei. Probabil că a lipsit un Udriște capitalist care să pună treburile în mișcare, cu celeritate.
    Oricum, mi se pare o bazaconie ca CA-ul Metrorex să pună cu de la sine putere numele stațiilor. Aici ar trebui implicată Primăria Generală, cu suportul și avizul Ministerului Culturii, pentru că nu orice ghiolban ar trebui să aibă dreptul să stabilească sau să modifice nume de străzi, piețe, stații sau alte obiective ale metropolei.
    • Like 0
  • Amintiti-va cum a fost cu statia Costin Georgian. Intai au dat numele unei statii si apoi si-au dat seama ca el nu lucrase deloc in acea parte a metroului, in asa fel incat la scurt timp, au “translat” numele la alta statie !

    Sigur ca atribuirea de nume proprii unor obiective atunci cand persoana este inca in viata … este de-a dreptul penibila !

    Acum vreo douazeci de ani, orasul Constanta a dat numele stadionului local … “Gheorghe Hagi” ! Pentru ca Gheorghe Hagi n-a venit cu bani de acasa la echipa Farul, autoritatile s-au suparat si … au retras denumirea ! Tipic romanesc !

    Cel mai bine este sa ramana numele actual desi … Timpurile Noi nu mai exista …

    In ceea ce il priveste pe domnul Udriste, nu ma pot pronunta in nici un fel insa … trebuie sa atrag un pic atentia autorului articolului ca astfel de proiecte atat de complexe sunt conduse, oriunde in lume, de “manageri” (e adevarat cu educatie tehnica) si nu de “stiintifici” geniali.

    Acestia fac munca propriuzisa - proiectare, executie, verificare, etc. dar trebuie condusi si coordonati de un manager cu educatie tehnica, persoana care poate fi profesional inferioara multora dintre inginerii geniali.

    Nu cred ca Udriste regreta vremurile apuse ! Nu le regreta nimeni ! I-a fost bine ani buni si dupa Revolutie. Cred doar ca regreta un pic disciplina in munca usor “militarizata” din acele vremuri !

    Ia spuneti-mi un mare proiect “postrevolutionar” de infrastructura care a fost gata la termenul fixat !!!

    Cand credeti ca va fi gata autostrada spre Brasov !!?!?

    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult