Urmăresc cu sufletul la gură povestea submersibilului dispărut în Atlantic, cu cinci suflete la bord și, sincer, mi se pare a fi coșmarul suprem al oricărei ființe umane.
Să fii blocat pe fundul oceanului într-o capsulă în care nu poți să stai nici măcar în picioare, cu o mică toaletă la dispoziție, în întuneric și frig, încercând să respiri cât mai puțin și să stai cât mai liniștit pentru a avea șanse mai multe să fii salvat. Să trăiești fiecare secundă ca pe un coșmar și pe o speranță în același timp. Să știi că nici măcar să te temi pe deplin nu ai dreptul, pentru că frica va consuma resursele tuturor. Să încerci să stai cât mai liniștit, ba chiar să dormi, pentru ca inima să-ți bată mai încet și să respiri mai rar, mai puțin intens. Pentru că fiecare respirație a ta ia din oxigenul celorlalte respirații din capsula pierdută în ocean.
Se știu puține lucruri despre soarta pasagerilor de la bordul navei Ocean Gate Explorations. Tot ce știm sigur e că s-au detectat niște zgomote în zona în care se bănuiește că s-ar afla submersibilul. Unii spun că e foarte posibil ca cei cinci pasageri să fi murit deja, intoxicați cu dioxid de carbon, pentru că aceste submarine funcționează cu baterii care au o durată de viață limitată și au epuratoare de CO2, însă dacă acestea nu mai funcționează, oamenii s-ar fi putut sufoca chiar înainte ca oxigenul să se termine.
Și mă gândeam că la bord sunt niște miliardari. Stockton Rush a fondat OceanGate Inc. în 2009 și este și pilotul navei, descris de prieteni ca un veritabil pionier și ca o persoană dispusă să-și asume riscuri. Așa a ajuns să fie cel mai tânăr pilot calificat pentru avioane cu reacţie din lume, pentru că la vârsta de 19 ani, în 1981, şi a zburat pe avioane comerciale în timpul facultăţii. Hamish Harding este un miliardar britanic care locuieşte în Dubai, în Emiratele Arabe Unite. Și acesta deţine trei recorduri Guinness World Records, inclusiv pentru cea mai lungă durată la adâncimea maximă a oceanului petrecută într-o navă cu echipaj. Shahzada şi Suleman Dawood, tată şi fiu, sunt membri ai uneia dintre cele mai importante și prospere familii din Pakistan. Paul-Henri Nargeolet este un fost ofiţer al marinei franceze care este considerat un expert în Titanic după ce a făcut mai multe călătorii la epavă de-a lungul mai multor decenii.
Toți sunt oameni cu posibilități financiare enorme și cariere impresionante. De altfel, au plătit o sumă uriașă pentru această călătorie care ar fi trebuit să dureze câteva ore pentru a vedea rămășițele Titanicului.
Și probabil că fiecare dintre ei acum și-ar da totul pentru a fi în locul nostru, a celor care ducem niște vieți monotone și problematice, dar avem destul aer și soare pentru a putea respira normal. Apropo, poate ar fi cazul să fim și recunoscători, din când în când, chiar și dacă ni se pare că avem vieți fără culoare.
Povestea asta, dincolo de a fi un coșmar, e și o lecție despre cât de mult contează, de fapt, banii. Da, îți pot asigura o călătorie în spațiu sau pe fundul Atlanticului și, dacă totul decurge bine, rămâi cu o experiență mișto. Dar dacă lucrurile decurg prost și ajungi într-o situație limită, a fi miliardar sau nu devine total irelevant. Iar oamenii ăia au experimentat pe pielea lor, probabil, cel mai mare coșmar imaginabil pentru o ființă umană. Și au înțeles pe calea cea mai grea dintre toate cele posibile că multe lucruri se pot cumpăra, dar sunt și excepții esențiale. De exemplu, o respirație atunci când ajungi captiv într-o capsulă pe fundul Atlanticului.
Text publicat inițial pe pagina de Facebook a autoarei.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Concluzie: prefer să mor într-o aventură pe fundul oceanului decât lovit de o mașină în fața casei, să zicem. Că de murit oricum o să mor.
Multumesc, nu. Prefer sa vad Titanicul cu toate riscurile!
PS. Dumneavoastra va recomand ..."monotonia si problematica". Sunt materii care se studiaza la ...."scoala"!