Începutul exilului Regelui. 5 ianuarie 1948, gara din Budapesta. Foto: Keystone-France/Gamma-Keystone via Getty Images
Copiii ar trebui să știe despre Regele Mihai I al României câteva adevăruri simple, crede profesorul de istorie Dan Solcan de la Colegiul Național „B.P. Hasdeu” din Buzău.
Foto: Proiectul Merito
„De pildă, trebuie să știe că, intrând în grevă, Regele a făcut un gest neobișnuit și curajos. Trebuie să știe că abdicarea sa a fost una forțată, recurgându-se inclusiv la un șantaj cinic. Trebuie să știe că, în urma abdicării, republica ne-a fost îndesată pe gât după model sovietic, fără ca poporul român să fie consultat. E nevoie ca ei să înțeleagă că regimul împotriva căruia a luptat Regele era unul profund inuman – nu degeaba s-a spus că ”în secolul XX, diavolul a vorbit rusește”. În fine, e nevoie să înțeleagă că Regele Mihai nu a fost un martir, ci un om care a încercat să-și îndeplinească, atât cât a putut de bine, misiunea. A făcut-o cu decența care l-a caracterizat întotdeauna, cu curaj, cu iubire pentru români”, spune el.
Un lucru îi este însă foarte greu să le explice elevilor săi: felul în care Regele Mihai I a fost tratat după 1989.
În comunism, s-a găsit de cuviință ca și primul om din Europa să fi apărut în România (mai precis în Oltenia, zona natală a lui Ceaușescu) – așa a fost „descoperit”, se pare, „Australanthropus Olteniensis”.
Cum era predat capitolul referitor la Regele Mihai pe vremea comunismului, când dumneavoastră erați elev? Ce vi se spunea atunci?
Nu exista pe vremea aceea un astfel de capitol. De fapt, nu doar Regele Mihai, ci toți regii României erau puși la index. Ideologia comunistă dezvoltase o teorie delirantă care făcea din Ceaușescu încununarea supremă a istoriei noastre. Altfel spus, poporul a trudit două milenii, dar nu zadarnic, căci produsul final a fost El – „mărul de aur al istoriei românești”. Era vorba, în fapt, de o încercare de legitimare a lui liderului comunist, înfățișat drept continuatorul marilor conducători: Burebista, Decebal, Mircea cel Bătrân, Ștefan cel Mare, Mihai Viteazul, Alexandru Ioan Cuza... Ba chiar, pentru a se merge și mai mult în trecut, s-a găsit de cuviință ca și primul om din Europa să fi apărut în România (mai precis în Oltenia, zona natală a lui Ceaușescu) – așa a fost „descoperit”, se pare, „Australanthropus Olteniensis”.
Or, într-o astfel de filiație, regii României nu și-au găsit niciodată locul. Păcătuiau de două ori: erau „străini” și erau „dușmani de clasă”. Așa se explică faptul că figura Regelui Mihai a fost fie estompată până la dispariție (mai ales în manualele școlare), fie deformată. De pildă, Regele „dispărea” din cursul evenimentelor de la 23 august 1944 – în care a avut un rol covârșitor –, iar actorul principal în înlăturarea de la putere a lui Antonescu devenea „o formație de luptă patriotică, condusă de fruntașul comunist Emil Bodnăraș”. Greva regală era descrisă ca un eșec lamentabil: „s-a stins ca urmare a lipsei de sprijin în mase”, ceea ce nu era deloc adevărat, dacă ne gândim fie și numai la explozia de simpatie la adresa Regelui din acel teribil 8 noiembrie 1945, ziua „Arhanghelilor însângerați”. În fine, înlăturarea forțată a monarhiei în 30 decembrie 1947 era văzută, în inconfundabila limbă de lemn, cam așa: „un mare pas înainte, care devenise imperios necesar și obiectiv posibil”. Cum bine s-a zis: al doilea nume al comunismului este Minciună.
Războiul comuniștilor cu personajul istoric, făcut să dispară sau caricaturizat, a fost prelungit, în ultimii 27 de ani, de războiul unei bune părți a populației și a politicienilor României cu Regele Mihai - omul, cel care s-a încăpățânat să supraviețuiască atâta vreme.
Cum este astăzi predat în școală capitolul referitor la Regele Mihai?
Din punctul meu de vedere, abordarea personajului istoric Mihai I este, astăzi, una normală. Asta înseamnă că rolul său într-un eveniment sau altul este prezentat corect – uneori cu o tentă de simpatie (firească, fie și pentru simplul fapt că s-a opus instaurării comunismului). Așadar, cred că după 1989, istoria de manual (și nu numai) a făcut dreptate, în linii mari, Regelui. Doar că marea problemă pare să fie alta. Războiul comuniștilor cu personajul istoric, făcut să dispară sau caricaturizat, a fost prelungit, în ultimii 27 de ani, de războiul unei bune părți a populației și a politicienilor României cu Regele Mihai - omul, cel care s-a încăpățânat să supraviețuiască atâta vreme.
E nevoie de timp pentru ca lecția din manualul de istorie să fie învățată, iar generațiile mai vechi au prins, cum ziceam, altă istorie. Mă gândesc adesea că, iată, comuniștii ar avea de ce să fie mândri de propaganda lor. Inclusiv pentru spectacolul dezumanizant al celor care îl plâng azi pe Rege, după ce l-au urât atât de multă vreme și atât de sincer.
Ce le spuneți dvs. copiilor despre Regele Mihai I? Ce ar trebui să știe copiii de astăzi despre ce s-a întâmplat atunci?
Copiii ar trebui să știe câteva adevăruri simple. De pildă, trebuie să știe că, intrând în grevă, Regele a făcut un gest neobișnuit și curajos. Trebuie să știe că abdicarea sa a fost una forțată, recurgându-se inclusiv la un șantaj cinic. Trebuie să știe că, în urma abdicării, republica ne-a fost îndesată pe gât după model sovietic, fără ca poporul român să fie consultat. E nevoie ca ei să înțeleagă că regimul împotriva căruia a luptat Regele era unul profund inuman – nu degeaba s-a spus că „în secolul XX, diavolul a vorbit rusește”. În fine, e nevoie să înțeleagă că Regele Mihai nu a fost un martir, ci un om care a încercat să-și îndeplinească, atât cât a putut de bine, misiunea. A făcut-o cu decența care l-a caracterizat întotdeauna, cu curaj, cu iubire pentru români.
Cel mai greu îmi e să le explic copiilor cum a fost posibil ca Regele să fie tratat așa cum a fost tratat după prăbușirea comunismului. Povestea acestor episoade a fost mult mediatizată în ultimele zile, așa că întrebările sunt numeroase. Unul dintre copii spunea ieri: „Am înțeles că Regele a vrut să se reîntoarcă, dar noi nu l-am primit!” (”noi”...). Și atunci trebuie să le explici cum, după decembrie ‘89, bucuria, candoarea, speranța, nerăbdarea de a construi ale unor români s-au izbit, ca de un zid imens, de ticăloșia, de interesele meschine și de ignoranța altora. Trebuie să le vorbești despre țara lui „Ceaușescu n-a făcut decât să întineze memoria Partidului Comunist Român”, a lui „Noi muncim, nu gândim!”, a lui „Nu ne vindem țara!”, a lui „S-au demascat!”, a lui „Voi n-ați mâncat, ca noi, salam cu soia!” O țară a lui „voi” și „noi” în care sper ca ei să nu trăiască, deși știu bine că există din plin acest pericol.
Dincolo de toate acestea, le zic copiilor o vorbă a bunicii mele: „Aveam acasă la părinții mei, pe perete, două lucruri: Icoana și fotografia cu Regele Mihai.” Și n-aș putea uita să le spun că, în minunatul discurs ținut în Parlamentul României postdecembriste, Regele Mihai a încheiat referindu-se la ei: „Nu văd România de astăzi ca pe o moștenire de la părinții noștri, ci ca pe o țară pe care am luat-o cu împrumut de la copiii noștri.”
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Cine sa le spuna copiilor acest lucru ? Parintii care fura ?
Cât despre trăitul într-o ţară liberă e bine să despărţim propaganda comuniştilor de adevăr. Vă amintiţi - sau probabil că aţi uitat - strâmbele puse de Securitate când membrii familiei regale încercau să-şi găsească o slujbă. Sau uităm atât de repede cum au stat lucrurile? Uităm că cei plecaţi în exil erau supravegheaţi atent, mergând până la cazuri de asasinat? Din câte îmi amintesc familia regală a crescut găini şi au reparat maşini.
În plus asta a salvat în primul rând INSTITUŢIA COROANEI, cea care a format România independentă. Din păcate noţiunea de independenţă e uitată. Independenţa e condiţia de bază a unui stat. Poţi fi o ţară întinsă, dar dacă nu exişti ca stat atunci eşti egal cu zero. Independenţa ne-am dobândit-o sub Coroană şi mi se pare normal ca un monarh să apere cu orice preţ această instituţie în vreme de restrişte.
2. Regele a fost decorat şi de ruşi dar şi de americani. Majestatea Sa chiar a spus; "de decoraţia ruşilor vorbeşte toată lumea, dar de a americanilor nu." Era clar că nu-i putea călca pe bombeu pe ruşi când erau cu tancurile la graniţă. Un refuz la asemenea nivel ar fi echivalat cu un act de agresiune din partea noastră. Astăzi este universal valabil şi cunoscut că actul de la 23 august a scurtat războiul cu cel puţin şase luni, salvând mii de vieţi.
3. Problema nu s-a pus de comutarea pedepsei, ci de graţiere. Subiectul a fost atins de istoricul Neagu Djuvara într-o discuţie purtată cu regele. Răspunsul a fost că pentru graţiere era nevoie de o cerere semnată, ori mareşalul refuzase să facă acest lucru. Exista o cerere de graţiere care aparţinea mamei mareşalului şi nu acestuia, drept urmare cererea nu avea valoare legală. Regele nu putea încălca legislaţia. De aici şi legenda refuzului. Regele nu a semnat cererea mamei pentru că legal nu însemna nimic.
4. Ştim bine că nu doar ruşii stăteau la coadă la împuşcat mareşalul. Ar fi o copilărie să ne imaginăm că americanii ar fi făcut altfel.
Toţi cei care îl laudă sau critică pe fostul rege Mihai,spun doar o parte de adevăr. Autorul acestui articol nu face excepţie.
1. Oare nu regele l-a predat pe maresalul Antonescu echipei comuniste conduse de Emil Bodnăraş?
2.Oare nu regele,pt. actul de la 23 august a fost decorat de "diavolul"rus Stalin cu ordinul Pobeda?
3.Oare nu regele a refuzat comutarea pedepsei mareşalului şi a celor 3 executaţi cu el?
4.Of,Doamne,şi câte întrebări mai sunt.Dar pt. că a murit,săl rugăm pe Dumnezeu să-l ierte,iar pe noi să ne împace.
Un rege care abdica mai e rege ? Oare de ce nici Antonescu si nici Ceausescu nu a avut parte de funerarii nationale ?
Si oare de ce oamenii de pe unde a trecut cortegiul funerar au aplaudat ? De ce ?
In primul rând doresc da spun ca ar trebui sa încetam a ne mai informa din cărți istorice publicate de comuniști ori de elita actuală,adevarul se regăsește adânc in sufletul nostru.
Spre exemplu Decebalus a fost conducator, Mihai Viteazul Domnitor.
Țara asta sfânta are un singur rege și este de natura divina așa ca închei subiectul.
Dacă ne amintim bine și nu am uitat cei ce fac parte din monarhie sunt membri unei familii mai mari din care omul de rând nu face parte, așa ca sa nu sperați ca atenția lor se va îndrepta in primul rând către popor.
Spre încheiere as dori sa va mai spun ca de vreți ca sa zăriți un pic din adevăr fiți sceptici căci nu contează cine scrie și despre ce, acel cineva a fost condiționat de credințele și adevărurile din trecutul familiei și neamului sau.
Cu respect Claudiu Olteanu