Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Legătura dintre nepurtarea măștii și înregistrarea lecțiilor online

Fetita la scoala online

Foto: Guliver/ Getty Images

Există obligativitatea de a purta mască pentru a te împiedica să faci rău sănătății altora. Ai tot dreptul să te deplasezi unde dorești și să faci ceea ce vrei. Dar libertatea înseamnă să faci toate aceste lucruri fără a-i pune în pericol pe ceilalți. Așa că, dacă există posibilitatea să ai virusul Sars-Cov-2 și ieși în comunitate, atunci trebuie să respecți niște reguli pentru a nu îi vătăma pe ceilalți. Una dintre acestea este să porți mască. Dacă faci asta, poate ești și tu protejat de virus, poate nu. Dar sigur sunt protejați cei din jurul tău, căci e dovedit faptul că virusul se transmite prin stropi din strănut/tuse care ajung de la tine la cel din fața ta fie direct, fie prin intermediul mâinii duse la ochi, nas, gură. Așadar, porți mască nu atât pentru binele tău, cât mai ales pentru binele celorlalți.

Există interdicția de a înregistra lecția online pentru a te împiedica pe tine să faci rău demnității altora. Colegii din asociația VeDem Just au indicat argumentele juridice care justifică interdicția de înregistrare și pe care elevii și părinții trebuie să se angajeze să o respecte. Dar cred că trebuie explicate mai mult.

Astfel, poate că tu vrei să înregistrezi lecția ca să o mai vadă copilul tău o dată – asta pare o justificare bună, dar trebuie să recunoști că înregistrarea ar fi fără rost dacă elevul ar fi atent la oră, și-ar nota în caiet și ar citi din manual. Trebuie să spun că e cumva amuzant să auzi că toți elevii vor să înregistreze toate lecțiile pentru a se uita din nou la ele, în condițiile în care ei doresc mai puține ore și se plâng că sunt prea multe teme pentru acasă. În fine, să fim realiști: dacă tu faci înregistrarea în scopul acesta, nimeni nu te-ar putea verifica – percheziție se va face cu autorizarea judecătorului numai dacă ești suspect de comiterea unei infracțiuni.

Poate că vrei să înregistrezi lecția pentru că profesorul este agresiv cu elevii – atunci este de înțeles, căci îmi imaginezi că vrei să ai dovezi pe care să le atașezi la plângerea disciplinară pe care o adresezi Consiliului de administrație pentru a sancționa profesorului și la plângerea pe care o adresezi organului judiciar pentru a iniția procedurile civile (pentru daune morale) sau penale (în caz de insulte, loviri, amenințări) împotriva profesorului. Atunci îți dau dreptate și trebuie să știi că dispozițiile art. 75 din Codul civil și art. 226 alin. 4 lit. a) și c) din Codul penal îți permit asta.

Dar poate că tu sau copilul tău vreți să dați înregistrarea altora sau să publicați înregistrarea pe internet ca să atrageți atenția cu privire la comportamentul unui profesor ori să îl ridiculizați sau să vă bateți joc de vreun copil. Poate că profesorul s-a încurcat în prezentare, poate că un copil vorbește stâlcit, e îmbrăcat prost sau a luat o notă proastă la ora online – o asemenea înregistrare, dacă ajunge pe net, afectează în mod cert demnitatea profesorului sau a elevului.

Acum, merg mai departe: ești părinte și găsești pe internet înregistrări cu copilul tău, care îl prezintă când a răspuns la o lecție și s-a încurcat, iar ceilalți au râs de el – oare te-ai simți bine să vezi batjocura aia?! Sau poate că în timpul lecției tu sau un al membru al familie trece prin spatele copilului aflat la lecție și apare pe filmare – oare te-ai simți bine să fii ținta atacurilor internauților cu privire la modul în care erai îmbrăcat sau cum erau fardată ori îți stătea părul? Poate ai ceva valoros în camera în care este laptopul copilului care stă la lecție sau poate că pur și simplu nu vrei să se vadă interiorul casei tale – oare te-ai simți în siguranță să vezi că imagini din casa ta sunt distribuite pe internet?

Deci, reține: interdicțiile nu urmăresc să îți facă ție un bine, ci să nu faci tu un rău celorlalți. În concret: (1) masca nu se poartă în primul rând pentru a proteja sănătatea ta, ci pentru a-i proteja pe ceilalți de tine dacă ai avut nenorocul și ai contractat virusul; (2) lecțiile online nu se pot înregistra, dar nu pentru a te împiedica pe tine să revezi lecția dacă ai avea nevoie, ci pentru a nu contribui la batjocorirea unor profesori sau elevi și/sau pentru a nu le viola viața privată.

Din aceste motive noi, ceilalți, trebuie să veghem la comportamentul tău: căci o ignorare din partea ta a regulilor ne pune pe noi în pericol.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Bullshit la partea cu înregistrarea lecțiilor online: toate argumentele prezentate se referă la distribuirea înregistrărilor, atâta timp căt înregistrarea nu iese în afara pereților casei tale, nu are cum face râu nimănui. Dacă vreți ca oamenii să ia o lege în serios, atunci faceți-o la obiect, vorbiți despre distribuire sau publicare.

    La fel, un bullshit și la "înregistrarea ar fi fără rost dacă elevul ar fi atent la oră" - nu-i așa că autorul nu are copii și nu a stat niciodată prin preajma unora care fac lecții online? Multe lucruri pot interveni acasă care să distragă atenția elevilor, diferite de cele care le-ar distrage-o în clasă.

    Tot bullshit și la "e cumva amuzant să auzi că toți elevii vor să înregistreze toate lecțiile, în condițiile în care ei doresc mai puține ore" - ei bine, nu-i băgați pe toți în aceeași oală. Fata mea e în clasa I-a și la vărsta asta își doresc foarte tare să stea la ore, pentru că așa mai stau cumva împreună cu ceilalți copii. Și tot la vârsta asta mai scapă câte o jucărie pe birou, care poate să afecteze punctul anterior.

    În fine, ne utem da ușor seama de unde apare suspiciunea părinților: în ultimii ani am avut câteva scandaluri cu comportament neadecvat al unor cadre didactice, relevate prin înregistrări publicate de părinți și, din câte știu eu, toate au fost mușamalizate de școli, inspectorate, minister. Ne așteptăm că sistemul vrea să își apere oamenii.

    Conștientiez că în online e mult mai puțin probabil să se întămple abuzuri ale profesorilor, pentru că, chiar în lipsa înregistrărilor, oricând poate fi prin preajmă urechea unui părinte. Și ne imaginăm că de asta am avut unii profesori reticenți la cursurile online, pentru că în felul ăsta mulți incompetenți sunt dezvăluiți.
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult