Legea nr. 296/2023, publicată vineri în Monitorul Oficial, aduce multiple modificări în cadrul sistemului fiscal din România, dar și în alte domenii de activitate din sistemul public.
Sunt cele mai ample și am putea spune și severe măsuri fiscale din ultimii ani, urmând să fie afectată o categorie foarte largă de contribuabili.
Voi analiza în cele ce urmează noile proceduri privind impozitarea microîntreprinderilor, noile impozite introduse pe profit sau impozite suplimentare, pe cifre de afaceri, respectiv anularea unor facilități fiscale pentru salariații din domeniul IT, construcții și agricultură. De asemenea mă voi referi la noile contribuții la asigurările de sănătate plătite de PFA-uri și persoane fizice cu venituri extrasalariale, dar și la modificările din domeniul TVA și cel al accizelor. principalele modificări privind cotele de TVA aplicabile în anul 2024 și apariția unor noi produse supuse accizelor nearmonizate. Astfel, dacă de exemplu suntem un simplu producător de băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat într-o cantitate mai mare de 5 grame la 100 ml de lichid, devenim plătitori de acciză, iar acest fapt se aplică inclusiv la restaurantele ce produc o limonadă cu zahăr sau miere.
Unele măsuri fiscale se vor aplica începând chiar din luna noiembrie, iar altele de la 1 ianuarie sau 1 iulie 2024.
Modificările fiscale sunt:
Nou impozit pe unele imobiliare și autoturisme
Se reglementează un nou impozit datorat de persoanele fizice aplicat asupra proprietăților imobile (clădiri și terenuri) ce depășesc suma de 2.500.000 lei sau autoturisme cu valoare mai mare de 375.000 lei, impozit in procent de 0,3% din ce excede aceste două plafoane.
Procedura fiscală: Persoana fizică depune la autoritatea fiscală unde este arondată o declarație de impunere până în data de 30 aprilie din anul curent pentru exercițiul curent și tot până la această dată trebuie efectuată plata impozitului.
De reținut: pentru auto se plătește impozitul doar în primii 5 ani de la dobândirea autoturismului.
Se aplică începând cu data de 01 ianuarie 2024.
Impozit pentru marile companii
Se introduce un impozit minim pe profit pe cifra de afaceri ce depășește suma de 50.000.000 Euro în procent de 1% din cifra de afaceri modificată fiscal (nu este cifra de afaceri). Se va plăti la buget suma cea mai mare, fie 16% impozit pe profit calculat în modul deja reglementat, fie acest 1%.
Baza de calcul este: IMCA = 1% x (VT venituri totale – Vs venituri scutite – I active imobilizate și în curs – A amortizare). Toate acestea au ca reper data de 01.01.2024.
Procedura fiscală: Se vor efectua două calcule separate, unde vom analiza în cascadă cum ținem cont de bonificațiile OUG nr. 153/2020 privind reducerea impozitului pe profit pentru majorarea capitalurilor proprii, de sponsorizări și alte reduceri.
De reținut: reglementarea este adoptată și pentru grupurile fiscale din perspectiva impozitului pe profit.
Se aplică din data de 01 ianuarie 2024.
Instituțiile de credit vor plăti un nou impozit
Se introduce un impozit nou diferit de impozitul pe profit în procent de 2% din cifra de afaceri, pentru anii 2024 și 2025 plătit de instituțiile de credit.
Procedura fiscală: Impozitul se plătește trimestrial până pe data de 25 a lunii următoare trimestrului încheiat pentru trimestrele T1-T3. Pentru trimestrul al-IV-lea scadența este 25 martie din anul următor.
De reținut: din anul 2026 impozitul se reduce la 1%.
Se aplică din data 01 ianuarie 2024.
Impozitare pentru sectorul petrol și gaze
Se va achita un impozit pe profit diferit pentru persoanele ce desfășoară activități în sectoarele de activitate de petrol și gaze naturale în procent de 0,5% din cifra de afaceri modificată fiscal. Se va achita acest impozit care este diferit de impozitul pe profit și reprezintă o cheltuială nedeductibilă.
Procedura fiscala: Baza de calul este: IMCA = 0,5 % x (VT venituri totale – Vs venituri scutite – I active imobilizate și în curs – A amortizare). Toate acestea au ca reper data de 01.01.2024.
De reținut: prin Ordin al Ministrului Finanțelor se va adopta procedura de identificare a acestor contribuabili.
Se aplică din data de 01 ianuarie 2024.
Microîntreprinderi
Se modifică cota de impozitare a veniturilor microîntreprinderii, în sensul că există două procente de 1% și 3%, însă se păstrează plafonul veniturilor impozabile de 500.000 Euro pentru calitatea de microîntreprindere.
Procedura fiscală: Următoarele domenii de activitate ale unei microîntreprinderi sunt supuse impozitului cu procentul de 3%, indiferent de valoarea veniturilor: CAEN: 5821 - Activități de editare a jocurilor de calculator; 5829 - Activități de editare a altor produse software; 6201 - Activități de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client; 6209 - Alte activități de servicii privind tehnologia informației; 5510 - Hoteluri și alte facilități de cazare similare; 5520 - Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată; 5530 - Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere; 5590 – Alte servicii de cazare; 5610 – Restaurante; 5621 - Activități de alimentație (catering) pentru evenimente; 5629 - Alte servicii de alimentație n.c.a.; 5630 - Baruri și alte activități de servire a băuturilor; 6910 - Activități juridice - numai pentru societățile cu personalitate juridică, care nu sunt entități transparente fiscal, constituite de avocați potrivit legii; 8621 – Activități de asistență medicală generală; 8622 -Activități de asistență medicală specializată; 8623 - Activități de asistență stomatologică; 8690 - Alte activități referitoare la sănătatea umană.
Pentru celelalte microîntreprinderi ce au obiect de activitate ce nu se regăsesc în aceste coduri CAEN, impozitarea este în procent de 1% pentru venituri de până la 60.000 Euro și de 3% începând cu trimestrul în care se depășește acest plafon. Cursul de schimb este cel de la data de 31 decembrie al anului anterior – 31.12.2023 pentru anul 2024.
De reținut: se mențin restricțiile privind obligația plății de impozit pe profit pentru acele societăți ce desfășoară activități în domeniul jocurilor de noroc, au consultanță și management mai mult de 20% în total venituri (fără consultanță fiscală), fac intermediere în domeniul bancar și în asigurări etc.
Se aplică din data de 01 ianuarie 2024.
De la 1 noiembrie, noi modificări pentru IT-ști
Persoanele salariate ce realizează programe pentru calculator beneficiază de scutirea la impozitul pe venitul din salarii doar pentru suma de 10.000 lei brut. Pentru sumele ce exced acest plafon se datorează impozit pe venitul din salarii.
Procedură fiscală: Un programator beneficiază de această facilitate doar la un singur angajator unde își declară locul de muncă de bază. Angajatorul trebuie să ceară o declarație a salariatului cu locul de muncă de bază.
De reținut: prin ordinul comun al mai multor ministere (finanțe, cercetare, muncă etc.) se vor adopta noile condiții de încadrare la persoane ce creează programe de calculator ce au dreptul la această facilitate.
Se aplică din data 01 noiembrie 2023.
Construcții și agricultură
Se reiterează scutirea la impozitul pe venitul din salarii pentru salariații din domeniul construcțiilor și în agricultură pentru un venit lunar de 10.000 lei. Pentru suma ce excede se datorează impozit pe venitul din salarii.
Procedură fiscală: Scutirea de impozit se acordă doar la un singur angajator. Angajatorul trebuie să solicite salariatului unde își declară locul de muncă de bază o declarație pentru a se beneficia de scutire.
De reținut: încadrarea în muncă se poate face prin contract de muncă cu normă întreagă sau cu timp parțial, cu condiția respectării salariului minim brut garantat în plată aplicabil în domeniul construcțiilor și în agricultură.
Se aplică din data de 01 noiembrie 2023.
Activități sportive
Contribuția la sănătate pentru activitatea sportivă ce se reține la sursă de către plătitorii de venit se deduce la calculul impozitului pe venitul din activitatea sportivă. Anterior suma nu era deductibilă la determinarea impozitului pe venit.
Procedură fiscală: Când se determină impozitul pe venit pentru activitatea sportivă ce se reține la sursă de plătitorul de venit, din venitul brut se scade suma datorată la contribuția de sănătate și apoi se aplică impozitul pe venitul din activități sportive în procent de 10%. A se vedea noua procedură cu contribuția la sănătate în materialul de mai jos.
De reținut: se păstrează actuala obligație declarativă prin depunerea Declarației 112, însă trebuie modificat formatul acestei declarații.
Se aplică din data de 01 ianuarie 2024.
Servicii turistice sau de tratament
Decontarea concediului (serviciile turistice sau de tratament) nu este un venit neimpozabil, în limita procentului de 33% din salariul de bază lunar, fără a depăși salariul mediu brut într-un an, dacă salariatul nu beneficiază de vouchere de vacanță.
Procedura fiscală: Pentru a se beneficia de scutirea de impozit sau de scutirea de asigurări sociale pentru decontarea cheltuielilor de vacanță, nu se acordă vouchere de vacanță. Nu este interzisă acordarea simultană a cheltuielilor de vacanță cu vouchere de vacanță, însă sumele cu vacanța intră în sfera impozitului pe salarii și asigurări sociale.
De reținut: se recomandă o simulare fiscală, dacă este mai oportun acordarea de vouchere de vacanță (ce sunt impozitate doar cu impozitul de 10% și mai nou cu contribuția la asigurările de sănătate de 10% și nu se supun asigurărilor sociale – contribuția la pensie), față de decontarea cheltuielilor cu turism și tratament.
Se aplică din data de 01 ianuarie 2024.
Impozit pentru veniturile la care fiscul nu identifică sursa la inspecțiile fiscale
Se introduce un impozit în procent de 70% pentru veniturile la care organul de inspecție fiscală nu identifică sursa cu ocazia inspecțiilor la care persoanele fizice sunt obiectul verificării.
Procedura fiscală: Legiuitorul păstrează actuala procedură fiscală privind verificarea situației personale la persoanele fizice. Acesta doar majorează impozitul de la 16%, cât este în prezent, la 70%, cât va fi de la 01.07.2024. Aici trebuie extinsă analiza cu lipsa de aplicare retroactivă a legii, respectiv cu impozitarea în vigoare la data nașterii venitului.
De reținut: prin depunerea la autoritatea fiscală a declarațiilor de impozit pe venit, chiar și cu întârziere, se identifică o sursă de venit chiar și pentru veniturile din alte surse.
Se aplică din data de 01 iulie 2024.
Activități independente
Contribuabilii, persoane fizice, ce realizează venituri din activități independente impozitate în sistem real au dreptul să deducă la calculul impozitului pe venit contribuția la asigurările de sănătate și contribuția la asigurările sociale – pensie. Anterior nu se putea deduce contribuția la sănătate.
Procedura fiscală: Modificarea este dată de faptul că o persoană fizică ce realizează venituri de natură extrasalarială va achita mai multe contribuții la sănătate diferențiate pe categorii de venituri, și nu ne referim la majorarea bazei de calcul, ci la faptul ca această persoana fizică dacă obține venituri din activități independente plătește o contribuție la sănătate ce are ca valoare minim 6 salarii minime brute și plafon maxim 60 de salarii minime brute, dar dacă obține în același an fiscal și venituri din dividende etc., mai plătește suplimentar o altă contribuție la sănătate cu baza de calcul de la 6 la 24 de salarii minime.
De reținut: probabil Declarația unică se va modifica pentru secțiunea aferentă asigurărilor de sănătate unde se va prezenta suma aferentă activității independente și suma aferentă altor venituri extrasalariale.
Se aplică din data de 01 ianuarie 2024.
Drepturi de autor
La calculul impozitului pe veniturile din drepturi de autor, pentru care venitul se determină în sistem real, se permite deducerea contribuției de sănătate.
Procedura fiscală: Determinarea venitului impozabil din cedarea drepturilor de proprietate intelectuală/drepturi de autor în sistem real, cu conducerea contabilității în acest sistem este mai rar întâlnită, dar este posibilă. Astfel, la calculul impozitului pe venit, contribuția la sănătate este deductibilă. Apreciem că și în această situație se va modifica declarația unică pentru defalcarea contribuției la sănătate pentru drepturile de autor. Se aplică cu 01 ianuarie 2024.
Pilonul II
Contribuția la fondul de pensii administrat privat – Pilonul al II lea – nu este obligatorie pentru salariații din domeniul creării de programe de calculator, construcții și agricultură. Se extinde această reglementare pentru salariații ce fac programare.
Procedura fiscală: În anul 2023, pilonul II este în procent de 3,75%, iar contribuția la sistemul public este 21,25%. Se aplică cu 01 noiembrie 2023.
În anul 2024 contribuția la pilonul II este 4,25%, dacă nu se modifică actualul cadru normativ – art. 43 alin. (4) din Legea nr. 411/2004 privind pensiile administrate privat. Astfel, contribuția la sistemul public de pensii este în procentul de 20,75%.
Notă: acești salariați au dreptul să opteze în scris prin cerere depusă la angajator pentru plata contribuției la Pilonul al II lea, caz în care contribuția la pensie este de 25%.
CASS pentru construcții și agricultură
Se abrogă calitatea de persoane scutite la contribuția de sănătate a persoanelor salariate din domeniul de activitate construcții și agricultură.
Procedură fiscală: Este o corelare cu abrogarea scutirii la plata contribuției la sănătate, acum abroga calitatea de persoană ce nu este obligată la plata contribuției la sănătate.
Se aplică cu 01 noiembrie 2023.
Prosumatori
Se menține scutirea de asigurări de sănătate pentru veniturile realizate de prosumatori, persoane fizice, dar numai pentru această categorie de venituri.
Procedură fiscală: Societățile ce efectuează distribuția energiei electrice ce plătesc/compensează obligații de plată către prosumatori, persoane fizice, nu rețin și nu plătesc contribuția de sănătate.
Impozitare tichete de masă și vouchere de vacanță
Se introduce obligația plății contribuției de sănătate în procent de 10% pentru tichetele de masă și pentru vouchere de vacanță.
Procedură fiscală: Contribuția la sănătate pentru tichete de masă sau vouchere de vacanță este calculată la valoarea nominală. Trebuie modificate softurile de salarii având în vedere faptul că pentru salariul în bani baza de calcul este salariu brut cu reținere, iar pentru tichete este valoarea nominală.
Se aplică cu 01 ianuarie 2024.
Notă: pentru tichetele de masă și vouchere acordate în bani pe card se poate aplica stopajul la sursă, dar dacă acestea sunt acordate pe hârtie contribuția la sănătate se reține din salariul net rămas. În ambele situații se reduce salariul net.
CASS pentru activități independente
Venitul net din activități independente devine o sumă distinctă de alte venituri extrasalariale și se datorează separat contribuția la asigurări de sănătate.
Procedură fiscală: Persoanele fizice ce desfășoară activități independente impozitate, atât în sistem real, cât și prin tranșe de venit, datorează contribuție la sistemul de sănătate în procent de 10% din suma venitului net sau suma tranșei de venit, iar baza maximă de calcul a contribuției la sănătate, anuală, este de 60 de salarii minime brute garantate în plată.
La data prezentei analize, salariul minim garantat în plată este de 3.300 lei. Plafonul venitului net aflat în sfera contribuției la sănătate este 3.300 x 60 = 198.000 lei. Contribuția datorată la plată este de 19.800 lei. Această contribuție se datorează chiar dacă persoana fizică are și calitate de salariat și separat de alte venituri extrasalariale.
Notă: se păstrează aceeași procedură declarativă cu depunerea declarației unice până în data de 25 mai din anul următor.
Se aplică cu 01 ianuarie 2024.
Cedarea bunurilor, dividende și dobânzi
Suma altor venituri de natură extrasalarială (cedarea folosinței bunurilor, dividende și dobânzi, câștigul din vânzarea de acțiuni sau părți sociale, alte surse, etc.) sunt în sfera contribuției la sănătate, iar bază de calcul este 6 sau 12 sau 24 de salarii minime brute.
Procedura fiscală: Suma acestor venituri extrasalariale se compară cu cele 3 plafoane și contribuția se achită după depășirea plafonului de 6 salarii minime.
Notă: se păstrează aceeași procedură declarativă cu depunerea declarației unice până în data de 25 mai din anul următor. Se aplică cu 01 ianuarie 2024.
Contribuția la sănătate pentru activitatea sportivă
Contribuția la sănătate pentru activitatea sportivă se reține la sursă în momentul plății venitului de plătitorul de venit. Acesta reține contribuția și o achită la buget. Aceasta este regula principală, dar mai sunt situații în care persoana fizică depune declarația.
Procedura fiscală: Se declară prin declarația 112 și plata se face până în data de 25 a lunii următoare.
Se aplică cu 01 ianuarie 2024.
Locuințe sociale
Se reglementează noțiunea de locuință ce poate fi locuită ”ca atare”, din perspectiva cotei reduse de TVA pentru vânzarea de locuințe sociale.
Procedura fiscală: În cadrul modificărilor din domeniul TVA, se modifică definiția noțiunii de locuință socială, iar pentru a se putea aplica cota redusă de TVA, aceasta trebuie ca la momentul vânzării să îndeplinească condiții de a putea fi locuită, iar legiuitorul enumeră dotările minime pe care trebuie să le îndeplinească locuința dintre care amintim: acces liber la spațiul locuibil, fără tulburarea posesiei vecinilor, acces la energie electrică și apă potabilă cu instalații sanitare, existența unui spațiu de odihnă și spațiu de pregătire a hranei, finisaje exterioare, geamuri, uși, pereți interiori finisați, deține instalații electrice.
Se aplică începând cu data de 01 ianuarie 2024.
Noțiunea „zahăr adăugat”
Tot în cadrul definițiilor fiscale, se reglementează noțiunea de ”zahăr adăugat”, produs pe care o sa îl urmărim cantitativ, atât în produse solide, cum ar fi produsele de patiserie și cofetărie, cât și în cadrul băuturilor nealcoolice dar cu conținut de zahăr adăugat.
Procedura fiscală: Prin ”zahăr adăugat” se înțelege zahăr din trestie, zahăr brun, zaharoză cristalină, zahăr invertit, dextroză, melasă, zaharuri din miere, melasă şi siropuri, cum ar fi sirop de malţ, sirop de fructe, sirop de malţ de orez, sirop de porumb, sirop de porumb bogat în fructoză, sirop de arţar, sirop de glucoză, glucoză-fructoză, fructoză, zaharoză, glucoză, lactoză, lactoză hidrolizată şi galactoză adăugate ca ingrediente, zaharuri în nectaruri, cum ar fi nectarul de flori de cocos, nectarul de curmale, nectarul de agave, zaharuri din sucurile de fructe neîndulcite, concentrat de suc de fructe, zaharuri din piureuri de fructe şi dulceaţă.
Acestea ne sunt necesare pentru a stabili procentul de TVA la produsele solide și doar pentru băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru eventuale accize nearmonizate.
Se aplică din data de 01 ianuarie 2024.
Crește TVA pentru alimente cu „zahăr adăugat”
Se majorează cota de TVA la 19% pentru alimente cu zahăr adăugat și se păstrează cota de TVA de 19% pentru băuturi nealcoolice cu cod NC2202 (băuturi cu conținut de zahăr) și pentru băuturi alcoolice.
Procedura fiscală: Alimente cu zahăr adăugat sunt acele alimente ce conțin minim 10 grame de zahăr la 100 grame de produs, cu excepția cozonacilor și a biscuiților.
Pentru restul bunurilor alimentare sau vânzarea de animale și păsări vii, respectiv plante și ingrediente utilizate în prepararea alimentelor, se păstrează cota de TVA de 9%.
Serviciile de restaurant și catering își păstrează cota de TVA de 9%, cu excepția vânzărilor de băuturi alcoolice și vânzărilor de băuturi nealcoolice din NC2202.
Se aplică din data de 01 ianuarie 2024.
TVA, de la 5% la 9%
Se majorează cota de TVA de la 5% la 9% pentru mai multe sortimente de bunuri.
Procedura fiscală: La vânzarea următoarelor bunuri și servicii, se va colecta TVA în procent de 9%:
Locuințe sociale;
Livrarea și instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare, pompe căldură, când beneficiarii dețin locuințe sau sunt clădiri ale administrațiilor publice locale sau centrale;
Livrarea de componente și instalarea sau repararea celor de la punctul anterior;
Servicii privind accesul la bâlciuri, parcuri de distracție, parcuri recreative, târguri, expoziții, cinematografe, evenimente culturale și accesul la evenimente sportive.
Se aplică din data de 01 ianuarie 2024.
Lemn de foc - se păstrează TVA 5%
Se păstrează cota redusă de TVA de 5% pentru livrarea de lemn de foc sub formă de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri, rumeguș, palete de lemn, brichete de lemn, către persoane fizice în calitate de utilizatori finali. Aceeași cotă de TVA de 5% se aplică și când beneficiarii sunt persoane juridice, indiferent de forma de organizare, dar bunurile se achiziționează cu scop de utilizare drept combustibil pentru încălzire.
Procedura fiscală: Această cotă redusă de TVA este aplicabilă când beneficiarii nu sunt înregistrați în scopuri de TVA, iar documentul justificativ este o declarație pe propria răspundere a cumpărătorului.
Foarte important: legiuitorul păstrează măsura obligatorie de taxare inversă pentru livrările de lemn de foc, când acestea se realizează între persoane înregistrate în scopuri de TVA în România.
Se aplică cu data de 01 ianuarie 2024.
De la 1 ianuarie 2024 crește TVA de la 5% la 19% la mai multe bunuri și servicii
Se abrogă aplicarea cotei reduse de TVA de 5% și pe cale de consecință se va aplica cota de TVA de 19% pentru următoarele bunuri și servicii:
Accesul la facilități sportive;
Transportul cu vehicule istorice cu aburi în scop turistic;
Transportul pe cablu, telecabină, telegondolă, teleschi;
Transportul cu vehicule cu tracțiune animală;
Transportul cu ambarcațiuni în scop turistic;
Livrarea alimentelor eco și cu înaltă valoare calitativă. Acestea rămân totuși alimente și se vor factura cu cota de TVA de 9%.
Procedura fiscală: Se colectează TVA de 19% cu excepția alimentelor eco (TVA 9%).
Se aplică cu data de 01 ianuarie 2024.
Scutire cu drept de deducere pentru spitale
Se îmbunătățește procedura privind construcția, modernizarea, repararea spitalelor exploatate de entități fără scop patrimonial, dar și a celor exploatate de rețeaua publică de stat, respectiv livrarea de echipamente medicale, aparate, dispozitive și consumabile, precum și adaptarea, repararea, închirierea, leasingul de astfel de bunuri către entități non-profit sau către unități spitalicești din rețeaua publică de stat. Aceste livrări și prestări de servicii sunt scutite cu drept de deducere.
Procedură fiscală: Facturarea se va face în regim de scutire de TVA cu drept de deducere atât către spitale din rețeaua publică, cât și pentru entitățile fără scop patrimonial înscrise în Registrul ținut de ANAF în baza declarației beneficiarului. Anterior, facturarea către ONG se realiza cu colectare de TVA și cu rambursare de TVA.
Se aplică cu data de 01 ianuarie 2024.
Deducerea TVA la achiziții, doar la facturile electronice
După implementarea și extinderea sistemului RO e-factura, noțiunea fiscală de ”factură” va fi înțeleasă doar factură trimisă în sistemul RO e-factura. Consecința este că se va putea deduce TVA de la achiziții doar de pe facturile comunicate electronic prin acest sistem.
Procedura fiscală: Mai jos, vom dezvolta noile proceduri privind extinderea sistemului de comunicare electronică a facturii, RO e-factura. Amintim faptul că acesta devine obligatoriu în sistemul B2B (persoană impozabilă către persoană impozabilă), începând cu data de 01 ianuarie 2024. Prima condiție formală de deducere a TVA – ului de la achiziții este deținerea documentului justificativ – o factură. După noile modificări normative, se consideră factură doar cea primită prin sistemul RO e-factura.
Se aplică cu data de 01 iulie 2024 doar reglementarea privind deducerea TVA doar de pe facturile transmise în acest sistem.
Noi produse supuse accizelor nearmonizate
Se extinde categoria de produse supuse accizelor nearmonizate, cu sortimentul de băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pe lângă cele deja existente. În România, sunt produse supuse accizelor nearmonizate următoarele cinci sortimente de bunuri:
a) produse care conţin tutun, destinate inhalării fără ardere;
b) lichide cu sau fără nicotină, destinate inhalării fără ardere;
c) produse destinate inhalării fără ardere, care conţin înlocuitori de tutun, cu sau fără nicotină, inclusiv cele conţinute în rezerve livrate împreună cu ţigări electronice şi alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare;
d) băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este cuprins între 5 g-8 g/100 ml;
e) băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este peste 8 g/100 ml.
Procedura fiscală: Pentru producția pe teritoriul național al României, pentru achiziția intracomunitară și pentru importul de astfel de produse, apar următoarele proceduri fiscale:
Se datorează plata accizelor; valoarea accizelor este adoptată chiar în partea finală a legii, unde există o anexă tip tabel cu valoarea accizelor pentru fiecare sortiment de bunuri.
Este obligatoriu de notificat autoritatea vamală română pentru realizarea acestor activități. Prin normele de aplicare a legii, vor fi stabilite formatele de notificare.
Acciza se achită până pe data de 25 a lunii următoare, pentru producția în România sau pentru achiziția intracomunitară sau la data importului. Acciza se declară lunar prin declarația formular 100 și anual prin decontul 120, depus până pe data de 30 aprilie a anului următor.
Se aplică cu data de 01 ianuarie 2024.
Reducere la acciza pentru combustibili
Reducere de accize pentru combustibili și majorarea de accize pentru alte produse accizabile. În Anexa nr. 2 la lege, se reactualizează valoarea de plată pentru accizele armonizate pentru anii 2024 – 2026. În această categorie de produse regăsim: băuturile alcoolice, tutunul prelucrat și produse energetice.
Procedura fiscală: Din punctul de vedere al consumatorului final, singura veste bună este o reducere la acciza plătită pentru combustibili. Ar trebui să urmărim dacă într-adevăr regăsim și o reducere a prețului la combustibili la momentul achiziției. În rest, pentru celelalte produse accizabile, cum ar fi băuturile alcoolice, tutunul și chiar energia electrică consumată de gospodării, identificăm o creștere a valorii accizelor.
Procentul de reducere a accizei la combustibili este de circa 6%, iar procentul mediu de creștere pentru celelalte produse este de aproximativ 16%. Se aplică cu data de 01 ianuarie 2024.
Măsuri tranzitorii privind TVA la locuințele sociale
O persoană fizică în mod individual sau în comun cu o altă persoană fizică poate achiziționa și în anul 2024 o locuință cu cotă de TVA redusă la 5%, dacă aceasta este plătită în avans până la data de 31 decembrie 2023. Legea nu menționează cuvântul de avans integral, iar noi nu putem adăuga la lege.
Notă: o procedură similară mai este valabilă și în anul 2023, în sensul că în 2023 se pot cumpăra mai multe locuințe sociale cu cota de TVA de 5%, dacă au fost plătite avansuri până la 31 decembrie 2022, procedură reglementată de OG nr. 16/2022, cu modificări ulterioare.
Procedura fiscală: Pentru a se beneficia de această cotă redusă de TVA, trebuie semnat un precontract/promisiune de vânzare, facturarea și plata în avans.
Se aplică pentru întreg anul 2024.
Măsuri tranzitorii în domeniul produselor accizabile sau legiuitorul încearcă să ne înveselească
După cum se cunoaște și este o practică reglementată, valoarea accizelor se actualizează în sensul că se majorează cu rata inflației începând cu data de 01 aprilie din anul următor. Desigur, nu ținem cont ca este o zi specială pentru români, ci probabil până atunci se definitivează calculul valorii inflației.
Procedura fiscală: Pentru anul 2024, legiuitorul introduce o excepție de la actualizarea accizelor cu rata inflației, conform art. VI din lege. Din punct de vedere fiscal, știm deja că acciza la combustibil s-a redus cu circa 6%, dar celelalte produse suspuse accizelor armonizate au o creștere a accizei cu procentul de circa 16%, superioară ratei inflației oficiale.
Se aplică pentru anul 2024.
Extinderea sistemului RO e-factura
Legiuitorul a reglementat neunitar, însă în mod similar, extinderea sistemului RO e-factura, iar aceste prevederi le regăsim la art. LIX din lege, respectiv LXV, iar textele normative sunt similare, dar par scrise neunitar.
Într-o primă etapă, se reglementează situația pentru primele 6 luni din anul 2024, astfel încât pare doar o aplicare limitată a sistemului la 6 luni, iar ulterior, se revine la extinderea sistemului, dar între cele două texte normative, regăsim alte prevederi normative cu alt obiect de reglementare.
Extinderea obligației de a comunica facturile în sistemul RO e-factura.
Cunoaștem faptul că prin OUG nr. 120/2021, s-a reglementat sistemul de comunicare electronică a facturii RO e-factura. La data prezentei analize, sistemul este obligatoriu pentru livrările către unele autorități publice contractante care au de obicei proceduri de achiziții publice (B2G – business to government) sau pentru facturile emise de unități turistice încasate prin vouchere de vacanță. Pentru perioada 01 ianuarie – 30 iunie 2024 (legiuitorul a stabilit totuși perioadă limitată), se extinde și la alte instituții publice obligația comunicării facturii în acest sistem.
Atenție! Nu este utilizare decât pentru 6 luni de zile, ci extinderea obligației comunicării facturii în sistemul RO e-factura pentru toate instituțiile publice așa cum sunt enumerate de Codul administrativ.
Utilizarea sistemului RO e-factura devine obligatorie pentru relația B2B (business to business), respectiv operator economic către alt operator economic, tot pentru o perioadă de 6 luni, începând cu 01 ianuarie 2024 și până la 30 iunie 2024.
Procedura fiscală: Fac obiectul acestei reglementări toate societățile din România, fie că sunt înregistrate în scopuri de TVA, fie că sunt neînregistrate în scopuri de TVA, toate persoanele fizice ce desfășoară activități independente sau profesii libere din România, toate entitățile străine ce dețin un sediu fix pe teritoriul României, analizat din perspectiva TVA, cum ar fi sucursale, puncte de lucru etc.
Chiar dacă teoretic obligația este limitată la perioada de 6 luni, această obligație este implicit pe termen nelimitat, din perspectiva deducerii TVA de la achiziție, având în vedere că factura are calitate de document justificativ după data de 01 iulie 2024 doar dacă este primită în sistemul RO e-factura.
Cazuri particulare privind utilizarea sistemului RO e-factura în cazul exportului, livrărilor intracomunitare, achizițiilor intracomunitare, importului
Exporturile de bunuri respectiv livrările intracomunitare de bunuri prevăzute de art. 294 din Codul fiscal sunt exceptate de la obligația raportării facturilor în sistemul RO e-factura. În ceea ce privește importurile sau achizițiile intracomunitare de bunuri, legiuitorul nu aduce noi modificări, prin urmare se vor declara în sistemul RO e-factura doar acele cumpărări de bunuri cu risc fiscal, pentru care deja exista această obligație.
Procedura fiscală: Legiuitorul păstrează obligația comunicării facturii către beneficiar, în sistemul deja reglementat de Codul fiscal către clienții ce nu sunt înscriși în sistemul RO e-factura. Dacă clienții sunt înscriși în acest sistem, singura obligație de comunicare a facturii este prin sistem. Se aplică din data de 01 ianuarie 2024.
Termenul de transmitere a facturilor în sistemul RO e-factura:
Ca și regulă generală, termenul de comunicare a facturii în sistemul RO e-factura este de 5 zile lucrătoare de la emiterea facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la termenul prevăzut de Codul fiscal maxim posibil pentru emiterea facturii.
Procedura fiscală: Observăm că legiuitorul a stabilit două termene aparent contradictorii, astfel încât noi recomandăm transmiterea facturii în sistemul RO e-factura în termen de 5 zile lucrătoare de la emiterea acesteia. Cu toate acestea, amintim faptul că atât Codul fiscal, cât și Directiva TVA permit emiterea facturii în termen de 15 zile de la sfârșitul lunii în care a avut loc faptul generator al TVA, iar prin excepție, în caz accidental, de la acest termen se calculează cele 5 zile lucrătoare.
Nu se vor aplica amenzi între 01 ianuarie și 31 martie 2024 pentru netransmitere. Termenul de transmitere în 5 zile se aplică din data de 01 ianuarie 2024.
Modificare reglementări privind disciplina financiară – plăți în numerar.
Începând cu 11 noiembrie 2023, plățile/încasările în numerar se limitează la următoarele plafoane:
a) Persoană juridică către persoană juridică – la suma de 1.000 lei/persoană și la 2.000 lei pentru furnizori cash&carry, fără a depășii suma de 2.000 lei/zi;
Foarte important: suma maximă zilnică este de 2.000 lei pentru toate plățile în numerar către furnizori persoane juridice.
b) Persoană juridică către persoană fizică – la suma de 5.000 lei/persoană până la data de 31 decembrie 2024 și la suma de 2.500 lei/persoană ulterior datei de 01 ianuarie 2025. Nu există un plafon al sumelor maxime plătibile zilnic către persoane fizice, ci doar limitări individuale. Fac obiectul acestor plăți sumele ce reprezintă dividende, cumpărări de bunuri și servicii de la persoane fizice, plăți de creanță sau alte drepturi.
c) Plăți de avansuri de trezorerie în limita sumei de 1.000 lei zilnic pentru fiecare persoană ce primește avansuri spre decontare.
d) Plăți de la persoane fizice către alte persoane fizice sunt limitate la 10.000 lei pe tranzacție până la data de 31 decembrie 2024 și la 5.000 lei începând cu data de 01 ianuarie 2025.
e) Și încasările în numerar sunt limitate astfel:
Încasare de la persoană juridică la persoană juridică – maxim 1.000 lei/persoană și 2.000 lei de la cash&carry;
Încasări de la persoane fizice ce nu au calitate de asociat/administrator – maxim 5.000 lei până la data de 31 decembrie 2024 și 2.500 lei începând cu 01 ianuarie 2025.
Foarte important!:
1. Se interzic împrumuturile date de persoane fizice ce au calitate de asociați/acționari/administratori/alți creditori către persoane juridice în numerar. Acestea se pot realiza doar prin sistemul financiar.
2. Se interzice fragmentarea tranzacțiilor în scopul realizării unor plăți în numerar încadrabile în plafoanele date de noua lege.
3. Legiuitorul permite utilizarea plăților în numerar în plafoanele date pentru plățile la contractele cu plata în rate, menționând aceeași sintagmă ”contracte semnate conform legii”.
50.000 lei, noul plafon maxim de deținere de numerar în casierie
Se reintroduce în legislație un nou plafon maxim de deținere de numerar în casierie, iar acesta este în sumă de 50.000 lei, iar formatul în care este redactată legea, ne arată că se referă la fiecare casierie deținută de operatorul economic. Desigur, un operator economic poate decide individual, în funcție de specificul activității, câte casierii utilizează.
Există o excepție de la acest plafon, pentru o perioadă de 3 zile lucrătoare, când se efectuează plăți de natură salarială și alte drepturi de personal.
De asemenea, dacă se efectuează alte plăți către persoane fizice, este permisă depășirea acestui plafon, pentru o perioadă de maxim 3 zile lucrătoare, începând cu data scadenței la plată a acestor obligații.
În ipoteza în care un operator economic încasează în numerar sume ce exced acestui plafon, acesta are obligația să depună aceste sume în conturile bancare, în termen de maxim 2 zile lucrătoare.
Sancțiunea privind nerespectarea plafoanelor de încasări/plăți în numerar sau a depășirii plafonului de numerar din casierie este amendă în procent de 25% din suma ce excede plafoanelor amintite, dar nu mai puțin de 500 lei.
Toate prevederile privind disciplina financiară a plăților/încasărilor în numerar și a soldului de casierie se aplică în 15 zile de la publicarea legii în Monitorul oficial, respectiv începând cu 11 noiembrie 2023.
Ro e-sigiliu
Se reglementează sistemul național RO e-sigiliu ce presupune că asupra mijloacelor de transport, autoritățile pot aplica sigilii electronice ce reprezintă dispozitive electronice în scopul urmăririi pe cale rutieră a acestora.
În acest moment, legislația prevede doar posibilitatea reglementării acestei proceduri, iar în termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi, autoritățile fiscale și vamale vor adopta procedura.
Alte prevederi sancționatorii:
Se majorează la sume colosale contravențiile din:
a) Nerespectarea regimului obligației utilizării caselor de marcat fiscale;
b) Unele contravenții prevăzute de Codul de procedură fiscală;
c) Realizarea activităților economice când acestea sunt suspendate de autorități;
d) Desfășurarea activității cu caracter ilicit;
e) Îndepărtarea sigiliilor de pe mijloacele de transport;
f) Necomunicarea facturii în sistemul RO e-factura ulterior perioadei prevăzute în lege când fapta devine contravenție;
g) Înregistrarea și deducerea TVA de pe facturi care nu sunt comunicate electronic (amenda este egală cu TVA dedusă).
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
In lege la art 500/1 se vorbeste de "cladiri rezidentiale" conform definitiei art 453 lit f) din Codul Fiscal, iar definitia este:
"clădire rezidențială - construcție alcătuită din una sau mai multe camere folosite pentru locuit, cu dependințele, dotările și utilitățile necesare, care satisface cerințele de locuit ale unei persoane sau familii; "
nici macar nu se vorbeste de terenul de sub cladire in definitie.
Cred ca ati facut o greseala...