Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Liniile aeriene speră la rezultate bune în sezonul de vară

aeroport mare

Foto: Kirill Ryzhov / Alamy / Alamy / Profimedia

Semnele pentru călătoriile cu avionul în sezonul de vară din emisfera nordică se anunță promițătoare. Conform datelor IATA (Asociația Internațională de Transport Aerian), traficul a crescut cu 52,4% în martie 2023 față de anul anterior. Creșterea în această perioadă a fost mai pronunțată pe segmentul internațional, cu 68,9% față de 34,1% pe segmentul domestic.

Motorul turbo a fost piața asiatică, redeschiderea Chinei oferind un salt fabulos de 283,1% liniilor aeriene din zona Asia-Pacific. Factorul de încărcare a ajuns la 84,5%, al doilea cel mai înalt, față de 84,8% în regiunea nord-americană. Europa, cu 79,4%, a avut poziția penultimă în top după acest criteriu. Regiunea Africii a funcționat cu un factor de încărcare de 72,7%, dar a postat o creștere a traficului de 71,7% în martie față de martie 2022, comparativ cu 38,5% în situația Europei.

Dorința de vacanțe „clasice” sau cererea de călătorii de business e completată de trenduri noi precum hrănirea curiozității nomazilor digitali sau turismul pentru sănătate și echilibru mental. Potrivit unui studiu al Morning Consult, în SUA, 31% dintre părinți au avut în vedere între motivele de a călători sănătatea mentală, iar 16% pe cea fizică, față de 20% și, respectiv, 9% ale celor care nu sunt părinți.

Investitorii în liniile aeriene din SUA nu au fost, însă, convinși: de la începutul anului până la închiderea de miercuri, 10 mai, un fond al sectorului, ETF-ul JETS a adăugat 6% la cotații, sub avansul de 8% al indicelui bursier S&P500. Acțiunile individuale au arătat trasee diferite. În aceeași perioadă, Southwest a pierdut 10,3%, Delta Airlines a câștigat 3,7%, iar American Airlines a crescut cu 12,6%. Debutul de an a fost puternic, cu o creștere de peste 20% a ETF-ului JETS, însă cotația s-a ajustat începând cu luna martie, piețele fiind îngrijorate de nivelul ridicat al datoriilor din sector și de efectele problemelor din sectorul bancar asupra economiei.

În Europa, datele din 9 mai postate de Eurocontrol arată media traficului aerian pe ultimele 7 zile cu doar 7,1% față de perioada din 2019, recuperând aproape jumătate din diferență față de situația la data de 9 martie anul acesta.

Acțiunile europene din sector au o performanță mai ridicată față de cele din SUA: Lufthansa a avansat cu 17% de la începutul anului până pe 10 mai, Air France - KLM cu 17,9% iar compania care deține, între altele, și British Airways, cu 19,7%. Dinamica se înscrie în tendința generală a burselor europene, care au oferit randamente superioare celor americane anul acesta.

În segmentul low-cost, investitorii au zâmbetul și mai larg: Ryanair a acumulat 33,6%, Easyjet 49,8%, iar Wizzair 60,9%, revenirea fiind susținută de nivelurile coborâte la care ajunseseră acțiunile la finele anului trecut.

Ryanair, care a transportat cu 12,7% mai mulți pasageri în aprilie 2023 comparativ cu aprilie 2022, a ajuns la un grad de ocupare de 94%, mult peste media regiunii, depășind cu 1,8 puncte chiar și Wizzair – unde datele sunt disponibile doar pentru martie.

Ryanair are în vedere o creștere a flotei, comandând 150 de avioane Boeing 737 MAX 10, cu opțiunea de a adăuga alte 150. Comanda ar ajunge astfel la un preț de listă de 40 de miliarde de dolari, avioanele urmând a fi livrate după 2027. 

Prețul petrolului în scădere și interesul crescut pentru călătorii – factori cheie care oferă speranțe industriei aeriene într-o perioadă fragilă a economiei.

Industria, împovărată de datorii sau suferind de pe urma unor dificultăți structurale, privește totuși cu speranță la un an profitabil, primul după 2019. Investitorii au luat deja notă, deși marja de profit a fost estimată de IATA în decembrie anul trecut la doar 0,6%, față de 3,1% în 2019. La nivel global, traficul aerian se situează la 88% din nivelul de referință din martie 2019, ceea ce înseamnă că există încă un spațiu considerabil pentru creștere.

Cu un preț al petrolului în scădere notabilă față de anul trecut și un interes ridicat pentru călătorii, transpus în volume mai mari și încărcare mai bună, sectorul de transport aerian oferă unele speranțe investitorilor în perioada următoare.

Peisajul este, însă, eterogen, cu diferențe vizibile regionale, de segment țintă, și chiar intra-segment. Pentru a beneficia de disponibilitatea piețelor de a le oferi încredere, în ciuda inflației și dobânzilor ridicate, ar fi nevoie să fie evitate șocuri pe prețul petrolului sau în privința creșterii economice.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult
Text: Claudiu Cazacu/ Voce: Mihai Livadaru
sound-bars icon