Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Macarena. Mic tratat despre ipocrizia colectivă 

Macarena

Îmi amintesc că eram în clasa a opta. După ore, într-o zi, a venit un coleg cu o casetă și ne-a zis că a descoperit ceva nemaiauzit, dar condiția e să închidem ușa clasei și să ascultăm în liniște, că nu poate da prea tare sonorul, din motive pe care încă nu ni le dezvăluise.  A apăsat „Play” și am auzit ceva cu totul și cu totul scandalos, dar, într-un fel ciudat, extrem de plăcut. 

„E anul 2000, târfele să dea din fese, băieții care știu șampanie să verse…”

Era piesa „Un doi și trei de zero” de la Mafia. Apoi am început să căutăm și alte piese ale altor trupe. La Familia, Paraziții… Nu cred că era piesă în care femeia să nu fie apelată în feluri jignitoare. Singura femeie despre care se cânta cu o anumită considerație în piesele alea era „mama”. Ca aici: „Cineva mă întreba dacă-mi place viața mea, i-am răspuns că vine a doua după mama”. În rest, fetele erau curve, târfe, sugative, jeguri. Într-un fel ciudat, pe noi, pe fete, asta nu ne scandaliza. Și deseori fredonam piesele astea, ignorând cu totul partea lor misogină. Erau piese care descriau cu lux de amănunte un viol sau cum iubitul își lovește și ucide iubita. Și pe acelea le fredonam, ignorând agresivitatea. Era cool să știi versurile alea în discuțiile cu colegii, iar băieții apreciau că le știi, că tu ești altfel decât alea despre care cântau trupele pe care le ascultam cu sonorul dat încet, să nu audă părinții.  Numai că, repetând niște versuri, ideile lor au tendința să-ți pătrundă în minte și să te formeze. Că de aia nu e bine să asculte copiii manele: că se vor forma pe principii fragile, prioritizând valorile vieții în funcție de bani, dușmani și cât de repede îți poți cumpăra un bolid de lux. Așa ne-au intrat și nouă, fetelor din generația aceea, niște idei în minte: că femeile pot fi înjurate public, că pot fi abuzate, că pot fi agresate și că, pe undeva, au și ele o vină.  Fie că ne plăcea,  fie că nu ne plăcea asta, cumva știam că așa e viața.. Bărbații sunt bărbați, femeile sunt târfe.  

Anii au trecut și generațiile s-au schimbat. 

N-o spun ca pe-o poveste. Nu! Eu merg periodic în școli și mă întâlnesc cu această nouă generație. Una mai puternică și mai asumată decât a mea. Una care nu poate fi mințită, una care nu crede tot ce aude și care consideră că ideile generației mele sunt cam „cringe”. 

Din generația asta s-a ridicat Erika Isac, o tânără talentată care a decis să lanseze o piesă-manifest. 

„De ce vorbești urât, Erica, ești domnișoară! Ia-te-n gură cu mine să-ți arăt cât sunt de doamnă!” - își începe Erika manifestul pentru drepturi egale între femei și bărbați. Ea explică, într-un limbaj pe care îl înțelege, în egală măsură, și golanul, și academicianul, că femeile sunt încă tratate precum niște cetățeni de mâna a doua, care necesită protecție din partea bărbaților (pentru a fi salvate de alți bărbați), care pot fi agresate la prima întâlnire, așa că trăiesc într-o perpetuă îngrijorare, care nu se pot exprima așa cum doresc, pentru că regulile sunt în continuare stabilite de bărbați.  

Lansarea piesei în cauză a generat controverse uriașe. Mulți spun că e despre formă. Că, dacă Erika ar fi transmis acest mesaj despre egalitate a drepturilor într-un limbaj elegant și prețios, nu era nicio problemă. Numai că forma asta era necesară pentru clarificarea ideii principale a piesei. Abuzurile bărbaților împotriva femeilor nu trebuie să fie taxate cu eleganță, pentru că nici bărbații nu violează, lovesc sau răpesc elegant. De asta piesa e puternică. Pentru că lovește ca un pumn în mentalitatea pe care generația mea a învățat-o de la Paraziții, Mafia etc…

Piesa Macarena, fie că ne place sau nu, e un produs al noii generații. Una care nu se mai teme să se opună trendurilor, care nu va fredona niciodată un refren în care nu crede, care știe să-și ceară drepturile și să nu accepte nimic mai puțin decât merită. E o generație care e, de fapt, mai bună decât noi. Care nu mai poartă greaua moștenire comunistă în minte și-n suflet, care nu știe ce înseamnă să nu ai voie să spui ce crezi, pe care n-o interesează ce cred alții, decât în măsura în care alții sunt relevanți în problema ridicată. 

Am văzut în ultimele zile mulți oameni ultragiați de piesa Macarena. Sigur, sunt aceiași oameni pe care nu i-am auzit să se plângă de conținutul misogin și agresiv al piesei Cheia sub preș a lui Ombladon, care descrie, în detaliu, o agresiune domestică.  Care folosește, de asemenea, cuvinte obscene. Numai că toate sunt despre femeie. Și de asta nu a fost o problemă niciodată că piesa aia a inspirat mii de bătăi. Când o tânără fată iese public și spune că toți anonimii pământului au ajuns să facă educație femeilor pe net, jumătate din România e ultragiată. Păcat! Un om cu adevărat liber înțelege totul cu mintea lui. Și asta e lecția pe care generația care vine după noi ne învață acum. Sigur, e opțiunea fiecăruia dacă vrea să înțeleagă ceva sau nu. Dar cert e că Erika Isac face, prin piesa ei, un serviciu uriaș femeilor din generația mea. Care, poate, nu se vor mai teme să se exprime, de frica acelui personaj colectiv, pe care Erika l-a numit foarte inspirat Mirel din Turnu Măgurele. Și care vor înțelege, poate, că egalitatea în drepturi se aplică la orice nivel al discuției.  Și când suntem între golani, și când ne jucăm de-a academicienii.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Anonim check icon
    "Piesa Macarena, fie că ne place sau nu, e un produs al noii generații. Una care nu se mai teme să se opună trendurilor, care nu va fredona niciodată un refren în care nu crede, care știe să-și ceară drepturile și să nu accepte nimic mai puțin decât merită."

    Carmen, tu ori ne iei la misto, ori suferi de o forma patologica de deziluzie.

    Du-te in orice mall din tara in weekend si spune-mi cum generatia asta noua se opune trendurilor cand toti sunt copii fidele al diversilor cantareti sau arata scosi din ultimele cataloage H&M. Cum toti vorbesc, gesticuleaza si danseaza cum vad la influenterii de pe tik tok si instagram. Spune-mi cum generatia asta e mai buna cand toti baietii vorbesc ca Alex Velea si toate fetele ca Inna. Plimba-te prin orice campus universitar si spune-mi cum nimeni nu fredoneaza refrenuri pe care nu le cred, cand tot ce stiu sa zica sunt versurile lui Smiley. Arata-mi te rog manifestatiile stundentesti ale noii generatii care isi cere drepturile pe care le merita pentru ca eu nu le vad.

    Si inainte sa afirmi niste lucruri, poate te informezi si citesti niste studii sa vezi cum fix generatia care a invatat sa zica Google si Alexa inainte sa zica mama si tata este cea mai predispusa la a fi pacalita, manipulata si inselata, in special in mediul online.
    • Like 0
  • Foarte bun articol . Chiar daca nu multa lume intelege impactul, exact asa cum este explicat chair de autoare de fapt. In mod paradoxal, aproape toate comentariile confirma ipoteza ei, chair daca nu asta si-au dorit ! ( enunturi rationale de genul 'n-am ascultat si nu voi asculta, dar sunt convinsa ça stiu despre ce este vorba' !)
    • Like 1
    • @ Réinventant
      Uite, eu cred ca e prost. Si o sa si demontez non-argumentele dumneavoastra, despre care credeti ca reprezinta ceva, chiar daca eu le numesc non: 1. "N-am ascultat si nu voi asculta" se poate referi la un continuum pe care oamenii de calitate il refuza, adica "am auzit o data, m-am convins, nu voi repeta, dar asta nu inseamna ca nu stiu ce contine, dimpotriva"! 2. Poti sa nu asculti, nici macar o data, dar te ajuta statistica: toate basinile astea umflate de activisti sunt nimic, stiu asta, am incercat sa verific cu urechile mele/ochii mei, de nenumarate ori si mi s-a confirmat, semnificativ statistic, ca demersul meu, increzator in comentariile laudative de tipul Carmen Dumitrescu, a fost futil. Si, de la un punct, cand semnificatia statistica e covarsitoare si inteleg ca nu poate comporta exceptie, sau ca, si comportand-o, e nesemnificativa statistic, nu mai ascult. Asta insa nu inseamna ca nu stiu ce e acolo. Inseamna ca stiu la modul general ca nu e nimic, desi nu cunosc, in particular, fix ce contine. Dar sunt sigur ca nu va avea un impact pe morala, pe arta, pe nimic, ca marker de calitate. E o fronda a unor analfabeti, de multe ori nu doar functionali, si atat, umanoizi care-si canalizeaza frustrarile inspre impactul de imagine/forma, accesibil lor, nu inspre cel de substanta/fond, la care nu au cum contribui. Compris?
      • Like 3
  • Nu o cunosteam pe Erika Isac, nu auzisem de ea pana in seara asta cand am vazut-o la DIGI24. Melodia nu am ascultat-o si nici nu cred ca am s-o ascult pentru ca nu vreau, si foarte sigur nu ar reprezenta pentru mine vreo mare revelatie, vreun Wow. Nu ma va pune pe ganduri si nici nu ma va face sa ies in piata centrala sa protestez impotriva marlaniei si a misoginismului.

    Daca credeti ca Erika de asta a scris piesa, va inselati amarnic si daca credeti ca atunci cand va fi ascultata de Ioana de la Vaslui si de Georgiana de la Caracal, acestea vor intelege ca sunt fiinte ale secolului XXI si se vor ridica si vor da cu pumnul in masa plina de misoginism a barbatilor ce le inconjoara, iar va inselati amarnic.

    Mi se pare o copilarie, o naivitate fara margini sa crezi ca trei versuri agresive vor rezolva problema. Ca piesa zguduie din temelii societatea, ca societatea se va trezi si de maine mesajul va ajunge la toata lumea interlopa, misogina, violenta, agresiva si dispretuitoare fata de femei.

    E doar marketing pur, Erika stiind foarte bine ce impact va avea la presa, ca va atrage atentia, ca va avea urmaritori si multe comentarii. E ca Maddona care-si punea prin anii 80, 10 cruci la gat, sutien tuguiat, fundul la vedere si dadea inainte cu cabala. Nici ea nu credea cine stie ce, dar dadea bine la public, revistele, ziarele, emisiunile TV vorbeau toate despre asta. Nu stiu cat talent a zacut de-a lungul timpului in Miss Ciccone, dar a facut totul sa fie in lumina reflectoarelor prin tot felul de scandaluri, aparitii soc si declaratii incitante. La fel si Lady Gaga sau Eminem etc. Mesajele soc i-a pus pe firmament. Sa nu-mi ziceti ca Miss Lady Gaga si-a facut rochita din fleici de carne si a defilat cu ea pe covorul rosu din pura placere. Cred ca a vomitat 3 zile dupa aia si s-a spalat 24/24 alte 10.
    Sigur, mi-e greu s-o compar pe dra Erika cu cei pomeniti mai sus, dar ideea e aceeasi. La nivel de Romania. Daca se vorbeste de tine, atunci existi si cum reclama e sufletul comertului, Erikai ii vor intra niste bani in cont. In rest, alta melodie vulgara cu pretentii de hit. Probabil ca va ajunge hit fiind ascultata de cei curiosi si de cei care sunt incantati de acest stil de muzica, fete si baieti, deopotriva.

    Dna Dumitrescu, doar educatia, mediul in care creste un copil, familia, scoala, ceea ce vede in jurul sau de la primii ani de viata, toate astea vor forma viitorul adult, si nu o melodie de un gen cam sordid va ridica valul de pe ochii fetelor/femeilor si ii vor face pe baietii/barbatii lipsiti de creier sa isi schimbe comportamentul.

    Pe Romania, cu mentalitatile ei, n-o va ajuta o melodie, pe Romania o vor ajuta cresterea calitatii vietii, a bunastarii, a educatiei si a culturii de bun-simt si de bun-gust. Cu conditia ca toate acestea sa devina importante si prezente zi de zi pentru public, intr-o proportie atat de mare incat restul sa nu mai conteze.
    • Like 4
    • @ Daniela Damian
      Exceptional, doamna! Felicitari parintilor dvs pentru ce gene v-au transmis! La obiect si foarte inteligent raspuns. Slava Domnului ca mai sunt si astfel de oameni, care sa nu ia o ciudatenie drept valoare, doar pentru ca e out of the box!
      • Like 2
    • @ Dan Coman
      Multumesc pentru raspuns si aprecieri si multumesc pentru raspunsul de mai sus.
      • Like 1
  • Doamna Carmen,
    Ai avut matale curiozitatea sa afli ce insemana macarena... ??? De fapt este substantiv. Halal contributie... lipseste sampania la roaba.
    • Like 5
  • S-o compari pe-asta cu Parazitii inseamna sa nu te duca prea mult! Dincolo de observatie, care ar trebui demonstrata, dar de obicei se demonstreaza ce este, nu ce nu este, mai e ceva: Erika a fost scoasa in evidenta celor care nu asculta deloc asa ceva de catre feministele care-o lauda. Adusa in atentia comentatorilor, comentatorii au comentat. Iar un lucru simplu de priceput, desi vad ca si aici a fost greu. Ceilalti despre care autoarea vorbeste sunt, exceptand Mafia sau Parazitii, neascultati. Nu poti condamna pe cineva ca nu acuza si ca nu e revoltat de ce nu stie, caci nu-i intra sub incidenta, decat daca, din nou, atat poti! Apropo, cine a spus ca, pentru aia care se refereau la tarfe, toate femeile erau tarfe?! De unde stim noi ca nu doar la tarfe se refereau? Sau e trendy sa victimizam si basta? Si tot apropo, apropo la chestia cu forma: nu, nu era nevoie de forma asta decat pentru un anumit IQ. Ala care oricum nu stie sa se exprime si nu prea pricepe nimic, din "subtilitatea" unei forme fara fond! In plus, la ce-i talentata Erika, asta mi-a scapat!?
    • Like 6
  • Rucs Rucs check icon
    Postez o idee despre acest subiect, formulată de Alex Păun pe fb:

    "În mediile golănești, oamenii de cultură sînt priviți ca niște avortoni. Au faimă de inși săraci, marginali, frustrați, cu vieți neinteresante. „Mîhniții“ pămîntului, pe scurt. Vă dați seama ce uluite ar fi aceste medii să afle că, în cotloanele bătrînului Facebook, în înflăcărate turniruri de idei, muzica lor respingătoare e apărată taman de „mîhniți“? Că gunoiul sonor are avocați exact printre scriitorii și universitarii și cărturarii mult disprețuiți? Ce rîsete monumentale s-ar auzi! Cum s-ar zgudui ferestrele barurilor!"
    • Like 6
  • Chiar dacă nu-mi place stilul muzical abordat de Erika, care probabil este undeva între trap și manele, mesajul este unul excelent, iar asta mă face să trec peste linia melodică slabă. Cumva nu aud muzica, ci direct mesajul.

    Paraziții nu mi-au plăcut niciodată, tocmai datorită versurilor porcoase, însă nici generația actuală nu ascultă muzică prea bună Majoritatea ascultă manele și trap, iar mesajul din aceste două stiluri nu e deloc unul bun.
    • Like 0
  • Mhai Nai check icon
    Faptul ca este un produs al noii generatii nu o face nici buna, nici placuta, nici frumoasa. OK, putem spune ca nu este arta. Atunci nu mai este nici muzica. Pana la urma ce este in afara de o insiruire de cuvinte obscene care le fac pe "doamne" sa sara in sus pe site-urile de socializare "me too"!?
    De obicei, ce cumperi/platesti, aceea ai! Hai sa mai lasam ipocrizia!
    • Like 6
  • Sunt de alta parere! Femeile patesc ce patesc pt ca accepta sa traiasca cu astfel de indivizi, indiferent daca sunt tigani sau academicieni, violatori si abuzatori sunt in toate categoriille sociale. Gasesc o vina victimei? Da, in cele mai multe cazuri femeile se complac, sau merg pe ideea "e barbatul meu, poate sa-mi faca orice". Pana cand nu vor intelege ca la prima palma, la primul abuz fizic sau verbal, trebuie sa inchida definitiv usa dupa el, si sa incheie capitolul, nu vor avea nici egalitate, nici demnitate, nu vor avea nimic. Am detestat toata viata trupe ca Bug Mafia, Parazitii si cum se mai numesc ei, pentru melodiile lor scarboase, pt aspectul fizic, pentru imaginea pe care au promovat-o, pentru simplul fapt ca acestea nu faceau parte din realitatea mea, nu mi-am dorit niciodata sa merg la vreun concert si nici sa le ascult,...reprezinta marginea societatii cu care eu personal nu vreau sa am de-a face. Ce pot sa spun despre fetele si femeile care fredoneaza versurile lor???? sau despe cele care fredoneaza pe Gheboasa?????? sau pe altii asemanatori???? Cand te manjesti cu fecale, oricat te speli, mirosul ramane. Un limbaj de mahala, un comportament de mahala ramane. Daca toate femeile ar respinge efectiv acest gen de cultura sau mod de viata, atunci se schimba si barbatii. Daca insa te duci la concert la Gheboasa, arati ca stii versurile.....ma lasi, ce semnal trimiti barbatilor??? La fel, daca faci pe doamna, cand habar n-ai de limba romana, de cultura romana (macar atat!), esti prost educata, crezi ca pacalasti pe cineva? Femeile trebuie sa fie constiente de frumusetea lor, de educatia lor, de rolul lor in societate, de faptul ca sunt femei pentru a fi partenerele barbatilor, de implinirea pe care o pot aduce in viata barbatilor. Si abia atunci vor avea si respectul acestora. Respectul barbatilor nu se impune, se castiga, femeile au aceasta inteligenta si frumusete pentru a atrage alaturi de ele pe acei barbati care le vor implini ca femei. Scursorile vor ramane undeva la marginea societatii......in ultima vreme observ insa ca este un pacat sa spui ca esti femeie, ca vrei sa fii recunoscuta ca femeie - ma refer la femeile nascute femei.....daca acceptam ca unii barbati sa devina femei egali cu noi, daca acceptam eliminarea cuvintelor "femeie, mama" atunci....cu toate versurile Erikai ....ne meritam soarta!
    • Like 6
    • @ Eliza Mioc
      Exact , dacă te amesteci cu lăturile te mănâncă porcii. Fredonăm înjuraturile, grobianismul și mahalagismul după care când pășești în viață alături de astfel de indivizi te simți ultragiată. Eliza a exprimat clar ipocrizia când acuzi misoginismul agresivitatea si violul dar dansezi in cluburi de manele și te sui cu nonșalanță in BMW-ul unui analfabet funcțional doar ca să te invidieze suratele.
      • Like 7
  • D check icon
    Paraziții au făcut artă. Și prin arta lor ne-au eliberat și pe noi de ideile alea misogine. Paradoxal, când trăim o crimă prin artă, fie film, fie carte, fie orice alt mediu, majoritatea ne vindecăm de impulsul de a o face în realitate. Probabil de aceea obișnuiați să fredonați versurile respective cu o oarecare plăcere. Și cred că a funcționat destul de bine. Gândiți-vă că este generația care a crescut cu Paraziții care a crescut-o pe cea de astăzi. Cine a trăit atunci și acum poate vedea progresul.

    Generația zoom, ca orice generație, are și chestii ok dar și câteva bube. Una ar fi că sunt o generație destul de anxioasă în a părăsi cuibul părintesc iar revolta lor este despre de nu este cuibul încă perfect. Meh!

    Ipocrizie este când rapperii americani repetă “nigger” la fiecare vers și pe urmă ies și zic că se simt ofensați de apelativul respectiv. E ca și cum Cheloo sau Ombladon, coborâți de pe scenă, ar fi roșit dacă auzeau o înjurătură.

    Domnișoara Erica vrea puțină atenție, dacă ar fi vrut să facă activism feminist, ar fi cântat despre cât de mișto și puternice pot fi femeile. Pentru că sunteți, mai ales când nu vă plângeți de milă.
    • Like 4


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult