Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Mama lui Sebi a avut un șoc, la finalul anului școlar: Sebi a venit acasă și i-a spus că a luat premiul întâi, iar ea și-a dat seama că nu are coroniță pentru el. Podcast pentru Minte

Sebi, un puști timid, în vârstă de 12 ani, locuiește în apropiere de vama Siret, într-un sat mic și uitat de lume din Botoșani. Acum doi ani, în pandemie, la fel ca pentru mulți copii din familii vulnerabile, să participe la cursurile online devenise pentru el o adevărată corvoadă. Cum altfel, când semnalul de pe singurul telefon mobil din familie apărea sau se stingea după cum bătea vântul, iar cursurile le făcea unul da, unul ba.

Copilul trecuse în clasa a cincea, iar tranziția oricum grea de la clasele primare la gimnaziu i se părea cu atât mai dificilă, cu cât restanțele în înțelegerea materiilor noi de la școală continuau să se adune, pe zi ce trecea.

Însă lucrurile aveau să se schimbe, din momentul în care, împreună cu alți copii din zone rurale, Sebi a fost cooptat, în vara anului 2020, într-un program educațional de sprijin integrat, demarat de UiPath Foundation în România.

Raluca Negulescu Balaci, directoarea UiPath Foundation și coordonatoare de programe educaționale și profesorul universitar Dragoș Iliescu, fondator BRIO, au fost invitații jurnalistului Claudiu Pândaru la Podcastul pentru Minte, amplificat de Republica și susținut de Brio și UiPath Foundation.  


Directoarea fundației spune despre copiii cu care lucrează că vin din familii vulnerabile din punct de vedere social, cu condiții de locuire foarte precare. Sunt părinți care cu greu reușesc să pună pe masă pâinea pentru a doua zi. Mai au ceva însă în comun acești oameni loviți de soartă: o puternică dorință de a-și susține copiii să aibă un drum în viață diferit față de cel urmat de ei. Toți copiii din programele derulate de Fundația UiPath sunt foarte motivați să meargă la școală, chiar dacă potențialul lor, de multe ori, nu este fructificat în sistemul public de învățământ.

„Având tot sistemul drept sprijin și toată înțelegerea și de la profesori și de la comunitatea educațională pe care noi am creat-o, Sebi a reușit să își manifeste potențialul.”

„Am ajuns în vară, la copii și i-am luat în programul nostru de sprijin integrat, iar ei erau extrem de încântați. Școlile nu au făcut față în zonele respective, iar copiii erau avizi să învețe și să aibă sesiuni online”, își amintește Raluca Negulescu Balaci.

Surpriza a venit când, în vara următoare, echipe ale UiPath Foundation au mers în comunitățile de unde provin copiii pe care îi sprijină educațional.

„M-am văzut cu toți părinții din Botoșani și m-am văzut și cu mama lui Sebi care mi-a zis că ea a avut un șoc la finalul anului școlar, pentru că Sebi a venit acasă și i-a spus că a luat premiul întâi la școală, iar ea și-a dat seama că nu are coroniță pentru el. Mama nu înțelegea cum a fost posibil, pentru că avea un copil care cumva începuse destul de greu la școală... Având tot sistemul drept sprijin și toată înțelegerea și de la profesori și de la comunitatea educațională pe care noi am creat-o, Sebi a reușit să își înțeleagă și să își manifeste potențialul. Și asta a fost doar după un an. Sunt foarte multe povești despre copii care au înflorit pentru că sunt încurajați și sprijiniți, iar asta este un lucru foarte important”, a spus Raluca Negulescu Balaci.


Meditații la română, matematică, engleză, cursuri de robotică, sprijin medical, mentorat pentru copiii din familii vulnerabile

Directoarea UiPath Foundation spune că este nevoie ca programe educaționale pentru ariile sărace să fie continuate pe termen lung, pentru creșterea nivelului calității în educație.

În prezent programele gestionate de Fundație cuprind copii din comunități din mai multe orașe, începând cu București (Ferentari), până la Botoșani, Vaslui, Galați, Olt. Un program similar funcționează și în India.

„Noi am început în 2019 și planul nostru e să fim alături de acești copii pe termen lung. Noi lucrăm și pe educație timpurie, pe primar, gimnazial, urmează să lansăm un program pentru liceu, ideea este să construim o comunitate de alumni care să beneficieze de sprijin și pe partea vocațională”, detaliază ea.

În România, programul educațional inițiat de UiPath Foundation oferă în prezent copiilor din familii vulnerabile meditații online la limba română, matematică, limba engleză, ateliere de robotică cu voluntari din UiPath, ateliere pe tema siguranței în mediul online.

Intervenția educațională este completată de mentorat, consiliere psihologică, sprijin medical, totul într-un efort consistent, pe termen foarte lung.

„Ne uităm la modul în care putem să transformăm sistemul, pentru că dincolo de copiii la care am ajuns noi în ultimii trei ani - peste 25.000 de copii, din România și din India - este esențial să vedem cum poate sistemul educațional din România să ofere acele oportunități egale tuturor elevilor, indiferent de mediul din care provin și o calitate a educației pe care o merită. Asta ne dorim: să creștem nivelul calității educației”, a punctat Raluca Negulescu Balaci.

Dragoș Iliescu, BRIO: „Acesta este unul dintre marile avantaje ale tehnologiei - este scalabilă”

Anul trecut UiPath Foundation a reușit, împreună cu BRIO, să lanseze prima platformă de evaluare a literației digitale din România, o premieră la nivel european, care permite un diagnostic de țară necesar.

O platformă integrată, care poate să îi schimbe unui copil și respectul de sine și felul în care el se poziționează față de ceilalți – un astfel de model poate fi lărgit la nivel național?, l-a întrebat Claudiu Pândaru profesorul universitar Dragoș Iliescu, fondator BRIO. Dragoș Iliescu a amintit de Școala A.E.R. (Alianța pentru Educație Remedială), un model scalabil, un program dedicat elevilor români din clasele I–VIII), creat de câteva startup-uri din tehnologie și comunități de învățare, având ca scop prioritar recuperarea decalajelor de învățare și preîntâmpinarea deciziei de abandon școlar în cazul elevilor descurajați de lipsa participării la școala online.

„Acesta este unul dintre marile avantaje ale tehnologiei, este scalabilă. Dacă platforma e bine gândită, scalabilitatea este imensă, cu alte cuvinte poți deservi o țară întreagă, cu costuri foarte mici în rest, dacă ai o platforma bine pusă la punct”, punctează Dragoș Iliescu.

Fondatorul BRIO nu crede că statul român ar putea crea, mai devreme de 5-10 ani, o platformă educațională la nivel național, care să funcționeze cu costuri rezonabil de mici. Pe modelul din țări dezvoltate, statul ar putea apela la cumpărarea sau închirierea unor astfel de platforme create de privați. „E ca și cum ai zice - am nevoie de email și de google și îmi inventez eu un google, face mâine ministerul o licitație, să i se creeze un google. Când pun problema așa, pare stupid. Despre ce vorbim? Evident că dai niște bani și închiriezi de la google ce ai nevoie”, explică profesorul universitar Dragoș Iliescu.

O platformă educațională dedicată elevilor de clasa a IX-a

România are șansa reală să devină o țară competitivă doar în contextul în care ne uităm cu mare atenție la copiii cei mai vulnerabili și le oferim o șansă, consideră Raluca Negulescu Balaci.

„Este și un calcul foarte pragmatic: peste 30-40 de ani, România ne-am dori să fie o țară în care nivelul de competențe digitale să nu fie la nivelul piciorului broaștei, în josul clasamentului UE. Ne-am dori să putem să transferăm toate aceste competențe din educație în piața muncii și să putem să oferim tuturor o șansă la o viață mai bună, la un standard de viață mai înalt”, vede directoarea Fundației UiPath, vorbind despre inclusivitate. „Până la urmă niciun copil nu alege comunitatea sau familia în care s-a născut și este esențial să găsim forma în care să îi ajutăm pe acești copii să își înțeleagă și dezvolte potențialul”, vede ea.

UiPath Foundation urmează să lanseze o platformă educațională dedicată elevilor de clasa a IX-a, pentru a-i susține pe copiii ce vin din familii vulnerabile să rămână în sistemul educațional și să-și construiască un parcurs spre zona academică. Platforma va fi disponibilă în 18 județe din România, selectate dintre cele care au cel mai mic produs intern brut per locuitor.

Tododată, în parteneriat cu o organizatie globală, fundația urmează să lanseze o aplicație de citit pe telefonul mobil, care funcționează cu internet la viteză foarte mică. „Este o aplicație care democratizează foarte mult conținutul educațional de calitate, pentru preșcolari și copiii din clasele I-III”, spune directoarea UiPath Foundation.

Urmăriți întreaga discuție în Podcastul pentru Minte, amplificat de Republica și susținut de Brio și UiPath Foundation. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nici un bai Sebi dragule, conteaza mai degrabà coronita de cunostinte din capul tau, nu cea de pe capul tau; prima îti ramâne vie pe viatà, pe cand cealalta se ofileste dupà 2 zile...
    • Like 1
  • Nume check icon
    Frumos si felicitari celor care s-a implicat. Din pacate titlul nu are nici o legatura cu continutul. Chiar trebuie sa tabloidizam totul in stilul emisiunilor concurs de la TV? Pe vremea mea nu erau coronite. Si cand luam un premiu in cel mai fericit caz primeam o prajitura, dar nu a fost intotdeauna. Nu a fost nimic emotional, nu a plans nimeni ca nu am primit ce se putea primi atunci. Ne-am bucurat si am mers mai departe.
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult
sound-bars icon