Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Marea Britanie a plecat din Uniune cu tot cu Oxford și Cambridge: De ce n-are Europa universităţi în Top 25?

Universitatea Oxford

Foto: Guliver/ Getty Images

Când am văzut că, începând de astăzi, Uniunea Europeană nu va mai avea universităţi clasate în Top 25 mondial, fiindcă majoritatea sunt britanice, prima mea reacţie a fost „Stai, ce?!"

A doua a fost „Parcă ETH Zurich era în Top 15."

A treia a fost „Stai puţin, Elveţia nu e în UE."

După care am început să cercetez metodologiile şi să studiez problema.

Unul dintre primele subiecte pe care le abordez cu elevii mei de la Upgrade Academy, şi, deseori, şi cu părinţii lor, este „cum îmi aleg opţiunile pentru procesul de admitere". La momentul de faţă, sunt trei „mari" topuri anuale ale „celor mai bune universităţi". Unul este Times Higher Education, din UK, care lucrează cu date de la Elsevier [important, pentru că Elsevier, o editură de publicaţii ştiinţifice, este boicotată de universităţile germane. Unul este Quacquarelli Symonds, tot britanic. Al treilea, ARWU, cunoscut drept Shanghai Ranking, este făcut de chinezi.

Cele trei au metodologii uşor diferite, şi eu le folosesc doar drept indicatori. Buni ca să îţi faci o imagine „în linii mari", dar nu conţinând adevărul absolut. Dar întotdeauna le spun elevilor şi, mai ales, părinţilor că, deşi Oxford şi Cambridge sau Harvard şi Princeton sună bine, adesea dăm prea multă importanţă unui brand. Ţineţi minte scandalul cu celebrităţile americane care au intrat la universităţi de top „la masa verde"? Sau de admiterea candidaţilor pe bază de „legacy" (adică un soi de discriminare pozitivă a urmaşilor absolvenţilor) de dragul donaţiilor?

Şi le dau şi un exemplu personal: e foarte uşor să te vezi la o universitate cum e Oxfordul, cu renume, şi să te simţi buricul pământului. Ajută şi faptul că lumea recunoaşte numele şi auzi foarte des „eşti prea deştept". Nu îi crezi, dar auzind-o atât de des, parcă începi să interiorizezi senzaţia.

Până când ajungi să cunoşti oameni cel puţin la fel de deştepţi, dacă nu mai deştepţi, care au terminat universităţi fără acelaşi renume. Warwick, Manchester, Bocconi, ENSIMAG, ETH. Amherst College. North Carolina State University. Poli. Am lucrat cu absolvenţi ai tuturor acestor universităţi. Mai deştepţi decât mine sau mai capabili. Am realizat că „brandul" nu este totul, un top al unor universităţi nu e cuvântul absolut al lui Dumnezeu şi m-am dat jos de pe caii mari pe care eram. Am realizat că potrivirea dintre student şi facultate nu depinde doar de poziţia pe o listă.

Şi aici ajungem la metodologiile celor trei - toate oferă o pondere foarte mare activităţii de cercetare: Shanghai se uită la numărul de absolvenţi care au luat premii Nobel sau medalii Fields, iar toate se uită la volumul de cercetare produs. Volum, nu proporţie. Prin urmare, universităţile cu mai puţini studenţi, gen Ecole Normale Superieure sau Ecole Polytechnique, sunt dezavantajate. Din acelaşi motiv, „Liberal Arts Colleges" din SUA nu apar în topuri, deşi oferă o educaţie comparabilă cu a universităţilor de top, diferenţa fiind că se ocupă numai de „ciclul de licenţă".

Dezavantajate sunt şi universităţile din sistemele în care cercetarea este făcută sub numele unor organizaţii care nu sunt universităţi: Societatea Max Planck (locul 3 ca număr de articole în Nature) sau CNRS-ul francez (locul 4). În plus, universităţile din aceste sisteme tind să desfăşoare activitate în alte limbi decât engleza, şi sunt dezavantajate de topurile care se uită la cât de multe dintre articolele lor sunt citate - cum ar fi cel de la Times.

Unde vreau să ajung? De cele mai multe ori, la topurile de acest gen se uită viitori studenţi la licenţă, nu viitori cercetători (care aleg, mai degrabă, profesorul sau programul decât universitatea). Şi, adesea, rezultatele sunt mai puţin relevante sau mai părtinitoare, din diverse motive, decât ar părea. Iar diferenţele de calitate între universităţile din top 100 mondial sunt neglijabile. Ca idee, un calcul foarte estimativ sugerează că, în fiecare an, la acestea ajung sub 250 de mii de studenţi noi, la un spor natural de 5 milioane de oameni pe an în SUA şi Europa: sub 5% din populaţie.

Da, mi se pare o pierdere pentru Uniunea Europeană faptul că universităţi ca Oxford şi Cambridge şi Imperial şi LSE „au plecat", chiar şi dacă mi s-ar părea că Scoţia, cu propriile ei universităţi de elită, ar vrea să revină. Nu, nu mi se pare grav faptul că nişte topuri britanice nu consideră drept „de elită" universităţile europene.

Orice asemenea top trebuie luat, vorba englezului, cu un grăunte de sare.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ca si in alte domenii topul sau rank-ul e dat tot de anglo-saxoni deci trebuie luat in vedere cu rezerve la fel cum cele 4 firme de audit ( americane) acordau calificativul AAA bancilor americane aflate in pragul falimentului in anul crizei ). Topul e facut de ei pentru ei si mai ales pentru atragerea de studenti si implicit a unui buget cat mai mare pentru respectivele universitati. Studenti din toata lumea dar mai ales din Europa alegeau aceste universitati nu pentru renumele lor ci pentru ca le dadea acces pe piata muncii din UK. Odata cu iesirea UK din UE cererea pe piata studiilor va scadea substantial din partea studentilor europeni.
    • Like 0
  • studentii universitatilor "de top" sunt defapt consumatori prin nivelul taxelor si restul cheltuielilor pe care le platesc (undeva peste 100 mii de euro pt un program de studiu de 4 ani"). in Romanika doar odrasle de "socialisti cinstitzi" au banii astia...aia care cauta burse se duc unde li se ofera bursa...nu mai fac nazuri.

    la capitolul cercetare, veti fi f surprins sa vedetzi ce nationalitate au cei ce fac treaba in universitatile "britanice" ... odata cu brexitul, e f posibil ca o masa critica de cercetatori sa plece si sa transfere cu ei mai toata faima.

    hai sa vedem cine ghiceste a cuit deviza sunt cvintele de mai jos care definesc practic situatia:

    „nu zidurile fac o scoala, ci spiritul care domneste intr’insa”,
    • Like 0
  • Parerist check icon
    Perfect adevărat!
    Nici n-ar fi singurul domeniu în care calitatea nu poate fi definita sau măsurată exact doar cu cifre.
    • Like 1
  • "Am realizat că „brandul" nu este totul, un top al unor universităţi nu e cuvântul absolut al lui Dumnezeu şi m-am dat jos de pe caii mari pe care eram." - corect si foarte bine ati facut.
    • Like 2


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult