Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Marile piețe de capital între apetitul pentru risc, tensiuni comerciale și revolte provocate de rasism. Anunțurile privind eliminarea carantinei obligatorii pentru turiști au readus optimismul pe burse

NYSE - Foto UPI /Alamy / Alamy / Profimedia)

Foto: UPI/ Alamy /Profimedia

Optimismul din piețele internaționale legat de repornirea activităților economice întrerupte de pandemia de coronavirus este din nou încercat de noi îngrijorări în întreaga lume. Investitorii se uită acum spre cât de posibilă este revenirea pandemiei, sunt așteptări cu privire la descoperirea unui vaccin, iar tensiunile dintre Statele Unite și China privind modul în care a fost gestionată explozia virusului aproape că au anulat tot ce împreună cele două țări au reușit să avanseze în materie de acord comercial înaintea apariției virusului. La acest tablou se mai adaugă și violențele din Statele Unite din ultimele zile cu ecouri inclusiv în Europa.

Piețele internaționale au recuperat o bună parte dintre pierderile suferite în ultimele trei luni. Indicele global MSCI a recuperat două treimi din pierderile suferite în urma izbucnirii pandemiei provocate de noul coronavirus. La finalul primului trimestru, pierderile principalelor burse din Europa se așezau între 25 la sută în Germania și 40 de procente în Franța. Piețele principale din două cele mai lovite țări din Europa, Italia și Spania, au avut căderi de 27 respectiv 29 de procente.

Bucureștiul s-a înscris în aceeași tendință, cu indicele BET al Bursei de Valori care a pierdut 23,6% la finalul primului trimestru. O perioadă volatilă cu lichidate crescută, astfel caracterizează Adrian Tănase, CEO-ul BVB într-un interviu la Digi24, această perioadă: la finalul lunii martie, aveam o performanță de minus 25% însă în aprilie și mai s-au recuperat parțial aceste pierderi, față de finalul anului 2019 suntem încă pe minus cu 11%, dar este o performanță mult ameliorată față de ce s-a întâmplat în ultimele două luni.

Bursa de la București poate finanța deficitul fiscal

Banca Centrală de la noi a „ieftinit banii” la finalul săptămânii trecute, când a redus pentru a doua oară, în acest an, rata de politică monetară de la 2% la 1,75%, pentru a asigurara lichiditatea pe piaţa monetară şi finanţarea indirectă a deficitului bugetar. Șeful Bursei de la noi spune că în această perioadă, mai mult ca oricând, și rolul pieței de capital trebuie înțeles ca un canal de finanțare pentru aceste deficite și pentru firme: companiile ar trebui să se uite din ce în ce mai mult spre bursă pentru a-și finanța anumite proiecte sau strategia pe care o au pentru depășirea acestei crize. În plus prin intermediul Bursei, statul îşi poate finanţa deficitul fiscal, poate susţine proiecte de investiţii publice şi poate sprijini continuarea activităţii companiilor puternic afectate de pandemia de coronavirus.

În privința investițiilor personale, Tănase spune că orizontul investițional pentru orice persoană care dorește să economisească mai ales în acțiuni – foarte volatile pe termen scurt, trebuie să fie de 20 de ani: de exemplu dacă din '98, de când am terminat facultatea, aș fi investit o mie de lei pe lună cred că aveam 2 milioane de lei în cont după o investiție de 200 și ceva ce mii de lei, pe termen lung cam așa arată performanța pe care o produce o piață de capital, investitorii trebuie să aibă răbdare, trebuie să facă investiții recurente și în portofolii diversificate și trebuie să aibă un orizont de timp îndelungat. 

Trei luni de pandemie pe piețele internaționale. Ce urmează

Acțiunile companiilor din sectorul auto, sensibile la tensiuni privind relațiile comerciale internaționale din cauza expunerii ridicate pe piața chineză, au consemnat printre cele mai importante pierderi. Lovite au fost și companiile aeriene care ar putea pierde, potrivit estimărilor IATA, peste 100 de miliarde de dolari în acest an. Anunțurile mai multor țări privind eliminarea carantinei obligatorii pentru turiști au readus optimismul, iar companiile aeriene și tour operatorii au devenit din nou de interes pentru investitori: British Airways, Lufthansa sau EasyJet au recuperat între 6 și 22 de procente. De interes sunt și băncile sau industria farma, diferite companii anunță progrese în privința unor posibile tratamente sau vaccinuri. 

Sectorul auto european a fost afectat de informaţiile despre Renault, care a anunțat o restructurare în masă a operaţiunilor sale în speranţa de a supravieţui căderii vânzărilor. Pierderi au fost și pentru Fiat, Continental sau Daimler. În aceste condiții, companiile din indicele european Stoxx 600 ar putea raporta câștiguri cu 51% mai mici în perioada aprilie-iunie comparativ cu intervalul similar din 2019, potrivit unei estimări Refinitiv. Și totuși, datele din economii, împreună cu așteptările unor rezultate dezastruoase pentru companiile listate, în următoarele trimestre, s-ar putea să se regăsească deja în scăderile din aceste ultime trei luni, de aici și raza de încredere pentru investitori, care se uită spre 2021.

Calcule, complicate de evoluțiile din Statele Unite

Războiul tarifar SUA-China a șters 1,7 trilioane de dolari din capitalizarea companiilor americane, potrivit unui studiu al Rezervei Federale, în cei doi ani care au urmat primului anunț al liderului de la Casa Albă privind tarifele pentru produsele din China. 

Beijingul acuză SUA că are „o mentalitate de Război Rece” și a promis un „contraatac ferm” după ce președintele american Donald Trump și-a exprimat intenția de a limita accesul cetățenilor chinezi pe teritoriul Statelor Unite și după ce a cerut o anchetă a companiilor chineze listate pe Wall Street. Un al doilea val de cazuri Covid-19 are de asemenea potențialul de a dezactiva o revenire, ceea ce duce la o recuperare mai extinsă și la o subminare a încrederii în economii. Reacția piețelor la violențele din ultimele zile este una plată până acum, pentru că nu avem, pentru moment, un răspuns la întrebarea: cum va afecta posibila realegere a lui Donald Trump revolta din ultimele zile? Până atunci, Rezerva Federală și alte bănci centrale din întreaga lume cheltuiesc trilioane pentru a ajuta consumatorii, companiile și administrațiile locale iar toate așteptările sunt acum în jurul unui vaccin sau unui tratament viabil pentru noul coronavirus.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult