Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Matematica fotbalului – povestea unei campanii care a făcut înconjurul lumii în jumătate de zi

Să pui „matematică” și „fotbal” în aceeași propoziție este o aroganță, dar să dezvolți și o campanie socială plecând de aici pare deja o fantasmagorie. Și totuși, dacă ai câteva cifre percutante, o poveste și câțiva oameni creativi și vizionari poți ajunge acolo unde vrei: în mințile copiilor și ale părinților.

În preziua meciului de fotbal România – Spania de la Cluj, tricolorii au ieșit la antrenamentul deschis presei în tricouri cu formule matematice în loc de numere de joc. Vreo 2-3 jurnaliști s-au uitat ei mai lung, dar au abandonat rapid dilema în favoarea descifrării schemelor tactice ale lui Nea Puiu.

A doua zi, într-o conferință de presă, s-a devoalat misterul: este o campanie a Federației Române de Fotbal pentru combaterea abandonului școlar. Iar la meciul cu Spania, jucătorii României au ieșit pe teren cu tricouri de încălzire „matematizate”. Acesta e storyboard-ul. Filozofia „Matematicii fotbalului” e un pic mai complexă.

Mai întâi, dai peste niște cifre: practicanți de fotbal în România – 0,5%; media UE este pe la 2,5%, cu vârf în Danemarca de 12%. Eurostat-ul are și alte statistici. De exemplu, rata abandonului școlar. România – 18% (în creștere), media UE sub 15%, cu lider Croația – 2,7%. Sigur, cifrele nu prind viață singure. Dacă vrei să îți asumi însă că fotbalul este fenomen social în România, așa cum se tot zice, trebuie să-l și faci să fie așa. De aici a plecat FRF cu proiectul. Ar vrea mai mulți practicanți de fotbal la nivel juvenil, să mărească baza de selecție a marii performanțe. Și nu, nu este cum se crede: copiii nu abandonează școala ca să joace fotbal, se duc direct în stradă. Îi selecționezi la fotbal din școli, nu de pe stradă.

Acum, că ai niște premise pentru o campanie, îți trebuie și o poveste. Și aceasta se cheamă Claudiu Keșeru, jucător de valoare al echipei naționale a României. Nu este un mit, chiar a fost olimpic la matematică în gimnaziu. Și povestea lui e de poveste: a ajuns olimpic pentru că îi plăcea fotbalul la nebunie, iar mama sa nu-l lăsa la antrenament dacă lua vreo notă mai mică de 9. Și a trebuit să învețe de 10 ca să facă fotbal! Poți crea ușor modele în fotbal, poți pune reflectoare pe idoli, depinde ce vrei să obții tu ca mass media, ca formator de opinii. Cu Claudiu, FRF vrea sa treacă dincolo de... „come si dice?”... zona mondenă.

În fine, dacă ai toate ingredientele, îți trebuie oamenii. Creativii, vizionarii, investitorii. Aici s-au întâlnit oameni din FRF, agenția Geometry Global Bucharest și Editura Niculescu. Intuitiv s-a depistat matematica drept „resortul” principal al abandonului școlar și s-a conturat un manual alternativ mai atractiv, ce conține probleme și exerciții inspirate din lumea fotbalului. Editura Niculescu l-a adoptat și l-a integrat în linia sa de cărți școlare ce vor fi pe băncile elevilor din toamna aceasta. Enunțurile problemelor nu vor mai fi abstracte, ci vor avea viață, cu nume de fotbaliști din Națională, număr de goluri, clasamente. Deocamdată sunt manuale de clasa a IV-a, cu șanse de declinare în gimnaziu în caz de reușită.

Dacă va fi o campanie reușită, timpul ne-o va spune. Dar că a captat atenția media, asta am văzut deja. În mai puțin de 12 ore, „Matematica fotbalului” a dat titluri în SUA (Washington Post, ESPN), UK (Daily Mirror, Daily Mail, BBC, The Guardian), Franța (Le Parisien, Le Figaro), a ajuns în Australia și Japonia și a poposit și la Huffingtonpost. Este o performanță de palmares, dar adevărata satisfacție ar fi ca măcar 1% dintre copii să nu mai părăsească școala pentru că se împrietenesc cu manualele unde își găsesc idolii de la televizor.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Este o idee foarte buna, chiar ma bucur !!!
    • Like 0
  • :-))
    • Like 0
  • Excelenta ideea !
    • Like 0
  • Sa lutară ideea. Felicitări și succes!
    • Like 2
  • bravo Razvane, excelenta idee, excelent concept creativ si excelenta executie! cum ai zis si tu, acum astetpam REZULTATE EXCELENTE privind diminuarea abandonului scolar :-)
    • Like 3


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult