Sari la continut

Protecția datelor cu caracter personal

Din 25 mai Republica.ro aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR). Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Maturizarea Web 2.0 și migrarea la Web 3.0 sau cum calculatoarele decid cine câștigă alegerile

Cambridge Analytica - getty

(Foto Guliver/Getty Images)

În anul 1999, când abia se introdusese serviciul de dial-up gratuit XNET, citeam diferite articole despre Web 2.0: se anunța trecerea de la site-urile statice (conținut creat de către proprietarii site-urilor, de exemplu ziare) la rețele sociale, conținut creat de către utilizatori. Probabil că nu mai țineți minte că în România prima astfel de platformă de conținut creat de către utilizatori a fost tare.ro, dar sigur știți că în 2004 s-a lansat Facebook și de atunci viața noastră nu a mai fost la fel. 

În anul 2006 s-au pus bazele teoretice ale Web 3.0, sau „Semantic Web”, care presupune ca tot conținutul de pe internet să fie stocat într-o formă ce poate fi citită de către orice calculator, astfel creând internetul în care calculatoarele comunică între ele fără interacțiune umană.

Din 2004 și până acum infrastructura web s-a schimbat radical: vitezele de transfer au crescut exponențial și mai ales acum avem întotdeauna în buzunar un echipament de comunicare pe internet, care chiar comunică, non-stop, cu alte echipamente însetate de informații. Astfel Cutia Pandorei a fost creată, tot ce rămânea era să fie deschisă.

Nu a fost deschisă de către Facebook, a început să fie deschisă puțin câte puțin de către Google, prin motorul lor de căutare încă din 1999. Informațiile despre căutările noastre, mai exact despre interesele noastre, au început să circule între diferite calculatoare care decideau ce anume ne-ar interesa. De exemplu în cazul în care căutați o placă de snowboard, câteva săptămâni veți vedea doar reclame la plăci de snowboard. Dacă căutați un zbor către Paris, veți vedea doar reclame la hoteluri în Paris, companii aeriene low-cost și pachete de city-break. Nu este niciun om care citește profilul vostru, este doar un calculator care face corespondența între interesele voastre și ale companiilor care își fac reclamă.

Din nou, infrastructura a avansat foarte mult din punct de vedere al puterii de calcul și aceste calculatoare pot procesa miliarde de informații într-un timp record. Acest proces automatizat se numește Big Data: având acces la un volum imens de informații, calculatoarele pot ajunge la concluzii foarte relevante în diferite domenii.

Singura surpriză a scandalului Cambridge Analytica este că a durat atât de mult până când să ajungem în punctul în care interesele noastre personale nu mai sunt folosite doar în scop comercial, ci și în scop politic. De acum încolo, acesta este singurul mod de a face o campanie și asta nu ar trebui să ne deranjeze atât de mult.

Marea problemă este exploatarea intereselor oamenilor doar pentru succesul campaniei electorale și uitarea acestor interese odată ce s-au câștigat alegerile. Pe scurt: cineva ne-a spus ce voiam să auzim doar pentru ca noi să îl votăm, a folosit tehnologia pentru a crea mesaje perfect targetate nevoilor utilizatorilor, iar ulterior, după ce a câștigat alegerile, continuă să facă ce îl taie capul, dând uitării mesajele perfecte din timpul campaniei. Dacă vă întrebați care este diferența față de ce se întâmpla până acum (politicienii dintotdeauna manipulează, mint și sunt rău intenționați), gândiți-vă că dacă am învața o maimuță să vorbească și să-și pună o cravată, cu această tehnologie, maimuța ar câștiga alegerile.

Înainte să decidem să trăim ca niște sihaștri, să ne mutăm în munți și să comunicăm doar prin mesaje de fum ca să scăpăm de manipulare, să ne uităm și la partea bună a lucrurilor: același mecanism poate fi folosit pentru a înțelege interesele oamenilor și a dezvolta o strategie de guvernare, având aceste interese la bază. Este un drum mult mai scurt pentru maximizarea satisfacției cetățenilor decât așteptarea unui Mesia care ne va rezolva prin minune toate problemele.

GPS-ul a fost inventat în scopuri militare, pentru a direcționa cât mai bine rachetele lansate de pe submarine către Moscova. Nu a bombardat nimeni Moscova încă, dar în orice oraș ajungem fiecare dintre noi, ne găsim restaurantul, hotelul, și tot cam tot ce ne dorim grație acestui dispozitiv destinat inițial uciderii în masă. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • "același mecanism poate fi folosit pentru a înțelege interesele oamenilor și a dezvolta o strategie de guvernare, având aceste interese la bază." - cred ca e cazul sa fim realisti: nimeni nu va face asa ceva. asta e o utopie.
    "Înainte să decidem să trăim ca niște sihaștri" - nu se pune problema sa fugim in munti cu totii, ci doar sa ne protejam persoana si familia.
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Ziarele n-au fost întotdeauna surse credibile nici în când domneau în formă tipărită. În rest, despre publicitatea electorală - care funcţionează ca orice altă publicitate - am impresia că oamenii citesc doar ce vor să audă.
    • Like 2


Îți recomandăm

Tășuleasa Social

„Este o uriașă sală de clasă și o formă de protest. S-au înscris foarte mulți adolescenți și tineri. Generația noastră le lasă lor o datorie. Și uneori le lăsăm conștient datoria asta, iar ei vor trebui să repare toate problemele care decurg din ea”, spune Alin Ușeriu. (Foto: Facebook Tășuleasa Social)

Citește mai mult

Carmen Avram, BEC - Inquam Photos / Octav Ganea

„Erau fericiți că ajunseseră acolo, doreau să facă ceva. Și din față erau ăia, ca la Hollywood, cu ventilatoare, cu...să îi oprească din a avansa”. (Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea)

Citește mai mult