Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Analize ADN în județele Olt și Teleorman

Când intri pe net și te uiți în ecran ore în șir, ar fi bine să ai în minte gândul lui Nietzsche: „Dacă vei privi multă vreme în hău, va privi și hăul în adâncul tău”.

Ce înseamnă, stimați Republicani, propagandă, vorba asta pe care o tot auzim? Propagandă înseamnă bombardarea directă a maselor cu imagini și cuvinte, în ideea că prin prezentări concise și penetrante, precum și prin repetarea sistematică a mesajelor, se vor crea convingeri. 

Dar care este semnificația manipulării, însoțitoarea propagandei? Scopul e același, dar procedeul diferă: în mod indirect, nedeclarat, subiectul țintă, care pot fi și grupuri relativ mici, tratate om cu om, ba chiar și indivizi singulari, e adus la convingerea că ideea injectată îi aparține, este produsul gândirii lui proprii și personale.

Pe scurt: propaganda presupune să vă conving că ideea mea e și a voastră, manipularea, să te conving că ideea mea e a ta și numai a ta.

Manipularea este mai puternică decât propaganda. Cel manipulat e gata să apere ideea cu dinții, deoarece crede cu tărie că e proprietatea lui.

Comunismul și nazismul au folosit masiv propaganda, prin radio, ziare, televiziune, cinema. Acum, internetul, facebook, twitter fac posibilă manipularea pe scară largă. 

Înțelegeți acum cât de bine vorbește despre hăul internetului și despre scandalul Cambridge Analytica-Facebook-alegerea lui Trump zicerea mai veche de un veac a lui Friedrich Nietzsche. Fiecare căutare pe Google, fiecare like dat pe Facebook, fiecare accesare a unui site furnizează date despre tine, despre cine ești, ce crezi, ce vrei, ce visezi. Procesând aceste informații, manipulatorii comerciali sau politici pot să-ți trimită real și fake news care te vor face să alegi cum vor ei, fără să-ți dai seama.

De pildă, dacă PSD ajunge să utilizeze serviciile Cambridge Analytica, așa cum se pare că au dorit, dar nu s-au înțeles din preț, niște români mândri că sunt români, dar cam leneși, precum și prietenii lor, ar primi, numai pentru ei, cu puțin înainte de votul pentru prezidențiale, nu îndemnul „Votați Dragnea!”, dar următoarea „știre”: „Cercetătorii britanici de la Universitatea Daddyngton, după analize ADN efectuate în județele Olt și Teleorman, anunță o descoperire de ultimă oră: Liviu Dragnea este nepotul lui Nicolae Ceaușescu”.

E foarte probabil ca respectivii s-o ia din loc spre secția de votare.

Văd că și englezii, și Zuckerberg, fondatorul Facebook, dau cu subsemnatul pe la Procuratura americană și Parlamentul britanic. Pot fi acuzați de folosire frauduloasă a informațiilor personale a 50 milioane de cetățeni. Dar asta nu șterge cauza fundamentală a succesului unor astfel de manopere: debilitatea mintală a respectivelor milioane de cetățeni.

Să încerci să stopezi manipularea și știrile false în mass-media actuale, cu mijloace nedictatoriale, înseamnă să cari apă cu ciurul. Singura soluție mi se pare a fi instrucțiunea publică. Un curs, încă din liceu, despre cum poți să recunoști și să respingi manipularea.

Propun un început pentru prima lecție: fiți foarte atenți când vi se spune, din senin, „Numai pentru Dumneavoastră”, exact ce vă doreați să auziți.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.



Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult