Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Mesaje și urări de Crăciun: decupați cuvintele și băgați-le într-o cutiuță. Extrageți-le apoi într-o ordine întâmplătoare

„Fie ca sărbătoarea magică a Crăciunului să vă aducă lumină în suflet, bucurie alături de cei dragi, fericire și liniște în cămin și, desigur, un Moș darnic!”

Ați mai primit urarea asta? O să spuneți probabil că da, fiindcă mai toate urările sună cam la fel. Mesajul de Crăciun primit acum (cum altfel decât luminos) ar intra în categoria mesajelor noi, dar și a celor pentru apropiați într-o clasificare a urărilor pentru sărbătorile de iarnă, pe care o găsim rapid căutând pe internet. 

În urarea noastră însă, nouă e doar (re)gruparea cuvintelor-cheie de sărbătoare, pentru că, în afară, poate, de cuvântul desigur, nimic nu e nou. 

Clasificarea mesajelor și a urărilor de Crăciun de pe internet te ajută să te orientezi mai ușor în alegerea unuia, căci fiecare categorie de mesaje și urări este din belșug exemplificată. Un criteriu important al clasificării e dat de destinatar: mesaje pentru cei apropiați, pentru familie, pentru prieteni, pentru iubit(ă), mesaje pentru șefi sau colegi, mesaje pentru toată lumea. Altă categorie, ce are în vedere criteriul originalității, cuprinde mesaje clasice și mesaje noi. Descoperi, de asemenea, pe internet categorii precum: mesaje simple, mesaje în versuri, mesaje haioase.

Cam toate categoriile presupun un vocabular „specializat” format din verbe de urare: fie, să aducă, să (se) împlinească etc.; substantive expresive: sărbătoare, Crăciun, lumină, suflet, bucurie, fericire, sănătate, liniște, cămin, Moș, brad, căldură, dorințe, bani, cadouri etc.; adjective „afective” și „prețioase”: drag, magic, minunat, fericit, liniștit, darnic, bogat, îmbelșugat etc.; adverbe și prepoziții care îți „transmit” să nu fii singur de sărbători: împreună (cu), alături (de), cu etc. Ca într-o incantație, oricare dintre cuvintele ce compun urarea este încărcat cu o putere miraculoasă, capabilă să creeze o stare și o atmosferă feerică, pregătindu-te parcă să aștepți să intre pe ușă din moment în moment tot binele din lume.

Un mesaj de sărbători s-ar putea construi chiar după o metodă avangardistă: scrii cuvintele de mai sus pe bilețele, le pui în niște cutii pe care le deosebești în funcție de partea de vorbire, apoi extragi din fiecare cutie câteva bilețele și le combini. Ce ar rezulta? Probabil ar ieși, după ce l-ai cizela puțin și ai mai adăuga câte un cuvânt de legătură, un mesaj bun de transpus într-un SMS pentru cineva apropiat.

Foto: Guliver Getty Images

Mesajele de Crăciun gata făcute de pe internet evocă imagini de poveste, între care una proeminentă este cea cu Moșul, prezentat în ipostaze diferite, tradiționale, dar și mai îndrăznețe. Iată câteva:

– Moșul vine cu renii: „L-ai așteptat cu nerăbdarea și bucuria unui copil. Iată că a venit, mai bogat ca anul trecut și mai vesel ca un fulg. E Moș Crăciun și renii lui. Simte magia sărbătorilor și nu uita să fii și tu mai bun ca anul ce a trecut și mai voios. Sărbători fericite!”

– Moșul se află la bordul unui Ferrari: „Sărbători fericite și un brad cât mai frumos. Să vină Moș Crăciun cu un Ferrari și să plece pe jos!”

– Moșul zboară: „E Crăciun! Este divin! Ne uităm pe geam afară... prin zăpadă Moșul zboară?… Ni se trage de la vin…”

– Moșul e darnic: „Sper să aveţi un Crăciun minunat şi Moşul să fie darnic cu dumneavoastră. Crăciun fericit!”

– Moșul este „gustos” și bogat: „Ho Ho Ho, ați văzut un ren maro? Sau un spiriduș în bleu? S-aveți Moș gustos, bogat, un An Nou de Invidiat, Sănătate, La Mulți Ani (și la mulți bani)!”

– Moșul urcă încărcat pe coș cu mare tupeu: „L-am văzut urcând pe coș, cu tupeul lui de Moș. Și în sac avea de toate: bani, noroc și sănătate. Sigur vine și la voi, fiindcă e trimis de noi. Crăciun Fericit și La Mulți Ani!”

Mai inovatoare sub aspectul vocabularului și al imaginilor sunt mesajele „haioase”, în care, de exemplu, Moș Crăciun e trimis să aducă mașini scumpe, carduri speciale, vedete îndrăgite sau în care se valorifică texte de interes general sau literare:

„Moş Crăciun cu suflet bun să v-aducă în Ajun carduri VISA Diamant, carnavaluri pe la Rio, brazilience-n custodie. Haide, gata cu visatul, că s-a ars şi cozonacul!”

„În ziua de Crăciun când te îndopi cu porc şi sarmale şi n-ai timp nici să suspini… eu am să-ţi aduc aminte că nu e bine să consumi excesiv sare, zahăr si grăsimi.”

„Căţeluş cu păru’ creţ, să ai jeepu’ în coteţ şi o vilă cu piscină / Andreea Marin ca vecină, o lopată pentru bani / La Anu’ şi la Mulţi Ani!”

Dar ce te faci dacă cel căruia îi urezi primește de la alții un mesaj identic cu acela de la tine? Probabil că asta nu o vei afla, pentru că destinatarul ori va fi drăguț și nu-ți va spune, ori nu-și va da seama de repetiție. Ce e mai potrivit atunci? Un simplu „Crăciun fericit!” sau „La mulți ani!” parcă e prea puțin. Potrivit e întotdeauna un mesaj scris cu sinceritate, cu drag, așa cum simțim. Și, chiar dacă nu suntem suficient de inspirați, mesajul principal transmis este gândul afectuos din care pornește urarea.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Metoda nu e deloc avangardistă, îmi amintește de generatoarele de poezie vogonă de pe net, care tot așa au ca date de intrare niște cuvinte cheie, doar că alea s-ar potrivi mai degrabă la Festivus-ul din Seinfeld. Mesajele scrise cu sinceritate și cu drag țin de perioada romantică a comunicării prin text, dar cine știe, poate într-o zi vor reveni în actualitate. Până atunci... vorba lui moș Chomsky, fie ca ideile verzi incolore să doarmă furioase!
    • Like 0
  • check icon
    Iar pentru toti pastafarienii, urarea de Sarbatoare: da-v-ar monstrul cu macaroana peste cap!
    • Like 0
  • Sărbători fericite,Moșul este „gustos” și bogat, Iată că a venit, mai bogat ca anul trecut și mai vesel ca un fulg
    • Like 1


Îți recomandăm

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult

 Mândra Chic

Povestea Mândra Chic începe cu un moment aparent banal, dar care a schimbat totul. Alina Zară își amintește scena de acum mai bine de 15 ani: mătușa Cornelia răsfoia un număr al revistei Vogue, unde a văzut „o rochie de dantelă de Miuccia Prada” ...

Citește mai mult

Foto CTP

130 de milioane de accesări, atât fac pe net postările care zic ce bine i-ar fi fost României dacă Ceaușescu ar fi rămas președinte după `89. Blocuri de locuințe fără număr, autostrăzi, hidrocentrale, fabrici de avioane și televizoare românești, metrouri la Cluj, Timișoara și Iași, țară suverană. Nenumărați tineri iau de bune toate astea.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon telefon mobil -

Atunci când achiziționăm anumite bunuri prin intermediul firmei, este important să înțelegem beneficiile fiscale potențiale, dar și limitele legale. Trebuie subliniat de la început că nu orice cheltuială poate fi justificată pe o societate comercială; Codul Fiscal prevede că achizițiile trebuie să fie direct legate de desfășurarea activității și de domeniul de activitate al firmei. foto: Maria Kraynova / imageBROKER / Profimedia

Citește mai mult