Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Mi s-a întâmplat de câteva ori să simt durerea și gustul amar după ce am investit în profesioniști care au dezamăgit

companie - dezamagire

(Foto Guliver/Getty Images)

Auzim adesea că oamenii nu părăsesc neapărat companiile ci pe liderii lor, dezamăgiți de stil, de lipsa de viziune etc. Dar se vorbește prea puțin de tristețea liderilor care au investit în profesioniști ce au dezamăgit nu prin lipsă de competență sau performanță – aceea parcă nu doare așa tare – ci prin lipsa de etică, prin furt sau înșelăciune, prin comportament neadecvat, prin fuga la concurență în ciuda angajamentelor luate… În contextul în care vorbim de oameni cheie, de oameni cu performanțe bune, de oameni cu un portofoliu profesional atractiv, de oameni în care tu ca lider ai avut maximă încredere, ai investit timp, coaching, i-ai susținut în aspirațiile lor de carieră – dezamăgirea profundă pe care o resimți ca leader îți poate bulversa modul în care te raportezi la echipă, la oamenii din cercul tău de încredere, la modul în care construiești viitoarele relații cu oameni cheie.

Nu cred că este lider care să nu fi resimțit genul acesta de dezamăgire. Mi s-a întâmplat de câteva ori și durerea, gustul amar pe care îl resimți atunci când încrederea pe care ai acordat-o fără echivoc, rămân mult timp acolo adânc ca o ancoră în mintea și sufletul tău. Cu siguranță că și tu cel/cea care citești acest articol ai avut propriile experiențe dureroase în acest sens.

Așadar cum faci managementul dezamăgirii?

Dezamăgirile în business sunt inevitabile, provocarea oricărui lider vine din modul în care alege să reacționeze sub impulsul acesteia. Dacă orgoliul tău rănit primează, dacă tinzi să reacționezi impulsiv, dacă alegi să aplici măsuri punitive – e foarte posibil ca rezultatul acțiunilor tale să nu fie unul pozitiv. Așadar cum alegi să-ți gestionezi dezamăgirea și să transformi situația într-o oportunitate?

1. Întreabă-te ce ai de învățat personal din această situație? Înfrânge-ți tentația de a fi furios pe persoana respectivă, concentrează-te pe situație și pe ceea ce tu și echipa puteți învăța de aici. Cum te asiguri că activezi senzorii necesari astfel încât sa nu mai ajungi pe viitor în același punct? Ce modificări pot fi aduse proceselor și procedurilor astfel încât eroarea umană să fie Iimitată? Pentru lipsă etică, furt, hărțuire sexuală și alte comportamente neadecvate cu care chiar și top performerii mai șochează din când în când – ce procese suplimentare de control, bucle de feedback etc. trebuie implementate?

2. Un exercițiu de sinceritate, o discuție onestă cu tine însuți ca lider ajută. Chiar era o surpriză? Ce semnale ai avut și nu le-ai dat importanță? Cum ai ales să acționezi? Ce îți asumi personal din cele întâmplate?

3. Activează ce e mai bun din stilul tău de leadership. În fața echipei exprimă-ți onest dezamăgirea și ceea ce ai învățat personal din această experiență, ce puteai evita personal. Folosește acest moment pentru a străluci reiterându-ți viziunea și încrederea pe care o ai în membrii echipei că puteți ajunge acolo unde v-ați propus. A împrăștia venin și a deveni un lider toxic este cea mai slabă abordare pe care o poți avea în managementul dezamăgirii tale personale!

Cu ani în urmă am crescut de la nivelul de entry level un angajat cu potențial de leadership. Cu coaching și susținere din partea mea dar și prin efortul său personal a reușit în mod accelerat să ajungă în roluri de leadership din ce în ce mai complexe. Aveam încredere maximă în acest profesionist, atât de multă încât atunci când a trebuit să plec în concediu de maternitate l-am recomandat pentru o poziție de senior leadership și interim pentru rolul meu. Top managementul a avut încredere în recomandarea mea și omul a ajuns să aibă un nivel de împuternicire cu care nu era obișnuit. După un timp, acuzații grave i-au fost aduse de către membrii echipei și am fost solicitată să le investighez chiar dacă eram în concediu de maternitate. Discutând cu membrii echipei am avut surprize extrem de neplăcute, erau aduse la suprafață fapte, comportamente inadecvate, afirmații pe care nu le credeam posibile din partea unui profesionist. Finalul a fost unul predictibil, ”top talentul” a părăsit brusc organizația iar eu a trebuit să învâț să-mi gestionez profunda dezamăgire.

1. Am învățat că oamenii indiferent de performanțele lor nu pot face salturi abrupte de la middle management la senior management, au nevoie de timp, de ani de zile, au nevoie de expunere, au nevoie de mult mai multe experiențe care să-i croiască ca leaderi autentici. Hei-rupismul cu care obții uneori performanță cu echipa nu suplinește leadershipul autentic. Performanța astfel clădită, sau clădită pe amenințări de orice tip este doar ocazională și nu e sustenabilă.

2. M-am întrebat onest dacă chiar nu am văzut semnele și mi-am răspuns la fel de onest că da, am intuit lipsa de caracter dar atâta timp cât exista performanță și business-ul/echipa nu erau impactate – nu am acționat. Nu mai contează presiunea targeturilor, contextul și scuzele ce-mi veneau inerent în minte, am crezut că dacă eu am putut să cresc accelerat ca lider și alții o pot face și m-am înșelat – unii au nevoie de mai mult timp. În ceea ce privește caracterul am învățat că indiferent de competențe și performanță – este ceva la care nu voi mai face niciodată rabat.

3. Dezamăgirile vor tot veni, modul în care alegi să reacționezi la ele este definitoriu pentru stilul tău de leadership. Față de echipa aceea nu am mai avut șansa atunci să transform acea situație într-o oportunitate. Structura echipei s-a schimbat brusc, contextul s-a schimbat în timpul concediului meu de maternitate iar eu ulterior am pornit pe calea antreprenoriatului. Față de echipele mele viitoare însă – externalizate sau nu – am ales să tratez propriile dezamăgiri în business ca oportunități de a face alegeri viitoare mai înțelepte, de a schimba, de a construi frumos fără deraieri măcinate de regret sau amarul pe care uneori oamenii cei mai de încredere îl sădesc în sufletul nostru.

Articol preluat de pe blogul autorului

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • kris check icon
    Adica promovezi un incompetent si pe urma iti zici ca de fapt stiai ca era incompetent? Si nici macar sa te uiti in oglinda nu esti in stare, ca poate nu erai atit de priceput(a) la evaluarea oamenilor in momentul in care l-ai propus pe respectivul pt. o pozitie in care nu avea ce cauta?
    • Like 1
  • Sa nu uitam ca atunci cand vine vorba de a parasi o slujba oarecare, cei mai multi nu o sa o faca de buna voie si nesiliti de nimeni. Exista o fobie reala legata de cautarea unui nou loc de munca de incertitudinea rezultatului, de teama respingerii. Cu siguranta ca exista si angajati neprincipiali si oportunisti(potentiali manageri as spune cu usoara rautate bazata pe experiente personale) dar cei mai multi nu vor pleca fara motiv. Exclud cazurile in care angajatul este un super specialist pe care se bat companiile ca si "credinciosii" pe moastele de la Iasi. Angajatii chiar parasesc manageri si daca e sa ne uitam in jurul nostru, leadershipul e la pamant. Un articol publicat in Harvard Business Review acum cativa ani sustinea ca undeva in jur de 84% dintre manageri nu performeaza conform asteptarilor functiei ceea ce duce la un nivel urias de demotivare in randul angajatilor. Prin urmare, in "disputa" manager-angajat eu tind sa fiu de partea angajatilor. Cat despre supozitia cum ca ar fi nevoie de ani de zile sa inveti sa fii manager.... o aiureala. Orice individ cu oarece incredere de sine, intelegere tehnica a jobului, si a rolului de manager(cei mai multi manageri nu inteleg rostul rolului lor, avand impresia ca sunt acolo ca sa slujeasca direct superiorului pe linie ierarhica nu echipei sau companiei) garnisit cu oarece moralitate si coerenta in exprimare poate fi un manager decent, mult peste media globala.
    • Like 0
  • ......un angajat....inocent...este dus de mănă ceva timp....este obligat să facă o facultate.i se da și un salariu potrivit legii.....DUPA CARE ...PRETINDE SA FIE RECUNOSCUT CA UN ...SPECIALIST...!??.....SI CERE SALARIU mai mare...beneficii...mai multe ...IN SCURT TIMP....pleacă...
    • Like 0
  • Leo70 check icon
    Cred ca de foarte multe ori se uita de Principiul lui Peter cand se fac promovari. Suna a lege a lui Murphy dar nu este asa!
    • Like 0
  • Ei uite că eu am plecat de fiecare dată fiind cel puțin dezamăgit de așa zisul lider. Ce-ar fi să-și facă treaba cum trebuie șefii și șefuții ăștia, ca să aibă „magnet” la oameni de valoare? Nu zic că eu aș fi cine știe ce valoare, dar aia pe care o am mi-o știu și n-o vînd ieftin.
    • Like 1
  • Lasati-o mai moale cu "competenta", "middle management", etc! In materie de resurse umane e un dezastru total in tara, am lucrat 3 ani si am participat la mai multe interviuri. Se merge pe scheme prestabilite, pe persoane care nu au nimic in comun cu pregatirea celui verificat, pe simatii sau antipatii personale, nimic de-a face cu profesionalismul!
    • Like 2


Îți recomandăm

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Cabana perfectă:

Cine nu s-a visat măcar o dată într-o cabană de munte cu vedere la pădure, cu miros de lemn proaspăt și liniștea aceea curată, ruptă de agitația orașului? Chiar dacă nu trăim permanent la altitudine, putem aduce atmosfera aceea în propriul nostru spațiu- fie că e o casă de vacanță, fie un apartament urban care vrei să respire mai mult aer de natură. Stilul de cabană modernă e o combinație rafinată între confort rustic și funcționalitate contemporană, o invitație de a trăi mai simplu, dar cu gust.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon e-factura

Dacă ne uităm la primele 7 luni din 2025, cheltuielile au fost mai mari cu peste 20% decât veniturile, în condițiile în care acestea au crescut cu aproape 12% față de anul precedent. Cheltuielile de personal și asistență socială reprezintă aproape 67% din venituri. Dacă adăugăm și costul dobânzilor, care a crescut îngrijorător față de 2024, ajungem la peste 75% din total venituri. foto: Profimedia

Citește mai mult