Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Mic, dar împărțit eficient: puzzle-ul unui studio bucureștean de 32 mp

Începem cu o scurtă precizare: sigur că orice amenajare este un puzzle, indiferent de suprafața spațiului pe care îl include. Și sigur că puzzle-ul cu pricina are mai multe rezolvări. Totuși, într-un studio, funcționalitatea, un instrument esențial de lucru în general, devine scenograful designist, cel care alege forma pieselor și le decide ordinea fără drept de apel.

Așa s-a întâmplat și în povestea pe care ți-o spunem mai jos: „puzzle”-ul de doar 32 mp, cu o lungime atipică, și-a schimbat mobilarea inițială, care nu era pe placul proprietarului, cu o versiune mult mai aerisită. Au apărut, astfel, zone definite eficient, funcțiuni coerente, accente cromatice și materiale rezistente, care permit intervenții ușoare în timp. Amenajarea este semnată de echipa CRAFTR (arh. Andrei Butușină, arh Cătălin Sandu).

„Pentru că este vorba despre un spațiu de dimensiuni reduse, am vrut ca piesele de mobilier să fie cât mai simple și să nu aglomereze vizual. Este un scenariu de amenajare compact, care funcționează ca un tot unitar. Așa cum știm, un spațiu mic, dar mobilat corect, poate fi mult mai primitor decât un spațiu cu o suprafață mai mare, dar fragmentat ca funcțiuni.”, ne-a povestit Andrei.

Mare parte a mobilierului este custom made, realizat de CRAFTR și Atelier Drag. Cadrele pieselor de mobilier sunt din PAL, iar fronturile sunt fie din MDF furniruit, cu un finisaj care imită lemnul, fie din MDF vopsit, ușor de refăcut în cazul unui impact.

Funcțiuni succesive

Modificările de compartimentare ale studioului nu au fost majore, însă reprezintă exact nuanțele care au conturat mai clar spațiile cu diferite funcțiuni ale studioului. Zonele curg una în alta, departajate doar punctual, așa cum o să vezi în continuare.

Bucătăria este cea care ne întâmpină la intrarea în studio. De altfel, principalele cerințe ale proprietarului s-au îndreptat către ea: o bucătărie complet funcțională și suficiente spații de depozitare – niște obiective destul de îndrăznețe pentru un studio clasic, am zice noi.

Rezolvarea a constat în depozitările încastrate în nișe, care nu aglomerează amenajarea nici practic, nici vizual. În plus, alături, în spațiile de depozitare din zona de acces în studio, este integrată și mașina de spălat și uscat rufe – o mișcare de inspirație scandinavă, tărâmul amenajărilor fără elemente superflue. 

Fructifică fiecare spațiu: în laterala mobilierului de bucătărie stau câteva rafturi pentru cărți. 

Peretele din spatele bibliotecii este acoperit de vopsea decorativă, pentru un accent cromatic.

Din bucătărie trecem lin spre livingul dominat de cu mobilier media și biblioteca (Andrei ne-a spus că a folosit metal pentru structura lor mai suplă). Este, de fapt, o compoziție extinsă și încastrată, care face trecerea de la zona de zi spre cea de noapte, ascunsă chiar după colț.

Rafturile cu structură metalică

Canapeaua vine de la IKEA.

Mica zonă de dormit cu dressing inclus, încastrat și el…

Patul vine de la IKEA, iar tăblia este custom made.

…are vedere spre balconul-terasă, colțul nostru favorit din întregul studio (și al arhitecților, cum ne-au mărturisit)….


Terasa nu a trecut prin vreo modificare, ci și-a păstrat sistemul de închidere-armonică din proiectul inițial și banca la care am fi putut visa în fiecare zi din lockdown-ul de primăvara trecută.

„Este compromisul ideal între balcon închis și terasă. Singura completare a acestei zone a fost sistemul de rafturi care creează un filtru între terasă și zona de dormit”, ne-a povestit Andrei. 

Notă: zona de dormit nu este necesară pentru terrier-ul casei, Eva, ea poate dormi la fel de confortabil oriunde. 

La final, ne întoarcem foarte aproape de punctul de start: baia a „furat” un mic procent din suprafața bucătăriei ca să devină mai practică. De reținut: unele „sacrificări” ale spațiului se traduc, de fapt, prin optimizare și un plus de funcționalitate.

Forma care contribuie la fond

Și finisajele studioului au intrat în puzzle-ul vizual aerisit al amenajării.

Pardoseala inițială din lemn a fost înlocuită cu microciment: un finisaj mai rezistent, gata să facă față slalomurilor agitate ale terrier-ului Eva. De asemenea, pentru a salva imaginea casei de piese suplimentare, arhitecții au renunțat la radiatoare și au optat pentru încălzirea în pardoseală.

Corpurile de iluminat din studio vin de la Albora Concept.

Probabil că ai observat deja plafonul spectaculos, o notă industrială adusă amenajării: ca să obțină o înălțime cât mai mare a spațiului, arhitecții au decis să nu mai placheze plafonul cu gipscarton, ci să lase betonul aparent „în libertate”. În plus, au folosit traseele electrice pentru iluminat ca element decorativ.

Și o informație din culise, pe care o poți folosi ca lecție de viitor: montajul sistemului de iluminat a fost una dintre principalele provocări ale proiectului – este nevoie de multă răbdare pentru alinierea tuturor cablurilor și spoturilor. 


În linii mari, bugetul proiectului a fost de aproximativ 20.000 euro, iar lucrările au avut o durată extinsă: primii pași au avut loc în 2018 și totul s-a încheiat în 2020. Este vorba, de altfel, despre un alt punct de reținut pe care ni l-a furnizat Andrei:

„Ca în marea majoritate a proiectelor, întârzierea unui furnizor creează un efect de domino, iar acest proiect nu a fost o excepție. Cea mai mare întârziere a fost dată de blatul de lucru care a avut nevoie de trei luni ca să sosească”.

Fotografii: Mihai Theodor Sava

Articol preluat de pe Designist.ro

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Maron_S check icon
    uite ca se poate si cu cutiile de chibrituri ceausiste (devenite intre timp cutiile de chibrituri capitaliste.)
    • Like 2


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult