Mihai Șomfelean nu a găsit comoara lui Scorilo, despre care vorbesc legendele din zona Munților Țarcu. Dar spune glumind că i-a găsit inima, în forma modelată de secole a unei pietre descoperite în timpul săpăturilor pentru fabrica de bere artizanală pe care a construit-o de la zero, în Poiana Mărului din județul Caraș-Severin. Și vrea să îi ducă mai departe spiritul și numele prin crearea unui brand local pe care să-l transforme într-un național și pe care să îl lase moștenire copiilor lui. Investiția de până acum se ridică la 500.000 de euro, bani pe care estimează că îi va recupera în 10-15 ani, pentru că strategia lui de business este să se dezvolte organic, cu pași îndrăzneți, dar moderați.
După 15 ani de presă, urmați de alți câțiva de consultanță în politică, Mihai Șomfelean a decis să investească în fabrica de bere artizanală Scorilo. Și asta pentru că pasiunea pe care o avea mai demult și pe care și-a hrănit-o încercând propriile rețete de bere folosind instalații artizanale, a întâlnit oportunitatea de a face un business în acest domeniu. Piața berii din România a crescut constant în fiecare an cu 18-20%, iar prin deschiderea a tot mai multor microberării în aproape toate zonele din România, nișa berii artizanale a început să prindă contur și să câștige public.
De la decizie până la ieșirea primului lot de bere din fabrică s-au scurs 3 ani. Unul în care Mihai a studiat piața berii artizanele și a văzut că, pe lângă producția proprie, poate dezvolta o linie de business secundară închiriind fabrica maeștrilor berari din țară, dar mai ales din străinătate, care nu vor să investească în infrastructură, ci doar să-și producă rețetele. Un alt an în care a așteptat avizele de construcție pentru că zona se află într-o arie protejată, aspect care însă pe termen lung îi poate aduce beneficii pentru că, în pofida frumuseții zonei, turismul nu beneficiază de o instrastructură pe măsură, iar fabrica sa poate deveni un obiectiv turistic. Cu atât mai mult cu cât mizează pe transparență și oricine dorește să vadă cum se fabrica berea și să o guste direct din tancurile de fermentație, o poate face. Iar în cel de-al treilea an a construit fabrica lucrând cot la cot cu muncitorii.
„Până acum am investit 400.000-500.000 de euro. Și încă investim pentru că vrem să ne mărim capacitatea de producție. Acum suntem la 3.000 de hectolitri pe an și vrem să ajungem la 9.000. (...)Am cumpărat terenul, am ridicat construcția, am cumpărat instalațiile din Austria, pe altele le-am închiriat, am cumpărat mijloace de transport pentru distribuție, am făcut o teresă și un mic pub în interiorul fabricii, și am asigurat condițiile pentru managementul deșeurilor. Este o investiție care se va recupera în 10-15 ani și pe care am făcut-o pentru familia noastră. Nu vrem să dăm un tun. Este o afacere care necesită foarte multă muncă și implicare, pe care vrem să o lăsăm copiilor noștri”, spune Mihai.
Cea mai mare provocare: rețeta corectă
Unii producători de bere artizanală mizează pe adăugarea unor ingredientea atipice la rețeta de bază a berii, de la vanilie și ciocolată la sucuri de fructe sau diverse condimente. Mihai nu a mizat însă pe asta, ci pe rețeta clasică: malț de orz, hamei, drojdie și apă. Rețeta a fost dezvoltată împreună cu un maestru berar din Austria, care încă vine periodic în fabrică pentru a supraveghea producția.
„Cea mai mare provocare și preocupare a fost să facem reteța corectă pentru modelul nostru de business și să aibă gustul de pe vremuri. Pentru că acesta este feeed-back-ul pe care l-am primit. Nu m-am dus pe ideea unei beri de autor, ci pe o bere de calitate, corectă și care să aibă același gust de fiecare dată. Până acum avem două rețete, o bere blondă și una arămie, și lucrăm la una albă și una neagră, dar nu ne grăbim pentru că așteptăm să devină cunoscute primele două”, a explicat Mihai.
Rețetele pentru cele două sortimente de beri Scorilo au fost dezvoltate ținându-se cont de calitățile apei de la Poiana Mărului, care este extrasă de la mare adâncime. Mihai își amintește și acum amuzat că partenerii lui austrieci au făcut propriile teste pentru a confirma că într-adevăr apa are toate calitățile atestate de analizele prezentate de el.
”Celelalte ingredientele, din păcate, trebuie importate. Din două motive. Fie pentru că în România sunt produse de calitate slabă și nu am fi obținut ceea ce ne doream, fie pentru că sunt mai scumpe decât dacă le-aș importa. Malțul de orz este din Austria, hameiul din Slovenia și drojdia din Germania. Am descoperit printre producătorii români că totul se raportează la cantități și nu există o gândire legată de microberării. Nu pot oferi prețuri bune pentru cantități mici. Și așa am ajuns în Austria, unde există divizii specializate pentru berăriile artizanale și au niște prețuri care îți permit să faci business. (...) Culoarea, gustul, profunzimea berii sunt date de tipurile de malț pe care le folosești, de felul în care el a fost prăjit. Noi folosim 5 tipuri de malț și 3 tipuri de hamei. Notele sunt date de tipurile și cantitățile ingredientelor”, a explicat Mihai.
„După 8 luni de funcționare, suntem pe linia de plutire”
Primul lot de bere a ajuns pe piață în februarie 2020, iar perioada care a urmat după, în contextul generat de pandemie, nu a fost tocmai propice pentru un business care abia se lansase. Cu toate aceastea, Mihai spune că sunt pe linia de plutire.
Cele două sortimente de bere Scorilo sunt distribuite prin rețeaua de magazine Concept Store ale Mega Image din toată țara, în fostele magazine Real din Oradea și Arad, în magazinul de băuturi Biblioteka din Timișoara, și la Băcănia Veche, The Beer Institute și Casa Berarilor Artizani, în București.
Anul viitor, Mihai speră să ajungă și la Brașov, Sibiu și Constanța, subliniind faptul că extinderea distribuției presupune costuri, iar procesul trebuie să se facă treptat.
Vânzările online reprezintă 10-15% și au fost pe un trend ascendent în special în lunile de primăvară, care apare să se reia în prezent. Berea Scorilo se vinde însă și la ușa fabricii, iar încasările nu sunt deloc neglijabile.
În ceea ce privește promovarea, Mihai mizează pe social media pentru că îi permite să își calibreze costurile cu eficiența, dar mai ales pe produs. „Sunt oameni care au venit, au gustat și apoi ne-au recomandat, inclusiv pe internet. În Timișoara am ajuns să vindem bine tocmai pentru că oamenii au găsit produsul aici la fabrică și apoi l-au găsit la Mega și l-au cumpărat. Apoi ei le-au spus prietenilor și asa mai departe. Înainte de pandemie, am avut oameni care au venit să vadă fabrica după ce gustaseră berea”, spune Mihai.
Planurile lui pentru viitorul apropiat este să impună pe piață cele două tipuri de beri din portofoliu și să-și atingă obiectivele stabilite pentru primii 3 ani ai afacerii sale. „E un business gândit să crească organic, pe termen lung. Pașii pe care îi faci trebuie să fie îndrâzneți, dar să ai și o doză de moderație”.
Fișă de business. Subiectiv
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Curaj.
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Tot curaj și determinarea de a nu te lasă dezamăgit.
A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? Nu, deloc. Nici nu îmi pot imagina asta la cât de mult a muncit întreaga familie.
Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? Când am făcut prima bere și oamenii au venit în fabrică, au gustat-o și feedback-ul a fost bun. Reacția lor mă face fericit.
Ce este antreprenorul? Cel care nu trebuie să se gândească niciodată la eșec și să găsească tot timpul la soluții.
Fișă de business. Obiectiv
Investiția inițială: 500.000 euro
Număr de angajați: 5
Timp de recuperare a investiției: 10-15 ani
Cifra de afaceri: N/A
Profit: N/A
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.