Să naști și să îngrijești cu copil poate fi o experiență copleșitoare pentru multe dintre mamele de astăzi. Multe îndatoriri, prea multe variante din care trebuie să aleagă și mult prea multe informații și sfaturi binevoitoare de la alte mame sau apropiați. Dar prea puține posibilități de a obține un ajutor real, concret. Caty Popa a identificat toate aceste probleme discutând cu viitoarele sau proaspetele mame care veneau în farmacia în care lucra și pe care încerca să le ajute.
Absolventă a Facultății de Farmacie și preocupată de toate noutățile de pe această nișă, Caty a mutat consultațiile din farmacie, mai întâi la ea acasă, apoi la alte mame, până a ajuns ca întâlnirile să fie organizate în parc. Pentru că numărul celor care participau la evenimentele pe care le anunța prin intermediul unui grup pe Facebook a tot crescut. În principiu, mamele veneau pentru a afla mai multe despre sistemele de purtare ergonomice, dar discuțiile alunecau, în mod natural, și către alte subiecte, care reflectau nevoile și problemele pe care le aveau.
De la nevoia personală la oportunitatea de business
Caty a descoperit sistemele de purtat bebeluși odată cu nașterea celui de-al doilea copil și a testat mai multe produse. Avea multe informații, dar a decis să facă și cu curs de babywearing. Și de aici i s-au deschis oportunitățile de a dezvolta un business. Iar lucrurile s-au legat și au crescut de la sine, fără vreun plan de afaceri.
„La două luni după ce am terminat cursul, m-a sunat producătorul de sisteme de purtare Isara și mi-a propus să fac distribuție în Iași. La început am refuzat, pentru că auzisem că e greu să deschizi o firmă. Dar a zis că mă pot baza pe sprijinul lor și, în cele din urmă, am acceptat”, spune Caty, care a deschis primul magazin Ergonomice din Iași, în 2016. A fost nevoie de o investiție de 30.000 de euro pentru plata chiriei spațiului și achiziționarea stocurilor de marfă, o parte din bani provenind din creditare.
Nu a renunțat însă la jobul de la farmacie pentru că, în cazul în care lucrurile nu ar fi funcționat, salariul pe care îl avea i-ar fi permis să acopere rata la bancă. Astfel că, timp de un an, a mers în prima parte a zilei la farmacie, iar după-amiaza, la magazin. Spune că a fost obositor, mai ales că trebuia să se ocupe și de cei doi copii, dar era mulțumită că făcea ceea ce îi plăcea.
„Mamele mă știau din comunitate, nu mi-a fost greu să găsesc clienți”
Dar lucrurile au mers, pentru că înainte de a accepta provocarea de a-și dezvolta un business, Caty își câștigase notorietatea printre mămicile din Iași. „Am găsit un spațiu destul de repede. Mamele mă știau din comunitate, deci nu mi-a fost greu să găsesc clienți. Toată lumea știa că sunt pe zona asta, pentru că nu existau foarte multe persoane specializate. (...) Nu am investit în marketing, pentru că în cazul nostru funcționează recomandarea directă și contactul direct cu clientul”, explică antreprenoarea.
Aproape 70% dintre clienții care îi trec pragul vin pentru că au nevoie de consiliere pentru a alege un sistem de purtat. Caty nu obișnuiește să recomande un anumit brand, deși le știe plusurile și minusurile fiecăruia, ci îi lasă pe părinți să încerce mai multe modele și să îl aleagă pe cel care simt că li se potrivește. Este o frustrate mai veche, de pe vremea când lucra în farmacie, și era mustrată de șefi că nu recomanda produsele aflate în număr mai mare pe stoc sau cele care urmau să expire în curând.
Chiar și atunci când comenzile vin prin eMag, care generează vânzări comparabile cu cele din magazinul fizic, sau cel.ro, Caty ia legătura cu clienții pentru a oferi mai multe informații despre produs și a vedea dacă ceea ce au ales li se potrivește într-adevăr.
Dincolo de sistemele de purtare, Caty a dezvoltat portofoliul cu alte produse destinate mamelor și copiilor, care nu se găseau în Iași. A introdus și produsele de fitofarmacie, la solicitarea clienților săi care o solicitau pentru tratamente alternative. Și astfel a continuat să valorifice și specializarea de farmacistă.
Antreprenoarea a pus la punct și un serviciu de închiriere de sisteme de purtat, scaune de mașină, dar și alte produse cu utilizare limitată în timp, care funcționează și ca o modalitate de a testa produsele înainte de a le achiziționa.
Încurajată de mamele din comunitatea pe care a creat-o, Caty a urmat cursuri și a obținut diverse certificări. Iar asta i-a permis să ofere și servicii. Consilierea în alăptare, în terapii naturiste, asistența Doula și cursurile Lamaze pe care le ține, generează 30% din cifra de afaceri, care în 2019 a fost de 418.000 de lei.
„În pandemie am luat o decizie care trebuia luată mai din timp”
Impunerea stării de urgență în contextul pandemiei COVID-19 a afectat vânzările Ergonomice. Caty a continuat să ofere mamelor consiliere la domiciliu și să vândă sisteme de purtare mergând cu 3-4 modele la clienți acasă, dar tot a fost nevoită să ia câteva măsuri pentru a reduce costurile. Asta chiar dacă și vânzările de pe site au crescut, iar cele de pe eMAG au rămas constante.
Pentru că lucrurile mergeau bine, în 2018, antreprenoarea a mai deschis un magazin în centrul Iașului, iar jumătate de an a mers în paralel cu amândouă, după care l-a închis pe primul. Scăderea vânzărilor din primăvara acestui an și dificultatea de a mai plăti chiria au constrâns-o să mute magazinul la marginea orașului. Spune că este o decizie foarte bună, pe care trebuia să o ia mai din timp, dar pe care a amânat-o de teamă că oamenii nu vor veni în magazin. Oamenii au continuat însă să vină, odată ce restricțiile au fost ridicate.
Nu are însă planuri să se mai extindă. „Business-ul depinde exclusiv de mine. La un moment dat, am încercat să ies din partea de vânzare și să mă ocup numai de consultații și cursuri, și nu a funcționat. Atunci când mă implicam, se vedeau rezultatele. Nu vreau să cresc, pentru că am mai trecut pe acolo și mi-am dat seama că așa e cel mai bine”, spune Caty, care este mulțumită, în primul rând, că le poate ajuta pe mame să depășească momentele critice care apar imediat după naștere.
Fișă de business. Subiectiv
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Autodisciplină, să fii ordonat, să nu pui prea mare preț pe câștig, ci să ții mai degrabă cont de oamenii cu care interacționezi.
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Un plan de afaceri bine structurat ca să îți dozezi foarte bine finanțele și investițiile. Eu, când am dat greș, a trebuit să îmi mai fac un credit. Dacă aș fi gândit mai strategic, poate nu ar mai fi fost nevoie să mă împrumut din nou.
A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? Nu. Îmi place prea mult ceea ce fac și nu m-aș vedea făcând altceva.
Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? De ziua mea, în plină pandemie, când câteva mămici cu care am lucrat mi-au trimis un filmuleț în care îmi spuneau cât a contat ajutorul pe care l-au primit din partea mea și i-au pus și pe copii să îmi transmită un mesaj. Atunci mi-am dat seama că a meritat tot efortul pe care l-am depus.
Ce este antreprenorul? Este cel care găsește soluții la tot felul de probleme pe care și le face cu mâna lui.
Fișă de business. Obiectiv
Investiția inițială: 30.000 euro
Număr de angajați: 2
Timp de recuperare a investiției: N/A
Cifra de afaceri 2019: 418.000 lei
Profit: 20%
Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.
Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
spor!