Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Drumul de la o idee la deschiderea unei afaceri trece prin managementul costurilor. Ghid practic pentru Republica antreprenorilor

Iacobina Pop - RA

Ai o idee. Pe care o consideri unică ori poate revoluționară. Sau cel puțin crezi că poți oferi servicii mai bune, prețuri mai mici sau produse de o calitate superioară. Și decizi să îți încerci norocul și să îți deschizi o afacere. Numai că succesul unei afaceri nu ține de noroc, ci de o planificare atentă a pașilor pe care trebuie să îi faci, astfel încât ideea ta să se materializeze și apoi să crească.

Teoretic, itinerariul tău de business ar trebui stabilit printr-un plan de afaceri. Practic, este nevoie să ai cel puțin o estimare a costurilor. Pentru că numai astfel vei putea calcula prețul de vânzare al produsului sau serviciului tău, care ar trebui să genereze și profit.

Ține cont însă că antreprenorii de succes pornesc de la ideea îmbunătățirii calității vieții oamenilor, iar profitul este doar o consecință a punerii în practică a acestei idei. Așadar, e bine să îți setezi și o marjă de profit, dar mai important este să crezi că business-ul tău le va face oamenilor viața mai ușoară sau mai frumoasă. Și profitul va veni cu siguranță.  

Așadar, te joci cu o idee de business, o analizezi, o creionezi și te pregătești să o arunci pe piață.

Ca să o ții în viață și să îi acorzi cât mai multe șanse să crească, e nevoie să ții cont de mai multe aspecte, dar în primul rând trebuie să fii foarte atent la managementul costurilor.

Managementul costurilor. Ghid practic

Înainte de a-ți testa ideea pe piață, analizează cu atenție principalele costuri pe care le generează și fă-ți temeinic calculele. Și astfel faci primul pas către un business de succes. Iacobina Pop, Specialist Directia IMM și Microbusiness Banca Transilvania (foto), a explicat care sunt principalele aspecte de care ar trebui să țină cont orice antreprenor începător și a oferit câteva soluții practice de reducere a costurilor pentru start-up-uri.

1. SPAȚIUL FIZIC. Indiferent că ai nevoie de un spațiu de producție, de depozitare, de comercializare sau de birouri, este un cost de care trebuie să ții neapărat cont. Dacă se află deja în proprietatea firmei, va trebui să îți calculezi doar costurile cu întreținerea. Dacă nu, ai două variante. Cumperi sau închiriezi.

Tips&Tricks

  • Închiriază spațiul până când afacerea ta se așază și poți estima mai realistic resursele de care ai nevoie pentru a te dezvolta în continuare. Cumpărarea unui spațiu poate fi costisitoare, iar în cazul în care te gândești să faci un împrumut pentru a face această achiziție, ține cont de faptul că te supui unui risc pe care nu e nevoie să ți-l asumi de la început.
  • Dacă închiriezi spațiul și proprietarul îți cere plata anticipată a chiriei pe mai multe luni, negociază posibilitatea de a prezenta o scrisoare de garanție bancară care să acopere această sumă. În funcție de suma pe care ți-o cere și banii de care dispui, s-ar putea să fie mai avantajos pentru tine să plătești un comision anual pentru un instrument cum este scrisoarea de garanție bancară, decât să îți blochezi banii pe o perioadă lungă de timp.   

2. SPAȚIU ONLINE. Investește într-un site de prezentare și ia în calcul și un magazin online dacă specificul business-ului tău o impune. Comerțul online în România a crescut în ultimii ani cu până la 50% și ar fi păcat nu te urci pe acest val. În plus, un magazin online te poate ajuta să îți extinzi business-ul rapid pe piețe externe cu riscuri și costuri extrem de mici.

Tips&Tricks

  • Există bănci prin intermediul cărora poți accesa servicii de creare site de promovare sau magazin online, la prețuri speciale.

3. ACTIVE FIXE. Utilaje, echipamente, rafturi, mijloace de transport. Practic, toate resursele, în afară de spațiu și angajați, de care depinde business-ul tău. Ține cont de faptul că toate acestea presupun costuri semnificative.

Tips&Tricks

  • Pentru că numai în situații foarte rare, o companie nou-înființată are deja toate activele fixe necesare, atunci când iei decizia de achiziție, fie din fonduri proprii, fie printr-un împrumut, analizează cu atenție și pune în balanță plus valoarea pe care o aduce noul echipament versus costul pe care îl generează;
  • Analizează posibilitatea de a închiria o line de producție în fabrici deja existente sau de a folosi echipamente industriale la comun cu alți mici antreprenori, în spații special amenajate și care sunt un business în sine (huburi de crafting).
  • Ia în calcul inclusiv achiziția unui echipament/utilaj/ mijloc de transport second-hand. Poți apela la un împrumut bancar sau la leasing. 

4. MATERII PRIME ȘI MATERIALE. Reprezintă punctul forte al business-ului tău dacă faci producție și care îți influențează direct prețul de vânzare. Pentru că un management bun al costurilor cu materiile prime sau materialele poate face diferența într-o piață concurențială, asigură-te că iei cele mai bune decizii.

Tips&Tricks

  • Analizează bine piața și cere mai multe oferte, atât de la furnizori interni, cât și externi.
  • Testează mai multe variante și alege-o pe cea mai bună din punctul de vedere al raportului calitate-preț, astfel încât să rămâi cât mai aproape de ideea business-ului tău: produse/servicii noi, prețuri mai mici sau calitate mai bună.
  • Configurează-ți cu atenție stocurile, luând în capacitatea spațiului de depozitare, termenele de valabilitate, dacă este cazul, precum și timpul de livrare de la furnizor.

5. ANGAJAȚII. Sunt cea mai importantă resursă a companiei, pentru că transformă toate resursele pe care tu le arunci în joc în bani. Asigură-te că sunt mulțumiți, pentru că asta se va reflecta în mod direct în mulțumirea clientului, stâlpul de rezistență al oricărei afaceri, mai vechi sau mai noi.

Tips&Tricks

  • Plătește salariile la timp și orele suplimentare.
  • Dacă nu poți plăti ore suplimentare, găsește alte modalități de a recompensa efortul suplimentar: o zi liberă, tichete valorice, diverse beneficii.

6. SERVICII ADIȚIONALE. Adică servicii de contabilitate, resurse umane și consiliere juridică.

Tips& Tricks

  • Pentru că ești la început de drum și trebuie să faci în așa fel încât să cheltuiești cât mai puțini bani, externalizează aceste servicii. Oferta este foarte variată, iar economia pentru tine, importantă.
  • Unele bănci oferă diverse pachete de servicii start-up-urilor care includ aceste tipuri de servicii sau pentru care se oferă discounturi. 

7. PROMOVARE. Este esențial pentru succesul unui business ca produsul sau serviciul să ajungă la clientul final, încă din primul an de funcționare. Iar pentru asta trebuie să investești în promovare. Chiar de la început. Pentru că altfel ideea se poate stinge. Promovarea poate face diferența între o afacere de success și faliment, cu atât mai mult cu cât statistica arată că doar 1 din 2 start-up-uri rezistă după 5 ani.

Tips&Tricks

  • Dacă nu îți permiți o agenție care să configureze o strategie de promovare conformă cu specificul business-ului tău, poți apela la freelanceri. Costurile vor fi mai mici pentru tine.
  • Învață să faci promovare, cel puțin online. Sunt multe resurse web la care poți apela.
  • Participă la evenimente relevante pentru business-ul tău.

8. BANCA. Este motorul care pune în mișcare ecosistemul de business, iar banca parteneră pe care o alegi poate influența destul de mult modul în care merge afacerea. Mai ales în primul an.

Tips&Tricks

  • Analizează oferta băncilor pentru start-up-uri. Sunt pachete cu costuri zero pentru primul an de funcționare.
  • Tot de la bănci poți obține pachete gratuite sau cu reduceri pentru serviciile de facturare, cele medicale sau chiar de promovare.
  • În cazul în care trebuie să faci operațiuni în valută, negociază cu banca termenii, mai ales în ceea ce privește schimbul valutar.

9. CHELTUIELI NEPREVĂZUTE. Indiferent cât de bine îți bugetezi cheltuielile, este obligatoriu să ai un fond de rezervă.

Tips&Tricks

  • Asigură-te că ai un fond din care poți să acoperi salariile angajațiilor cel puțin 6 luni;
  • Estimează costurile pe care le-ar presupune defectarea sau înlocuirea unor echipamente vitale pentru business-ul tău, și pune banii în fondul de rezervă. 


Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Minunat, dar uiți că trăim în Românistan, unde prima grijă a fiscului și guvernului e să-ți phoote afacerea, dacă nu știi să decartezi cui, cînd și cît trebuie.
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult