Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Ministrul Transporturilor, singur Cuc în fața ziariștilor din Iași: „- Când ați mers opt ore cu trenul vara, fără aer condiționat, domnule ministru? Când ați stat 2 ore în câmp fără ca cineva de la CFR să vă spună ce se întâmplă?…”

Răzvan Cuc, conferință

Foto: George Călin/ Inquam Photos

Partea I. Blocaj al premierului Dăncilă, când jurnaliștii de la Iași au luat-o la bani mărunți: „Cât a costat transportul dumneavoastră de la București la Iași cu elicopterul?” „- Poftim?”

Sunt un om obișnuit. Merg cu transportul public, cu trenul și când e urgență cu microbuzele companiilor private. Pe CFR e din ce în ce mai rău. Gările se dărâmă peste oameni. Stații închise. Locomotive care iau foc. Vara fără aer condiționat și cu ferestrele blocate. Toalete care put. Iarna merge aerul condiționat de ai impresia că CFR îți oferă gratuit criosaună. Iar din Iași, ca să ajungi la București sau la Târgu Mureș, faci mai mult ca pe vremea lui Carol I.

Nu știi, cu CFR, când ajungi. Manualul de jurnalism editat de Universitatea din Lille spune că ai o știre când un tren întârzie. La noi ai o știre când un tren ajunge la timp. 

Ministrul Răzvan Cuc la Iași. Luat la întrebări de jurnaliști.

- Când modernizați CFR?

Ministrul Cuc răspunde cu întrebări:

- De ce sunt proteste ale angajaților și sindicaliștilor?De ce sunt? Că s-au dat măriri de salariu? Haideți să ne uităm și la productivitatea muncii. Că văd tot timpul că atunci când e nemulțumită o anumită grupare imediat fac un scandal în presă și zic că sunt nemulțumiți. Haideți să ne uităm la productivitate că acum, de exemplu, se evaluează productivitatea angajaților din companii. Pentru că totodată nu vrem să admitem un alt aspect, că este un număr mare de persoane care lucrează la aceste companii de stat și s-au început restructurările. A început Taromul, va urma săptămâna viitoare CNAIR. Vor urma toate companiile la periat. Să vedem cum își câștigă fiecare bănuțul și cum îl muncește. Cum își fac munca cei de la Iași, Craiova, Ilfov!

- Sunt proteste!

- Haideți să vedem ce se întâmplă cu aceste companii. Ele primesc niște comenzi de la CFR Călători ca să repare sau să administreze material rulant în capacitatea în care ei pot să o facă. Ar fi foarte bine dacă ar fi să se livreze la timp aceste locomotive pentru că noi avem material rulant performant și aici Ministerul Transporturilor a mers pe două direcții. Pe de o parte, avem Autoritatea de Reformă Feroviară, un pachet de 40 de milioane de euro pentru material rulant nou și, pe de altă parte, modernizăm ceea ce este.

- Dar sunt probleme mari la CFR Călători!

- Să spun că toată lumea este mulțumită… Nu toată lumea. Inclusiv oameni din presă îi văd că fac postări despre condițiile de siguranță.

- De ce locomotivele, și mai ales în Moldova, iau foc?

Ministrul Transporturilor ne privește lung.

- Doamnă! O să merg și la Iași pe omologul coridorului 9 pe calea ferată. Domnul director Acsinia care răspunde de infrastuctură este din Iași. Și tocmai faptul că provine de la Regionala Iași… e dispus să ia măsuri în regie proprie pentru ridicarea restricțiilor de viteză și mărirea, implicit, a vitezei pe acest tronson de cale ferată.

- Când vom avea vagoane noi? Locomotive noi?

- Vagoane noi? CFR Călători are o sumă de bani și are niște contracte încheiate cu entitățile din România care modernizează materialul rulant. De la Cluj la Arad, de la Pașcani, de la Grivița. În funcție de capacitatea fiecărui antreprenor dăm comandă pentru modernizare. Sume de la bugetul de stat sunt, comenzile s-au dat, acuma să recepționăm. Lucrurile astea se fac anual. Se modernizează echipamentul anual.

- De ce nu ajunge nimic nou la Iași, în Moldova? În alte zone?

- Cum să nu ajungă nimic nou la Iași?

- Păi v-ați uitat la vagoanele care circulă? Când se va vedea pe traseu?

- Să știți că la fel de supărat sunt și eu și asta i-am cerut directorului și de asta am început să restructurăm la companiile de stat pentru că îmi doresc să restructurăm la companiile de stat. Îmi doresc o eficiență mult mai mare la aceste companii și îmi doresc ca lucrurile să se întîmple mult mai repede.

Ministrul transporturilor dă deoparte microfoanele și pleacă.

Când ați mers opt ore cu trenul vara, fără aer condiționat, domnule ministru?

Ați stat două ore în câmp fără ca cineva de la CFR să vă spună ce se întâmplă!

E tăcere!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nici macar o data nu a raspuns la intrebarea pusa. Intotdeauna total pe langa subiect.
    Stau si ma intreb:oare chiar ne meritam conducatorii pe care ii avem? Stiu ca nu suntem cei mai priceputi in ale politicii dar nu cred totusi ca acest popor merita conducatori de genul celor din sceste vremuri. Imi pastrez speranta pana dupa urmatoarele alegeri...
    • Like 0
  • Fratele mai mare al penibilului are nume de pasare singuratica!
    • Like 2


Îți recomandăm

blocuri - Bucuresti

Locuiesc într-un bloc de 4 etaje. Unii i-ar spune “bloc comunist”, pentru că e construit înainte de cutremurul din 1977, pe care l-am și prins, de altfel, aici. În urmă cu aproape 20 de ani, la câteva zeci de metri de blocul alăturat, tot de 4 etaje, un dezvoltator străin a construit un complex rezidențial, care include și un turn de 20 de etaje. (Foto: Inquam Photos / George Călin)

Citește mai mult

Alex Livadaru

Cu sau fără referendum propus de Nicușor Dan (altfel discutabil din punct de vedere procedural & legal)- puterea judecătorească trebuie să accepte că e nevoie să fie controlată | verificată | auditată (în sensul de ”checks & balances”) de celelalte 2 puteri (legislativă | executivă). Așa cum puterea legislativă trebuie și poate să le controleze pe celelalte două (legislativă | executivă).

Citește mai mult

Daniel van Soest - Suceava

Totuși, văd o diferență. PNL arată o anumită capacitate de autocurățire — altfel domnul Bolojan nu ar fi devenit prim-ministru. PSD, în schimb, s-a băgat în tranșee ca să lupte până la capăt, transformându-se într-un partid-zombie, pe care pare să-l mai poată îndrăgi doar un alt partid insalubru, precum AUR.(În imagine, Daniel van Soest)

Citește mai mult

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult