Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Ministrul Transporturilor, singur Cuc în fața ziariștilor din Iași: „- Când ați mers opt ore cu trenul vara, fără aer condiționat, domnule ministru? Când ați stat 2 ore în câmp fără ca cineva de la CFR să vă spună ce se întâmplă?…”

Răzvan Cuc, conferință

Foto: George Călin/ Inquam Photos

Partea I. Blocaj al premierului Dăncilă, când jurnaliștii de la Iași au luat-o la bani mărunți: „Cât a costat transportul dumneavoastră de la București la Iași cu elicopterul?” „- Poftim?”

Sunt un om obișnuit. Merg cu transportul public, cu trenul și când e urgență cu microbuzele companiilor private. Pe CFR e din ce în ce mai rău. Gările se dărâmă peste oameni. Stații închise. Locomotive care iau foc. Vara fără aer condiționat și cu ferestrele blocate. Toalete care put. Iarna merge aerul condiționat de ai impresia că CFR îți oferă gratuit criosaună. Iar din Iași, ca să ajungi la București sau la Târgu Mureș, faci mai mult ca pe vremea lui Carol I.

Nu știi, cu CFR, când ajungi. Manualul de jurnalism editat de Universitatea din Lille spune că ai o știre când un tren întârzie. La noi ai o știre când un tren ajunge la timp. 

Ministrul Răzvan Cuc la Iași. Luat la întrebări de jurnaliști.

- Când modernizați CFR?

Ministrul Cuc răspunde cu întrebări:

- De ce sunt proteste ale angajaților și sindicaliștilor?De ce sunt? Că s-au dat măriri de salariu? Haideți să ne uităm și la productivitatea muncii. Că văd tot timpul că atunci când e nemulțumită o anumită grupare imediat fac un scandal în presă și zic că sunt nemulțumiți. Haideți să ne uităm la productivitate că acum, de exemplu, se evaluează productivitatea angajaților din companii. Pentru că totodată nu vrem să admitem un alt aspect, că este un număr mare de persoane care lucrează la aceste companii de stat și s-au început restructurările. A început Taromul, va urma săptămâna viitoare CNAIR. Vor urma toate companiile la periat. Să vedem cum își câștigă fiecare bănuțul și cum îl muncește. Cum își fac munca cei de la Iași, Craiova, Ilfov!

- Sunt proteste!

- Haideți să vedem ce se întâmplă cu aceste companii. Ele primesc niște comenzi de la CFR Călători ca să repare sau să administreze material rulant în capacitatea în care ei pot să o facă. Ar fi foarte bine dacă ar fi să se livreze la timp aceste locomotive pentru că noi avem material rulant performant și aici Ministerul Transporturilor a mers pe două direcții. Pe de o parte, avem Autoritatea de Reformă Feroviară, un pachet de 40 de milioane de euro pentru material rulant nou și, pe de altă parte, modernizăm ceea ce este.

- Dar sunt probleme mari la CFR Călători!

- Să spun că toată lumea este mulțumită… Nu toată lumea. Inclusiv oameni din presă îi văd că fac postări despre condițiile de siguranță.

- De ce locomotivele, și mai ales în Moldova, iau foc?

Ministrul Transporturilor ne privește lung.

- Doamnă! O să merg și la Iași pe omologul coridorului 9 pe calea ferată. Domnul director Acsinia care răspunde de infrastuctură este din Iași. Și tocmai faptul că provine de la Regionala Iași… e dispus să ia măsuri în regie proprie pentru ridicarea restricțiilor de viteză și mărirea, implicit, a vitezei pe acest tronson de cale ferată.

- Când vom avea vagoane noi? Locomotive noi?

- Vagoane noi? CFR Călători are o sumă de bani și are niște contracte încheiate cu entitățile din România care modernizează materialul rulant. De la Cluj la Arad, de la Pașcani, de la Grivița. În funcție de capacitatea fiecărui antreprenor dăm comandă pentru modernizare. Sume de la bugetul de stat sunt, comenzile s-au dat, acuma să recepționăm. Lucrurile astea se fac anual. Se modernizează echipamentul anual.

- De ce nu ajunge nimic nou la Iași, în Moldova? În alte zone?

- Cum să nu ajungă nimic nou la Iași?

- Păi v-ați uitat la vagoanele care circulă? Când se va vedea pe traseu?

- Să știți că la fel de supărat sunt și eu și asta i-am cerut directorului și de asta am început să restructurăm la companiile de stat pentru că îmi doresc să restructurăm la companiile de stat. Îmi doresc o eficiență mult mai mare la aceste companii și îmi doresc ca lucrurile să se întîmple mult mai repede.

Ministrul transporturilor dă deoparte microfoanele și pleacă.

Când ați mers opt ore cu trenul vara, fără aer condiționat, domnule ministru?

Ați stat două ore în câmp fără ca cineva de la CFR să vă spună ce se întâmplă!

E tăcere!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nici macar o data nu a raspuns la intrebarea pusa. Intotdeauna total pe langa subiect.
    Stau si ma intreb:oare chiar ne meritam conducatorii pe care ii avem? Stiu ca nu suntem cei mai priceputi in ale politicii dar nu cred totusi ca acest popor merita conducatori de genul celor din sceste vremuri. Imi pastrez speranta pana dupa urmatoarele alegeri...
    • Like 0
  • Fratele mai mare al penibilului are nume de pasare singuratica!
    • Like 2


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult