Guvernul Cioloș a adoptat ieri un pachet legislativ, format dintr-un memorandum, o ordonanță de urgență și o hotărâre de guvern prin care simplifică relația cetățeanului cu instituțiile publice.
Astfel, prin măsurile de debirocratizare, dispar copiile legalizate solicitate de stat și timbrul fiscal, instituțiile publice cer direct Ministerului de Interne cazierul judiciar al unei persoane, copia după cartea de identitate poate fi transmisă prin e-mail, taxele pentru pașaport se plătesc într-un singur loc, iar cetățenii au posibilitatea de a transmite online dovada plății unei amenzi rutiere. Pachetul de măsuri prevede extinderea numărului de instituții înrolate pe ghișeul.ro, introducere la nivel național a posibilității de a plăti cu cardul la ANAF și interconectarea bazelor de date ale instituțiilor publice.
Într-un interviu pentru Republica.ro, Violeta Alexandru, ministrul pentru Consultare Publică și Dialog Civic, cea care coordonează implementarea măsurilor, vorbește despre termenul în care se va reduce birocrația din administrația românească, dar și despre rezistența pe care ar putea să o pună sistemul
„Este firesc să fie o rezistență pentru că și propunerile sunt inovatoare, cer responsabilitatea individuală, ceea ce nu ține de cultura organizațională curentă din administrații. Măsurile țin de schimbarea opticii în ceea ce privește rapiditatea comunicării dintre instituție și cetățean. În acest moment, în cultura organizațională din administrația publică, lucrurile stau oarecum diferit, în sensul în care se așteaptă până pe ultima sută de metri, dacă există un termen, și abia cu cinci minute înainte să se împlinească acel ultim termen se răspunde. Și, sigur, măsurile cer și o schimbare de mentalitate, în sensul de a așeza în centrul activității tale cetățeanul și de a te gândi în primul rând la nevoile lui și abia apoi la dificultățile pe care tu, ca funcționar, le poți avea în furnizarea acelui serviciu”, spune Violeta Alexandru.
Un rol important în scgimbarea sistemului îl vor avea cetățenii. „Contez foarte mult pe opinia cetățenilor. Cea mai curată reacție o vom primi de la cetățeni, ei sunt cel mai bun barometru care arată unde sunt cele mai mari blocaje”, crede ministrul.
Guvernul a adoptat ieri pachetul de măsuri prin care își propune să reducă birocrația. Cât a durat până s-a ajuns aici?
Patru luni s-au scurs, în mod formal, dar, de fapt, ideea gândirii unui asemenea demers s-a conturat din primele zile în care premierul a format echipa guvernamentală și în care pregăteam elementele centrale ale programului de guvernare. O să regăsiți în programul de guvernare aceste idei revoluționare, aș spune eu, care se referă la simplificare, la o altă relație între cetățean și administrație, la transparență și acces facil la informații de interes pentru cetățean. Cumva, chiar de la momentul formării echipei și de la primele noastre ședințe în care discutam care să fie elementele de esențiale ale acestui cabinet și ale mandatului, simplificarea administrativă, transparența și accesul facil al cetățeanului la informații au fost așezate chiar în centrul programului de guvernare.
A existat o întreagă muncă internă, care nu a fost vizibilă, dar pe care vreau să o scot în evidență acum, la final, a fost o muncă de zile și nopți întregi, în care s-a discutat soluția instituțională, legislativă, cea mai eficientă, și, în același timp, durabilă, realistă. Pentru că eram conștienți de nivelul de așteptare pe care oamenii îl aveau față de noi și de foarte multele nemulțumiri justificate, care se strânseseră în ani de birocrație și de situații care mergeau până la absurd. Ani în care administrația, pentru a-și acoperi, dacă vreți, lipsa de cultură a comunicării interinstituționale și, până la un punct, și incompetența și lipsa de răspundere, pusese pe umerii oamenilor o serie de cerințe și de sarcini împovărătoare. În aceste condiții, a fost o activitate tehnică, de evaluare, a ceea ce se poate face, cu o doză substanțială de realism ca măsurile ce urma să le conturăm în plan legislativ să fie niște măsuri realizabile, și nu niște măsuri populiste.
Din pachetul legislativ anunțat ieri de premier, fac parte o ordonanță de urgență, o hotărâre de Guvern și un memorandum. Cum le va face fiecare dintre ele viața mai ușoară cetățenilor?
Memorandumul stabilește cadrul în care aceste măsuri se vor pune în practică, identifică obiectivele principale ale procesului de debirocratizare, numește responsabilii și stabilește termene, astfel încât toate măsurile din ordonanță și din hotărârea de guvern să poată să fie puse în practică într-un orizont de doi ani. Hotărârea de guvern tratează aspecte care privesc concediul de maternitate și indemnizația lunară pentru creșterea copilului, ca să dau câteva exemple. Ordonanța de urgență e cea pentru care s-a făcut cel mai mare efort, în termenii sprijinului pe care l-au adus mai multe instituții pentru a ajunge la textul pe care l-am aprobat ieri în ședință de guvern. Aceasta se referă la o serie de aspecte care privesc servicii publice de interes general pentru cetățeni și care sunt gestionate de instituțiile publice din administrația centrală și, acolo unde prestarea serviciului respectiv avea legătură cu administrația locală, se aplică și pentru administrația locală. Măsurile se aplică în special pentru aparatul executiv central și pentru deconcentratele din teritoriu.
Dați-ne, vă rugăm, câteva exemple de simplificare.
Toate măsurile luate au urmărit, pe de-o parte, să determine instituțiile să comunice între ele, în loc să pună detățeanul pe drum de la un ghișeu la altul, să își pună în comun bazele de date, pentru a nu mai cere cetățeanului să vină el la ghișeu cu o serie de documente care, în fapt, pot fi găsite la o altă instituție. Se pune accent pe facilitatea comunicării online cu publicul, fără a abroga prevederile care se referă la comunicarea și activitatea tradițională la ghișeu, în condițiile în care nu toți cetățenii au acces la internet. Și totuși stabilește ca fiind metoda primordială aceea a comunicării online, rapide, între cetățean și furnizorul serviciului respectiv. Prima măsură importantă e ca instituțiile publice să schimbe între ele date cu privire la cazierul judiciar. Dacă cineva vrea să se angajeze la o instituție publică, aceasta va solicita Poliției informații despre cazierul judiciar al persoanei în baza consimțământului acesteia. Persoana nu va mai trebui să se deplaseze ea însăși să obțină o serie de documente, eventual să facă plăți și să se întoarcă în final la angajator.
Se va întâmpla acest lucru și dacă vrea să se angajeze în mediul privat?
Măsura se referă la comunicarea între două instituții publice, fiind cea mai sigură măsură în acest moment pentru a schimba puțin optica celor care gestionează baza de date conținând informații referitoare la cazierul judiciar. Nu vă ascund faptul că ne propunem să continuăm, în sensul extinderii măsurilor noastre la alte potențiale soluții în viitor. Pentru moment, această obligativitate a instituțiilor de a comunica între ele, fără a mai obliga persoana să se ducă într-un loc în altul, se aplică exclusiv instituțiilor publice.
A doua modificare importantă este legată de faptul că între cetățean și o instituție publică comunicarea se va face prin e-mail atunci când instituția îi solicită acestuia copie după cartea de identitate în furnizarea unui serviciu. Nu mai este necesară deplasarea la ghișeu pentru furnizarea unei copii, simpla comunicare prin email a acestui document, ceea ce subînțelege și acordul persoanei, este suficientă. O altă măsură importantă și în jurul ei au fost numeroase discuții se referă la faptul că nu se mai cer copiile legalizate după documente. Funcționarul de la servciul care le solicita va fi cel care va confrunta originalul cu copia și va certifica că cele două seturi de hârtii sunt conforme.
Ce alte măsuri mai prevede pachetul legislativ?
Există alte măsuri importante cu privire la posibilitatea de a face plăți online prin ghiseul.ro pentru a integra în sistem și alte autorități publice centrale și locale, beneficiare ale taxelor și impozitelor noastre. Pachetul de măsuri insistă foarte multe pe punerea la dispoziția cetățeanului a tuturor pârghiilor prin care să poată trimite dovezi de plată online și să nu se mai deplaseze personal în diverse locuri pentru a arăta aceste dovezi. O schimbare importantă, care răspunde unui număr mare de solicitări de pe platforma maisimplu.gov.ro și care se referă la simplificarea procedurii prin care faci dovada plății amenzii rutiere e și ea soluționată pentru că dovada plății amenzii se poate trimite online, prin e-mail.
Multe modificări în ceea ce privește plata prin card, prin POS, la ghișeele ANAF și la trezorerie, sunt deja etape foarte clare pe care Ministerul Finanțelor și le-a asumat pentru ca, de la lună la lună, plățile prin POS să se poată face la ANAF. Plata pentru pașaport se face într-un singur loc, se comasează într-un singur loc plățile pentru acest document și la fel și cele pentru plata plăcuțelor de înmatriculare. Celebrul timbru fiscal nu se mai cere, înlocuindu-se posibilitatea obținerii lui printr-un serviciu de plată online pentru serviciul solicitat.
Când intră în vigoare toate aceste propuneri?
Nu au cum să intre toate odată, vă asigur că suntem conștienți toți cei care facem parte din echipa guvernamentală de așteptările oamenilor de a lua cât mai multe măsuri neluate de foarte mulți ani. Și totuși nu pot intra în vigoare toate aceste măsuri peste noapte, din simplu fapt că, accentul fiind pus pe comunicarea online, au nevoie de asigurarea unor investiții tehnice în sistem.
Vă asigur că suntem așa de hotărâți să încheiem acest mandat cu cât mai multe rezultate încât nu o să așteptăm 2018 decât acolo unde este absolut necesar și unde nu există infrastructura necesară să se poată pune în practică deciziile luate ieri
Unele dintre ele vor intra în vigoare imediat: posibilitatea de a trimite dovada plății amenzii rutiere prin e-mail, comasarea taxelor pentru înmatricularea unui vehicul, comasarea taxelor pentru pașaport, eliminarea copiei legalizate, eliminarea taxei de timbru de 2 lei se vor face imediat după intrarea în vigoare a actului normativ, la fel și comunicarea între instituții în ceea ce privește cazierul judiciar. Alte măsuri țin de dotarea instituțiilor pentru a putea face față acestei schimbări de paradigmă în modul în care se lucrează cu cetățeanul. Rămân destul de puține. Cele din zona ANAF care, repet, în baza unui calendar foarte strâns pe care doamna ministru Dragu îl urmărește, au nevoie de parcurgerea unei etape graduale pentru a putea implementa plata prin POS în toate județele și pentru a-și stabili toate pârghiile posibile ca plățile să se poată face online.
Platforma ghiseul.ro care în acest moment permite plata taxelor online va fi îmbunătățită substanțial prin aducerea pe platformă a cât mai multor autorități publice locale și centrale - în acest moment sunt 200 de astfel de entități ceea ce este foarte puțin în raport cu nevoia națională. Sunt prevăzute etape foarte strânse ca, de la lună la lună, nu numai numărul entităților care sunt logate în platformă să crească, ci și facilitățile site-ului să fie îmbunătățite.
Care este termenul maxim în care vor fi făcute toate schimbările propuse?
Noi am îndrăznit să ne fixăm ca termen maximal al implementării acestui pachet 2018, pentru că am ținut cont și de posibilitatea accesării unor resurse provenind din fondurile structurale pentru perioada financiară 2014-2020, dar vă asigur că suntem așa de hotărâți să încheiem acest mandat cu cât mai multe rezultate, încât nu o să așteptăm 2018 decât acolo unde este absolut necesar și unde nu există infrastructura necesară să se poată pune în practică deciziile luate ieri. Avem atenția constantă a premierului pe acest subiect, care vrea să fie informat cu privire la toți pașii făcuți, și nu am nicio îndoială că or să se vadă rezultate chiar mai devreme.
Măsurile cer și o schimbare de mentalitate, în sensul de a așeza în centrul activității tale cetățeanul și de a te gândi în primul rând la nevoiele lui și abia apoi la dificultățile pe care tu, ca funcționar, le poți avea în furnizarea acelui serviciu
Vă așteptați la o rezistență din partea sistemului, la dificultăți în a pune în practică aceste măsuri? Cum sunteți pregătiți să le faceți față?
Este firesc să fie o rezistență pentru că și propunerile sunt inovatoare, cer responsabilitatea individuală, ceea ce nu ține de cultura organziațională curentă din administrații. Măsurile țin de schimbarea opticii în ceea ce privește rapiditatea comunicării dintre instituție și cetățean.
În acest moment, în cultura organizațională din administrația publică, lucrurile stau oarecum diferit, în sensul în care se așteaptă până pe ultima sută de metri, dacă există un termen, și abia cu cinci minute înainte să se împlinească acel ultim termen se răspunde. Și, sigur, măsurile cer și o schimbare de mentalitate, în sensul de a așeza în centrul activității tale cetățeanul și de a te gândi în primul rând la nevoiele lui și abia apoi la dificultățile pe care tu, ca funcționar, le poți avea în furnizarea acelui serviciu. În acest moment puțini dintre noi, și mă pun și pe mine în această definiție largă, pentru că sunt parte a administrației și înțeleg să îmi asum, reușesc să aibă o abordare centrată pe cetățean. Nici nu se imaginează pe sine ca fiind și ei cetățeni și, probabil că și la nivel de mentalitate, acest pachet legislativ va arăta unde avem cea mai mare rezistență.
Ce veți face?
Pe de-o parte fiecare ministru, fiind o asumare de echipă, este chemat să își facă un set de măsuri imediate, care înseamnă transmiterea unei circulare în instituțiile din subordine, pentru a le explica care sunt pașii și cum anume să procedeze pentru ca, de la săptămână la săptămână, de la zi la zi, deciziile să fie puse în aplicare.
Vor trebui într-o ședință pe care o vom face împreună, în calitetea-mi oferită de premier de a coordona modul în care se pun în aplicare aceste măsuri, vom anticipa, vom discuta și voi ruga fiecare coleg ministru să anticipeze și să numească care sunt principalele trei potențiale obstacole de sistem, respectiv care sunt principalele trei probleme pe care cetățeanul ar putea să le simtă. Și cu această abordare de tip early warning, de detectare de probleme sunt convinsă că o mare parte din problemele pe care am putea să le avem le vom gestiona din timp. Pe de altă parte, vă mărturisesc că în ceea ce mă privește pe mine și echipa Ministerului pentru Consultare Publică, contez foarte mult pe opinia cetățenilor.
Nu numai această platformă, maisimplu.gov.ro, ci toate canalele de comunicare rămân deschise pentru reacțiile de la cetățeni. Cea mai curată reacție o vom primi de la cetățeni, ei sunt cel mai bun barometru care arată unde sunt cele mai mari blocaje și, printr-un calendar de discuții atât la nivelul miniștrilor cât și la nivelul directorilor și oamenilor de decizie din minister, o să punem pe masa deciziilor nu numai analizele lor interne, ci și opiniile cetățenilor. Din intersecția celor două voi face inventarul de măsuri interne pe care le voi prezenta premierului.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Eu am crezut ca avem un guvern de tehnocrati inteligenti.Pai daca vrem sa punem instituiile statului sa colaboreze, poate le punem sa-si dezvolte interfete intre ele.Ca toate folosesc diferite programe.Ce dracu e asa de greu sa dezvolti cate un raport care salveaza pe un server un fisier untr-un anumit format? Asta se realizeaza fara licitatie (deoarece intra in mentenanta soft-ului, ca o dezvoltare) si in decurs de maxim o luna ca sa fiu ingaduitoare.Asta asteptam de la guvernul Ciolos.
In acest fel nu le mai cereau angajatorilor atatea declaratii.Pai daca eu angajator declar in D112 toate taxele si salariul net al angajatilor, de ce trebuie sa mai declar si la statistica aceleasi cifre? De ce trebuie sa mai declar si la sanatate concediile medicale? Daca declar impozitul lunar de ce trebuie sa-l declar si la sfarsit de an? Daca eu, angajator intretin la sediul meu registrul angajatilor, de ce trebuie sa-l mai declar si la ITM?
Daca eu sunt angajat, iar datele mele sunt la ANAF de ce dracu trebuie sa ma duc cu adeverinta de salariat la spital din moment ce am card de sanatate?
Daca am ajuns la medicul meu curant si mi-a prescris medicamente intr-un soft al spitalului de ce dracu medicul de familie nu poate vedea tot istoricul consultatiei, daca tot introduce cardul de sanatate intr-un cititor (tot soft al dracu)? De ce medicul de familie trebuie sa listeze o foaie de hartie cu care te duci la farmacie ca sa-ti cumperi medicamentele cand farmacista poate intra in sistem (tot soft), pe baza cardului si sa citeasca acolo?
De ce dracu nu punem soft-urile sa comunice intre ele? Ca sa tinem in picioare institutii inutile si oameni de o incompetenta crasa.
Si cate si mai cate sunt, toate intretinute in soft-uri.Zici ca sunt farfurii zburatoare in Romania.Nimeni nu le intelege!
Unde dracu ati mai auzit in lumea asta ca le trebuie ministrilor cate 3-4 luni de acomodare? La fel si cu presedintele!
Cand noi ne angajam undeva avem oare timp de acomodare? Eu una nu am gasit un asemenea loc de munca! Am stiut sa-mi fac treaba am ramas, daca nu, am plecat!
Daca toate aceste programe ar comunica intre ele oare cate posturi de la stat ar fi reduse? Oare cat de modern si flexibil ar deveni minunatul stat roman care ne-a mancat zilele?
La Galați la trezorerie se lucrează foarte greu trebuie să faci multe drumuri pentru fiecare informatie si fiecare hîrtiuță vă rog publicați poate evoluează si acest serviciu.