Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Mircea Diaconu: Această temă, a culisei, a amantlâcului, este atât de veche, de când e teatrul pe lume. Se întâmplă lucruri din astea de culise și lumea merge mai departe

Mircea Diaconu

Foto: Inquam Photos/ George Călin

Confesiunea făcută de Viorica Vodă pe scena Galei Gopo, despre hărțuirea sexuală la care a fost supusă în lumea artistică, a deschis discuția despre abuzurile din industria teatrului și filmului. „Poate că e un moment bun să vorbim despre facultățile de teatru în care profesorii de actorie fac avansuri studentelor sau în care profesori titulari la catedră se ocupă cu “pregătirea” pentru facultate. Poate ar fi momentul să vorbim și despre stigmatizarea studentelor care refuză să se dezbrace complet la clasă, în virtutea unor exerciții de “actorie” care chipurile au rolul de a dezinhiba. (Cunosc un caz real a cărui poveste am aflat-o direct de la victima care într-un final a reușit să schimbe școala”, a scris pe Facebook actorul Tudor Chirilă. El a subliniat că “în teatru, condiționarea ascensiunii de favoruri sexuale e de notorietate. Dar o notorietate îngropată sub tăcere”.

Însă actorul Mircea Diaconu, care a jucat cu Viorica Vodă în „Filantropica”, a încercat să minimalizeze atât mărturisirea actriței, cât și fenomenul hărțuirii sexuale în lumea teatrală și cinematografică. Afirmațiile au fost făcute în timpul unui interviu pentru site-ul Cultura la Dubă

„E oarecum ciudat pentru mine că Premiile Gopo chiar au avut niște momente interesante și importante. Ei, nu se discută despre ele, se discută despre această ieșire, care este ieșire din sistem, de fapt. Subiectul era altul, nu era o adunare de confesiuni de niciun fel, era de premieri, cu asta basta.

Însă asta e, asta e selecția presei, face ce vrea cu evenimentele. Erau cel puțin trei momente senzaționale care meritau mult mai multă atenție publică.

Scurt și simplu: e un standard sau un produs american, de hollywood american. Așa a țâșnit subiectul ăsta. Deși, această temă, a culisei, a amantlâcului, este atât de veche, de când e teatrul pe lume. Nu e nimic nou!

Ea s-a împachetat așa și a plecat de la #metoo-ul american. Consider că e o mică copie românească, până la urmă”, a declarat Mircea Diaconu, care a susținut că Viorica Vodă ar fi fost de fapt enervată că, precum mulți absolvenți de actorie, nu își putea găsi un job.

Acesta a subliniat insistent ideea de existență a unor “amantlâcuri” binecunoscute în lumea filmului și a teatrului și nu consideră că ele ar trebui să fie subiect de presă, fiindcă “există dintotdeauna”, iar “lumea merge mai departe”, scrie Cultura la Dubă

„Știm foarte bine noi în profesie, în cabine, sunt tot felul de lucruri, sunt cazuri celebre de doamne și domni, nu numai doamne, care au făcut carieră cumva folosind și acest gen de instrumente. Nu e ceva nou”, a spus Mircea Diaconu.

Întrebat dacă știe cazuri oameni cu putere, cum ar fi regizori, directori de teatre care s-au folosit de aceste poziții față de femei, Mircea Diaconu a răspuns: „Nu cred că era cazul. Erau atâtea femei care ar fi dorit să urce pe scenă (râde)…încât nu ei trebuia să facă vreun efort vreodată”.

El a susținut „că nu te silește nimeni cu pistolul la tâmplă pentru chestiile astea”. „Pe aici se întâmplă lucruri din astea de cabină, de culise și lumea merge mai departe”, a declarat Mircea Diaconu.

Citiți interviul integral pe Cultura la Dubă. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cand vorbim de actori ca si definitie putem sa observam greutatea de a percepe lumile lor. Nu stii exact daca viata lor este un rol daca rolul este rol sau daca se intersecteaza actoria cu interesul de orice fel mai ales cand domnisoara nu are si nu cred va avea nimic de catigat ci doar de cadere in dizgratie sau mila compasiune poate. Cred ca acest caz si este un fenomen trist in Romania a vrut in subsidiar prin asa zisul soc declarativ si mediatizare CANCAN sa atraga atentia asupra conditiei de saracie in care se zbate actoria romaneasca...mai exact FONDURI pentru teatrul filmul si actorul roman.
    • Like 0
  • check icon
    Un tip cu breton la minte, (re)născut din lăturile politichiei rromânești... O față de ofuscat în permanență, cu un salariu prea mare și prea nemeritat de la viață... Știu că nimeni nu poate curăța lumea, dar ar trebui s-o curățăm măcar de rahat. Și de rahați ca el, ca Puric, etc...:0(
    • Like 4
  • Diaconu = cretin ! si cand ma gandesc ca mi-a placut candva . de cand a intrat in politica a inceput sa vorbeasca din capul lui fara sa spuna un rol ! e un om rau ! imoral ! scarbos !
    • Like 3
  • Corina check icon
    „Îmbătrânesc urât”! Prea nostalgic și gingaș! Ăștia-s baștanii teatrului și cinematografiei. Cred că li se cuvine orice. Spune-le că te-au rănit. Urgent îți fac o imagine de fomist și de ratat și gata, te-au rezolvat! (Apropo, dl Nae Caranfil avea o voce cam tremurândă când i-a venit rândul.)
    • Like 4
  • Scârbos personaj! A îmbătrânit urât, la fel ca Arşinel, Puric etc.

    Mircea Diaconu, iarăşi nu ai găsit altă rimă! Ruşine!
    • Like 8
  • Delia MC Delia MC check icon
    Da, dle, amantlâcuri. Și da, se întâmplă. Dar NU sunt abuzuri. Amanții vor, e o relație sexuală liber și bilateral consimțită. Ambii o fac de bună voie și nesiliți de nimeni, moral sau nu e altă poveste. Dar abuzul NU. Abuzul se apropie cel mai mult de viol.
    Și asta e deosebirea dintre amantlâc și abuz. Pe care se pare că maestrul nu o vede, nu exclud ca el să nu le poată deosebi. Ori dă cu ceață, o face pe niznaiul sperând că nici alții n-o vor vedea.
    • Like 8
  • Fara stimă domnule politician....cred ca ati uitat sa spuneti ca poate i-ar fi "facut facea" un bine dacă ......
    • Like 2
  • Din pacate, sau din fatalitate asemenea fenomen este "normal" in breasla si nu numai. Si nu este "specific romanesc" si nu este de acum ci dintotdeauna in intreaga societate umana. Nu-i iau apararea lui diaconu. Imi repugna acest individ abject care doreste sa oarvina si dupa "cariera artistica". Prin intrarea in politica, alaturi de cel mai corupt partid psd, la fel cu alti confrati, s-au compromis total. Nu ca s-ar fi remercat prin rolurile mediocre avute. Era promitator in studentie, pe scena de la "Cassandra" in rolul din "Moartea lui Tarelchin". Dar, ce sa-i faci, mai apoi, datorita "creatorilor" afiliati si dirijati de pcr nu a avut decat roluri mediocre. Asta i-a fost lumea in care a activat. A ramas marcat de minciuna si ipocrizie. Stiu, a trebuit sa-si castige existenta. Dar ar fi putut cel putin sa se abtina in acest caz.. Dar la o pastisa a oscarului american, cum este si aceasta "gala", este normala o asemenea atitudine. Ca si filmul premiat. Nu l-am vazut dar il voi vedea, din curiozitate, insa sunt convins ca nu este decat o debitare de injuraturi si golaneli. "Creatorii" actuali ai cinematografiei si nu numai imita filmele americane fara a se ridica la nivelul lor, iar protagonistii, renumiti pe malurile dambovitei si atat, nu se vor ridica niciodata la nivelul "Monstrilor sacri". Nu fac decat sa manance o paine, prea buna unii si sa livreze ce cere vulgul. Asta-i nivelulsi nu va fi depasit.
    • Like 0
  • Mda,o batjocorește pe d-na Viorica Vodă fiindcă dumneaei s-a plâns că nu are angajamentcam demult,asemeni multor altor colegi de breaslă ai descurcărețului fost eurodeputat...
    Ce să-i faci,nu toate actrițele au soți directori de teatru care să le lase locul moștenire când dl.dir.intră în politică!
    Îmbătrânește urât Mircea Diaconu.Sau poate așa a fost întotdeauna.
    • Like 8
  • Marius check icon
    De la diaconu la ce poti sa te astepti? Atat il duce neuronul..... pardon, amantlâcul
    Din nefericire actorii nostri imbatranesc urat..... Arsinel, Visan, Diaconu, Puric.......
    • Like 10


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult