Să știi limba engleză nu mai este un lux, ci o necesitate. O știu bine cei care au pierdut poate un job sau o promovare din cauza lipsei acestei abilități. La fel cum o știu și părinții care se grăbesc să-și înscrie copiii de la vârste cât mai fragede la cursuri de engleză sau la grădinițe bilingve. Iar lucrurile nu par să se schimbe prea curând în ciuda software-urilor tot mai sofisticate care reușesc să traducă în numai câteva zeci de secunde câteva mii de cuvinte. Vestea bună este că în prezent sunt numeroase variante de a învăța limba engleză atât pentru copii, cât și pentru adulți, iar pandemia, pe lângă toate neajunsurile pe care le-a adus, a deschis mințile și a multiplicat resursele pentru o învățare eficientă și în online.
„Engleza este o abilitate de viață, iar apariția ChatGPT nu schimbă cu nimic asta. Și până acum exista Google Translate, dar asta nu înseamnă că te duci în străinătate și cauți traducerea pe net, sau că te ajută să ții niște prezentări într-un mod spontan și fluent. Interacțiunea, socializarea, conexiunile de business, asocierile pe care trebuie să le faci și capacitatea de a te exprima liber în timp real nu pot fi făcute cu ajutorul ChatGPT. Văd inteligența artificială ca pe un instrument care să ne însoțească în dezvoltarea noastră. (...) Poate fi un pericol pentru cei comozi. Este vorba despre faptul că ai de făcut o alegere. Poți să alegi să pui inteligența artificială să facă ceva pentru tine sau poți să realizezi că, apelând în mod constant la sprijinul acesta, tu nu te mai dezvolți. Este o provocare și poate lucra împotriva ta, dacă nu o pui la treabă pentru tine. Pentru asta este nevoie însă de o etică a educației și a autonomiei”, spune Mirela Ursu, fondatoarea centrului de limba engleză Flying Colours din București.
Are peste 20 de experiență și este în prezent profesoară de engleză la Colegiul Național „Spiru Haret” din Capitală, iar în urmă cu 13 ani a decis să facă pasul spre antreprenoriatul educațional dintr-o motivație foarte simplă: să facă lucrurile după sufletul ei.
„Nu mi-am irosit energia punându-mi întrebări despre alți profesori, sistem, guvern, țară ... Am acest mod de gândire în care eu să-mi fac treaba în pătrățica mea ca profesor, sunt un model pentru colegii mei, pentru părinți și pentru copii și arăt că lucrurile pot funcționa foarte bine și în învățământul de stat, și mă asigur că și în privat fac o treabă excelentă și nu promit mai mult decât pot. Nu suntem nici în Finlanda, nici în Olanda, dar putem să facem niște lucruri valoroase aici. Iar asta stă în puterea fiecăruia. Exact cum zice și Kennedy, nu te întreba ce poate face țara pentru tine, întreabă-te ce poți face tu pentru țară. Până când tu nu ai dat tot ce poți, nu cred că te poți întreba, ca părinte sau copil, de ce nu fac alții.
În motivația mea nu s-a schimbat nimic și toată perioada asta mi-a dat aripi, pentru că am văzut că se poate să faci treabă bună și în România, fără să recurgi la compromisuri care să nu te lase să dormi liniștit noaptea. Asta nu înseamnă că e ușor, dar cred că suntem suma alegerilor pe care le facem, iar a rămâne pe drumul tău este o alegere”, spune Mirela Ursu.
În 2023, platforma Republica vă invită să cunoașteți poveștile antreprenorilor români care au avut curajul să investească în educație. Vom intra în lumea celor care au deschis grădinițe, școli, instituții private de învățământ și care au făcut din actul de învățare- indiferent de forma pe care o îmbracă sau de vârsta celor cărora se adresează- o afacere profitabilă, cu șanse de a se dezvolta în viitor. Dăm credit educației este un proiect editorial care este realizat în parteneriat cu Banca Transilvania, pe parcursul întregului an 2023.
„Mirela, tu realizezi că avem mămici care alăptează în timpul cursului?”
Mirela Ursu a tot amânat decizia de a se extinde în online, astfel că în martie 2020 a fost nevoită să facă saltul într-o săptămână, pentru a asigura continuitatea cursurilor în vederea susținerii examenelor Cambridge, programate pentru vară. A fost un salt la nivel de învățare și un moment de creștere personală, un efort care a dus și Flying Colours la un alt nivel. Astăzi, din cei peste 700 de cursanți, în jur de 200 fac cursuri online, iar majoritatea provin din vestul țării, dar și din străinătate.
„’Mirela, tu realizezi că avem mămici care alăptează în timpul cursului, din nu știu ce sat, care nu s-au gândit niciodată că engleza este la un click distanță? Îți dai seama ce am reușit să facem cu acest online?’, îmi spun colegii. Online-ul funcționează însă foarte bine pentru oamenii disciplinați. Și este responsabilitatea noastră să facem cursurile din online cât mai atractive și mai interactive. Din momentul unu al pandemiei și până acum, o dată la două săptămâni noi avem cursuri de teaching online. Se pot face o mulțime de lucruri dacă profesorul știe cum să facă asta și are acces la informație. Condiția e să se întâlnească un elev dedicat. Am rămas chiar cu niște tool-uri din online de care nu știam și pe care le folosim în continuare pentru cursurile în sală”, explică Mirela.
La cursurile fizice care se desfășoară în centrul din București, grupele nu depășesc 10 copii, iar organizarea lor se face pe baza nivelului de engleză și a vârstei, ceea ce asigură omogenitatea și evitarea diferențelor cognitive.
„Adulților este suficient să le dai încredere ca să înflorească”
Flying Colours organizează și cursuri pentru adulți, uneori în formulă mixtă, fizic, la sediul companiilor pentru care lucrează, și online.
„Sunt două situații pe care le întâlnim constant la adulți. Pe de o parte sunt cei care înțeleg engleză, scriu emailuri, citesc materiale, dar nu știu să vorbească. E un blocaj care cred că are legătură cu teama de greșeală insuflată din școală. Iar cu acești adulți sunt niște salturi fantastice, pentru că informația există, dar nu e accesată. Adulților este suficient să le dai încredere ca să înflorească. Pe de altă parte, sunt adulții care realizează că nu se mai poate fără engleză, fie pentru că a fost preluată compania, fie pentru că au diverse colaborări, call-uri, și în cazul cărora apare motivația intrinsecă pentru că văd că pot rămâne în urmă”, spune Mirela Ursu.
Chiar dacă în unele situații salturile pot fi mari, fondatoarea Flying Colours spune că învățarea presupune timp atât în cazul adulților, cât și în cazul copiilor. Tocmai de aceea nu ezită să reseteze așteptările părinților sau angajatorilor care vor rezultate rapide.
„Am ajuns în punctul în care nu trebuie să mai convingem pe nimeni că-i trebuie engleză. Este o abilitate nenegociabilă de viață, nu mai e niciun lux. Responsabilitatea noastră este să insuflăm dragul de a învăța atât copiilor, cât și adulților, astfel încât să nu fie ceva care să-i copleșească, să simtă că e greu și obositor, și să facem cursurile cât mai dinamice, astfel încât să ajungă în punctul în care abia așteaptă să ajungă la curs”, concluzionează Mirela Ursu.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.