Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De trei ani, peste 300 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Mizele marelui meci al anului: Ce urmează după ce Cioloș va aduce voluntari la Guvern să scoată statul din frăția mafiei IT

Un amic stabilit de mai bine de 10 ani în nordul Europei îmi povestea, contrariat, experiența pe care a avut-o la primăria orașului, atunci când a vrut să-și facă o modificare la casa în care locuiește. Se duce să se informeze despre ce trebuie să facă pentru a obține autorizațiile ca să-și modifice un corp al clădirii. Primul șoc a fost că sediul administrației părea gol sau părăsit, iar jos, la intrare, se afla numai un domn care părea să fie și paznic, dar și angajat plătit să dea informații. Aș vrea să urc la serviciul urbanism, numai să-mi ziceți unde este- spune prietenul. Răspunsul l-a mirat- era zi de muncă pe teren, și de fapt, serviciul cu pricina funcționează 90% virtual. Portarul îl conduce în alt capăt de hol, îl așează la un calculator și-i spune că poate afla absolut toate informațiile despre documentele necesare și taxele de plătit de pe pagina primăriei. 

Omul nostru are internet acasă, așa că se duce să ia contact cu primăria online de pe laptopul lui. Intră pe website, i se pare cam încărcat meniul, găsește categoria cu urbanismul, iar de acolo, totul s-a transformat în povestea pe care ți-o spune cu plăcere de fiecare dată când vine vorba despre relația cetățenilor cu funcționarii. 

> clic pe autorizare construcții

> clic pe doresc să fac o modificare a clădirii

> clic pe formularul cu nume, prenume, adresă

> clic pe localizarea exactă pe hartă a construcției care se schimbă

> clic pe categoria de clădiri care nu au regim special sau nu au valoare de patrimoniu public

> clic pentru upload planul actual al clădirii

> clic pentru upload noul plan al clădirii

> clic pentru upload document întocmit de arhitect cu semnătura lui

> clic pe perioada lucrărilor, dată de start, dată de terminare

> clic pe termeni și condiții (important notice)- declararea de date și documente false se pedepsește penal conform legii X, realizarea altei modificări în afara celei la care ai făcut upload este faptă penală și se pedepsește conform legii, lucrările se desfășoară numai în intervalul orar X-Y, trebuie să iei toate măsurile pentru a reduce la minimum poluarea cu praf și fonică a vecinilor. Cererea ta se poate aproba prin acord tacit, dacă nu ai primit niciun răspuns în termen de 10 zile lucrătoare te poți apuca de construcție. Precizare importantă: dacă nu respecți cele asumate mai sus, asta duce la răspunderea penală și aducerea clădirii la faza inițială, dacă nu respecți normele locale și naționale în construcții pe care le poț citi cu clic pe alt link oferit, riști să te reclame vecinii și să fii inspectat de angajații primăriei, care 4 zile din 5 lucrătoare fac muncă de teren și verifică respectarea autorizațiilor

> clic pe Accept termeni și condiții

> clic pe accept plată taxe de modificare cu cardul

> clic pe introdus date card

Confirmare pe email în inbox într-un minut, cu absolut toate datele băgate pe site. Gata.

Peripețiile virtuale ale amicului meu continuă cu acord tacit, construcție fără să fie controlat..

În 2015, înainte de a fi prins de procurori cu banii sub perna de la canapea, Sorin Oprescu anunța că vrea să investească 1 milion de euro (!!) în website-ul primăriei București. De banii ăștia, legăm primăria la serverele NASA, a fost reacția prietenilor mei programatori, angajați de top în companii mari care securizează și plățile cu cardul pe internet sau lucrează la produse ce presupun baze de date complexe în format text și video, cu milioane de utilizatori, în unele momente simultani.

Scriam, în urmă cu ceva vreme, despre acest paradox: țara cu are programatori de o valoare recunoscută internațional, unde se estimează că domeniile telecom și tehnologie vor aduce 10% din PIB în anii care vin, are cele mai proaste servicii publice virtuale.

Este jale dacă intrați pe website-urile instituțiilor de stat, indiferent că sunt ministere sau primării sau agenții guvernamentale. E de prisos să vorbim despre ghiseul.ro la care se lucrează de aproape un deceniu și care ar putea evolua sub presiunea guvernului de tehnocrați la ceea ce se dorea a fi din capul locului. Celor care au memoria scurtă, am să le reamintesc un episod despre care s-a râs mult la vremea respectivă, dar care arată atât incompetența, cât și modul găunos de glumiță în care au tratat toți politicienii informatizarea statului. În ianuarie 2011, Traian Băsescu îl amenința cu gura până la urechi pe ministrul Valerian Vreme de la comunicații, că-i ia cardul de credit dacă nu termină sistemul de plăți online a taxelor și impozitelor pe ghiseul.ro. Nu știu dacă i-a luat cardul cu pricina sau creditul/ încrederea (pentru că Valerian Vreme este acum în PMP), dar ghiseul.ro pare să fie gata 5 ani mai târziu, sub tehnocrați. 

Joi, premierul Cioloș a anunțat public faptul că Guvernul vrea modificări însemnate și în domeniul administrației virtuale din instituțiile publice centrale și locale. Observațiile celor care vor să smulgă azi România ținută prizoniera contractelor de miliarde din IT veșnic câștigate de cele câteva firme ale celor câteva persoane, între care Sebastian Ghiță și Irina Socol, sunt normale.

Nu e nevoie să sapi prea mult ca să ai o imagine asupra batjocurii în care s-a lucrat. O tură pe net, o experiență neplăcută cu marele card de sănătate care se blochează la două zile, un drum la poștă pentru un amărât de plic de la ANAF (care ar putea să vă dea un email cu confirmare de citire automată) un articol cu programele pe bani grei de pe la Mediu care nu funcționează.

Gândiți-vă la informatizarea instituțiilor publice și banii aruncați acolo ca la un robinet de acasă, care mai întâi a picurat nițel, apoi tot mai tare, apoi s-a stricat pe la garnituri, ca în cele din urmă, să se fisureze la țevi. Așa zisa informatizare a statului a fost cel mai stricat robinet al țării, la capătul căruia bugetul plătește, iar la țeavă și-au cuplat conducta de încasat bani câțiva șmecheri care nu se lasă concurați de piața liberă. Cu cât e mai stricat robinetul și are țeava mai multe fisuri, cu atât bagă ei mai mult în buzunare.

Celor care îi cântă ode lui Victor Ponta și îi citesc bazaconiile și minciunile pe Facebook, le spun că ar trebui să-i ceară un singur exemplu al unui sistem IT care funcționează perfect, realizat în guvernarea sa, de prietenul său de pahar cu care bătea cluburile prin Dubai. Procurorilor care se plictisesc pentru că nu au dosare penale, le recomand să ia la pas primăriile de prin România, să vadă cine a vândut laptopuri și imprimante în mandatele lui Traian Băsescu și Victor Ponta la prețuri de câteva ori mai mari, prin licitații aranjate.

În încercarea de a schimba ceva pe administrația online a țării, guvernul Cioloș ar mai trebui să aibă în vedere detalii importante. Toți cei care se ocupă de proiecte, de aprobarea acestora, de interconectarea lor, șefii puși de partide prin locuri cheie trebuie să primească un update de soft sau să fie dați într-o parte. Pentru că puține domenii sunt atât de dinamice, iar cei care nu sunt informați și cuplați în timp real la ultimele tehnologii și soluții soft, modalități de securizare și administrare a bazelor de date nu au ce să caute în sistem pentru a le pune frâne entuziaștilor veniți să urce România pe net.

Transparentizarea prin tehnologie a întregului aparat administrativ este o chestiune de dorință și putință. Putință avem, dacă e să ne uităm la programatorii României, dorință nu a avut nimeni în ultimii 25 de ani. Așa cum mai spuneam în alte texte, în lunile pe care le are la Guvern, acest cabinet de tehnocrați trebuie să aducă la vedere absolut toate cheltuielile publice și să arate că se poate și altfel, de la becurile din Pașcani, până la mănușile chirurgicale din spitalul de la Baia Mare. Iar asta se poate face numai pe net și în cloud.

Oare cum este posibil ca debirocratizarea României, atât de urlată de toate partidele ca strategie în ultimele decenii să fie făcută în ultimele luni de o mână de oameni aflați temporar la guvern? Eliminarea copiei legalizate, a cazierului și a nenorocitului de dosar cu șină ar trebui să fie simbolul schimbării totale de atitudine a funcționarilor în relația cu cei care le plătesc lefurile.

Guvernul Dacian Cioloș cere țării „ostași” ca să urce România pe net. Acest pas e extrem de folositor în modernizare și reformă pe bune, însă nu e destul: cabinetul trebuie să re-softeze creierele și conștiințele milioanelor de angajați plătiți de la buget. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Stefania check icon
    Apropos de voluntari, nu toata lumea poate scrie cod (tot aud pe la tv tineri care se lauda cu asta), iti trebuie experienta si mai ales trebuie sa te gandesti le cel care va utiliza programul scris de tine!Deasemeni, onor' guvernul Romaniei ar trebui sa-si cumpere servere performante, care sa sustina un umar mare de utilizatori concomitenti!
    Orice implementare a unui sistem sau a unei aplicatii are cel putin 5 etape : 1.Analiza si definirea cerintelor, 2.Prezentarea solutiei (blue print-ul), 3. Dezvoltarea solutiei, 3. Testarea solutiei si training-ul utilizatorilor (sau crearea unui manual in acest sens), 4.Darea solutiei in folosinta (sau go-live-ul), 5.Asigurarea suportului dupa go-live.
    Daca minunatul nostru stat ar fi parcurs toate aceste etape pentru fiecare din aplicatiile pe care le foloseste am fi fost departe acum!
    Dar cum totul s-a facut pe furaciune si numai cu incompetenti, nu ma mira nimic.
    • Like 2
    • @ Stefania
      MihaiSt check icon
      Perfect adevarat, un sistem informatic inseamna intai o planificare amanuntita (inclusiv organizarea echipei de entuziasti care "scriu cod" - maine-poimaine o sa aflam ca stiu sa scrie direct in cod-masina...). Dezastrul cel mai mare este, insa, la capitolul fiabilitate - ex. sistemele informatice din sanatate publica si asigurari sociale, care "cad" cu o frecventa demna de o cauza mai buna (nu e de vina doar infrastructura plina de bottleneck-uri, proiectarea este intentionat deficitara, ca sa se poata fura cat mai mult din diferenta intre performantele reale si cele preconizate/promise, iar de multe ori cele mai simple rutine sunt scrise fara cea mai mica preocupare pentru optimizarea aplicatiei). Lucrul cel mai grav este ca tocmai fiabilitatea scazuta reprezinta un bun nivel de aparare impotriva intruziunilor in aceste sisteme (inutil sa mai adaug faptul ca de cele mai multe ori solutiile de securitate facturate pe bani grei sunt ridicol de rudimentare).
      • Like 1
  • Ponta a guvernat 4 ani ( sau ma puteti corecta) a fost prieten cu ghita , dar din ce-mi aduc aminte Ghita a avut contracte cu statul si pe vremea lui Boc , rezultatele fiind aceleasi! Ponta sucks dar dupa 26 ani de la revolutie vreau sa vad in sfarsit ca face un ministru o reforma majora! Parerea mea e ca povestea cu tarile nordice si sistemul lor de it va ramane doar o iluzie ptr multi dintre voi!
    • Like 0
  • Greu de explicat asta celor 15 milioane de asistați sociali care n-au treaba cu " internetele " la ei contează doar mărirea ajutoarelo sociale si " alocătiilor " !
    • Like 2
    • @ Pinalti Gheorghe
      Aici sunt 2 teme diferite - informatizarea administratiei si ajutoarele sociale.
      Cu ajutoarele sociale e mai complicat si trebuie politicieni cu c***e care sa-si asume pierderea alegerilor ca sa taie in carne vie.
      1. Trebuie o procedura transparenta, cu criterii clare, care sa stabileasca cine trebuie/merita asistat social de catre stat, si cine nu.
      2. Indemnizatiile de somaj trebuie conditionate de dovada intentiei de angajare - de genul: in perioda cutare am aplicat la urmatorele job-uri, am fost la urmatoarele interviuri, m-am prezentat la ofertele fortelor de munca cutare, etc.
      3. Alocatiile pentru copii nu sunt facute sa traiasca o familie din ele, ele sunt destinate sa ajute mamicile pana ce copiii ajung de varsta gradinitei. Apoi trebuie conditionate de prezenta copilului la grandinita, scoala, etc.
      4. Procedurile privind indemnizatiile de boala/handicap trebuie simplificate. Cine sufera de o boala cronica, handicap permanent nu se va face bine peste un an, doi, deci nu are rost sa treaca pe la comisiile medicale (alt focar de spaga). Apoi o lista clara cu boliile care se incadreaza in categoriile de mai sus.
      5. Pensiile corelate cu contibutia efectiva la fondul de pensii, fara pensii speciale; daca perioada efectiva de munca e mai mica decat cea legala (de ex. militarii) sa se ia in considerare doar perioada in care a contribuit efectiv la fondul de pensii. Cu ce e mai greu sa fi militar sau strungar, fierar betonist sau antreprenor? Armata nu e obligatorie; si pentru perioadele petrecute pe front, rani, decese, exista alte compensatii.
      Si lista ar putea continua...
      • Like 0
    • @ Vlad Popescu
      Ei și iată încă unu care pricepe ceea ce vrea...nea Vlad, unu la mână nu sunt sigur dacă ai înțeles unele chestiuni legate sau cuprinse în acest articol. Nu cred că aș avea sorți de izbândă în a clarifica ceva, asta cel puțin față de princiiple tale. În orice caz: 1.Da trebuie! Toată lumea spune că trebuie sau că va trebui să se facă X sau Y, însă ghici ce...la noi nu se prea face. Așa e lăsat de la cel de sus. 2. Dacă tu consideri că indemnizațiile de șomaj trebuie acordate pe principiul narat de dumneata în cele scrise mai sus...păcat...mare păcat. Cum probezi dacă X-ulescu a fost la 10 interviuri (fizic) și că s-a prezentat mai pe nu știu unde. Oricum ar fi, NU se poate acorda șomaj pentru o tărășenie mai mare spusă de tine. 3. La faza cu alocațiile, să zicem că ești pe gustul meu, cu toate că nu asta e problema legată de alocații ci CÂT anume este o alocație. Ai copii? Alocația pentru un nou născut de abia dacă acoperă costurile pentru scutece nea Vlad. Da, este o abominație mentală să crezi că printr-o alocație poți susține financiar o familie, însă pe de altă parte nu poți acorda o banală sumă de bani cu care în mod normal copilul supraviețuiește 2-3 zile. Cum încurajează statul întinerirea populației? Ei...iacătă că și aici e lăsat de la cel de sus. De aceea construim catedrale poleite cu aur! 4. Hârțogăria trebuie limitată, dar cu cap. Eliminarea comisiilor medicale în cazul indemnizațiilor de boală/handicap nu reprezintă o soluție (cel puțin din punctul meu de vedere). Câți nu obțin fel și fel de indemnizații fără absolut nici un drept. Elimină comisiile de certificare (care chiar și așa nu sunt poate printre cele mai juste) și o sa ne trezim cu o gloată de bolnavi. Data viitoare caută mai adânc. Zici tu bine ce zici legat de focarul de șpagă, dar te-ai grăbit puțin. Poate că trebui umblat la mentalitate în primul rând, iar mai apoi la salariile medicilor. Să te interesezi cam cât câștigă un medic peste granițe, asta așa,...off topic. 5. Esti un pic iritat, iar asta o spun cuvintele tale. Văd că ai ceva cu militarii (alt exemplu nu ai dat văd), dar e dreptul tău să ști! Dar să ajungi să compari cei care fac parte din această clasă cu un strungar, fierar sau antrepreonr e un pic deplasat. Poate că nu ști dar persoanele care sunt militari au unele (mari) restricții, au depus un jurământ față de țară și poate, POATE că au făcut și fac unele minor sacrifici. Din acelea de le face toată lumea: timp plecat de acasă fără familie, răni, decese,...cele pe care și tu le-ai enunțat. Pff... armata...Ai habar de istoria românilor? Nu! Nu spune nimic,.. cuvintele tale deja au făcut-o înainte ta. Îți mulțumesc mult! Plus, militarii, polițiștii, pompierii, jandarmeria, SMURD-ul etc. deși lucrează în ture sau au program de 8 ore, ghici ce, sunt 24 din 24 de ore la dispoziția statului. Dar pentru tine ar conta? Mă îndoiesc. Tu vezi doar pensii nesimțite în cazul acestor categorii sociale, ignorând alte aspecte negative pentru care lucrurile merg cum merg. A, încă o chestie, armata nu mai este obligatorie, dar cineva trebuie să o facă și pe asta, nu? Pe alocuri trebuie să recunosc faptul că ai punctat, dar și când ai dat cu mucii în cratiță, i-ai plesnit nene să sară și pe pereți. La fel ca și tine îmi expun subiectivismul în cuvinte virtuale. De multe ori am înțeles ceea ce nu trebuia înțeles și am scris greșit. Asta este, greșim cu toții, dar haide să o facem cu limită. Toate cele bune!
      • Like 0
    • @ Daniel Pîslariu
      Ca sa-ti raspund totusi, desi n-ar merita. Am raspuns unui comentariu care n-avea legatura cu articolul, si am zis de la inceput ca sunt 2 lucruri distincte. Nu am exprimat decat pareri proprii, nu trebuie sa fi de acord cu mine, dar de aici pana la calificative personale e cale lunga, vad ca n-ai invatat ce inseamna dialogul, asta e, nu toata lumea are 7 ani de-acasa...
      S-o luam pe rand
      1. Chestia cu interviurile se poate proba foarte simplu: Fortele de munca au o baza de date cu peroanele alocate si job-urile pe care le propun. Trebuie doar sa le tina la zi. La fel si orice firma care se respecta. Munca la negru e cat de cat reglementata, cel putin in orase, controale exista, dar toate aceste institutii trebuie corelate. Functioneaza in toata lumea civilizata, trebuie doar vointa sa fie aplicata si la noi.
      2. Alocatiile: aici nu m-am legat de cuantumul lor, ci de modul cum se acorda. La fel ca si bonurile de masa deductibile - nimeni intreg la cap nu poate crede ca mananci cu 10 lei pe zi si mai si muncesti.
      3. Cu medicii chiar stiu ce vorbesc, si din tara si din strainatate. Toata lumea se uita la cat castiga, dar nu coreleaza cu munca prestata. In strainatate castigi mult mai mult, dar investesti de 10X mai multa munca in pacient; media de ore pe saptamana e cam 60, legal in SUA e sa nu depaseasca 80, si asta o stiu personal.
      3. Militarii - aici a fost doar un exemplu, poate nu cel mai fericit, ci cel pe care il cunosc cel mai bine. Aici se mai incadreaza politicieni, magistrati si altii. Dar revenind, sa nu uitam un lucru: personalul din toate structurile militarizate se angajeaza pe baza de VOLUNTARIAT, cu bune si cu rele. Eu nu vorbesc de respectul fata de uniforma, sau ca acesti oameni nu trebuie recompensati pentru ceea ce fac. Eu ma refeream la ce se intampla DUPA ce ies la pensie. Si mai trist e ca nu beneficiaza oamenii care chiar isi pun viata in pericol, ci generali facuti la norma.
      Ok, vad ca ai un fix cu militarii, probabil esti in domeniu. Dar, doar ca informatie, timp departe de familie ai in multe meserii, de sofer la stewardesa. Care trebuie compensat cat timp prestezi munca asta, normal, dupa aia insa esti la pensie, acasa.
      Pentru a fi cat mai clar - si cu asta am terminat - EU consider ca trebuie sa primesti pensie legala proportional cu cat ai cotizat cat timp ai avut capacitate de munca.
      Toate maxime!
      • Like 1
    • @ Vlad Popescu
      Țin să îți reamintesc faptul că, la fel ca și tine, mi-am expus propriul punct de vedere. Dacă tu ai luat-o sub forma unui calificativ, este alegerea ta. La finele commentului am și specificat faptul că îmi expun părerea în ,,cuvinte virtuale,,. Sper doar să fi observat acest lucru, deși... Dacă ai resimțit faptul că am fost un pic cam incisiv, la fel, este percepția ta față de lucrurile tastate de lume pe platformă. Despre dialog...chestiunea este realtivă. Te-ai gâdint de ce oare ti-am răspuns la comentariul tău (invitat la dialog)? La cei 7 ani de acasă, dacă zici tu ... îți multumesc că mi-ai împărtășit faptul că ești deficitar aici. Totuși nici acum nu sunt în asentiment cu cele narate de tine, asta pentru că pe alocuri te contrazici, lucru care denotă cât de hotărât ești în afirmații.

      Astfel: 1. Totul se poate proba, știm asta. Numai că nu la noi. Nu poți aplica aceleași măsuri ca în țările cotate mult mai bine decât țara în care habităm, este o diferență mult prea mare care nu ar avea un efect asemănător celui înregistrat în țările dezvoltate (părerea mea).

      2.La alocații te contrazici pentru că în primul comentariu ai afirmat că ,,Alocatiile pentru copii nu sunt facute sa traiasca o familie din ele, ele sunt destinate sa ajute mamicile pana ce copiii ajung de varsta gradinitei,, de aici reiese că te legi direct de suma de bani pe care o alocație o reprezintă, nicidecum la felul în care acestea se acordă. Dar stai! Vine commentul nr. 2 în care spui că ,,aici nu m-am legat de cuantumul lor, ci de modul cum se acorda,,. Daca vrei să dialogăm fi hotărât și concis asupra subiectului de discuție.

      3.Văd că m-ai combătut doar la numărul de ore lucrate și la cât câștigă un medic peste granițe. Să înțeleg că în rest esti de acord cu mine. Merci. Cu toate acestea țin să îți fac cunoscut faptul că peste granițe lumea investește de 10X mai multă muncă în pacient fiindcă A) are resursele materiale necesare B) are un salariu corespunzător care îi justifică munca depusă C) are condiții de muncă civilizate. Poate că acolo statul te pune la muncă mai mult, dar îți și oferă condițiile și indemnizațiile salariale pe măsure. Dar tu ști asta, așa că de ce să ne mai batem degetele pe tastatură de pomană.

      4. (care la tine e tot 3) Îmi place că te-ai mai destupat. Acum nu ai mai țintit direct spre militari. Au mai apărut și alții în peisaș, ai fost mai precis în unele secvențe, ceea ce spune multe. Felicitări! Plus că, în primul comentariu afirmai că ,,pentru perioadele petrecute pe front, rani, decese, exista alte compensatii,, iar în ultimul comentariu faci referire doar la ,,timp departe de familie ai in multe meserii, de sofer la stewardesa,,. Spune-mi și mie cine o împușcă pe stewardesă sau când este șoferul surprins cu o grenadă în față în timă ce are ranița în spate și e înglodat tot în mâl. Tu chiar nu înțelegi că nu poți compara anumite meserii. Chiar nu vezi unde e problema? Aș putea și eu să compar profesorii cu agenții de pază din parcuri, dar nu o fac dle. Nu o fac de rușine! Nu îmi permit o asemenea comparație pentru că datorită dascălilor de ieri suntem ceea ce sunt azi! Nu mă lasă degetele să tastez o asemena abominație pentru că uneori un dască ne-a pus stiloul cu pompiță în mână și ne-a ajutat să scriem primul ,,a,,. Nu pot face unele afirmații tâmpite față de această meserie nobilă pentru că dascălii au contribuit la cei 7 ani de acasă de care vorbeai anterior. Nu îți poți bate joc măi!

      5. în primul comentariu ai plasat pe masă 5 supuncte la care eu, ca un bun creștin, le-am comentat, pe toate, încurajând în felul meu spre un dialog empiric. Observ că te-ai poticnit în ultimul comentariul la doar 4... pe care tu le-ai citat ca ,,1-2-3-3,,


      Pe viitor, dacă nu merit răspunsul tău, nu te mai obosi! De ce? Ar mai avea rost să detaliez?
      • Like 0
  • Văd că multă lume se pricepe la IT și guvernare. Eu mărturisesc că nu mă pricep.
    Dar poate îmi explică și mie cineva ce se ascunde în spatele prevederilor de mai jos, extrase din Hotărârea nr. 464/2016 privind atribuţiile, organizarea şi funcţionarea Cancelariei Prim-Ministrului (În vigoare de la 07.07.2016)
    Art. 4, alin. 4):
    Cancelaria Prim-Ministrului, printr-un secretar de stat desemnat, coordonează domeniul tehnologiei informaţiei la nivelul întregii administraţii publice; în acest sens, secretarul de stat desemnat are următoarele atribuţii:
    a) realizarea strategiei naţionale în domeniul tehnologiei informaţiei;
    b) alinierea investiţiilor şi resurselor de tehnologie a informaţiei cu strategia naţională;
    c) corelarea politicilor publice naţionale în domeniul tehnologiei informaţiei;
    d) definirea arhitecturii de sistem în domeniul tehnologiei informaţiei la nivelul administraţiei publice, realizarea şi implementarea cadrului naţional de interoperabilitate;
    e) consolidarea gestiunii sistemelor informatice ale administraţiei publice;
    f) implementarea proiectelor de guvernare electronică şi a standardelor deschise în astfel de proiecte;
    g) asigurarea unei interfeţe cu instituţiile cu atribuţii în domeniul securităţii cibernetice.
    Apropo, dacă toate cele de mai sus vor fi în responsabilitatea Cancelariei prim-ministrului, de ce mai avem un Minister al Comunicațiilor și pentru Societatea Informațională?
    • Like 1
  • Nu mai bine ar incepe chiar din ograda proprie....fara tonele de hartie care se folosesc pentru fiecare sedinta de guvern....
    Exemplu : https://youtu.be/Y6Mp_Vsh1f4
    • Like 0
  • Ați spus esența în final: „Acest pas e extrem de folositor în modernizare și reformă pe bune, însă nu e destul: cabinetul trebuie să re-softeze creierele și conștiințele milioanelor de angajați plătiți de la buget.”
    • Like 2
  • Am ajutat un prieten sa isi instaleze un mare sistem IT de monitorizare a animalelor din ferma. SNIIA - facut de IQM. Deci practic pun taranii din varf de munte sa tina o masina virtuala cu server Ubuntu portina tot timpul. Pentru instalarea initiala te suna cineva de la IQM sa faca un remote session cu team viewer versiune mai veche (probabil nu vor sa plateasca licenta de business) . Ca sa vedeti ce bataie de joc, dupa ce ca e un sistem mega complicat care putea sa fie disponibil online fara masini virtuale, la instalare in lina de comanda se executa ceva de genul "florin.salam ... " si una dintre erorile de sincronizare a bazei de date este: "Nasol, nu a fost posibila sincronizarea". Apoi la inregistrare ti se face cunoscut faptul ca poti sa iti iei un abonament de 5 euro pe luna pentru ajutor in folosirea programului mega intortocheat. Misto nu?
    • Like 1
  • eu intreb asa ... ca prostul : 1. buletinul/ci nu putea inlocui cardul de sanatate, ca in eu ? 2. carnetul de conducere nu poate avea inserat si date din buletinul/ci pentru al inlocui, ca in eu ? 3. de ce in buletin/ci este trecuta o adresa, in eu nu exista sa ceva ? posed mai multe imobile, in mai multe localitati, domicilii sau nu eu locuiesc in toate si sunt responsabil pentru toate. 4. de ce in talonul automobilului se repeta datele din cartea acestuia ? 5. odata inregistrate toate autovehicolele la rar si itp (pe tot eu) la ce foloseste talonul ? cred ca numai in scopul de al pierde si a mai plati ceva :) in caz de ceva se pot ridica numerele de circulatie si automat esti recunoscut in trafic :) RASPUNS : pentru ca romanul traieste in sec. XVIII :)
    • Like 2
  • Nu e vorba doar de furaciunile prin contractele de achizitie de sisteme informatice , sau de telefoanele primite de primari de la partid ca vine cineva de la Bucuresti sa vinda sisteme informatice ( e de-al nostru) asta e doar un element care genereaza slaba informatizare din administratiile locale ( ca doar nu trebuie sa functioneze sistemul doar trebuie incasati banii de cine trebuie ca o parte se varsa la partid si alta in cateva buzunare initiate,altfel primarul nu va mai prinde listele de alegeri urmatoare si va avea un snop de plangeri penale de la diversi cetateni cu carnet de partid ingrijorati de deviatia primarului lor pe principiul inradacinat inca in Romania ca nu-i asa ii gasesc ei ceva primarului chiar daca nu a facut nimic, in asa fel incat sa execute comanda sau sa-si dea demisia a lehamite de la drumurile spre parchet pentru declaratii asta in ipoteza in care oameni de nadejede pusi de partid in functii in ministerul de interne nu-l i-au in colimator ca sa fie sigur ca este executat ca la carte).Al doilea element care impiedica functionarea on-line a administratiei locale e rezistenta angajatilor (majoritatea angajati de partid fara competente in domeniul respectiv , doar pe baza de carnet de membru ) care isi vad amenintate posturile si implicit salariile odata cu rezolvarea actelor virtual (aici as mai adauga si eventuala disparitie a micilor atentii pentru rezolvarea diverselor acte).Acesti salariati nu pot fi concediati sau pusi la alte munci mai productive in primul rand pentru ca sunt fuinctionari publici si in al doilea rand pentru ca angajarea lor s-a facut la ordinul partidului ca recompensa ( majoritatea n-au nici o sansa in mediul privat).
    Si in sfarsit ultimul element este chiar primarul care ar insemna sa fie scos din ecuatia aprobarii (doar in pixul lui sta aprobarea unei constructii sau demolari, mai intai trebuie verificati solicitantii daca sunt de la propriul partid, astia sunt aprobati cu prioritate, apoi daca sunt cetateni obisnuiti trebuie jumuliti de aparatul birocratic , daca doamne fereste sunt de la alt partid sunt refuzate documentatiile sau plimbati cu anii ) un sistem informatic nu ar face astfel de distinctii sine qua non si deci miza postului de primar care trebuie sa angajeze membrii si sa aduca bani la partid ar disparea din nomenclatorul partidelor.Un ultim aspect referitor la un comentariu anterior referitor la medici: Indiferent cat de mult se va informatiza CASS cozile de la medici nu vor disparea , in Romania nici un medic de familie nu se va deplasa vreo-data la vre-un pacient acasa ca in statele civilizate cum ar fi normal ca au prevazut asta in contractul cu CASS munca de teren. In weekend nu raspunde niciunul la telefon pentru vre-o urgenta ,ei deschid cabinetele la 9 si lucreaza pana pe la 14 maxim de luni pana joi vinerea inchid mai devreme si lunea deschid mai tarziu , toate urgentele din week-end chiar daca nu sunt grave sunt preluate de ambulanta si duse la spital.La aceste cozi se adauga timpii de asteptare pentru verificarea cardurilor CASS ,insa chiar daca acestea ar merge struna cozile de la cabinetele medicilor de familie nu vor disparea (daca ai ghinion si esti salariat si te prezinti la prima ora la medicul de familie vei constata ca deja sunt intre 20 si 50 de pensionari inaintea ta acolo si ziua de munca e pierduta chiar daca stai doar pentru o adeverinta).
    • Like 4
    • @ Rusu Liviu
      Aici problema e de mentalitate. Aceeasi poveste a fost si in Grecia, pana au ajuns ca tara in incapacitate de plata.
      Ca solutie eu vad corelarea veniturilor cu munca prestata pentru functionarii publici. Fara grila de salarizare, salarii egale la functii egale, sporuri de vechime, etc. Criterii de evaluare clare si salarii in functie de indeplinirea sarcinilor (target) si penalizari in caz de neindeplinire.
      Binenteles aceasta metoda implica o mare vointa politica, modificari de legi, etc. Dar numai asa se modifica mentalitati, cu "biciul".
      • Like 2
  • Ma regasesc in textele voastre. Cum nu am ocazia sa ma exprim, ma bucur si va multumesc ca existati!
    • Like 1


Îți recomandăm

Tinu Boșinceanu

„Plecarea în străinătate nu trebuie să fie un angajament pe viață, ca o căsătorie - eu sunt român în România sau eu am plecat și nu mă mai întorc înapoi. Societatea a devenit oricum mult mai fluidă și trebuie să privești obiectiv. Mi se pare că asta ar ajuta la întoarcerea mai multor oameni, care or să facă lucrurile mai bune. Și poveștile lor or să inspire”, crede Tinu Bosînceanu.

Citește mai mult

Mara Popescu

Mara Popescu este singura studentă româncă la medicină la King’s College din Londra, o pestigioasă instituție de învățământ. Este frumoasă, are 18 ani, e matură și echilibrată, este logică și structurată, ca și cum vârsta ei ar fi scrisă doar pe hârtie.

Citește mai mult