Foto: Getty Images
Anul Nou vine cu 204 modificări ale Codului Fiscal. Aceste modificări impactează pe toată lumea: angajați, companii, PFA-uri.
Toate operațiunile dintr-o companie sunt influențate: contabilitatea, vânzările, marketingul, HR-ul.
Ana, primul robot care răspunde la întrebări contabile și fiscale, vă explică în acest articol cele mai importante modificări. Toate cele 204 modificări sunt explicate de Ana în aplicație.
Ana este un robot construit pe platforma UiPath, înțelege întrebările adresate de utilizatori și răspunde la acestea după ce citește toată legislația în mai puțin de o secundă.
1. Companiile pot acorda angajaților care desfășoară activitatea în regim de telemuncă suma de 400 lei / lună pentru acoperirea cheltuielilor cu utilitățile
Începând cu data de 1 ianuarie 2021, companiile pot acorda suma de 400 lei / lună angajaților care desfășoară activitatea în regim de telemuncă, pentru acoperirea cheltuielilor cu utilitățile.
Pentru aceste sume nu se datorează impozit pe venit și CAS, iar cheltuiala este deductibilă pentru companie.
Nu este nevoie de documente justificative de la angajat pentru a dovedi efectuarea acestor cheltuieli.
2. PFA-urile vor răspunde, în caz de litigii, și cu bunurile din patrimoniul persoanei fizice
Până acum, Codul Fiscal menționa că doar persoanele care desfasoară activități liberale ( denumite și PFI sau CMI: medici, avocați, notari, experți contabili, arhitecți etc) răspund cu bunurile persoanei fizice în cazul unei datorii fiscale.
Această modificare impactează aproximativ 400.000 de PFA-uri, iar riscul major este pentru PFA-urile a căror activitate reprezintă salarii mascate.
ANAF poate reclasifica activitatea unui PFA ca activitate salarială și va recalcula toate impozitele salariale.
Toate informațiile referitoare la PFA-uri le găsești aici.
3. Folosirea mașinii de serviciu în scop personal nu se mai impozitează la salariații care sunt angajați în companii plătitoare de impozit pe venit sau impozit specific
Până acum, folosirea mașinii de serviciu în scop personal era considerată beneficiu salarial și se impozitau salariații care erau angajați în companii plătitoare de impozit pe venit sau impozit specific.
4. Companiile pot calcula un provizion deductibil fiscal în valoare de 100% din valoarea totală a facturii
Începând cu data de 1 ianuarie 2021 provizionul fiscal creste de la 30% la 100% din valoarea facturii.
Pentru a putea înregistra provizion 100% deductibil, facturile trebuie să îndeplinească condițiile:
- Sunt restante de peste 270 zile de la scadență
- Sunt datorate de o persoană care nu este persoană afiliată companiei
5. Constituirea unui grup fiscal din punct de vedere al impozitului pe profit
Companiile care au părțile sociale cel puțin 75% deținute de aceiași asociați, direct sau indirect, pot constitui un grup fiscal din punct de vedere al impozitului pe profit.
Condiţia de deţinere de cel puțin 75% trebuie să fie îndeplinită pentru o perioadă neîntreruptă de un an, anterioară începerii perioadei de consolidare fiscală prevăzută.
De asemenea companiile trebuie să fie plătitoare de impozit pe profit.
Perioada de aplicare a sistemului de consolidare fiscală în domeniul impozitului pe profit este de 5 ani.
Opţiunea se comunică organului fiscal competent pe baza unei cereri comune depuse de reprezentantul legal al persoanei juridice responsabile semnată de către reprezentanţii legali ai tuturor membrilor grupului.
Cererea se depune cu cel puţin 60 de zile înainte de începerea perioadei pentru care se solicită aplicarea consolidării fiscale. Sistemul de consolidare fiscală în domeniul impozitului pe profit se aplică începând cu anul fiscal următor depunerii cererii.
Reprezentantul grupului fiscal depune o cerere la sediul ANAF de care aparține.
6. Tichete cadou acordate către persoane fizice în cadrul unor campanii de marketing
Firma care acordă tichete cadou către persoanele fizice trebuie să completeze o situație cu numele și prenumele persoanelor fizice care au primit tichetele cadou, CNP-ul și valoarea tichetelor cadou acordate.
Persoana fizică trebuie să semneze această situație în momentul în care primește tichetele.
Pentru premiile cu o valoare mai mare de 600 lei / persoană, compania trebuie să retină 10% X (valoarea cadoului/premiului - 600 ) și să-l plătească la bugetul de stat.
Impozitul reținut se declară în declarația 100 în luna următoare acordării bunului și în declarația 205 până la data de 31 ianuarie anul următor acordării.
Din motive tehnice (nu se poate reține 10% dintr-un cadou) companiile trebuie să calculeze impozitul prin metoda sutei mărite și să achite acest impozit la bugetul de stat.
7. Declarația Unică se depune până pe data de 25 mai 2021
Noul termen pentru Declarația Unică este data de 25 mai.
Aici găsești aplicația care te ajută să completezi Declarația Unică.
8. Testarea epidemiologică și vaccinarea angajaților sunt cheltuieli deductibile și nu se impozitează angajatul.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
pe cine lasa in loc...???
platim Taxe sau renuntam la cetatenie...!