Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Moldova vrea autostradă! Marş de susţinere a construcţiei autostrăzii Târgu Mureş - Iaşi - Ungheni

mars pentru A8

(Foto ziaruldeiasi.ro)

Societatea civilă cere realizarea autostrăzii Târgu Mureș - Iași - Ungheni. Un convoi de sute de maşini şi motociclete au parcurs timp de câteva zile traseul viitoarei autostrăzi, într-un protest inedit. Participanții au purtat mesaje precum „Vrem autostrada Moldova-Ardeal”, „Moldova vrea autostradă” sau „Nu izolați Moldova”. 

Scopul a fost să atragă atenţia autorităților asupra importanţei autostrăzii şi pentru a grăbi Ministerul Transporturilor să înceapă construcţia ei.

Iniţiatorii demersului au lansat o petiţie online care până în prezent a adunat peste 4.400 de semnături. Ei cer demararea rapidă a lucrărilor la autostradă care „este imperativ necesară pentru județele Iași, Neamț, Harghita și Mureș, dar și pentru județele apropiate, Suceava, Botoșani, Vaslui și Bacău, cât și pentru perspectiva europeană a Basarabiei”.  

„Centenarul Marii Uniri, din 2018, nu trebuie să regăsească Moldova și unele județe din Transilvania (vezi Harghita), în starea de sărăcie și subdezvoltare în care sunt menținute de nepăsarea guvernelor de la București, fără o cale rutieră rapidă, care să străbată Carpații și să le conecteze economic și social, cu celelalte regiuni ale țării și cu civilizația și prosperitatea occidentală!”, se arată în petiția online.                

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Drumurile noastre toate...sau poate nu!
    • Like 0
  • Bayard check icon
    Pai nu inteleg, au votat PSD care nu au fost capabili niciodata sa contruiasca autostrazi.... au votat PSD care a promis cresteri de salarii bugetare, pensii, etc etc, sigur, au promis si autostrazi, dar exemplul lui Ponta din jurul lui 2013 trebuia sa le arate adevarul, ca orice crestere a lor inseamna decapitarea investitiilor. Primesc ce merita, iar considerand ce se intampla anul asta in politica noastra, sincer nu mai nici macar puterea sa-mi fie mila de ei.
    • Like 0
  • Data viitoare sa nu mai inrositi harta votului in Moldova, daca vreti autostrazi.
    http://image.stirileprotv.ro/media/images/680xX/Dec2016/61853074.jpg

    E valabil si pentru Bucuresti, si pentru restul tarii. Judetele cu galben o duc cel mai bine din tara, nu neaparat pt ca au votat PNL, ci pentru ca au inclinat balanta puterii astfel incat neo comunistii sa nu aiba tot.

    Cum s-a urlat pe strazi la Bucuresti la Rosia Montana, la Colectiv, la OUG 13, este valabil si pentru vot: "iesiti din casa, daca va pasa"

    Daca nu ati votat sau ati votat cu psd, intoarceti camioanele si mergeti acasa. Pana si un copil de clasa a 9-a daca citea programul ala de guvernare facea pe el de ras.
    • Like 4
    • @ Radu Andrei Malica
      Moldova nu are nici o sansa sa se dezvolte, cat timp e ignorata si desconsiderata. Va fi astfel mereu ca o piatra de moara, intr-un cerc vicios al subdezvoltarii si saraciei. Populatia tanara de la sate e plecata in Italia si Spania. Cand au votat cu Basescu nu au primit nimic, s-au ocupat Udrea, Pinalti si altii ca ei sa faca investitii. Cand au votat cu PSD tot nimic. Cu cine sa voteze? Acum cativa ani, auzeam pe ton acuzator de harta inrosita in Moldova. Acum aproape toata tara e rosie. Bucurestiul e rosu. Cum mai poate cineva arunca cu pietre in acei locuitori?
      Am cativa prieteni fosti membri de partid care mi-au povestit cum merg treburile la primariile din tara, inclusiv in Moldova. PNL si PSD isi fac in multe comune imparteala de comun acord, de la mandat la mandat. Sunt uneori membri ai aceleiasi familii (tata si fiu, sau frati/verisori), in pardite diferite. La vot e o mascarada, imparteala de voturi pe fata. Nu se fura in timpul procesului propriu zis, ci la numaratoare. Partidele mici si independentii nu au nici o sansa, e o masinarie perfect pusa la punct. Cine sa-i verifice, bunica?
      Voi incerca sa ma inscriu ca observator la viitoarele alegeri, si recomand asta tuturor celor nemultumiti si suspiciosi de fraude electorale.
      • Like 0
  • check icon
    Da, iată un protest coerent și pentru ceva necesar demult. De altfel, chiar am scris despre asta. Mă rog, eu mă gândeam la autostrada Cluj-Suceava, dar – posibil – asta să fie și mai utilă.
    • Like 0
  • Liviu check icon
    Clar trebuie un studiu de fezabilitate...
    • Like 1
    • @ Liviu
      check icon
      Da, unul făcut de o firmă care, după ce-l predă, dispare și care va costa o juma de miliard de lei sau de euro, să fie și mai sănătos.
      • Like 0
    • @ Liviu
      check icon
      Cred că mai multe ... și o licitație ... și o contestație ... și cum studiul de fezabilitate va expira (că se mută munți și câmpiile în mare după cum spunea poetul!) va fi necesară reluarea ciclului! Chiar mă întreb dacă nu cumva chiar cei interesați provoacă aceste manifestații!
      • Like 0
  • Le dorim succes si daca se organizeaza ceva si la Bucuresti sustinem.
    • Like 0
  • Sunt din zona, e jale mare..chiar trebuie.. investitiile sunt la pamant. Noroc ca ne-au legat cu avioanele de restul tarii altfel eram o insula izolata.

    Cred ca daca faci Iasi Bucuresti cu masina si respecti (adica daca esti cetatea fair) limitele de viteza la care adaugi traficul din orasele de tranzit faci 7 ore cel putin.

    Oricum cat e Dragnea in coarne cu Chirica (primarul iasiului, culmea tot psd) nu vedem nimic...
    • Like 2
  • Anon check icon
    Pai n-ati inteles! Deja se lucreaza la autostrada asta de vreo 20 de ani. Da' mai incet asa.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult