Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Pentru că statul e incapabil de aproape 30 de ani să construiască autostrada București - Brașov, premierul Tudose recurge la o soluție în premieră

Mașini--

Premierul Mihai Tudose a anunțat miercuri seară la Antena 3 că a discutat cu reprezentanții Băncii Mondiale cărora le-a solicitat ajutor tehnic pentru construirea autostrăzii București-Brașov, finanțarea lucrărilor urmând să fie asigurată de statul român.

„Am vorbit chiar ieri cu Banca Mondială pe mai multe proiecte. Nu m-am întâlnit cu Banca Mondială pentru a cere bani. Am solicitat ajutor tehnic. Vă dau un exemplu: autostrada București-Brașov. (...) Am vorbit cu Banca Mondială, am consfințit în weekend la partid, la alianță, să facem unitate de management-proiect sub conducerea lor, cu sprijinul lor tehnic și să începem să facem acest lucru”, a afirmat Mihai Tudose.

Șeful Executivului a estimat că în două-trei săptămâni la București vor veni experți din Banca Mondială cărora li se va pune la dispoziție un studiu de fezabilitate al autostrăzii București-Brașov, găsit „prin sertarele Ministerului Transporturilor”.

„Facem o echipă de suport și tot ceea ce înseamnă management de proiect să fie la un organism întreg la minte. Pe procedurile lor, cu specialiștii lor. Banii de la noi. Ei să fie managerul de proiect. Noi spunem: uite, asta e țara, ăștia sunt banii, noi vrem de aici până aici. Ei au spus că în maximum două-trei săptămâni vine echipa tehnică de suport în România. Între timp noi am găsit niște proiecte mai vechi.. . Știți că studii de fezabilitate avem să facem un drum până la Lună. Am găsit un proiect - care este prin sertarele din Ministerul Transporturilor - care mai are autorizația de mediu încă valabilă și pe care vrem să îl implementăm cât mai repede”, a adăugat premierul Mihai Tudose.

Șeful Guvernului a spus că proiectul prevede o autostradă cu două bezi. „Avem determinarea întregului guvern, a coaliției de guvernare, susținere parlamentară și a întregii populații”, a mai spus Mihai Tudose.

Întrebat în ce termen ar putea să fie gata noua autostradă, premierul a răspuns: „Dacă ar fi după mine, aș spune că aș vrea să fie gata ieri. Aștept echipa tehnică și vom vedea, ei sunt în măsură să ne spună doi ani, trei ani. Poate o să fie mai repede nu știu, să ne spună ei, având banii la dispoziție”.

Autostrada București-Brașov cuprinde tronsoanele București-Ploiești, (finalizat, cu excepția 3,3 kilometri la intrarea în București), Ploiești-Comarnic și Comarnic-Brașov.  Telenovela tronsonului Comarnic-Brașov - care ar elimina problemele de trafic de pe DN1 - cuprinde trei încercări de realizare prin concesiune, toate eșuate.  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nu are sprijinul intregii populatii pentru acest proiect. Pe al meu nu il are. Mi se pare ca tara are multe alte prioritati decat eficientizarea gratarelor de pe Valea Prahovei si a excursiilor de o zi la schi.
    • Like 1
  • Si cat e spaga pardon plata pt specialistii de la Banca Mondiala din banii nostri ai tuturor ???
    Primul alcoolist al tarii a decis pe banii nostri ai contribuabililor...
    Avem si noi un primar alcoolic in comuna, de 16 ani nu face nimic dar e votat ca da tuturor ajutoare sociale, iar cand ai nevoie de o stampila de la primarie te duci peste drum la carciuma.
    Lumea zice ca primim ce-am votat, da aia care nu am votat cu PSD-ul ce vina avem ???
    • Like 3
  • Ovo check icon
    N-am putea face așa cu întreaga țară? Adică miniștrii ăștia, gen Genunche, Laufer, Tudose, Mulguța, Mişa să se ocupe cu divertismentul pe la televiziuni, să facă, de exemplu, un concurs de idei trăznite numit "Discutate și uitate", iar de treabă să se ocupe niște experți de pe la banca mondială. Că ei oricum sunt total pe lângă. Am ajuns să îl regret pe Ponta, ceea ce nu credeam vreodată! Cred că ar fi mai bine așa. Oricum, mai rău nu are cum să fie. Pe ăștia chiar i-aș plati să NU facă nimic, ceva de genul : "luați de aici niște bani și mergeți voi și jucați-vă între voi mai încolo, să nu ne stricați țara, că și așa e vai de ea!"
    • Like 5
  • Va rog frumos... Hai sa terminăm cu autostrăzile turistice.... Pitești - Sibiu e cerută și așteptată de toată lumea și noi facem fix invers fata de orice rațiune economica.... Păcat!
    • Like 4
    • @ Florin Tudosie
      check icon
      Pitești-Sibiu NU este o autostradă turistică, turistic va rămâne actualul DN. România are nevoie de cel puțin 3 autostrăzi care să taie munții: Pitești-Sibiu e prima; a doua este Ploiești-Brașov; a treia prin Banat, Turnu Severin-Bîile Herculane-Timișoara. Nu mai vorbesc de București-Iași-Chișinău, cu ramificație la Suceava. Apoi autostrada Cluj-Suceava, că și acolo e tot România. Cam mult... În mod normal, dacă la nivelul anului 1990, am fi avut măcar 500 km de autostrăzi, astăzi am fi putut bifa măcar jumate din rest. Nu e chiar așa de simplu cum vi se pare dv., mai ales într-o țară marcată de interese locale mărunte și de îmbogățiri prin șmecherii.
      • Like 0
  • Pai ăștia parca erau cu Soros , ăla de vrea sa pună mâna pe tarisoara ! Asta nu dovedește decât , incompetenta partidului bolșevic .
    • Like 3
  • Foarte bine. Doar sa se construiasca repede autostrazile!
    • Like 3
  • Dragnea si-a pus soferul la CNAIR. Soferul lui Dragnea cred ca poate face o expertiza tehnica pe cinste, de ce nu este lasat sa isi arate competenta? Tot Oculta Mondiala si Camatarii Internationali trebuie sa munceasca in locul Guvernului Patriotilor si al Bunilor Romani.
    • Like 4
  • Dan Dan Dan Dan check icon
    ...



    • Like 0
  • check icon
    Vorbe... Banca Mondială și orice bancă finanțează proiecte, nu construiește ea străzi ori autostrăzi. Dacă premierul a la stadiul de vorbe, fără proiectul gata, este ca și cum ne-ar povesti despre primul român pe lună, care ar putea ajunge acolo peste un un an, peste 10 ani ori peste un secol.
    Altminteri, premierul e chiar simpatic, îmi este tot mai simpatic, îmi aduce aminte, nu știu de ce, de milițienii grași și bonomi din anii ’70 și ’80. Mici și țuică scrie pe chipul lor, că bere bună nu prea era pe vremea aia, o mai găseai pe la un restaurant la 8 lei sticla, bere poloneză și redegistă, mai ales.
    • Like 0
  • Anon check icon
    Aha, acum ne construieste Banca Mondiala autostrada. Pai nene Tudose, noi de ce va mai platim pe voi? Serios, de ce sa nu dam bani direct Bancii, ba sa o si lasam sa ne guverneze? Ca parca pe ce puneti voi mana numai in rahat (turcesc) se transforma, intai irositi bani in disperare, dupa care ii chemati pe altii sa va faca treaba. E bine ca o sa avem autostrada, dar prestatia voastra tot jalnica e. Apropo de sustinerea intregii populatii, sustinerea mea nu o aveti. Sunteti incompetenti "pana la Luna".
    • Like 4


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult