Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Morala turtită a lui Iisus. Teză de bacalaureat la religie

„Acela dintre voi care este fără de păcat să arunce cu piatra cel dintâi”. Cuvintele acestea, spuse de Iisus în fața femeii ce ar fi fost prinsă în flagrant de preacurvie și a celor care o acuză, sunt folosite până în ziua de astăzi de către făcătorii de rău ca să scape de judecată. Nu să fie dovediți nevinovați, ci să nu mai fie judecați.

Iisus este împărțitorul de dreptate. Este, potrivit propriei afirmații (Ioan, 8, 16), judecătorul de partea adevărului. Atunci, primele cuvinte pe care ar fi trebuit să le adreseze celor ce îi cer să judece sunt: „Ce dovezi aveți că femeia aceasta a preacurvit? Care sunt împrejurările? Cine sunt martorii? (știut fiind că martorul de adulter trebuie să arunce primul cu piatra – n.m.)”. Preacurvie, în limbaj biblic, nu înseamnă a fi curvă în exces, nimfomană, cum cred mulți credincioși, ci a avea relații sexuale cu o persoană în afara căsătoriei.

Prin urmare, în caz că probele erau concludente, m-aș fi așteptat ca Salvatorul omenirii să le spună lapidatorilor: „Pedeapsa pentru păcatul acesta, omorârea cu pietre a femeii, chiar dacă e lăsată de Moise, este mult crudă și nedreaptă. Moartea se dă unui tâlhar și ucigaș, femeia aceasta n-a ucis pe nimeni, se face vinovată doar de slăbiciunea de a iubi pe altcineva în afara soțului. E drept să iei viața unei făpturi a lui Dumnezeu pentru asta? A întrebat-o cineva dacă se căiește pentru ce a făcut? S-a gândit cineva la iertare?”. 

În locul acestei atitudini cu adevărat creștine, care însă i-ar fi adus grava învinuire de a nesocoti legea străbună, Nazarineanul blochează situația, șantajând. Rostind celebra frază, el scrie cu degetul pe pământ – ce altceva decât păcatele acuzatorilor? Speriați că ar putea fi luați la bani mărunți, mai degrabă decât având „mustrări de cuget”, aceștia își iau tălpășița. Procedeul, aplatizarea morală, a fost folosit în zilele noastre cu mai puțin succes, de așa-numitul Colonel, care, după ce și-a deconspirat, în direct, calitatea de „acoperit” în presă, a început să țipe la ceilalți aflați în platou: „Dar voi, voi puteți să jurați că sunteți curați?”. De asemenea, cel pe care l-am botezat Varanul, dovedit ca turnător la Securitate, ne comunica sfătos: „Înainte de `89, toată lumea a colaborat cu Securitatea, într-un fel sau altul. Iar acum, jurnaliștii sunt noii securiști”. În fine, alt fin de botez de-al meu, Bursucul Veninos, filozofa în pragul pușcăriei pentru luare de șpagă în Parlamentul European: „Când o lege este încălcată de prea mulți, ea trebuie schimbată. Dacă toți suntem corupți, atunci nimeni nu mai e corupt”.

Morala turtită a lui Christos, punerea tuturor pe același plan ca păcătoși, conservă putregaiul în societate, pentru a fi administrat de Biserică. Iisus inițiază și o relație de complicitate, de cădere la pace, între femeia învinuită și păcătoșii ei linșajiști: „Suntem lăsați în pace, te lăsăm în pace”.

Ce face Iisus Christos se poate numi oricum, numai dreptate nu. Nici justiție. E o manevră de politician, nu un gest de Mântuitor. Cu atât mai mult cu cât, în altă parte în Noul Testament, El se arată sever până la absurd față de adulter. Moise avusese o idee de bun-simț, prevăzând posibilitatea ca „bărbatul să-i dea femeii carte de despărțire și s-o lase”, adică divorțul, chiar dacă unilateral masculin. Iisus o desființează pur și simplu, decretând că: „Oricine își lasă nevasta, afară de pricină de curvie, și ia pe alta de nevastă, preacurvește; și cine ia de nevastă pe cea lăsată de bărbat, preacurvește” (Matei, 19, 9). Pe cale de consecință, o femeie de care bărbatul se descotorosește este condamnată de Iisus să nu se mai recăsătorească toată viața!

La care ucenicii Lui au o replică, iarăși, de bun-simț: „Dacă astfel stă lucrul cu bărbatul și nevasta lui, atunci nu este de folos să se însoare!”. Iisus însă, nici gând să se întoarcă de pe calea absurdului: „Dar Eu vă spun că orișicine se uită la o femeie ca s-o poftească, a și preacurvit cu ea în inima lui” (Matei, 5, 26). Dumnezeule, atracția sexuală nu e pe persoană fizică, e față de sexul feminin, că așa a dat Cel de mai Sus, ca să se înmulțească spița omenească! Virtutea constă tocmai în a-ți controla impulsurile și a nu le da curs orbește, nu în a nu gândi – ceea ce, prin grija Făcătorului omului, este și imposibil!

Interesant este că personajul Iisus dă decrete experte privind etica conjugală, cu toate că de la niciun evanghelist sau apostol nu aflăm despre El că ar fi fost însurat, că ar fi avut vreo relație trupească cu o femeie sau ar fi tatăl unui copil!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult