Foto: Guliver Getty Images
Pentru mulți dintre cei care începeau în urmă cu 20-30 de ani clasa întâi oportunitățile profesionale aveau să fie cu totul altele decât cele pe care și le imaginau părinții lor, care își visau peste timp copiii medici, ingineri sau profesori. Cine și-ar fi închipuit atunci că fiul sau fiica sa avea să facă aplicații pentru Android, să fie în spatele algoritmilor care îți sugerează cu cine să te împrietenești pe Facebook, să opereze drone ori să genereze conținut pe YouTube? Câți dintre părinții de atunci ar fi putut să prevadă că locul operatorilor cu care discutau despre bunuri și servicii va fi luat de inteligența artificială și că vor vedea seriale pe telefon în timpul unei călătorii cu trenul?
Lumea s-a schimbat deja în timpul vieții noastre din punct de vedere al cerințelor și oportunităților profesionale și va continua să o facă tot mai accelerat în perioada care urmează. Potrivit unei estimări citate frecvent, 65% dintre job-urile pe care le vor avea copiii care încep astăzi școala nu există încă. Așadar sistemele de educație din întreaga lumea se află în acest moment în fața unei provocări: să îi pregătească pe elevi pentru un viitor profesional pe care nu îl pot anticipa în acest moment. Pentru a face față acestei provocări este nevoie de o colaborare susținută între guverne, profesori, părinți și mediul de business, astfel încât să le formăm copiilor acele abilități care contează și care să îi transforme în adulți împliniți și valoroși.
Ce este sigur însă este că impactul pe care îl va avea tehnologia va fi din ce în ce mai puternic, în condițiile în care experții estimează că 90% din întreaga populație a globului va fi conectată la internet în următorii 10 ani, iar foarte multe joburi urmează să fie automatizate. Pe lângă abilitățile digitale, copiii au nevoie să își dezvolte abilitățile sociale și emoționale. Andreas Schleicher, omul care se află în spatele testelor PISA, recunoscute la nivel mondial, spunea într-un interviu recent că viitorul va fi despre a „îmbina inteligența artificială a computerelor cu abilitățile cognitive, sociale, emoționale ale oamenilor și cu valorile lor”. „Inteligența noastră, conștiința noastră și simțul responsabilității pe care îl avem vor fi cele care ne vor permite să folosim oportunitățile pe care le aduce secolul 21 pentru a schimba lumea în bine. Instituțiile educaționale de mâine vor trebui să îi ajute pe studenți să gândească singuri și să se alăture celorlalți, cu empatie, în muncă și cetățenie”, spunea Schleicher.
Conform raportului ”Future of Jobs” al Forumului Economic Mondial, abilitățile de care va fi nevoie pentru a fi competitiv în contextul celei de-a patra revoluții industriale sunt altele decât cele necesare până acum, iar în top 3 se situează rezolvarea de probleme complexe, gândirea critică (analitică) și creativitatea.
Acesta este contextul în care Microsoft România a lansat Alt Viitor, un program care să îi ajute pe elevii români să își dezvolte atât abilitățile digitale cât și abilitățile cognitive, sociale și emoționale de care vor avea nevoie în viața adultă. Programul, în valoare de un milion de dolari, va sprijini dezvoltarea de competențe digitale, cu accent pe programare, pentru peste 11.000 de elevi, va promova noile tehnologii în rândul a 160.000 de copii și va sprijini pregătirea a 4.500 de profesori. Alt Viitor va fi derulat și dezvoltat pe parcursul a doi ani de un consorțiu de organizații non-guvernamentale, format din Coder Dojo București & Școala de Valori, Asociația E Civis, Fundația EOS, Asociația Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step. Proiectele lor vizează mai multe paliere - de la dezvoltarea abilităților de gândire logică la ciclul primar până la formarea profesorilor, de la inițierea în programare și robotică la dezvoltarea abilităților de viață.
„Prin Alt Viitor, ne-am propus ca un scop mai mare, dincolo de abilitățile de programare, să provocăm o conversație importantă astăzi, o conversație între toți actorii implicați, profesori, părinți, guverne, pentru că este problema noastră, a tuturor”, spunea Adela Bradu, Head of Communication & Corporate Affairs la Microsoft România, după evenimentul de lansare a programului.
Un om bine „echipat” din punct de vedere cognitiv și socio-emoțional, care înțelege cu adevărat lumea în care trăiește, poate răspunde provocărilor acesteia și poate avea o viață împlinită. O generație de oameni bine pregătiți pot schimba o țară.
Nu știm cum vor arăta deceniile ce vor veni, nu stă în puterea noastră să anticipăm viitorul. Însă avem opțiunea să ne implicăm câtă vreme avem putere asupra prezentului copiilor noștri. Din acțiunile noastre de acum își vor putea lua ei forța în viitorul pe care îl vor trăi.
O țară mai bună se construiește plecând de la un sistem de educație performant. Introducerea programării în procesul educațional deschide oportunități către joburi căutate și bine plătite și, mai mult decât atât, dezvoltă acele abilități care construiesc adulți ce pot face față unor provocări diverse: gândirea critică, rezolvarea unor probleme complexe și creativitatea. Platforma Republica vă prezintă oamenii care își doresc să schimbe felul în care învață copiii noștri. Susținem programul Alt Viitor, în care Microsoft România investește 1 milion de dolari. Este un proiect în care sunt implicate ONG-uri, 4500 de profesori și voluntari, o inițiativă care va sprijini dezvoltarea de competențe digitale pentru peste 11.000 de elevi. Îi veți cunoaște aici, le veți afla poveștile și veți vedea modul în care acești oameni pun umărul la construcția unui viitor mai bun pentru România.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
(1). Invatat matematica - din aceea adevarata, cum se invata acum 20-30 de ani, nu sabloanele ce se fac azi - matematica nu e sablon (2). Invatat fizica (3) Invatat chimie (4). Invatat biologie (5). Invatat limbi straine (6). Citit cat mai multe carti, preferabil in format tiparit (nu electronic), dintr-o gama foarte mare de domenii: beletristica, istorie, religie, etc (7) Sport (8) Mers la activitati culturale - concerte, teatru, etc (9) Practicat activitati artistice - desen, grafica, modelaj, sculptura, muzica etc (10) Limitat timpul pe internet. Legat de punctul 10, internet-ul creeaza senzatia ca acolo gasesti cam tot ce iti trebuie, dar: (1) sunt enorm de multe tampenii (2) lucrurile bune sunt putine si amestecate cu enormitatea de tampenii - trebuie sa stii sa faci selectie (3) pentru chestiile super adevarate, le gasesti, dar pe bani.