Sari la continut

De șase ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Ne va supraveghea SRI-ul după un model chinezesc?

SRI

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Conform unui recent proiect de lege care urmează să fie dezbătut în coaliția guvernamentală, aflăm că persoanele fizice, alături de cele juridice, vor fi obligate să sprijine Serviciul Român de Informații (SRI) dacă va exista o cerere (scrisă? verbală?) în acest sens. Așa cum se scrie în articolul 9 al acestui proiect: „(2) Autoritățile și instituțiile publice, precum și persoanele fizice și juridice au obligația să acorde sprijin, la cerere, serviciului, în îndeplinirea atribuțiilor sale, potrivit legii” (Pantazi, 2022).

Momentan nu sunt cunoscute sancțiunile la care vor fi supuse persoanele fizice care încalcă această lege, însă cel puțin bizară este tăcerea aproape a tuturor canalelor media pe acest subiect. Dincolo de trista amintire de dinainte de 1989 – când angajamentul față de securitate era oferit pur și simplu printr-o coală albă scrisă cu pixul – avem serioase motive să ne întrebăm dacă toate atuurile pe care tehnologiile digitale le oferă (într-ale supravegherii, desigur) vor fi folosite împotriva acestor persoane fizice. Cum pretextul unui atentat la siguranța națională era folosit inclusiv în perioada comunistă, întrebarea ar fi alta: nu cumva această lege va fi capabilă să sancționeze orice conduită care iese din sfera dezirabilului? 

China reușește foarte bine să facă asta deja, prin binecunoscuta aplicație mobilă pe care toți chinezii sunt obligați să o aibă pe telefonul lor mobil și care le oferă diferite “credite” pentru cele mai comune activități pe care le desfășoară: cumpărături, ieșit în oraș, călătorii etc. Atunci când unii cetățeni nu se comportă dezirabil (conform așteptărilor aplicației mobile), aplicația le va diminua din numărul de credite, urmând ca și reputația lor să devină una negativă. În consecință, aplicația îl va desemna pe acel individ ca fiind un paria, iar consecințele sunt imediate: prietenii îl vor elimina din lista de contacte pentru a nu le afecta și lor reputația digitală, opțiunile de călătorie se restrâng și ele considerabil, iar restaurantele își pot rezerva dreptul de a-i refuza rezervarea (Zuboff, 2019).

Toate aceste exemple sunt oferite ca potențial caz distopic spre care România pare că se îndreaptă mai ales în ultimii ani, spre o supraveghere generalizată și legitimată la nivel de stat. De asemenea, nu putem să trecem cum vederea nici acest tipar recurent din politica românească, în care partidele din opoziție se arată mereu alarmate de puterea crescută a serviciilor, pentru ca această alarmare să dispară aproape instantaneu atunci când partidele respective ajung la guvernare. Trebuie totodată menționată că, prin Legea 51 din 1991, existau deja diferite organe care au datoria de a furniza informații “privitoare la securitatea națională”, însă aceste organe vizau cu precădere ministerele și organizațiile publice și private. Cum va arăta, totuși, această supraveghere de tip “care pe care”, inițiată odată ce acest proiect de lege va deveni realitate? Se încearcă aprobarea sa cât mai rapidă, sau este doar o altă modalitate de a testa reacția publică față de o nouă intruziune a serviciilor?

Ca sociolog, nu pot să nu mă îngrijorez de potențialele “reacții adverse” pe care o astfel de lege ar avea-o la nivel de societate, prin faptul că însăși încrederea dintre cetățeni s-ar eroda până la extrem, după modelul “Oare vecinul de sub noi o fi și el colaborator?”. Încrederea ia decenii întregi pentru a fi clădită, iar aceasta se poate spulbera aproape imediat, într-o țară unde cetățenii-model sunt cei care trebuie să se supravegheze unii pe alții? După cum bine scriu Acemoglu și Robinson (2019) în cartea lor referitoare la cât de diferit se poate dobândi libertatea de la o țară la alta, aceștia demonstrează că libertatea cetățenilor pare să se plaseze mai degrabă pe un coridor îngust, mai ales în țările în care libertățile au fost câștigate relativ recent. Tocmai de aceea, orice legiferare mai degrabă despotică din partea statelor aflate pe acest coridor face ca statele respective să își piardă locul dintr-un astfel de coridor, ajungând în ceea ce autorii numesc “Leviatan Despotic”. Or, în condițiile în care libertatea de exprimare s-a câștigat în România printr-o semnificativă vărsare de sânge, acest coridor îngust ne urmărește sistematic și pe noi, iar riscul de a pierde această cărare ar trebui să reprezinte un motiv de îngrijorare pentru toată lumea.

Referințe

Acemoglu, D., & Robinson, J. A. (2019). The narrow corridor: States, societies, and the fate of liberty. Londra: Penguin Press.

Pantazi, C. (2022, May 31). EXCLUSIV: Civilii și firmele vor fi obligați să sprijine agenții SRI la cerere în derularea operațiunilor serviciului de informații. G4Media.ro..

Zuboff, S. (2019). The age of surveillance capitalism: The fight for a human future at the new frontier of power. Londra: Profile books.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Delia MC Delia MC check icon
    Eu cred că ar fi un model mixt, STASI și unguresc iar președintele ar fi ca Orban. Gulaș -STASI. Păi nu sunt aproape toate televiziunile cățeii psd ? Fix ca in Ungaria. Cine are la mână mass media are puterea. Ai și secu te-ai aranjat, dacă și președintele face parte din gașcă trupa e completă. Dictatură scrie pe noi.
    Aș vrea să știu cine și din ce partid a fost inițiatorul unei așa gogomănii. Cum mama naibii le mai poate făta mintea așa niște enormități? ACUM, după 32 de ani!
    • Like 2
  • Dorin check icon
    Sunt sigur că o grămadă de vajnici românași sunt de acord cu măgăriile astea ceaușiste.Nu de alta dar avem destui nostalgici după prăduiala la SECU,iar prăduiala ordinară e genetic ă.Ne merităm soarta, în 89 în loc să terminăm cu javrele de la SECU( inclusiv prin eliminarea lor fizică) le-am pupat fundurile , i-am respectat și votat.Bucurați-vă Daci liberi dreptul de a vă prăduii unii pe alții o să fie legal.
    • Like 0
  • dan check icon
    Nu e nevoie de model chinezesc , pe vremea lui Ceausescu se spunea ca unul din trei cetateni toarna la securitate , acum nu mai e nevoie sa iti puna in fata o hartie sa semnezi , iti dau bani sau alte avantaje materiale si o faci singur din interes .
    Pe de alta parte nu cred ca riscau serviciile un scandal doar pentru atat , probabil e altceva in spate mai important , ori a fost aruncata ca momeala chiar de catre ei treaba asta cu colaborationismul pentru presa ahtiata de senzational si presa a muscat momeala ori e ceva ce nu stim..
    Probabil vom afla tabloul complet cand vom vedea efectele legii ,ceva imi spune ca e mai mult decat control al populatiei sub frica legii , sper sa nu aibe serviciile informatii ca ne asteapta o invazie sau un razboi zonal.
    • Like 1
  • Deocamdată sunt exagerări. De ce nu se introduce (pardon, implementează!) în lege obligativitatea de a prezenta un act de identitate la cumpărarea unei cartele gsm pre pay? Sau supravegherea publică prin camere video stradale, după modelulul „dictatorial” englezesc?
    • Like 2
  • Exact, o vor face dupa modelul romanesc clasic de dinainte de 89, mostenit si el de la KGB. Persoanele vor fi "obligate" ? Cum ? Pe mine unul nici macar baietii cu ochi albastrii de la manastirea secu de altadata nu m'au putut obliga. Acum cu atat mai putin. Daca va exista o cerere ? Nu cred ca au ei nevoie de asa ceva. Iar la cei care nu merge cu bățul vor folosi morcovul. Caci la sigur, ca si in trecut, vor fi destule cozi de topor, lingăi, turnători, nemernici si profitori, care in goana dupa niste avantaje marunte sau iluzorii, sau din răzbunare, sau din cine stie ce interese meschine, se vor îmbrigada iar în armata de oxiuri care se vor gràbi sa ne caute si'n fund. Sub pretextul sigurantei nationale, a situatiei actuale, etc etc, noua sekurime va fi folosita de fapt si pentru alte jocuri si interese murdare, care nu au nimic de'a face cu siguranta tarisoarei, a natiei si situatia internationala. Eu atât am să le zic. Siktir ! Pentru că asa trebuie tratată această màsurà. Cu curaj, încredere în statutul fiecàruia de cetàtean european si cu dispreț. Ca sa nu ne mai làsàm iaràsi acoperiti de o șapà groasà de fricà, teroare, neîncredere, intoleranțà si dezuniune. La situatia actualà ar fi chiar bomboana pe colivà. Iar coliva pe care o împàrtim an de an pentru cei morti acum 32 de ani va fi doar un simulacru rusinos.
    • Like 3
  • Nume check icon
    Nu dupa modelul chinezesc, ci dupa modelul romanesc. Stiu ei mai bine ce au de facut, Trasu' cu urechea face parte pe langa mici, palinca si fete frumoase din minunatele traditii romanesti...
    • Like 1


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult