Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Neamuri proaste de COVID. Iresponsabili, profitori, egoiști: câteva exemple

Aeroportul Otopeni, sosiri

Foto: Guliver Getty Images

Această criză scoate ce e mai bun, dar și ce e mai rău din oameni. Vedem zilnic exemple de generozitate și de dăruire, de la oameni care încearcă să le ducă alimente bătrânilor izolați în case, la persoane care donează pentru ca medicii să aibă echipamente de protecție. Până acum, sentimentul general e că societatea românească se comportă neașteptat de matur și de responsabil, dovadă și numărul de infectări încă redus și lipsa deceselor. Știm însă, din experiența altor țări, că suntem la început și că ceea ce e mai rău urmează să vină.

Comportamentul cetățenilor, al companiilor și al statelor se schimbă dramatic. Suntem deja într-o nouă realitate socială și devine foarte clar că doar prin cooperare între cetățeni-companii-stat putem trece prin asta. De unii singuri, vom pierde cu toții. Egoismul este azi coroana virusului care ne-a băgat lumea în carantină. Câteva exemple de egoism feroce în vremuri de coronavirus:

1. Un crai tomnatic se face responsabil de aproape un sfert din infectările cu coronavirus din România: pentru că a ascuns, din motive personale, că a fost în Israel, o zonă de risc, și-a îmbolnăvit familia, i-a îmbolnăvit pe medicii care îl tratau, i-a îmbolnăvit pe colegii de serviciu, a băgat în carantină spitalul Gerota și câteva instituții ale statului. Nu credeam că-l poate detrona cineva pe fostul ofițer MAI în topul egoismului criminal, până nu am citit ieri știrea cu individul care avea certificat medical „de coronavirus” și care s-a îmbarcat bine mersi într-o cursă Madrid-București, punându-i pe cei 60 de co-pasageri și personalul navigant într-o situație de risc direct. În condițiile în care ISIS își suspendă activitățile teroriste din motive de coronavirus, bioteroriștii noștri zburdă liberi prin oraș. Zilele trecute, DSP i-a căutat să-i întrebe de sănătate pe unii cetățeni veniți din Italia și care teoretic se aflau în autoizolare: 12 nu erau acasă. Oamenii aceștia erau și până acum printre noi: de la vecinul care dă o bormașină sâmbăta dimineața, la șoferul care o ia pe scurtătură pe linia de tramvai - toți sunt obișnuiți să fușerească, să fenteze, să nu respecte reguli și legi, să fie șmecheri. Sunt incapabili să fie ființe sociale, să fie cetățeni, să trăiască în comunitate.

2. Am publicat ieri un articol în care arătam cum pasagerii care aleg să nu mai zboare în această perioadă în care statele decretează stare de urgență, închid granițe sau pun de la o zi la alta restricții de călătorie se lovesc de egoismul companiilor care operează în domeniu. Am primit un „drept la replică” al vola.ro, pe care îl găsiți aici, în care ni se spune că au angajați minunați, care fac eforturi supraomenești să-i ajute pe consumatori, dar că practic nu pot să facă altceva decât ceea ce pasagerii au aflat pe propriul buzunar: că operatori precum WizzAir te taxează la sânge dacă vrei să schimbi data de zbor. Altfel spus, asaltați în aceste zile de clienți, operatorii Vola zic la telefon în esență următorul lucru: „Dacă nu plecați, pierdeți banii, dacă nu plătiți suplimentar (iar taxele de penalizare dublează de obicei biletul), pierdeți banii”. Ca să fie și mai clar: autoritățile impun distanțarea socială și limitează călătoriile, Vola.ro și o serie de companii aeriene precum WizzAir nu doar că nu fac toate eforturile să-i convingă pe pasageri să stea acasă, ci îi determină să plece, printr-o politică iresponsabilă de penalizare dacă își reprogramează călătoriile. Prin urmare, dacă pasagerii sunt responsabili și stau acasă, din dorința de a păstra distanțarea socială, stau pe banii lor și pe pierderea lor. Este nu doar meschin să profiți de niște pasageri aflați într-o situație imposibilă (de pildă nimeni nu poate garanta că în 5 zile o zonă galbenă nu poate deveni una roșie sau că o zonă care are sub 500 de îmbolnăviri, precum Portugalia, nu depășește lejer acest plafon care cere apoi autoizolare obligatorie), ci și profund iresponsabil în starea de urgență în care se află România. Și acum, haideți să fim rezonabili: 800 de euro pentru schimbarea a două bilete la Lisabona din martie în august?!

Stăm acasă în aceste zile și medităm la valorile în care credem și care ne modelează societatea. Pentru mulți cetățeni, responsabilitatea înseamnă să facă stocuri de alimente, de spirt și de hârtie igienică pentru ei și pentru familiile lor. E ca și când s-ar pregăti să nu mai iasă niciodată din casă. Pentru multe companii, responsabilitatea înseamnă să mai pună un ban grămadă pentru ele, pentru acționari și pentru angajații lor minunați, ca și când s-ar pregăti să nu mai iasă pe piață.

PS. Un exemplu de responsabilitate de la WizzAir, semnalat de o cititoare pe Facebook (apropo, și la numărul de urgență pentru relații cu clienții ești taxat la ei ca și când ai suna la videochat):


Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Theodor check icon
    Pun pariu ca toti comentatorii astia care dau dreptate companiilor aeriene si ironizeaza pasagerii nu sunt in situatia prezentata. Si mai pun pariu ca daca ar fi fost, altul ar fi fost si discursul lor. Iar revenind on-topic, am primit azi mail de la Wizz ca mi s-a mutat cu 5 ore plecarea din Malaga pe 14 apr. si mi s-au oferit 3 posibilitati: reprogramare pt. o data ulterioara fara taxe aditionale, returnarea sumei achitate in cont sau creditarea contului wizz cu 120% din suma platita.
    • Like 0
  • Am avut bilete la wizz București - bergamo și am primit banii înapoi. La fel și Cluj - bergamo. La fel și Stockholm - bergamo cu Ryanair,și aici ma refer la biletele cele mai ieftine fără asigurare
    Wizzair, ryanair și alte companii similare low cost au bubele lor dar de cele mai multe ori sunt mai orientate către client ca unele companii cu reputație. Austrian nu da înapoi nimic la biletele low fare. La fel Swiss Air. Lufthansa da doar jumătate.
    • Like 0
  • maripos check icon
    Nu stiu cum e cu zborurile, dar stiu ca multi parinti, care au facut eforturi pentru a putea sa-si trimita copiii intr-o excursie in Polonia, vor pierde peste 200 euro din cauza pandemiei. Sau agentiei de turism? Nu stiu care sunt mecanismele rezervarii excursiei.
    Pentru unii 200 euro sunt o nimica toata, dar pentru parintii ai caror copii n-au mai fost niciodata in strainatate, suma e chiar substantiala, poate fi hrana pentru o luna, acum ca nu mai merg la serviciu.
    Si nianui nu-i pasa!
    • Like 0
  • Delia MC Delia MC check icon
    Niște șnapani de 2 lei, după ce că le plătești un comision gras, cca 18 € n-ai nici un avantaj...Păi nu mai bine de pe site-ul companiei aeriene?
    Pățanie: vreau să cumpăr un bilet dar din cauza unei incompatibilități între site și browserul meu, nu se poate finaliza. Tot ce vreau e un link de plată. Iar donșoara care răspunde: "păi vreți să vă plătesc eu biletul?" Rămân mască.
    Mai târziu un angajat mai priceput a dibuit problema, îmi trimite linkul, tot in regulă. Dar pe site-ul acela n-am mai intrat niciodată.
    • Like 1
    • @ Delia MC
      Ar trebui sa mentionati numele acelui site, pentru ca sa nu i se mai faca trafic si sa aiba din ce in ce mai putini potentiali clienti. Cu o astfel de atitudine, firesc ar fi sa se indrepte direct spre faliment.
      • Like 2
  • Se pare ca nesimtirea este in floare si daca te uiti pe comentariile de pe acest site, ce sa ne mai miram ce se intampla in strada.
    Unul zice pai daca luati bilete ieftine , asa va trebuie . O gandire de imbecil , pentru ca si daca ai luat bilete ieftine , acum este o situatie de criza majora si in principiu lucrurile ar trebui transate in mod corect. Eu am un apartament pe AirBnB si mi-au cancelat 3 vizite. Desi am o polita de cancelare stricta prin care 20% din pret se pierde , am returnat toti banii si mai mult AirBnB a decis sa returneze taxa lor.
    Dar nu toti fac chestia asta, desi probabil ca toti o sa primeasca ajutor guvernamental cel mai probabil din taxele noastre de acum si din viitor.
    Deci exista un singur nesimtit in aceste cazuri , comerciantul.
    • Like 3
    • @ Radu Bogdan
      De unde ajutor guvernamental? Daca economia sta pe loc , deci nu se platesc taxe de unde vrei sa aiba guvernul bani sa ii ajute pe toti? O sa fie ajutati cei cu relatii , doar suntem obisnuiti cu asta , nu? Doar nu crezi eu mic SRL , o sa fiu ajutat vreodata cu ceva.
      • Like 1
  • La Tarom se întâmplă acelasi lucru. Indiferența față de clienți în situații de forță majoră este dovedită de raspunsul pe care l-am primit la solicitarea de reprogramare a călătoriei la Madrid, din 29 aprilie in septembrie. Mi s-a cerut să platesc încă 300 euro pe lângă cei 396 euro plătiți în ianuarie pentru 2 bilete. De ce? Pentru că nu am curajul sa călătoresc la Madrid la sfârșitul lunii aprilie? Suntem persoane cu varsta peste 65 de ani, suntem in grupul vulnerabil...intereseaza pe cineva? Tarom, companie de stat.
    • Like 1
  • Dorin check icon
    Așteptați cumva altceva din partea unui fost milițian făcut și crescut în comunism decât: iresponsabilitate,tupeu și prostie?Eu Nu.
    • Like 4
    • @ Dorin
      Acest imbecil de militian ar trebui lasat sa fie numarul 1 la rubrica de decese. Un astfel de specimen sub-uman nu merita sa mai traiasca printre noi.
      • Like 1
  • Dan check icon
    Pe de-o parte imi pare rau de oamenii de care ziceti, cu bilet de avion inutilizabil si cu banii luati. Totusi, nu vreau sa ascund ca mi se pare ca o si merita putin. Pai sa dai 2 bani pe bilet de avion la o companie de 2 lei, la ce te asteptai? E ca si cand mananci parizer toata viata si dupa aia te intrebi de ce ai facut cancer...
    • Like 1
    • @ Dan
      Eu sunt in aceeasi situatie cu bilete la Tarom...o companie de stat. Politica companiei este ca trebuie să-și acopere pierderile din banii clienților. Este corect in situatie de forță majoră? Cum își protejează statul cetățenii?
      • Like 0
  • 1. Un crai tomnatic se face responsabil de aproape un sfert din infectările cu coronavirus din România: Ce credeați că dacă are pensie speciala de 15.000 de lei și s-a pensionat la 40 de ani pe motiv de stres neuropsihic ( dupa cum trâmbițeaza liderii sindicali din politie deși el lucra la birou) dupa care s-a reangajat la stat să cumuleze pensia cu salariul, asta il face mai responsabil civic sau ii remodeleaza caracterul ? Nu cred! Aceleasi motive le gasiți și la medici sau magistrați care au iesit in strada pentru salarii mai mari sau pensii speciale. Nici unei categorii socio-profesionale nu i-a păsat că nu există dotări atât timp cât mațul era plin. Acum au descoperit medicii si magistratii că nu există dotări minime când a izbucnit pandemia ? De ce nu au ieșit in stradă atunci pentru dotări și echipamente de protecție , au ieșit doar pentru salarii și pensii.
    2.Am primit un „drept la replică” al vola.ro,precum și de la WizzAir, acești agenți economici au dreptate ei nu sunt despăgubiți în nici un fel de statul român ca în occident ( UK 500 miliarde de £ , USA 1 trilion de $ etc) la noi politicienii dau din umeri la fel ca atunci când rămâi blocat în altă țară și dacă suni la ambasadă te intreabă ce căutai acolo fără bani. Afacerile trebuie să meargă mai departe altfel nu se pot achita taxele și impozitele și nici statul nu poate funcționa. Occidentalii au înțeles demult astfel de mecanisme, la noi ești pe cont propriu în caz de forță majoră indiferent că ești agent economic sau simplu cetățean. Nu poți impune restricții unei afaceri fără nici o compensare după care să te aștepți ca acționarii să suporte oalele sparte. De obicei în caz de forță majoră trebuie să ai prevăzute și resursele bănești necesare trecerii urgiei , dar în urma populismelor practicate de liota de politicieni imbecili de la noi sacul e gol. Așa că la noi dumnezeu cu mila. Bine că au avut teste COVID-19 pentru parlamentari că la Matei Balș nu sunt suficiente și apoi ne întrebăm de ce sunt românii împărțiți în obișnuiți și șmecheri.
    • Like 4
  • PS Apropo tie ti-ar fi placut sa iti ei bilet pt august si WizzAir sa zica : Ba nu putem in august sa te ducem in Lisabona , dar nui prb ca te ducem in Noiembrie. Asa ar fi fost ok?
    Ba cand vad asa nesimtire cateodata imi ies din pepeni.
    • Like 4


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult