Foto: Guliver Getty Images
Această criză scoate ce e mai bun, dar și ce e mai rău din oameni. Vedem zilnic exemple de generozitate și de dăruire, de la oameni care încearcă să le ducă alimente bătrânilor izolați în case, la persoane care donează pentru ca medicii să aibă echipamente de protecție. Până acum, sentimentul general e că societatea românească se comportă neașteptat de matur și de responsabil, dovadă și numărul de infectări încă redus și lipsa deceselor. Știm însă, din experiența altor țări, că suntem la început și că ceea ce e mai rău urmează să vină.
Comportamentul cetățenilor, al companiilor și al statelor se schimbă dramatic. Suntem deja într-o nouă realitate socială și devine foarte clar că doar prin cooperare între cetățeni-companii-stat putem trece prin asta. De unii singuri, vom pierde cu toții. Egoismul este azi coroana virusului care ne-a băgat lumea în carantină. Câteva exemple de egoism feroce în vremuri de coronavirus:
1. Un crai tomnatic se face responsabil de aproape un sfert din infectările cu coronavirus din România: pentru că a ascuns, din motive personale, că a fost în Israel, o zonă de risc, și-a îmbolnăvit familia, i-a îmbolnăvit pe medicii care îl tratau, i-a îmbolnăvit pe colegii de serviciu, a băgat în carantină spitalul Gerota și câteva instituții ale statului. Nu credeam că-l poate detrona cineva pe fostul ofițer MAI în topul egoismului criminal, până nu am citit ieri știrea cu individul care avea certificat medical „de coronavirus” și care s-a îmbarcat bine mersi într-o cursă Madrid-București, punându-i pe cei 60 de co-pasageri și personalul navigant într-o situație de risc direct. În condițiile în care ISIS își suspendă activitățile teroriste din motive de coronavirus, bioteroriștii noștri zburdă liberi prin oraș. Zilele trecute, DSP i-a căutat să-i întrebe de sănătate pe unii cetățeni veniți din Italia și care teoretic se aflau în autoizolare: 12 nu erau acasă. Oamenii aceștia erau și până acum printre noi: de la vecinul care dă o bormașină sâmbăta dimineața, la șoferul care o ia pe scurtătură pe linia de tramvai - toți sunt obișnuiți să fușerească, să fenteze, să nu respecte reguli și legi, să fie șmecheri. Sunt incapabili să fie ființe sociale, să fie cetățeni, să trăiască în comunitate.
2. Am publicat ieri un articol în care arătam cum pasagerii care aleg să nu mai zboare în această perioadă în care statele decretează stare de urgență, închid granițe sau pun de la o zi la alta restricții de călătorie se lovesc de egoismul companiilor care operează în domeniu. Am primit un „drept la replică” al vola.ro, pe care îl găsiți aici, în care ni se spune că au angajați minunați, care fac eforturi supraomenești să-i ajute pe consumatori, dar că practic nu pot să facă altceva decât ceea ce pasagerii au aflat pe propriul buzunar: că operatori precum WizzAir te taxează la sânge dacă vrei să schimbi data de zbor. Altfel spus, asaltați în aceste zile de clienți, operatorii Vola zic la telefon în esență următorul lucru: „Dacă nu plecați, pierdeți banii, dacă nu plătiți suplimentar (iar taxele de penalizare dublează de obicei biletul), pierdeți banii”. Ca să fie și mai clar: autoritățile impun distanțarea socială și limitează călătoriile, Vola.ro și o serie de companii aeriene precum WizzAir nu doar că nu fac toate eforturile să-i convingă pe pasageri să stea acasă, ci îi determină să plece, printr-o politică iresponsabilă de penalizare dacă își reprogramează călătoriile. Prin urmare, dacă pasagerii sunt responsabili și stau acasă, din dorința de a păstra distanțarea socială, stau pe banii lor și pe pierderea lor. Este nu doar meschin să profiți de niște pasageri aflați într-o situație imposibilă (de pildă nimeni nu poate garanta că în 5 zile o zonă galbenă nu poate deveni una roșie sau că o zonă care are sub 500 de îmbolnăviri, precum Portugalia, nu depășește lejer acest plafon care cere apoi autoizolare obligatorie), ci și profund iresponsabil în starea de urgență în care se află România. Și acum, haideți să fim rezonabili: 800 de euro pentru schimbarea a două bilete la Lisabona din martie în august?!
Stăm acasă în aceste zile și medităm la valorile în care credem și care ne modelează societatea. Pentru mulți cetățeni, responsabilitatea înseamnă să facă stocuri de alimente, de spirt și de hârtie igienică pentru ei și pentru familiile lor. E ca și când s-ar pregăti să nu mai iasă niciodată din casă. Pentru multe companii, responsabilitatea înseamnă să mai pună un ban grămadă pentru ele, pentru acționari și pentru angajații lor minunați, ca și când s-ar pregăti să nu mai iasă pe piață.
PS. Un exemplu de responsabilitate de la WizzAir, semnalat de o cititoare pe Facebook (apropo, și la numărul de urgență pentru relații cu clienții ești taxat la ei ca și când ai suna la videochat):
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Wizzair, ryanair și alte companii similare low cost au bubele lor dar de cele mai multe ori sunt mai orientate către client ca unele companii cu reputație. Austrian nu da înapoi nimic la biletele low fare. La fel Swiss Air. Lufthansa da doar jumătate.
Pentru unii 200 euro sunt o nimica toata, dar pentru parintii ai caror copii n-au mai fost niciodata in strainatate, suma e chiar substantiala, poate fi hrana pentru o luna, acum ca nu mai merg la serviciu.
Si nianui nu-i pasa!
Pățanie: vreau să cumpăr un bilet dar din cauza unei incompatibilități între site și browserul meu, nu se poate finaliza. Tot ce vreau e un link de plată. Iar donșoara care răspunde: "păi vreți să vă plătesc eu biletul?" Rămân mască.
Mai târziu un angajat mai priceput a dibuit problema, îmi trimite linkul, tot in regulă. Dar pe site-ul acela n-am mai intrat niciodată.
Unul zice pai daca luati bilete ieftine , asa va trebuie . O gandire de imbecil , pentru ca si daca ai luat bilete ieftine , acum este o situatie de criza majora si in principiu lucrurile ar trebui transate in mod corect. Eu am un apartament pe AirBnB si mi-au cancelat 3 vizite. Desi am o polita de cancelare stricta prin care 20% din pret se pierde , am returnat toti banii si mai mult AirBnB a decis sa returneze taxa lor.
Dar nu toti fac chestia asta, desi probabil ca toti o sa primeasca ajutor guvernamental cel mai probabil din taxele noastre de acum si din viitor.
Deci exista un singur nesimtit in aceste cazuri , comerciantul.
2.Am primit un „drept la replică” al vola.ro,precum și de la WizzAir, acești agenți economici au dreptate ei nu sunt despăgubiți în nici un fel de statul român ca în occident ( UK 500 miliarde de £ , USA 1 trilion de $ etc) la noi politicienii dau din umeri la fel ca atunci când rămâi blocat în altă țară și dacă suni la ambasadă te intreabă ce căutai acolo fără bani. Afacerile trebuie să meargă mai departe altfel nu se pot achita taxele și impozitele și nici statul nu poate funcționa. Occidentalii au înțeles demult astfel de mecanisme, la noi ești pe cont propriu în caz de forță majoră indiferent că ești agent economic sau simplu cetățean. Nu poți impune restricții unei afaceri fără nici o compensare după care să te aștepți ca acționarii să suporte oalele sparte. De obicei în caz de forță majoră trebuie să ai prevăzute și resursele bănești necesare trecerii urgiei , dar în urma populismelor practicate de liota de politicieni imbecili de la noi sacul e gol. Așa că la noi dumnezeu cu mila. Bine că au avut teste COVID-19 pentru parlamentari că la Matei Balș nu sunt suficiente și apoi ne întrebăm de ce sunt românii împărțiți în obișnuiți și șmecheri.
Ba cand vad asa nesimtire cateodata imi ies din pepeni.