Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Netflix, acuzat că „șterge identitatea egipteană”, într-un serial în care regina Cleopatra este interpretată de o actriță de culoare

Cleopatra

Controverse în Egipt pe marginea unui documentar produs de Netflix în care regina Cleopatra a VII-a este prezentată ca fiind o femeie de culoare.

Zahi Hawass, fost ministru al antichităților, a criticat ideea portretului „complet fals” al celebrei regine care reiese din serialul Netflix și susține despre Cleopatra că era de origine greacă, așadar „nu neagră”. El a acuzat Netflix că „încearcă să provoace confuzie prin răspândirea unor fapte false și înșelătoare conform cărora originea civilizației egiptene este neagră”. 

„Cleopatra era grecoaică, adică era deschisă la culoare, nu neagră”, a declarat Zahi Hawass pentru publicația Al-Masry al-Youm, scrie BBC.

În plus, avocatul Mahmoud al-Semary a depus duminică o plângere la procurorul țării pentru a cere blocarea Netflix în Egipt, susținând că prin serialul documentar se încearcă să „promoveze gândirea afrocentrică... care include sloganuri și scrieri ce vizează denaturarea și ștergerea identității egiptene.”

În documentarul „African Queens: Queen Cleopatra”, al cărei producător executiv este Jada Pinkett Smith, în vârstă de 51 de ani, în rolul principal joacă Adele James, în vârstă de 27 de ani, care o interpretează pe regina legendară a Egiptului, a cărei origine a fost mult timp subiect de dispute istorice, potrivit producătorului documentarului, notează BBC.

Pinkett Smith a explicat anterior că a vrut să fie implicată în proiect pentru că „dorea cu adevărat să reprezinte femeile de culoare”.

Recent a apărut trailerul serialului documentar „African Queens: Queen Cleopatra”, iar Netflix ar urma să înceapă difuzarea serialului pe 10 mai.

Cleopatra s-a născut în orașul egiptean Alexandria în anul 69 î.Hr. și a devenit ultima regină a unei dinastii de limbă greacă fondată de generalul lui Alexandru cel Mare, Ptolemeu.

Ea i-a succedat tatălui său, Ptolemeu al XII-lea, în 51 î.Hr. și a domnit până la moartea sa, în 30 î.Hr. Ulterior, Egiptul a căzut sub dominația romană.

Identitatea mamei Cleopatrei nu este cunoscută, iar istoricii spun că este posibil ca ea, sau orice alt strămoș de sex feminin, să fi fost o egipteancă autohtonă sau din altă parte a Africii, scrie BBC.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • E greu de știut cu siguranță cum arăta regina Cleopatra. Nu asta-i problema, poate că acest caz e nereprezentativ. Problema e că industria cinematografică (incluzând aici uneori și zona documentarelor) devine din ce în ce mai ”corectă politic”, urmând linia la modă în ziua de azi. Ăștia în curând o să ajungă să distribuie și în rolul ”Alba ca Zăpada” o femeie de culoare. Iar în rolul prințului ei iubit, o să distribuie tot o femeie, așa ca să fie o relație lesbiană, după cum e trendul actual. Lumea a luat-o razna și culmea e că pare abia la început.
    • Like 2
    • @ Dan Cojocaru
      Marta check icon
      Alba ca zăpadă este ficțiune și poate fi reinterpretată după bunul plac al oricui. Realitatea este altceva, realitatea nu poate fi schimbată după cum spune moda. este demn de Orwell să pretinzi că albul e negru, că războiul este pace etc.
      • Like 3
    • @ Dan Cojocaru
      like.
      • Like 0
    • @ Marta
      Sunt de acord cu Dvs că e aberant să se încerce schimbarea felului în care e prezentată realitatea. Dar ziceam că nici în ceea ce privește ficțiunea cinematografică nu ne putem face chiar de cap. La personajul ”Alba ca zăpada” tocmai asta e ideea: frumusețea ei consta tocmai în faptul (acum incorect politic) că avea o piele albă precum zăpada. De aceea nici în film nu avem voie să atingem absurdul, prezentând albul ca negru. Dacă actrița e de culoare, putem să o numim în multe feluri precum ”regina frumuseții”, ”prințesa diafană”, ”esența frumuseții”, ”frumusețea de abanos” etc etc etc dar NU ”Alba ca Zăpada” când ea evident nu e albă. Toate femeile, de toate rasele, sunt frumoase, fiecare în felul ei propriu, dar nu putem să le vedem albe dacă ele sunt negre sau galbene și nici negre dacă ele sunt albe sau galbene etc. Asta numai ideologia ”corectă politică” în tâmpenia aferentă, o poate face. Mai rămâne să-l punem în rolul ”Făt Frumos” pe Danny DeVito, în rolul ”Superman” pe Woody Allen sau chiar Rihanna și cu puțină imaginație putem obține și alte combinații spectaculoase :-) :-)
      • Like 1
    • @ Dan Cojocaru
      Marta check icon
      Eu nu sunt de aceeasi parere. Cred ca o opera de fictiune (atata vreme cat nu are cineva drepturi de autor pentru ea, si atunci nu poate fi modificata fara acordul proprietarului) poate fi modificata pentru a servi unor interese. Si cand spun "interese" nu ma refer la ceva obscur si dubios, ma refer la nevoile specifice ale unei familii, ale unei comunitati/ rase/ minoritati. daca vrei sa modifici o poveste cu un erou curajos si vesel si bun care are un baiat in rolul principal - in aceeasi poveste cu o fata in rolul principal, de ce nu? In biografia scolara rar gasesti cate un personaj feminin (unul care sa nu lesine la fiecare doua pagini sau pe care sa nu il doara spatele de la un bob de mazare). Sau sa inlocuiesti un personaj frumos, tras prin inel, cu un personaj mai putin scos din cutie - de ex. am citit recent o carte pentru copii cu un baiat cu un picior mai scurt, pentru ca avusese poliomielita. Si tatal meu a avut. Ma gandesc ca poate i-ar fi placut, in copilaria lui, sa existe si povesti cu asemenea baietei, nu sa fie toti copiii perfecti. Iar morala basmului Alba ca Zapada (presupunand ca are vreuna, nu ma dau in vant dupa basme) nu sta, cu siguranta, in culoarea pielii printesei. Oricum, cine are pielea alba ca zapada? Era o metafora, pana la urma. Nu cred ca daca cineva simte nevoia sa puna in scena basmul cu o actrita de culoare denatureaza din cale afara mesajul. Sa ne amintim ca la inceputul teatrului barbatii jucau toate rolurile, trebuia sa intri in pactul fictional si sa privesti dincolo de aparenta, catre mesaj. Cu realitatea insa este altceva. Lucrurile au fost cum au fost si nu este corect sa le modificam dupa interesele noastre, fie ele marunte, fie marete
      • Like 0
    • @ Marta
      Era o expresie odată: ”vorbim împreună și ne înțelegem separat”. Nu știu: ori nu mă exprim eu bine, ori nu înțelegeți Dvs ce spun. Eu NU SUNT împotriva interpretării oricărui basm în orice fel. Chiar e interesant când apar, în poveștile moderne, lucruri mai nuanțate și mai reprezentative pentru viața noastră prezentă. Nu e nimic în neregulă să se reinterpreteze basmul Albei ca Zăpada în orice fel se dorește. Dar nu poți să-i spui în film, în mod serios, unei persoane ”Alba ca Zăpada” când o vezi că ea e neagră ca abanosul. Asta nu ține de interpretarea poveștii, ci ține de ”noaptea minții”. Nu știu de ce nu mă înțelegeți cu acest lucru atât de banal pentru care, uite, facem ”teoria chibritului”, în mod inutil, de atâta timp. Putem avea un basm adaptat cinematografic, numit cum vreți Dvs, cu ce actori vreți Dvs, în care publicul să spună, după un timp: stai că ăsta e basmul Albei ca Zăpada, reinterpretat. E OK. Dar nu-i spune albului negru și negrului alb, chiar dacă îți place și albul și negrul și te joci artistic cum vrei cu culorile și cu personajele. Asta nu mai e o chestiune artistică, ci o schizofrenie planificată conștient.
      • Like 3
    • @ Dan Cojocaru
      Corectitudinea politica mascheaza, strident, ipocrizia chiar desconsiderarea interlocutorului/ interlocutorilor. Lasa loc ambiguitatii, proastei intelegeri care poate duce, uneori, la conflicte grave.
      • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult