Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Croissant cu aromă de șpagă. Aberațiile românești încep pe Otopeni, „principala poartă de intrare a țării”

Croissant Otopeni

Am înțeles, la ceva săptămâni distanță de la vestitul dosar, cum s-a ajuns la promisiuni de șpagă de 20 de milioane de euro pentru spațiile comerciale de la Aeroportul Otopeni. 

Suma pare imensă, te întrebi cum e posibil să vorbești despre mită cu atâtea zerouri. Sigur că zerourile nu-s chiar așa multe, dacă te gândești că la mijloc sunt și înțelegeri amendate de Consiliul Concurenței, pentru că se fixează prețurile. 

În fiecare produs se găsește și o bucată de șpagă + super adaosul pus de speculanții cu pretenții de comercianți. Un croissant cu unt, nu mai mare (câteodată chiar mai mic) decât în orice patiserie din Europa costă între 14 și 16 lei (echivalentul a nu mai puțin de 2,85 euro/ bucata).

Cei care se uită, analizează și compară observă ușor că în mai toate localurile, brutăriile, chioșcurile, magazinele, aeroporturile din Franța, patria croissant-elor, că ești la Paris sau în alte regiuni mai scumpe, acest produs se găsește cam între 0.90 euro și 1,25 (vorbim despre rețeta simplă, cu unt). Ai noștri, la Otopeni, au inventat croissantul cu cremă de șpagă.

Aberațiile de la „principala poartă aeriană a țării” sunt la tot pasul. O apă la plastic (jumătate de litru) poate trece de 20 de lei (peste 4 euro), o cafea amară de ți se face gura pungă (nimic de origine, nimic spectaculos în preparare) se duce în 3 euro.

Aceste anomalii - prețuri de speculă, adaosuri inexplicabile - se găsesc și în localurile „de fițe” din București - Centrul Vechi, Floreasca, bulevardul Decebal (zonă în care dacă DIICOT și poliția și-ar face treaba și ar descinde o dată pe seară, ar scoate de pe piață jumătate din proxeneții/ traficanții de droguri și ființe umane din capitală). 

Cum au ajuns prețurile la anumite produse din industria HORECA peste cele din Europa de Vest, în condițiile în care salariile aici sunt cu mult mai mici - e greu de înțeles. De bună seamă, totuși, dacă ele există e una din două: ori indivizii spală bani/ sunt paravan pentru afaceri necurate, ori chiar au clienți care achită fără să clipească aceste note de plată, considerând că „scorurile” sunt justificate prin calitatea serviciilor și mărcilor de apă, cafea, bere (aici, dacă ar vrea cu adevărat, i-ar întreba și Fiscul pe indivizii cu bolizii parcați pe trotuar cât își beau cafele și apă cu câteva sute de lei dacă și-au declarat veniturile și dacă au achitat taxele și impozitele).

Cei care nu cred că e posibil ca în București apa și cafeaua să fie mai scumpe ca în Franța sau Germania pot să se convingă cu ochii lor. Și-ar permite să bea o cafea sau o sticlă de apă pe terasa Muzeului Oceanografic din sudul Franței, în una dintre cele mai scumpe zone de pe glob, pentru că sunt mai ieftine decât în aeroportul Otopeni sau în crâșmele pline de fum de pe bulevardul Decebal.

Anomalii pe uscat- anomalii și în aer. Tarom- zbor comercial plin, pasagerii sunt anunțați că echipajul va începe vânzarea produselor la bord, cei interesați pot consulta un pliant aflat în buzunarul scaunului din față. O cafea (puteți vedea fotografia), descrisă ca fiind „fresh espresso coffee” costă 4 euro (aproape 20 de lei). 

Persoana care și-a comandat cafeaua „fresh” povestește descumpănită că a primit… un plic de cafea solubilă, unul de zahăr și o apă fierbinte într-un pahar din carton presat. 

60 de plicuri (stick) de cafea solubilă Nescafe (considerat un brand din zona superioară a industriei) costă pe eMag 19 lei- ca să aveți o imagine a adaosurilor practicate în aeronavele românești de la compania națională de stat. Cine a prins asemenea contract este the Bo$$, ar zice băieții din localurile de prin Floreasca.

Să ne întoarcem pe uscat - o cursă cu minivan Mercedes Connecto Transfers pe o distanță de 14-16 kilometri a costat într-o zi de vineri în Franța 73.90 euro. O cursă pe o distanță aproximativ egală, în București cu compania Black Cab (minivan)- 65 de euro. În preț, serviciul suplimentar pentru un scaun de copil. pentru ambele curse- 5 euro în Franța, 10 euro în România.

Sigur că unele produse și servicii sunt mai scumpe în partea de Vest a Europei, pentru că și costurile vieții sunt altele, salariile sunt la un nivel considerabil mai sus față de media pe România. 

Învățați cu traiul de pe aici, trăim cu impresia că viața este mai ieftină, deci ne permitem mai multe. Cu toate acestea, la unele categorii, diferențele sunt net în favoarea cetățenilor statelor din Vest- iată câteva prețuri care mi-au sărit în ochi (pe care nu am pretenția că le-am cules bătând în lung și-n lat supermarketurile sau vânând reduceri): roșii cherry (producție Franța sau Maroc) - 0.99 euro - 500 de grame. Salată (3 bucăți- soiul dens și mare cam cât un pumn, Spania) - 0.99 euro, un mănunchi de 50 de tulpini de sparanghel- 4.99 euro. 

Un bilet de tren dus-întors între două orașe care se parcurge în 35 de minute în condiții perfecte (curat, viteză decentă, aer condiționat)- 5 euro (=20 de lei).

O pizza Marguerita într-un restaurant din sudul Franței, vechi de peste 2 decenii în industrie, cu mii de review-uri de 5 stele- 10 euro.

Sigur, există și contraexemple: (tot prețuri care mi-au sărit în ochi, pe care nu am pretenția că le-am documentat sau vânat) - cartofi noi albi- 2,85 euro kilogramul în Franța (nu știu cât costă în România), ceapă albă, producție 2022- 2.90 euro kilogramul.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mirea check icon
    Nu-i prost cine cere e prost cine dă!
    Nu zbor cu avionul deocamdată, dacă va fi nevoie să zbor, iau cu mine mâncare din locul cu cel mai bun raport calitate preț, nu mai pot lua cu mine mâncare, rabd până ajung undeva unde nu sunt furat pe față!
    • Like 3
  • Observatii precise, dar cam atat. Traind in Italia si Franta ani de zile am remarcat aceleasi lucruri ca si dvs in Romania. Insa am pus-o pe seama monopolului din Otopeni (obtinut intr-adevar cu spaga) iar in oras pe o combinatie de volume de consum semnificativ mai mici decat in Italia si Franta (romanii sunt semnificativ mai saraci) si costuri operationale plus impozite si taxe pe business disproportionate in raport cu cat poate duce o firma in Romania. Adaugati costurile cu materii prime de import si utilitati livrate de monopoluri sau oligopoluri occidentale luate si mentinute tot cu spagi. Cum
    sa coste un croissant 5 lei in aceste conditii? Stiati ca in Ghana sau Republica Centro Africana o apa plata imbuteluata de 0,5 l ajunge si la 10 euro? Din ce motive credeti ca este asa? Nu sunt similaritati de structura economica (acelasi tip dar la intensitati diferite)? Nu mai puneti totul pe seama unei vag definite bicisnicii socio-culturale a Romaniei, comparata in mod inadecvat cu vechile si bogatele tari occidentale. Un bilet de tren Eurostar la un pret ok este posibil prin consum mare de servicii transport feroviar de catre o populatie care isi permite. Daca maine ar fi un Eurostar Bucuresti Cluj, biletul ar trebui sa coste triplu decat in Franta pentru a putea amortiza investitia in situatia in care cumparatorii ar fi putini. Va impartasesc frustrarea, dar mai multa ratiune si analitic v-ar imbunatatii articolul, altfel bine scris. Va uitati la o saracie structurala profitabila celor care conduc, saracie care are ca efecte directe ceea ce descrieti dvs. Adaugati si o cultura sociala a jmekerilor si fraierilor creata de aceasta structura economica si veti intelege de ce unii (minoritari) platesc fara sa clipeasca aceste preturi, confirmandu-si si in acest mod statutul de jmeker (sau cel putin de insi mai speciali) in timp de altii (majoritari) pun ochii in jos si isi inghit umilinta.
    • Like 2
    • @ Laurentiu
      Mirea check icon
      Dacă încerci să citești o carte de gramatică a limbii române ți-ai mai *îmbunătăți modul de a scrie.
      Despre prețuri acum; sunt convins că orice "antreprenor", (de fapt sunt altceva, e un cuvânt care începe cu b și se termină în ișnițar, te prinzi tu), vrea să investească foarte puțin spre deloc și să scoată profit care să acopere un etaj la vilă, rata la X6 sau altceva, ieri! Nu azi sau mâine sau la sfârșitul lunii, ieri vrea banii!
      • Like 0
    • @ Laurentiu
      Acum citiva ani, o tv de stiri preyenta intr+un reportaj, cit era pretul benyinei intr+o tara din Golf comparindu-l cu cel din Europa , pe fondul cresterii acestuia. Dar nu a scos un cuvintel despre pretul apei potabile ...
      • Like 1
  • Nume check icon
    Cu spaga sau fara spaga, ce se intampla pe aeroportul Otopeni este clar o specula la drumul mare bazandu-se pe faptul ca nu ai ai alte solutii - tinand cont ca preturile sunt suspect de aliniate. Eu cred ca si daca nu ar fi fost implicate presupuse spagi preturile ar fi fost la fel de mari si aliniate.
    Daca te uiti pe cifrele macro-economice orasul Bucuresti este peste medie europeana ca dezvoltare, prin urmare preturile ar fi "justificate" pana la urma, dar daca nivelul mediu arata bine, acesta de fapt nu arata polarizarea intre bogati si saraci, o polarizare mult mai mare decat in EU, din cauza aceasta pentru marea majoritate preturile sunt prohibitive. Si nu ma refer numai la ce se intampla in aeroport, ci in general in alte servicii, restaurante, etc. Deasemenea comerciantii se folosesc si de apetenta unei parti a populatiei catre grandomanie, a arata altfel decat sunt ei in realitate, a celor care se "simt" mai bine in "pielea" altora, cel cu Maybach-ul pe care il spala in parcare in fata blocului, si atunci plateste.
    Revenind la Otopeni aeroportul traieste din cursele low cost si nu din cele de linie. Prin urmare marea majoritate a calatorilor sunt persoane care nu stau foarte bine dpdv financiar ca sa isi permita preturile exorbitante chiar si la nivel de fandoseala. Daca am avea un aeroport orientat catre clienti ar trebui sa exista robinete cu apa potabila gratis, cum sunt in multe aeroporturi si eventual niste sandviciuri si cafea la automate la preturi cu maxim 20% - 30% mai mari fata de medie. Sau macar numai apa si daca iti este foame iti aduci un sandvici de acasa - eu asa fac si nu mi-a s-a intampla nimic rau - si iti inmagazinezi cofeina inainte de aeroport sau recuperezi la destinatie.
    P.S. Eu cred ca ar trebui sa avem un aeroport low-cost separat sau macar un alt terminal pentru low-cost care sa adreseze alte pretentii pe alte costuri. Amestecatura de acolo nu face nici un serviciu nimanui, nici celor care isi permit si nici celor care nu isi permit.
    • Like 1
  • nici nu e nevoie de multa ancheta, intuim magariile din spate la fiecare trecere prin aeroport asa ca traiasca sandwich-ul de acasa. Si de orgoliu, si tot mi-l fac ( desi recunosc, il fac ca e mai ieftin si sanatos)
    • Like 1
  • dan check icon
    Bataia de joc din Otopeni a inceput mai demult cu taxiurile, dupa care preturi din interior, curs la schimb valutar, preturi la produsele de catering ....Faptul, ca s-a descoperit acum , sa fim seriosi , tare am impresia ca e doar o rafuiala si nimic altceva .Merg la pariu ca nu se vor schimba preturile oricine ar vinde in aeroportul Otopeni , a auzit careva in 30 de ani sa fie condamnat cineva din mafia asta si sa se schimbe preturile dupa aia , mafia e prea mare si nu e departe de baietii cu ochi albastri a lui Sebi Ghita.
    • Like 2
  • In 33 de ani s'au servit croissant cu multe arome in acest cuib de serpi numit Aeroportul Otopeni. Se stie bine cà revolutia a gasit deja aici o mafie securisto-comunista bine incapusata si harsita in tot felul de combinatii care mai de care mai inventive. Iar cuibul de serpi s'a transformat in unul de caracatite, care fiecare s'a specializat, s'a diversificat si si'a taiat o bucata de afacere din aeroport si tot ce tine de serviciile conexe.

    Arome de jeg de la mafia carucioarelor de bagaje, arome de verzisori de la mafia caselor de schimb, arome de bude nespàlate de la mafia intretinerii si curateniei in aeroport, arome de motorinà de la mafia companiilor de taxi, arome de zapada necuratata la timp de la mafia intretinerii pistelor, arome de piste peticite de la mafia regilor asfaltului, arome de cerneala de la mafia angajarilor pe burtà, arome de politizare la mafia Romatsa, arome de cârdasii de la mafia sindicatelor, arome de incompetenta de la mafia pilotilor angajati dupa ce au copiat la examene, arome de dedicatie pe blat a serviciilor de handling, arome rancede de licitatii de forma pt serviciile de catering, etc.etc. etc.

    Prin natura activitatii sale un aeroport ar trebui sa fie o zona de control strict, de respectare a legii, de vigilenta si atentie, de inalta competenta, mult mai mult decat in alte parti. Din pacate la noi a devenit un soi de gaura neagra in care se pierde totul, sau ca sa ne intoarcem pe pamânt, un fel de no man's land pe un camp undeva la nord de Bucuresti
    • Like 3
  • Desigur, aberațiile care se petrec în România le găsești pe toate palierele!
    felicitări pentru articol!
    • Like 0
  • Preturile din Bucuresti sunt conforme cu veniturile.

    Am citit de curand niste articole despre media acestora si reiese ca salariile din capitala sunt destul de mari, multe dintre acestea fiind chiar la nivelul din vest, asa ca nu ma mira aceste preturi. Trageti o privire pe comentariile din aceasta postare: https://zoso.ro/salarii-2023/
    Nu vorbim doar de Bucuresti, ci de orasele cat de cat mari, ori municipiile noastre - se traieste foarte bine, cel putin asta reiese din articol.

    Preturile sunt asa pentru ca exista oameni care isi permit sa ofere acesti bani, cel putin asta aflu atunci cand fac o mica cercetare.

    Spor la scris! :)
    • Like 2
  • mhm check icon
    Pai faceti o rubrica sau o platforma de shaming, cred ca ar fi foarte vizitata.
    • Like 0


Îți recomandăm

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult

BT Go

Într-o eră în care tehnologia avansează rapid, IMM-urile sunt nevoite să adopte rapid inovații digitale pentru a rămâne competitive și a profita de oportunitățile de pe piață. Serviciile care simplifică birocrația permit antreprenorilor să se concentreze pe inovație și dezvoltarea afacerilor lor.

Citește mai mult