Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Nici Trainspotting nu mai e ce-a fost

Dacă vreţi să vă bucuraţi, în măsura posibilităţilor, de sequel-ul celebrului film britanic, urmăriţi prima porţie regizată de Danny Boyle, fiindcă a doua – realizată de acelaşi cineast - bate aluzii la ea, îi aduce omagii şi o invocă la fiecare cinci replici şi două secvenţe. 

Din asta trăieşte T2 Trainspotting, din revizitarea şi redempţiunea unor personaje-cult, care capătă acum – fiecare în parte, fiecare la rândul lui – circumstanţe morale atenuante sau portiţe de scăpare. Ba chiar lungmetrajul, în generozitatea lui, oferă astfel de circumstanţe şi personajelor nou-venite. Însă, dincolo de asta, uitaţi de orice valenţe de comentariu politic, social şi cultural din primul film, fiindcă n-o să găsiţi nici urmă de aşa ceva în al doilea.

Cât despre poveste, Renton (Ewan McGregor) este cel care o pune în mişcare – cumva, asta e ironic, dacă te gândeşti la jocul anemic al actorului, contrazis doar de un monolog –, odată ce se întoarce din Olanda în Edinburgh, cu gândul de a-i returna banii lui Simon/Sick Boy (Jonny Lee Miller) şi de a-l aduce pe drumul cel bun pe Danny/Spud (Ewen Bremner), la fel de junky ca pe vremuri. Prins în planurile sale de a pune pe picioare un bordel care ar fi condus de noua lui iubită, Veronika (Anjela Nedyalkova), Simon e gata să se răzbune pe Renton, dar nu înainte de a face nişte bani împreună. Însă toate planurile sunt date peste cap de Begbie (Robert Carlyle), ajuns un psihopat în plină formă, proaspăt evadat din închisoare şi gata să-şi reia cariera de hoţ, nu însă înainte de a-i lua gâtul lui Renton. Cât despre personajele feminine din primul film, au apariţii cel mult episodice în al doilea, unul beneficiind de o singură replică...

Pe scurt, „suflul epic”, prestaţiile actoriceşti, imaginea, coloana sonoră, montajul, pumnii în stomac livraţi spectatorului nu mai sunt ce-au fost. Există secvenţe absurde care se ridică la înălţimea lui Trainspotting – Din viaţă scapă cine poate, dar atât, chit că bromance-ul dintre Renton şi Sick Boy funcţionează în continuare şi probabil ar merge şi dacă personajele ar fi la vârsta a treia. Însă, în funcţie de impactul primului film, adaptarea romanului lui Irvine Welsh Porno – autorul are un rol cameo în lungmetraj – se bizuie excesiv pe disponibilitatea spectatorului de a ceda impulsului nostalgic. Însă, dacă rezişti mulgerii acestui afect, rămâi cu un gust amar, şi anume că noul Trainspotting este, ca să parafrazez una dintre replicile lui bune, „un turist în propria lui tinereţe”.

T2 Trainspotting intră în cinemaurile de la noi joi, 23 martie.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • De vazut deci... :)
    • Like 0
  • Casargoz check icon
    T3
    Am plecat dezamăgit de la film. Un turist in propria tinerețe. Am plecat dezamagit pentru ca văzusem T1. Un experiment reușit ar fi ceri părerea cuiva care nu a văzut trainspooting. Un sequel fad, 20 de ani post Thatcher si Anglia si Scoția au uitat de epoca de glorie a celei care a făcut Anglia mare din nou. Dar lumea Pre brexit era fadă iar bețiile din Cardiff de sâmbătă seara nu au nimic politic. Nu putea ieși un film mai bun, este o alta lume. Iar personajul principal Veronica, are încărcătura politica, este efectul zonei euro in Scoția, imigrație, fonduri luate fara mare birocrație, si o alta lume in care ai lăsat totul fara a avea nimic. Nu am cedat impulsului nostalgic, e un film cu multe pasaje bune presărat cu mijloacele demodate din T1, daca acestea ar fi lipsit, nu mai vorbeam de un sequel, era un alt film.
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult