Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Nu poți să-i scoți din cap unui ardelean că mașina germană e cea mai bună din lume, așa cum nu-l poți convinge pe bucureștean că 4X4 nu e o mașină de oraș

Trafic în Capitală

Foto: Cosmin Enache/ Inquam Photos

De curând m-am întors din Sicilia. Am avut noroc să prind o cazare undeva la țară și să cunosc adevărata Sicilie. Nu doar pe cea a marilor orașe și a marilor branduri. Chit că, dacă stau bine să mă gândesc, în comuna în care am tras - Santa Venerina, cu mai puțin 8000 de locuitori - era și o reprezentanță Porsche.

Zic așadar „adevărata Sicilie” - aceea cu oameni simpli și cu răbdare pentru turiști, vile vechi, multe părăsite și doar câteva încercând să-și mai păstreze strălucirea prăfuită, cu brutărie în care dimineața cumperi pateuri, cu pizzeria în care seara se servește doar… pizza, cu piață de pește, cu birt în camera din față a casei, cum s-ar zice pizza-paste-pesce.

Și, mai ales, cu străduțe înguste, locuri de parcare puține și incomode, destinații înalte și dificile. N-a fost de mirare să văd mașini zgâriate peste tot, oglinzi lipite cu scotch, șoferi mai mult sau mai puțin pricepuți. Și peste tot doar mașini mici și foarte mici. Cu motoare mici și ușor de manevrat.

Cred că am văzut în toată Sicilia - o săptămână întreagă - maximum 100 de mașini 4x4. Și evident m-a dus gândul acasă. La noi 4X4 este tipic românesc. Cred că 4x4 s-a inventat pentru români. Are legătură cu faptul că suntem neam de păstori și că în mentalul colectiv poate mai facem transhumanțe. Cert este că dacă în Sicilia găseșți mașini mici, scutere, motorete sau biciclete, la noi doar „săracii” umblă cu asemenea mijloace nesigure. Restul - 4X4. Și care nu au 4x4 cred că și-ar dori.

La noi 4x4 înseamnă putere, bogăție, prosperitate. Nu are de-a face nici cu distanțele și nici cu puterea motorului. Are de-a face cu psihologia gabaritului. A răngii și a virilului.

Și nu doar cei virili poartă 4X4. Dimpotrivă, îmi vine greu sa pricep pentru ce o ființă care abia cântărește 40 de kg are nevoie de 4 tone ca să o care la sala de sport sau la salon. Cu cât fata e mai scurtă în talie și are nevoie de mai multe perinițe ca să ajungă la volan, cu atât e mai mare motorul. Ca și cum toate saloanele de înfumusețare ar fi doar în vârful muntelui sau în văi accidentate.

Mi-e dor de un 4X4 plin de noroi.

Și mie mi-e dor de o Dacia 1300. Nu Dacia 1310, nu Dacia Sport, nu Dacia 100, și nu Dacia „cu motor pe injecție” - alea erau finețuri. De aia clasică – Dacia 1300. Cum aveam toți pe timpul lui Ceaușescu. Aveam un apartament cu 2 camere, o slujbă la stat, alocația pentru copii și Dacia 1300.

E adevărat că acum avem de toate, nu doar Dacii, din toate rablele posibile cu pretenții. Ardelenii - germane (tripleta - Volkswagen, Mercedes, Audi). Nu ai cum să-i scoți din cap unui ardelean că, indiferent cât de consumată ar fi, Audi nu e cea mai buna mașină. Ei încă mai cred prostiile lui Mircea Badea că o „mașină germană e mașină germană”, chiar și atunci când instanțele germane condamnă pentru fake propria industrie de automobile. Moldovenii, unioniști, preferă Dacia Duster. Iar bucureștenii le au pe toate, că d-aia stau în Capitală, dar cât mai mari, mai 4x4.

De mirare cum mașina poate defini un un popor, ca idealuri și ca neputințe, deopotrivă. Când te gândești la italieni, vezi Fiat - mică, cochetă, jucăușă, în linii ușoare, meditareneene. Volkswagenul - sec, corect, pătrățos, fără subtilități, ca germanii. Peugeot-ul franțuzesc - romantic, cu parfum de Tour Eiffel. Volvo - siguranța suedeză. Și puterea brută, nestăpânită la motorul rusesc de Lada.

Mașinile nasc stereotipuri: un tată de familie care așteaptă al doilea copil își va lua un Touran cu haion. Și-a pierdut orgoliul de vitezist și un pic din aroganța masculină, dar e spațios, responsabil. Și nu are scrumieră. Un fante ieșit la agățat poarta BMW - nu are bani de asigurare, dar de un 5 litri de motorină tot găsește.

Mașina ar trebui să-l exprime pe cel care o conduce. De aceea, nu pricep cum un cunoscut de-al meu, cu job de tocilar, și-a tras un BMW coupe în 6 litri. Te-ai aștepta să coboare din ea un rocker în geacă cu ținte, nu un sfrijit cu ochelari, chelie și mapa sub braț. Nu ești ceea ce conduci, ci conduci ceea ce ai vrea să fii. 

Într-o discuție cu un prieten care mă întreba de ce nu îmi cumpăr o mașina mare și de clasă - Porsche îmi propunea - am răspuns că nu pot să mă duc la fotbal cu o asemenea mașină. Că băieții de la fotbal vin cu tramvaiul și abia doi au câte o amărâtă de mașină. Și nu pot să mă duc nici la țară – că drumurile noastre frumoase și pline de noroi nu suporta ditai hardughia eleganta. Și nici acasă la ai mei nu pot trage. Că și ei, și vecinii lor, au pensie pe an jumătate cât m-ar costa asigurarea unui asemenea tanc.

Nu poți adică să te afunzi în pernele tancului și să ignori România dimprejurul lui. Nu poți să ai propria ta lume, diferită de a oamenilor din jurul tău. Doar pentru faptul ca te separă un parbriz.  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Marius check icon
    Pai cum ai vrea sa impresionezi cu un asemenea fizic "sfrijit cu ochelari, chelie și mapa sub braț", deci clar ca nu poti cu un asemenea fizic dar daca apari cu un BMW X6 e clar ca vei impresiona mult mai mult decat daca te-ai da jos dintr-o masina banala. Cred ca este si despre ce tel aveam in viata si cum ne dorim sa il atingem.
    • Like 0
  • Citisem articolul dumneavoastră, fiind în dezacord profund, iar viața de bucureștean care NU conduc un SUV mi-a mai dat ieri o lecție.
    Mergând frumos pe unul dintre marile bulevarde bucureștene din Sectorul 2, am auzit un zgomot FOARTE puternic, după care claxoane de la mașina din spatele meu.
    Am tras imediat pe dreapta cu omul după mine. Motivul: o piatră de pavaj desprinsă, pe care nu am văzut-o mergând pe drum de seară cu ploaie (nu linie de tramvai, nu cocalarisme) care mi-a făcut varză mașina (un hot hatch) pe dedesubt și pe care am proiectat-o în pasajul roții colegului de trafic, între planetară și alte chestii.
    Rezultat: demontat cu omul roata ca să scoată cataroiul, cadrul motor față la mine îndoit..
    Și zic mersi că nu am aruncat bolovanul în parbrizul omului să îl nenorocesc pe viață.
    Eu în mașină cu soție și copii.
    DE ASTA domnule Rusu își ia bucureșteanul SUV. Ca să supraviețuiască traficului, liniilor de tramvai, pietrelor dizlocate, bordurilor anti-tanc.
    • Like 0
  • Nu ma intereseaza cine ce ar zice, 15-20.000€ pe un Logan nou ii prostia secolului. Citesc in comentarii ca la 15.000€ iti iei jaf, chiar sunt curios ce jafuri full option iti iei de banii aia. Normal ca noi ardelenii vrem VW, Audi, BMW pentru ca au trecut testul caltiatii (cele intretinute). Si normal ca suntem groapa de gunoi a vestului, cand salariul mediu ii 600€ si cel minim ii 360€ si avem cea mai mare inflatie din Europa? Fiecare om isi ia ce isi permite si incetati o data cu cliseul asta imbecil. Detin Audi A6 din 2017 si matura pe jos cu orice japoneza din segmentul sau. Nu incercati sa imi schimbati conceptia fiindca la mine ii testat.
    • Like 0
  • George check icon
    Cred ca autorul face o confuzie: nu orice 4x4 e SUV si nici orice SUV e 4x4.

    Asadar, daca ar inlocui in articol 4x4 cu SUV, acesta ar avea mai mult sens.
    • Like 0
  • Alt articol în care autorul generalizează, de parcă toți sunt făcuți pe același calapod. Eu, de exemplu, fac parte din acea categorie care achiziționează mașina pe principii economice, practice și mai puțin pe luat fața.
    Așa că expresia "nu-l poți convinge pe bucureștean că 4X4 nu e o mașină de oraș" nu știu de unde e scoasă. Aveți vreo statistică? Ați văzut în București mai multe mașini 4x4 decât cele cu tracțiune pe o singură punte?
    În plus, cine are bani grămadă și pune criteriul economic pe un plan secund, face foarte bine dacă achiziționează un 4x4, chiar dacă este bucureștean. Pentru că are un foarte bun control al tracțiunii, în special pe arterele capitalei pline de praf, peste care mai dă câte o ploaie. Sau nu ați experimentat niciodată un derapaj pe o astfel de mâzgă?
    Iar ideea că cineva ar avea fonduri suficiente pentru o mașină scumpă, dar nu o cumpără de rușine că numai asigurarea mașinii ar depăși pensia pe un an a nu știu cui, mi se pare total aiuristică. Pe principiul ăsta, mașinile de lux ar trebui să zacă la dealeri și să nu le mai cumpere nimeni, în vecii vecilor.
    • Like 3
    • @ Andrei Tarlea
      Nu trebuie neglijat nici efectul benefic al tracțiunii 4x4 pe ZĂPADĂ, în măsura în care o să mai vedem zăpadă în viitor. În plus, chiar dacă nu e vorba de teren neaderent, tracțiunea 4x4 modernă e inteligentă. Oferă în unele cazuri vectorizarea cuplului pe toate 4 roțile, ajutând, în cazul unui condus dinamic, la stabilitatea mărită (comportament neutru) în curbe și la acelerații fără derapaje semnificative. Adică numai lucruri bune, mai puțin consumul, care e ceva mai mare.
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Ce nu înțelege autorul, e că poate doar 1% din parcurs e posibil să ai nevoie de tracțiune 4x4 (fie ploaie, mâzgă, zăpadă, criblură etc.). Pui în balanță securitatea personală. Acum 25 de ani aveam o Nova cu care coboram pe o pantă înghețată spre Cheia. Panta se termina cu viraj strâns la 90 de grade. Pe la jumătatea pantei am început să pun frână și am simțit că se duce ca sania. Mașina grea, cu tot familionul, cu bagaje... Am schimbat treptele de viteză, 3-2-1, fără să mai stau cu piciorul pe frână și abia am reușit să nu zbor în vale. Cu un 4x4 nu aș mai fi avut amintirile astea...
      • Like 2
    • @ Andrei Tarlea
      George check icon
      Cred ca in mare parte autorul se refera la SUV-uri mari (cu sau fara 4x4) gen Touareg, x5, Q7/8, XC60/90 - e vorba de gabarit, impunere, status s.a.m.d.

      Daca se referea strict la tractiune integrala exista seria 3, golf, leon, a3, a4 , clasa b, c si multe alte masini compacte care nu neaparat exprima ceea ce exprima un suv mediu sau mare

      • Like 0
  • ceb check icon
    Nu asta e marea problema: ce masinoaie ti se potriveste in functie de aburii din cap! Starea tehnica e neglijata total. Romania a ajuns cimitirul auto al Europei. Masina second hand e vedeta. Cei mai multi romani, ignora problemele tehnice sau uzura avansata. La un buget de 15k eur, sa zicem, romanul nici nu se uita la o masina de serie, noua. Cauta una premium sau de lux, pentru ca stie ca nu-l intreaba nimeni la RAR de starea tehnica. E o formalitate sa iei ITP-ul la noi. Daca ar fi fost implementate si la noi reglementarile UE legate de starea tehnica a parcului auto, mai mult de jumatate din masini ar trebui casate/trase pe dreapta. In special alea germane si SUV-urile premium "aduse din Germania".
    • Like 0
    • @ ceb
      Total de acord cu problema ridicată de Dvs. Într-adevăr România a devenit cimitirul de rable al vesticilor, iar asta deja e o problemă de siguranță rutieră, dar și de poluare masivă. Pe lângă ideea, jenantă, în sine.
      Totuși să nu ne grăbim să aruncăm cu piatra în români. S-a ajuns la situația asta nu numai din indolența și nesimțirea unora, ci mai ales din cauza NIVELULUI DE TRAI precar. Astăzi oricine are nevoie de o mașină, nu mai merge să faci mai nimic fără ea. Iar la prețul avansat de Dvs, de 15000EUR , nu prea poți să-ți iei nimic de nou, în afară de Logan, cu motor de ”jucărie”. Că Dacia excelează în oferirea de motoare din astea ”de drujbă”. Nici măcar Duster nu poți lua la banii ăștia. Dacă nu ești burlac, ci ai și o familie și mai vrei să mergi și în concediu, nu numai să te târâi agale prin oraș, atunci cu 15000EUR nu prea găsești niciuna de nouă. Uneori varianta SH se impune vrând-nevrând. Eu am aplicat altă metodă. fiindcă nu am agreat varianta SH. Mi-am luat mereu numai mașini noi, nici prea-prea, nici foarte-foarte, ci cât de cât satisfăcătoare, dar prin CREDITE împovărătoare. Am beneficiat și de înțelegerea soției în acest sens, evident, ceea ce în alte familii poate nu se întâmplă. Dar oricum, în prezent, la aceste prețuri care au luat-o în sus de nebune, NU m-aș mai putea încadra la un credit pentru o mașină cât de cât rezonabilă. Iar cu înaintarea în vârstă începi și să ai ezitări în a face credite consistente. Mi-e teamă ca pentru viitoarea mașină să nu ajung și eu la ceva SH, deși nu-mi convine deloc asta.
      • Like 2
    • @ Dan Cojocaru
      Crayven check icon
      Autorul nu se intreaba si DE CE este cimitirul de masini?
      Si solutii?
      Ca vad doar biruri, taxe, interziceri,etc
      Ridicat nivelul de trai sa ne permitem masini serioase noi, nimic. Doar, taxeaa-i, arunca-i de pe strazi, chestii din astea frumoase...
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      ceb check icon
      Prima mea masina. o Dacie, a costat 61.000 lei, in 2000, Am tinut-o 8 ani si mi-am luat alta masina, un Ford Focus pe care am dat 62.000 lei, eq 15200 eur la banii de atunci, pe care o am si acum. Cam atat costa o masina de serie, de familie, fara mari pretentii, noua. Cine are pretentii si aburi in cap, normal ca depaseste suma asta.
      Eu NU sunt impotriva masinilor SH. Sunt impotriva inmatricularii masinilor cu probleme tehnice, care imi pun viata ma si a celorlalti in pericol. Am avut 3 accidente din cauza unor cazane "aduse din Germania"care nu au putut opri in spatele meu, din cauza cauciucurilor foarte uzate sau a franelor slabe. Iar cazanele sunt predominante la noi. Atat.
      • Like 1
    • @ ceb
      Radu check icon
      Asta cu "cazane de Germania" este un cliseu tot rostogolit in media de la noi. Nu cred ca are relevanta de unde este adusa masina, daca este SH sau a fost cumparata de noua. Ce conteaza este ca soferul sa inteleaga ca trebuie sa faca mentenanta corespunzatoare la timpul potrivit. La fel de bine vi se putea intampla sa aveti un accident cu un individ care a cumparat masina de noua, a bagat 100k km in ea dar placutele de frana nu le-a schimbat niciodata si erau ca foile de ceapa... In consecinta oamenii sunt de vina nu masinile.

      Tot articolul asta este la randul sau o suma de clisee si preconceptii care deriva din faptul ca autorul se pare ca nu intelege ca suntem oamenii diferiti cu nevoi diferite, masina nu este o sapca one-size-fits-all. O alta problema este si ca nu intelege piata auto si lipsa de optiuni, masinile de tip MPV, break si sedan au disparut cu aproape cu totul din oferta producatorilor. De exemplu MPV-uri in momentul de fata nu mai ofera niciun producator european cu exceptia BMW (Seria 2 Gran Tourer). In curand si masinile mici de oras si accesibile or sa devina un vis, Ford nu mai produce Fiesta, VW deja a anuntat ca opreste productia pentru Polo si Golf. Ofertele sunt putine si uneori nu ai de unde alege asa ca oamenii isi iau un SUV din necesitate de spatiu si pentru ca nu isi permit sa tina 2-3 masini in familie care sa le acopere nevoile de deplasare urbana si extraurbana.


      Poate de data asta Republica face bine si publica comentariul si nu o ia pe calea vremurilor apuse cand era unu' la TVR cu degetul pe buton gata sa intrerupa emisia in orice moment cand cineva avea pareri divergente de linia regimului.

      • Like 0
    • @ ceb
      Prietene, vezi cat costa un hârb de Logan chel si vezi daca se justifica suma de bani, si stai linistit, ca nici alti producatori nu iti ofera ceva mai relevant sub 15.000€. Iar masina in 3 pistoane ii ca si calul cu 3 picioare,
      • Like 0
  • Hmm! Articolul ăsta mi-a creat sentimente contradictorii. Pe de-o parte înțeleg ideea de bază și subscriu și eu. Anume că românii au un fel anume de a se făli cu posesiunile (inclusiv cu mașinile personale) și de a poza în ceea ce nu sunt dar ar vrea să fie. Asta e evident și confirm și eu. Până la urmă nu cred că e ceva specific românesc, ci mai degrabă omenesc, la modul general. Nu zic că e OK, dimpotrivă, dar asta e.... Însă mai departe autorul prea e împotriva unor categorii de mașini care n-au nicio vină, decât că le aleg unii pentru care ele sunt doar motiv de a epata. Mașinile germane chiar sunt bijuterii tehnice. Nu sunt singurele, desigur, mai există cele franțuzești, japonezele, coreenele, ba chiar încep să fie chiar chinezeștile. Volvo e un caz aparte; chiar dacă are patronat chinezesc, Volvo în sine nu e deloc o mașină chinezească, ci e concepută în Europa și e tehnic aproape la nivelul germanilor. Mai sunt și americanele (inclusiv Tesla), dar ele nu sunt întotdeauna la nivelul calitativ al germanelor.
    Dar autorul dă dovadă și că nu prea știe mare lucru despre mașini și vine cu exagerări sau inadvertențe. Trecem peste faptul că ar putea exista cumva vreun / vreo conducător / conducătoare auto de 40 kg (!!!!) , dar nu putem să nu ne oprim asupra mașinii ei de 4 (patru!!!) tone. Dar ce conduce frățioare? Că și un Hummer are doar vreo 3!!!
    Într-un fel e explicabil ce mașini au oamenii dintr-o țară sau alta. La italieni într-adevăr, fiindcă au în majoritatea locurilor străduțe mici și întortocheate, într-un relief montan, e logic să predomine mașinile mici și agile, pe benzină. La americani, unde predomină spațiile largi și distanțele mari, dar unde e (sau era) și benzina ieftină, predomină mașinile cu adevărat mari cu motoare mari, pe benzină. Ei au clasele mașinilor definite cu una în minus față de noi. De exemplu ce se cheamă la noi SUV compact la ei e SUV mic. Ce e la noi SUV mediu, la ei e compact. Ce e la noi SUV mare, la ei e SUV mediu. Iar ce e la ei definit ca mare, la noi i-ar produce amețeli domnului autor Cristian Rusu. În România avem un relief divers, cu spații nici prea mari nici prea mici, așa că putem să ne explicăm existența unor tipuri și mărimi diverse de mașini, de la cele mai mici, la cele mai mari. Dar mari nu chiar pe stil american, ci european. De asemenea dat fiind că prețul combustibilului nu e floare la ureche, va fi foarte popular Dieselul. Aici merită făcută o observație. Ideea de Diesel e (sau era) atât de populară, încât românii foloseau Dieselul și la mersul preponderent prin oraș în speranța că fac economie. Dar se știe că Dieselurile moderne nu mai sunt fezabile la mersul urban. Datorită normelor de depoluare din ce în ce mai stricte, Dieselurile moderne au căpătat o complexitate mărită, având sisteme diverse anti poluare. Astfel că, la stilul de mers urban motorul (în special filtrul / filtrele de particule și sistemul EGR) se va colmata și se va defecta în final. Dieselul e în continuare cea mai bună variantă pentru mersul extraurban, dar atât. Pentru oraș trebuie în cel mai rău caz benzinare, sau și mai bine hibride / plug-in-hibride, sau cel mai bine electrice.
    Sunt și eu fan SUV-uri mari 4x4. Mi-ar plăcea și să fac off-road, dar numai pe uscat, fiindcă nu suport noroiul în nicio circumstanță. Multe din SUV-urile de azi nu mai au veleități de off-roadere, dar oricum sunt practice și utile. Și nu sunt deloc de neglijat nici în mediul urban. Nu poziția înaltă la volan mă încântă pe mine, ci versatilitatea lor. Faptul că poți merge fără griji prin orice hârtoape urbane, că poți să urci borduri, să treci prin bălți etc etc. Cine cumpără aceste SUV-uri 4x4 pentru mers urban din motive cocălărești, de făloșenie, e de condamnat. Dar cine le cumpără pentru că le înțelege tehnica și stilul și își dorește versatilitatea și puterea lor, e OK.
    Nu, mie nu-mi e dor de vechile Dacii. Nici de Volkswagen Beetle (broscuța), nici de Skoda 100, nici de oricare alte mașini ”vintage”. Mi s-ar părea ridicole acum. Mie îmi plac bijuteriile tehnice ale prezentului, recunosc. Și ”bijuteriile” auto cele mai reușite le fac într-adevăr germanii. Mai exact tripleta de lux Mercedes, BMW, Audi. Ca și concern, e și Volkswagen acolo sus, dar sincer eu nu mă dau în vânt după stilul mărcii de volum Volkswagen. Din concern mai face parte și Audi, dar și Porsche, care sunt cu totul altceva. De asemenea și Bentley și Lamborghini, dar ele sunt chiar pentru fițoși.
    A! Și vedeți că BMW nu oferă motoare nici de 5 nici de 6 litri. Nu știu în America, dar la noi în Europa sigur nu. Iar dacă cunoscutul Dvs și-a tras vreun BMW X6 M60i asta nu înseamnă că are motor de 6 litri, ci un V8 de 4.4 litri și 530CP. La BMW codificarea versiunilor de motorizare nu are legătură cu cilindreea, ci cu domeniul de putere. Să nu-i confundăm cu alții care codifică după ciliindree. De exemplu VW Touareg 3.0 V6 TDI Aici într-adevăr avem un motor V6 de 3 litri Diesel. Care, a propos, nu e chiar rău... în afara orașului, cum ziceam.
    PS NU orice mașină 4x4 e ceva opulent în oraș. De exemplu un Nissan X-Trail e-power e-4orce este un 4x4 dar printr-un sistem foarte inteligent, avansat tehnic și deloc opulent. Mașina are 2 motoare ELECTRICE (unul față, unul spate) și are un motoraș termic în 3 cilindri doar pe post de generator, care nu acționează niciodată direct roțile. Deci practic o mașină electrică cu grup electrogen, care se alimentează numai la benzinărie în loc de încărcare externă.
    De asemenea există multe mașini pur electrice 4x4. Și nu cred că le consideră nimeni pe astea ca fiind de fițe, deși unele sunt extrem de luxoase, au puteri ridicol de mari și prețuri pe măsură.
    • Like 2
    • @ Dan Cojocaru
      IonF check icon
      Salut Dan, iti propun un punct de vedere diferit.

      https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_Human_Development_Index

      Daca te duci sa vizitezi cele mai dezvoltate tari din lista de sus (si nu ma refer la mostenitorii imperiilor care au sclavagit lumea ca sa ne dea lectii de kivilizatie acum), ai sa observi ca, cu cateva exceptii, absolutely no one gives a single shit pe ce masina are sau nu vecinul gigel.

      Pentru ca oamenii de acolo considera masina un simplu tool pe care il folosesc atunci cand nu pot utiliza transportul in comun ca sa ajunga din punctul A in punctul B.

      La noi ideea de masina e integrata intr-un set diferit de valori care provin dintr-o mentalitate mai primitiva, est europeana.

      In mod clar 50 de ani de comunism ne-au tras mult inapoi, dar ce nu reusesc sa inteleg eu - si poate aici ma poti ajuta si tu sau ceilalti cititori cu un raspuns - e de ce in clipa de fata, nu incercam sa ne desprindem de mentalitatea asta manelista si sa urmam exemplul deja dat al tarilor ultra dezvoltate?

      Adica, come on, oamenii aia au alte interese decat "eu, bani, casa/apartament, masina de lux, mici si gratar".
      Se vorbeste despre cultura, natura, sanatate, optimizare, imbunatatire, dezvoltare/progres, autoactualizare etc.

      Cand incepem si noi sa schimbam paradigma?
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Crayven check icon
      Sa fim seriosi masinile frantuzesti sunt panarame si piesele te omoara.
      Cat despre cele americane, in afara de Tesla sunt foarte bune.

      Autorul articolului e total pe alaturi cu cauzele si solutiile.
      • Like 0
  • Stupid argumentat. Berlinele la 1860mm sunt ceva comun. 1860mm e o clasa "large" la suv-uri. Majoritatea suv-urilor în Ro sunt mici și medii, adică mai mici decât o berlina, sub 1840mm.
    • Like 0
  • Radu check icon
    Dl Rusu, mi-am rapit 5 minute din viata si am citit articolul dvs. sau mai bine spus caruta cu frustrari pe care ati rasturnat-o aici in ce priveste optiunile romanilor cand vine vorba de masini. Articolul nu este atceva decat o parere deformata rezultata dintr-o serie de stereotipuri cat si din prosta intelegere a pietei auto acutuale si trecute, a realitatilor din Romania dar si a celor din afara.
    O sa incerc sa adresez foarte pe scurt cateva din frustrarile dvs.
    In primul rand trebuie sa intelegeti ca piata auto din Romania este la decenii distanta fata de cea vestica. Cand vorbim de piata auto nu ne referim doar la
    numarul de autovehicule noi vandute cat si la toata logistica din spate: centre de livrare, depozite de piese, unitati de service etc.

    Dvs. aveti aparent o problema ca cei din Ardeal au niste optiuni simple si clare in ce priveste masinile: aleg preponderent masini nemtesti. Ce trebuie sa intelegeti si se pare ca ati omis este ca Ardealul nu este doar Clujul si inca 1-2 orase mai mari ci si o suma de comune si satuce iar nevoie de mobilitate a acestor oameni este uneori stringenta. Oricat de romantica este ideea de a avea un Fiat rosu sau ce ganduri exotice de masini asiatice mai aveti acestea sunt strivite de realitate si pragmatism...realitatea este ca pentru masinilie asiatice posibilitatile de reparare in afara marilor centre urbane sunt egale cu 0, nu sunt reprezentate la o distanta rezonabila, disponibilitatea pieselor de schimb este f. proasta si ajung greu cand sunt comandate iar nu in ultimul rand oamenii din mediul rural in proportie destul de mare isi vor repara masinile in curte la Nea Mitica care a fost mecanic la oras si care are un garaj si un elevator ( nu pentru ca vor ci pentru ca nu au alta optiune rezonabila). Ok, si ce treaba are asta cu alegerea masinilor nemtesti, raspunsul si aici e destul de simplu primul contact cu civilizatia vestica si cel mai scurt drum al romanilor in vest dupa 89 a fost in Austria si Germania, ce au vazut pe strazile de acolo? Masini nemtesti cat cuprinde si astea au fost si cele mai importate, astea sunt masinile pe care romanii le cunosc cel mai bine, astea sunt masinile pentru care piesele se gasesc pe toate gardurile si cel mai important astea sunt masinile pe care Nea Mitica se pricepe sa le repare. Pragmatismul dar si resursele financiare limitate nu le permit sa-si cumpere te miri ce masina de la Kia care in caz ca se strica chiar si ceva minor si masina nu mai poate sa fie condusa se va transfora in cosmar repararea ei.

    Un alt lucru pe care-l sesizez este si problema dvs. cu masinile de tip SUV. Sincer nu sunt fan al lor, nu-mi plac, nu conduc asa ceva si nici nu le vad utilitatea insa inteleg de ce sunt prezente in numar mare pe strada. Aici sunt 2 probleme importante:
    1. o gramada de soferi care habar nu au sa conduca si au iesit de la scoala de soferi fara abilitatea de a parca o masina folosind doar oglinzile. Oamenii astia au nevoia permanenta de a sta intr-un cuibar la inaltime ca sa se simta in siguranta in trafic, nu inteleg conceptul de atentie distributiva, asigurare la schimbarea benzii sau sensului de mers si au impresia ca daca conduc o masina mare se vor feri altii de ei. Astia din nefericire sunt destul de multi, culmea este ca sunt atat de multi care la randul lor au optat pentru un SUV din aceleasi considerente incat avantajul de a avea un SUV deja este egal cu zero pentru ca este plin orasul de ele si nu mai vezi nimic in fata iar altii nu se vor feri de tine pentru ca sunt la fel de mari :)
    2. Exista un trend stupid in industria auto de a taia productia de masini MPV, Break, Sedan dar si masinile de clasa mica. Practic 2/3 din tipurile de caroserie cunoscute nu se mai fac sau optiunile sunt foarte limitate. Ford de exemplu in momentul de fata nu aduce in Romania decat masini SUV de diverse dimensiuni si Focus ( care de la anul nu va mai exista). VW va inceta productia de de Polo si Golf din 2024 sau 2025 daca nu ma insel ramanand in gama doar cu SUV-uri de diverse dimensiuni. Daca ai copil de 2 ani si sotie ce masina iti iei cand stii ca o sa fii blocat cu masina aia vreo 4-5 ani cat platesti leasing dar ai si o nevoie stringenta de spatiu? Pai SUV ca alea sunt cele mai raspandite si ai de unde alege ca altceva nu mai gasesti.... nu tu sedan, nu tu break, nu tu MPV decat cateva curci rebegite.


    In concluzie, lucrurile sunt un pic mai complicate decat modul simplist si influentat de tot felul de clisee in care v-ati varsat naduful aici. Optiunile in domeniul auto sunt limitate din cauza: unor decizii stupide care nu tin cont de nevoile reale ale oamenilor ci de decizii politice (uneori ai senzatia ca suntem in comunism din punctul asta de vedere), uneori din cauza miopiei si a ideilor fixiste ale producatorilor auto iar alteori din cauza unor factori cu specificitate locala.

    PS: ca un exercitiu v-as invita sa va uitat cu atentie la gama de masini disponibile de la marii producatori si sa va ganditi ce masini gasiti daca ati avea necesitati diferite fata de situatia dvs. curenta si eventual sa mai rasfoiti presa auto un pic.
    • Like 0
  • ZomaHawk ZomaHawk check icon
    Desi v-ati putea permite Porsche (asta se poate subintelege)... din curiozitate: ce masina aveti ?
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult