Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

O lecție pentru manageri: poți fi un violonist impecabil, dar asta nu te face și dirijor

Concert de muzică clasică

Foto: Profimedia Images

Am adus coachingul în rolul meu de manager în urmă cu mai bine de 20 de ani. De atunci, obiceiul meu de a fi atent la oameni, la interacțiunea și rezonanța dintre ei, la emoțiile și percepțiile lor a devenit o „boală profesională”.

Într-o zi de toamnă, m-am întâlnit cu Daniel, un prieten drag, căruia îi apreciez constant interesul a se descoperi mai bine pe sine și pentru a sprijini dezvoltarea altora. Ce apreciez și mai mult, la fiecare din interacțiunile noastre, este cum transformă subiecte banale în conversații dinamice și constructive.

În ziua respectivă, Daniel îmi povestea o experiență recentă pe care o avusese la un concert simfonic. M-a ajutat să îmi imaginez - 50 de instrumentiști, un dirijor, o sală plină, emoție și bucurie. Ce l-a impresionat mai mult decât asta, îmi povestea cu vocea cuiva care asistase la o minune, a fost armonia perfectă de pe scena. Un detaliu atât de ușor de ignorat și totuși vital în economia spectacolului. 

„Fiecare instrumentist știe perfect ce are de făcut, are partitura proprie, are rolul său. Atenția la dirijor, la semnalele sale, la momentul intrării în rol. Atenția la a respecta regulile, clar stabilite și cunoscute de fiecare.” a continuat Daniel să îmi povestească observațiile sale. „Cum ar fi dacă regulile nu le-ar fi cunoscute, dacă s-ar schimba, dacă dirijorul ar introduce reguli noi?”

La momentul ăsta, eram deja pierdut în imaginea pe care reușise, cu atâta emoție, să o creioneze în mintea mea. Mă vedeam deja în sală, privind scena, analizând sincronicitatea orchestrei.

„Te-ai gândit vreodată cum arată comparația dintre o orchestră simfonică și o companie?”, l-am auzit întrebând. Întrebare m-a readus brusc la realitate. Nu, nu mă gândisem niciodată.

Am început să creionam împreună aceasta comparație.

Cum ar arăta un spectacol în care dirijorul se așază, pe rând, în locul fiecărui instrumentist? Este dirijorul le fel de priceput ca membrii orchestrei? S-ar putea. Este însă necesar?

Cum ar suna un spectacol în care o mână nevăzută ar decala intrarea instrumentelor cu o jumătate de secundă? Aceiași instrumentiști, talentați și pricepuți, doar că intrarea lor este decalată față de partitură. Cum ar fi dacă doi violoniști ar lipsi, iar în locul lor ar fi aduși doi pianiști? Sau poate doi spectatori.

Am făcut diverse scenarii. Cum ar fi dacă, cum ar arăta dacă..?

Venind amândoi din mediul de business, comparația cu diverse comportamente din companii ne-a fost la îndemână.

Cine dirijează echipa? Cât de clar este acest rol?

Cum sunt aleși „instrumentiștii” dintr-o echipa? Sunt fiecare potriviți pentru rolurile lor sau „pianistul” ar trebui de fapt să fie „violonist”?

Care sunt regulile de comunicare dintre „dirijor” și echipa lui?

Câte momente avem în care intrările sunt defazate? Ce învățăm din ele și cum le corectăm?

Pe măsură ce înaintam în aceasta analiză, ne apăreau pentru fiecare din întrebări exemple reale, din experiența fiecăruia din noi.

Discuția nu a avut o concluzie, ci mai degrabă un punct de reflecție. Poți fi un violonist impecabil, talentat și îndelung exersat, asta nu te face neapărat dirijor.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult