Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

O lecție pentru manageri: poți fi un violonist impecabil, dar asta nu te face și dirijor

Concert de muzică clasică

Foto: Profimedia Images

Am adus coachingul în rolul meu de manager în urmă cu mai bine de 20 de ani. De atunci, obiceiul meu de a fi atent la oameni, la interacțiunea și rezonanța dintre ei, la emoțiile și percepțiile lor a devenit o „boală profesională”.

Într-o zi de toamnă, m-am întâlnit cu Daniel, un prieten drag, căruia îi apreciez constant interesul a se descoperi mai bine pe sine și pentru a sprijini dezvoltarea altora. Ce apreciez și mai mult, la fiecare din interacțiunile noastre, este cum transformă subiecte banale în conversații dinamice și constructive.

În ziua respectivă, Daniel îmi povestea o experiență recentă pe care o avusese la un concert simfonic. M-a ajutat să îmi imaginez - 50 de instrumentiști, un dirijor, o sală plină, emoție și bucurie. Ce l-a impresionat mai mult decât asta, îmi povestea cu vocea cuiva care asistase la o minune, a fost armonia perfectă de pe scena. Un detaliu atât de ușor de ignorat și totuși vital în economia spectacolului. 

„Fiecare instrumentist știe perfect ce are de făcut, are partitura proprie, are rolul său. Atenția la dirijor, la semnalele sale, la momentul intrării în rol. Atenția la a respecta regulile, clar stabilite și cunoscute de fiecare.” a continuat Daniel să îmi povestească observațiile sale. „Cum ar fi dacă regulile nu le-ar fi cunoscute, dacă s-ar schimba, dacă dirijorul ar introduce reguli noi?”

La momentul ăsta, eram deja pierdut în imaginea pe care reușise, cu atâta emoție, să o creioneze în mintea mea. Mă vedeam deja în sală, privind scena, analizând sincronicitatea orchestrei.

„Te-ai gândit vreodată cum arată comparația dintre o orchestră simfonică și o companie?”, l-am auzit întrebând. Întrebare m-a readus brusc la realitate. Nu, nu mă gândisem niciodată.

Am început să creionam împreună aceasta comparație.

Cum ar arăta un spectacol în care dirijorul se așază, pe rând, în locul fiecărui instrumentist? Este dirijorul le fel de priceput ca membrii orchestrei? S-ar putea. Este însă necesar?

Cum ar suna un spectacol în care o mână nevăzută ar decala intrarea instrumentelor cu o jumătate de secundă? Aceiași instrumentiști, talentați și pricepuți, doar că intrarea lor este decalată față de partitură. Cum ar fi dacă doi violoniști ar lipsi, iar în locul lor ar fi aduși doi pianiști? Sau poate doi spectatori.

Am făcut diverse scenarii. Cum ar fi dacă, cum ar arăta dacă..?

Venind amândoi din mediul de business, comparația cu diverse comportamente din companii ne-a fost la îndemână.

Cine dirijează echipa? Cât de clar este acest rol?

Cum sunt aleși „instrumentiștii” dintr-o echipa? Sunt fiecare potriviți pentru rolurile lor sau „pianistul” ar trebui de fapt să fie „violonist”?

Care sunt regulile de comunicare dintre „dirijor” și echipa lui?

Câte momente avem în care intrările sunt defazate? Ce învățăm din ele și cum le corectăm?

Pe măsură ce înaintam în aceasta analiză, ne apăreau pentru fiecare din întrebări exemple reale, din experiența fiecăruia din noi.

Discuția nu a avut o concluzie, ci mai degrabă un punct de reflecție. Poți fi un violonist impecabil, talentat și îndelung exersat, asta nu te face neapărat dirijor.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult