Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

O lecție pentru manageri: poți fi un violonist impecabil, dar asta nu te face și dirijor

Concert de muzică clasică

Foto: Profimedia Images

Am adus coachingul în rolul meu de manager în urmă cu mai bine de 20 de ani. De atunci, obiceiul meu de a fi atent la oameni, la interacțiunea și rezonanța dintre ei, la emoțiile și percepțiile lor a devenit o „boală profesională”.

Într-o zi de toamnă, m-am întâlnit cu Daniel, un prieten drag, căruia îi apreciez constant interesul a se descoperi mai bine pe sine și pentru a sprijini dezvoltarea altora. Ce apreciez și mai mult, la fiecare din interacțiunile noastre, este cum transformă subiecte banale în conversații dinamice și constructive.

În ziua respectivă, Daniel îmi povestea o experiență recentă pe care o avusese la un concert simfonic. M-a ajutat să îmi imaginez - 50 de instrumentiști, un dirijor, o sală plină, emoție și bucurie. Ce l-a impresionat mai mult decât asta, îmi povestea cu vocea cuiva care asistase la o minune, a fost armonia perfectă de pe scena. Un detaliu atât de ușor de ignorat și totuși vital în economia spectacolului. 

„Fiecare instrumentist știe perfect ce are de făcut, are partitura proprie, are rolul său. Atenția la dirijor, la semnalele sale, la momentul intrării în rol. Atenția la a respecta regulile, clar stabilite și cunoscute de fiecare.” a continuat Daniel să îmi povestească observațiile sale. „Cum ar fi dacă regulile nu le-ar fi cunoscute, dacă s-ar schimba, dacă dirijorul ar introduce reguli noi?”

La momentul ăsta, eram deja pierdut în imaginea pe care reușise, cu atâta emoție, să o creioneze în mintea mea. Mă vedeam deja în sală, privind scena, analizând sincronicitatea orchestrei.

„Te-ai gândit vreodată cum arată comparația dintre o orchestră simfonică și o companie?”, l-am auzit întrebând. Întrebare m-a readus brusc la realitate. Nu, nu mă gândisem niciodată.

Am început să creionam împreună aceasta comparație.

Cum ar arăta un spectacol în care dirijorul se așază, pe rând, în locul fiecărui instrumentist? Este dirijorul le fel de priceput ca membrii orchestrei? S-ar putea. Este însă necesar?

Cum ar suna un spectacol în care o mână nevăzută ar decala intrarea instrumentelor cu o jumătate de secundă? Aceiași instrumentiști, talentați și pricepuți, doar că intrarea lor este decalată față de partitură. Cum ar fi dacă doi violoniști ar lipsi, iar în locul lor ar fi aduși doi pianiști? Sau poate doi spectatori.

Am făcut diverse scenarii. Cum ar fi dacă, cum ar arăta dacă..?

Venind amândoi din mediul de business, comparația cu diverse comportamente din companii ne-a fost la îndemână.

Cine dirijează echipa? Cât de clar este acest rol?

Cum sunt aleși „instrumentiștii” dintr-o echipa? Sunt fiecare potriviți pentru rolurile lor sau „pianistul” ar trebui de fapt să fie „violonist”?

Care sunt regulile de comunicare dintre „dirijor” și echipa lui?

Câte momente avem în care intrările sunt defazate? Ce învățăm din ele și cum le corectăm?

Pe măsură ce înaintam în aceasta analiză, ne apăreau pentru fiecare din întrebări exemple reale, din experiența fiecăruia din noi.

Discuția nu a avut o concluzie, ci mai degrabă un punct de reflecție. Poți fi un violonist impecabil, talentat și îndelung exersat, asta nu te face neapărat dirijor.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

CTP--

Fără exagerare, documentarul-anchetă Recorder „Justiția capturată” este unul dintre cele mai importante acte jurnalistice din ultimii 35 de ani. Structurat logic, pe o acumulare de mărturii, date, cazuri, fără ură și părtinire, mobilizând magistrați care și-au luat inima-n dinți și au început să vorbească, filmul îți cade în cap la final ca o lespede.

Citește mai mult

 Vlad Predescu.

„Mi-am operat mama, căreia am pus o proteză de șold și mi-am făcut curaj, aș putea spune, câteva luni. După ce am intrat în intervenție și am reușit să mă detașez și să uit că o operez, lucrurile au decurs foarte bine. Slavă Domnului, e pe picioarele ei și merge în continuare”, spune medicul ortoped al cărui nume este sinonim cu excelența în chirurgia artroscopică și a genunchiului: Vlad Predescu. Imagine din arhiva personală a dr. Vlad Predescu

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Hadi Rahimian

Există copii în România născuți de două ori. Nu, nu e o greșeală de scriere și nici o eroare a serviciilor de stare civilă. Hadi Rahimian, un medic român, născut în Iran, operează feți aflați în uterul mamei oferindu-le viață. Cei mai mici dintre ei au 18 săptămâni gestaționale.

Citește mai mult

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  Cătălin Copăescu

„Nu am căutat să mă victimizez într-un sistem în care aveam nemulțumiri, dar am căutat să ofer pacienților mei intervenții chirurgicale cât mai performante”, spune doctorul Cătălin Copăescu, de al cărui nume se leagă excelența în chirurgia bariatrică minim-invazivă în România.

Citește mai mult