Contribuabilii români, persoane fizice și juridice, cu restanțe la plata obligațiilor către stat pot beneficia de o nouă amnistie fiscală, adoptată de autorități prin Ordonanța de Urgență nr. 107/2024 care prevede, totodată, și o serie de alte facilități. Scopul declarat este creșterea veniturilor la bugetul de stat, în special în contextul în care deficitul bugetar asumat pentru anul 2024, de 5% din PIB, se preconizează că nu va fi atins, Comisia Europeană estimând că acest indicator va urca la 6,9% din PIB. În acest sens, autoritățile susțin că, din valoarea creanțelor bugetare curente de 175 de miliarde de lei, un total de 71,8 miliarde de lei ar putea face obiectul unor facilități fiscale, de care ar beneficia 330.735 de contribuabili persoane juridice şi peste 848.700 de contribuabili persoane fizice.
Conform acestei noi amnistii, debitorii pot obține anularea tuturor obligațiilor accesorii (dobânzile și penalitățile) aferente obligațiilor bugetare principale restante la 31 august 2024, dacă îndeplinesc unele condiții ce vizează stingerea debitului principal, stingerea obligațiilor principale și accesorii cu termene de plată cuprinse între 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare, depunerea cererii de anulare și transmiterea la timp a declarațiilor fiscale.
Situațiile în care se pot anula accesoriile
În principiu, toate obligațiile bugetare principale restante la 31 august 2024 pot beneficia de anularea accesoriilor dacă sunt achitate integral până la 25 noiembrie 2024.
De asemenea, pentru sume stabilite prin decizii de impunere emise și comunicate până la 31 august 2024, accesoriile sunt anulate dacă principalul este achitat în termenul prevăzut de Codul de procedură fiscală (se stabilește în funcție de data comunicării deciziei de impunere).
În cazul obligațiilor restante achitate integral înainte de 31 august 2024, accesoriile pot fi anulate retroactiv doar dacă nu au fost deja stinse sau dacă sunt stinse după data intrării în vigoare a ordonanței privind amnistia (6 septembrie 2024).
Totodată, dobânzile și penalitățile aferente obligațiilor declarate suplimentar de contribuabili prin declarații rectificative depuse între 1 septembrie și 25 noiembrie 2024 vor fi anulate, cu condiția ca datoriile principale să fie achitate până la depunerea cererii de amnistie, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024.
De asemenea, accesoriile aferente obligațiilor stabilite prin controale fiscale aflate în derulare la data intrării în vigoare a ordonanței pot fi anulate dacă principalul este achitat integral în termenul de plată corespunzător și cererea de anulare este depusă în 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere. Subliniem că, inițial, proiectul de act normativ prevedea că pot beneficia de amnistie doar acei contribuabili pentru care se încheiase deja controlul fiscal, dar încă nu li se comunicase decizia de impunere până la intrarea în vigoare a ordonanței, dar această mențiune a fost eliminată din varianta finală a OUG 107.
În cazul inspecțiilor fiscale ce urmează să înceapă după intrarea în vigoare a ordonanței, contribuabilii dispun de 20 de zile să depună declarații rectificative pentru a beneficia de anularea accesoriilor, iar autoritățile fiscale sunt obligate să le ia în considerare.
Pentru obligațiile bugetare suspendate, se poate beneficia de amnistie dacă suspendarea încetează anterior datei de 25 noiembrie 2024 sau dacă debitorul renunță la suspendare anterior acestei date.
Accesoriile aferente creanțelor fiscale eșalonate la plată (incluse în ratele de eșalonare), cu termene de plată după data intrării în vigoare a ordonanței de urgență și până la 25 noiembrie 2024, pot face obiectul anulării sub condiția plății principalului, în două situații: dacă eșalonarea își pierde valabilitatea – practic, dacă debitorul renunță la eșalonare sau nu mai achită ratele de eșalonare; dacă eșalonarea se finalizează cel târziu la data de 25 noiembrie 2024 sau debitorul achită anticipat ratele de eșalonare (având această posibilitate, iar fiscul este obligat să refacă graficul) pentru a se încadra în termenul limită de 25 noiembrie 2024.
De asemenea, un debitor poate beneficia de amnistie în cazul cererilor de rambursare de TVA respinse, cu condiția ca acea cerere de rambursare să fie depusă înainte de 25 noiembrie 2024 și plata obligațiilor bugetare de care depinde anularea și care sunt nestinse prin compensare cu sumele individualizate în cererea de rambursare să fie realizată în 30 de zile de la data comunicării deciziei prin care se respinge rambursarea.
În plus, această amnistie se aplică oricăror tipuri de obligații bugetare administrate de alte instituții sau autorități publice. Doar autoritățile publice locale (UAT-urile) au posibilitatea să aleagă dacă aplică sau nu amnistia.
Obligații care nu pot face obiectul amnistiei
Ordonanța prevede și o serie de situații în care nu se poate aplica amnistia. Este vorba de accesoriile aferente ajutoarelor de stat de recuperat sau fondurilor ce se cuvin bugetului Uniunii Europene, cele legate de obligații bugetare care fac obiectul unor procese penale aflate în curs de desfășurare la data intrării în vigoare a ordonanței sau care încep ulterior acestei date, accesoriilor aferente unor obligații bugetare stabilite prin hotărâri penale definitive și cele rezultate din prejudicii care fac obiectul cauzelor de nepedepsire prevăzute de art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale.
Facilități suplimentare pentru persoane fizice și juridice
Pe lângă anularea dobânzilor și penalităților, pentru persoanele fizice, OUG 107/2024 prevede și un beneficiu suplimentar, constând în anularea unei părți a debitului principal.
Astfel, pentru debite principale mai mici de 5.000 de lei inclusiv, se anulează 50% din obligațiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, cu condiția ca diferența de 50% să fie achitată până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024. În cazul datoriilor mai mari de 5.000 de lei, se anulează 25% din restanțe, dacă acestea sunt stinse în proporție de 75% până la data depunerii cererii de anulare, dar înainte de 25 noiembrie 2024.
De o facilitate suplimentară beneficiază și persoanele juridice supuse impozitului pe profit, respectiv impozitului pe veniturile microîntreprinderilor. Astfel, dacă acestea au depus toate declarațiile fiscale, au stins la termen obligațiile aferente impozitului și nu au alte restanțe fiscale, vor beneficia de o bonificație de 3% din impozitul pe profit/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor aferent anului 2024, ce va fi utilizată pentru compensarea cu obligațiile fiscale ale contribuabilului.
În concluzie, noua amnistie oferă debitorilor o serie de oportunități pentru a-și reduce datoriile către bugetul de stat sau către alte instituții publice, pe care le pot valorifica în perioada următoare. Așadar, este indicat ca debitorii care au restanțe ce intră sub incidența OUG 107/2024 să analizeze opțiunile pe care le au la îndemână și să aplice pentru facilitățile oferite de amnistie, cu atât mai mult cu cât este puțin probabil ca o astfel de măsură să mai fie adoptată în următorii câțiva ani.
A contribuit Emanuel Bondalici, Senior Managing Associate, Reff & Asociatii | Deloitte Legal
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.