În ședința de guvern de astăzi, Guvernul României ar putea lua în calcul (căci nu avem certitudini) o nouă Ordonanță de Urgență. Deși transparența este mult clamată, nici textul acestei OuG nu este disponibil pe site. Aflăm doar că e PROIECT DE ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ privind unele măsuri financiare în vederea finalizării proiectelor finanțate din fondurile Uniunii Europene aferente perioadei de programare 2007-2013.
De ce atâta secretomanie? Ei bine, prin această OUG s-ar părea că se dă liber la împrumutarea autorităților locale pentru a putea finaliza proiectele începute pe fonduri europene. Și că acest lucru s-ar putea întâmpla prin împrumuturi din Trezorerie.
Care este problema?
Ei bine, parte semnificativă din proiectele finanțate din precedenta rundă de fonduri europene nerambursabile nu au putut fi finalizate înainte de 31 decembrie 2015, ultima zi când se puteau efectua cheltuielile din bani europeni. Pentru proiectele nefinalizate, autoritățile locale trebuie să acopere restul banilor din bugetul local și să finalizeze proiectele până la 30 iunie 2016. Altminteri, pierd inclusiv banii absorbiți până în acel moment pe proiect.
Cele mai mari probleme se întâlnesc pe proiectele pe care autoritățile locale le au din Programul Operațional Regional, dar probleme sunt și pe Programul Operațional sectorial Mediu și din Programul Operațional sectorial Transporturi – adică exact acolo unde sunt cele mai mari bugete.
În ce privește Programul Operațional Regional (unde au fost cei mai mulți beneficiari din administrația locală), există două categorii majore de proiecte cu beneficiari publici care nu au fost finalizate.
I. Proiecte cu valoare sub 5 milioane lei
Vorbim despre 216 proiecte cu o valoare totală de 1.78 miliarde lei. Acestea au primit până acum rambursări de 412.7 milioane lei.
Aceste proiecte trebuie finalizate până la 30 iunie, altminteri se vor pierde și banii rambursați deja.
II. Proiecte cu valoare peste 5 milioane lei
Sunt 129 de astfel de proiecte, în valoare totală de 6.64 miliarde lei, pentru care până acum Comisia Europeană a decontat aproape 1.8 miliarde lei. Acestea pot fi declarate nefuncțonale și se pot implementa și mai târziu, iar Comisia Europeană ar putea deconta maxim 10% din valoarea alocată pentru programele respective.
Pentru Programul de Mediu, sunt puse în pericol 74 milioane lei deja rambursate de Comisia Europeană.
Ce soluție de urgență găsește Guvernul?
Cu 3 luni rămase pentru finalizarea acestor proiecte, Guvernul descoperă că autoritățile locale nu au banii pentru a finaliza aceste proiecte. Și vor să pună la bătaie 400 milioane de lei – autoritățile locale se vor putea împrumuta din contul curent general al Trezoreriei Statului (din veniturile din privatizare) pentru a finaliza proiectele cu o valoare sub 5 milioane euro.
3 motive simple pentru care ar trebui să ne supere această situație
1. Este încurajată iresponsabilitatea autorităților locale
Încă din 2015, prin OUG 2/2015 li s-a permis autorităților locale să contracteze împrumuturi din Trezorerie pentru prefinanțarea și cofinanțarea proiectelor europene, în limita a 1.29 miliarde lei. La acestea se adăuga și posibilitatea de a împrumuta, în limita plafonului de 400 milioane lei, și alți bani pentru ca autoritățile locale să poată plăti corecțiile financiare de proiectele europene, precum și pentru a asigura cofinanțarea proiectelor din programe naționale. Pentru acestea, limita de îndatorare pentru autoritățile locale a fost crescută de la 30% (cât spune Legea 273/2006 privind finanțele publice locale) la 70%.
După cum observăm, rezultatele acestei OUG nu se văd în realitate, având în vedere că doar pe Programul Operațional Regional sunt rambursate doar 412 milioane, adică sub un sfert din valoarea totală a proiectele mai mici de 5 milioane lei.
2. Graba strică treaba
Textul Ordonanței de Urgență nu este publicat pe website-ul Guvernului, deși acesta era disponibil de câteva zile bune – dacă ne uităm pe site-ul Consiliului Economic și Social, acesta a primit de la MDRAP proiectul de OUG încă din 11 martie.
Mai mult, problema este una extrem de bine cunoscută, de foarte multă vreme. Încă de la adoptarea bugetului de stat am atras atenția asupra acestei bombe ce stătea să explodeze. De ce această măsură de urgență apare abia după 4 luni?!
3. Banii pot fi aruncați pe fereastră
Câtă vreme aceste împrumuturi vor fi acordate fără criterii – de exemplu, fără să știm cât anume este deja realizat din respectivul proiect – există riscul să fie pierduți și mai mulți bani decât cei deja rambursați de Comisia Europeană. Multe dintre proiecte sunt realizate în proporție de sub 50%, câteva au probleme majore cu licitațiile, ceea ce poate fi un indiciu extrem de bine fundamentat că nu se va putea realiza în 3 luni ceea ce nu s-a realizat în ani de zile.
Ce soluții sunt?
În primul rând, OUG nu ia în calcul întreaga problemă – a împrumuta acum din Trezorerie (din niște venituri limitate) doar pentru proiectele mici (sub 5 milioane euro) ar putea semnifica fie faptul că am renunțat definitiv la proiectele pe care avem sume mai mari rambursate, fie că oferim doar o cârpeală temporară. Ceea ce se poate face este:
• Să fie finalizată analiza privind toate proiectele, pe beneficiari, astfel încât să vedem dacă nu mai curând lăsăm un Consiliu Județean să se împrumute pentru un proiect mare, cu impact în comunitate (de exemplu, un drum județean).
• Să fie realizată o analiză de risc privind proiectele aflate în derulare – în unele cazuri, este mult mai puțin riscant să fie asumată returnarea sumelor deja rambursate de Comisia Europeană decât să se contracteze un împrumut fără nicio șansă de a finaliza proiectul.
• Să fie introduse criterii pentru acordarea de împrumuturi – nu este același lucru să oferi un împrumut pentru un proiect executat în proporție de 70% sau pentru unul care nu are nici măcar licitația finalizată.
Fără o analiză de ansamblu, riscăm să destabilizăm și mai mult finanțele publice locale (și naționale). Deși pot înțelege nevoia MDRAP de a găsi o soluție pentru acest dezastru, nu pot înțelege cum, în an electoral, ne permitem să vulnerabilizăm și mai mult bugetele unor autorități care au reușit contra-performanța de a transforma o oportunitate (fondurile europene) într-o gaură neagră care ar putea distruge potențialul de dezvoltare pe termen lung.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
2. daca nu dam acesti bani, vom pierde si ce s-a absorbit pe acele proiecte.
3. daca nu se realizeaza in 3 luni, care e problema?? Important e sa nu dam bani inapoi! Oricum avem nevoie de acele proiecte!
Consider ca ati scris un articol ce nu a fost bine documentat in prealabil...
Scuze, daca gresesc!
Primarii mii cu alte zeci de mii de consilieri in primul mandat macar de ochii lumii se dau de ceasul mortii sa faca ceva pentru comunitate si-si pregatesc,organizeaza masinaria gangului pe care-l patroneza primarul pentru a fura cat mai mult.In mandatul al doilea "uita" ca sunt primari alesi de cetateni si incep jaful fara perdea.Luati cel mai amarat catun cu primar si vedeti la ce nivel de bogatie se afla acesta fata de restul oamenilor.Dar ce sa mai zici de un sat la 36km de Buc unde sunt lucrari vaste de constructii,amenajari de drumuri,amenajari de lacuri cu cabane folosite doar de smecheri etc.Cred ca DNA ar trebuii sa ia ca prioritara verificarea primariilor cu bugete mari,multe proiecte in curs.
doar ultimul punct in opinia mea se poate cu adevarat implementa...daaca scopul este sa ingrasham porcul in ultima saptamina inainte de craciun, clar ca nu mai te apuci sa indopi toate scheletele de mirtzoage ci te concentrezi pe porcii mai grasutzi...unde ai sansa sa iti iei niste bani inapoi...