Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Închiderea școlilor și surogatul „școlii online” lasă asupra copiilor sechele de nevindecat. Oana Moraru: „Sunt ca niște lupi în cușcă… Eu mă simt absolut depășită”

Copil online

Foto: Getty Images

Ratei ridicate a analfabetismului funcțional din România i se va adăuga, după închiderea școlilor, analfabetismul social. Este cea mai gravă consecință a pandemiei asupra sistemului de educație, crede Oana Moraru, consultant educațional și fondator al școlii Helikon. „Nu există lucru mai grav din punct de vedere social și emoțional decât lipsa de interacțiune în curtea școlii, decât jocul negociativ, tranzacțional”, a explicat ea în emisiunea „În fața ta” de la Digi24.

Din cauza crizei sanitare, mulți dintre copiii care au început în urmă cu doi ani grupa mică au pierdut aproape un an și jumătate de învățământ preșcolar și, odată cu el, achiziții importante. 

„Sunt ca niște lupi în cușcă. I-am văzut revenind în grădinițe, am văzut copii din familii foarte responsabile. E atât de evident că nu au lucrat în anii preșcolarității pe atenție voluntară, pe limbaj, că eu mă simt absolut depășită, deși profesional știu ce trebuie făcut, să pot să recuperez la grupa mare ce s-a pierdut în doi ani. Există niște ferestre de oportunitate între 0-6 ani. După, copilul poate fi ajutat, dar doar remedial. Are nevoie de un profesor atât de luminat, încât să lucreze și pe problemele lui din spate”, a declarat Oana Moraru.

Statul în casă poate duce la probleme de echilibru, care apoi se pot traduce în dificultăți de citire și transcriere de pe tablă. Timpul excesiv în fața ecranelor accentuează deficitul de atenție. Auzul fonematic, care se educă în clasa pregătitoare, nu poate fi dezvoltat așa cum trebuie în zgomotul de fond al lecțiilor de pe Zoom. 

„Nu mai vorbesc de gimnaziu când ar trebui să se formeze capacitatea copilului de a pune raționamente în vorbire, mai mult de două-trei raționamente”, a spus Oana Moraru. 

„Copilul din mediul rural este, în medie, cu un an și jumătate în urmă față de copilul din mediul urban”

Cel mai mult au pierdut copiii din mediile dezavantajate. „Sunt studii care arată că copilul din mediul rural este, în medie, cu un an și jumătate în urmă față de copilul din mediul urban. Peste acest copil s-a mai adăugat un an jumate, e cu trei ani în urmă. Psihologia spune că, dacă un copil are o întârziere de mai mulț de doi ani, el dă în tulburare de comportament. Dacă decalajul dintre vârsta mentală și vârsta cronologică ajunge la 2 ani lui îi trebuie terapie. Oricum aveam nevoie să recuperăm mulți copii din România. Noi nu avem cum să avem învățământ remedial, nu cred că ne imaginăm cât de sumbră e realitatea”, a atras atenția Oana Moraru.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

blocuri - Bucuresti

Locuiesc într-un bloc de 4 etaje. Unii i-ar spune “bloc comunist”, pentru că e construit înainte de cutremurul din 1977, pe care l-am și prins, de altfel, aici. În urmă cu aproape 20 de ani, la câteva zeci de metri de blocul alăturat, tot de 4 etaje, un dezvoltator străin a construit un complex rezidențial, care include și un turn de 20 de etaje. (Foto: Inquam Photos / George Călin)

Citește mai mult

Alex Livadaru

Cu sau fără referendum propus de Nicușor Dan (altfel discutabil din punct de vedere procedural & legal)- puterea judecătorească trebuie să accepte că e nevoie să fie controlată | verificată | auditată (în sensul de ”checks & balances”) de celelalte 2 puteri (legislativă | executivă). Așa cum puterea legislativă trebuie și poate să le controleze pe celelalte două (legislativă | executivă).

Citește mai mult

Daniel van Soest - Suceava

Totuși, văd o diferență. PNL arată o anumită capacitate de autocurățire — altfel domnul Bolojan nu ar fi devenit prim-ministru. PSD, în schimb, s-a băgat în tranșee ca să lupte până la capăt, transformându-se într-un partid-zombie, pe care pare să-l mai poată îndrăgi doar un alt partid insalubru, precum AUR.(În imagine, Daniel van Soest)

Citește mai mult

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult