Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Octavian, student la TU Delft, Olanda: Am foști colegi de liceu la Automatică, în România. Ei învață de 5-10 ori mai mult, nu ies din casă decât în weekend. La universitate în Olanda se pune accent pe aplicații practice

Octavian apolozan

Octavian Apolozan, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student în anul II la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Aflată în top 15 universități de inginerie și tehnologie, conform QS World University Rankings din 2020, TU Delft are peste 26.000 de studenți și peste 6.000 de angajați, personal didactic și de cercetare. 

Drumul lui Tavi către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a descoperit pasiunea pentru matematică și informatică.

„Încă de mic am fost atras de ideea de a studia în afara țării. Îmi imaginam că la facultate voi pleca în afară, iar în clasa a 12-a am luat decizia de a alege această cale”, povestește el într-un interviu pentru Republica. Chiar dacă și-a ales direcția de carieră mai târziu decât alți colegi, Tavi a excelat la multe materii în timpul anilor de liceu. „Am terminat „Mircea cel Bătrân” din Constanța, un liceu destul de greu, dar mi-a plăcut mereu să învăț, am avut doar 10”, adaugă el.

Admiterea la TU Delft: matematică, logică și gândire algoritmică

Pentru a ajunge student la TU Delft, Octavian a trebuit să treacă printr-un proces de admitere. „Am avut un examen de admitere structurat pe trei părți: matematică, gândire algoritmică și logică. Partea de matematică și logică putea fi pregătită din materiale oferite de universitate cu o lună înainte, dar gândirea algoritmică a fost provocarea reală, nefiind ceva la care te poți pregăti dinainte”, explică el.

Aflați și: 

În afară de examen, procedura de admitere a inclus și pregătirea unui dosar standard cu fișa matricolă și certificatul Cambridge. „Activitățile extrașcolare nu contează pentru admitere la TU Delft, ele m-au ajutat doar pe plan personal”, spune el. Nici nota de la examenul de bacalaureat nu a contat pentru admitere.

După admiterea din februarie și confirmarea locului în aprilie, Tavi s-a confruntat cu o problemă comună pentru studenții internaționali: găsirea unei cazări. „Am subestimat cât de greu e să găsești o locuință în Olanda. Abia în august am început serios să caut și am avut noroc să găsesc un loc unde să stau. Recomand ca chiar din ziua în care se primește decizia de admitere să fie căutată o cazare, pentru că e ceva foarte greu de găsit”, spune el. Tavi plătește 900 de euro pe lună pentru chirie și utilități, locuind cu alte două persoane. 

În ceea ce privește viața de student, el descrie un program flexibil și axat pe învățatul individual. „La Delft, orele sunt opționale, în afară de un proiect cu prezență obligatorie. Se pune mult accent pe studiul acasă și la bibliotecă. Dacă vii la cursuri fără să fi studiat înainte, nu vei înțelege mare lucru, deoarece cursurile sunt doar recapitulative”, explică. Preferă să își ia notițe în clasă, deși mulți colegi aleg uneori să se bazeze pe materiale pe suport electronic.

Foto: Robin Utrecht / Shutterstock Editorial / Profimedia

Primul an de facultate a fost o perioadă de adaptare.  „Totul era nou în primele luni, dar m-am acomodat bine. Limba engleză e foarte importantă. La facultatea aceasta sunt mulți români. Avem seri de fotbal sau ieșiri împreună, ceea ce face tranziția mai ușoară”, spune el.

„Cursul de algoritmi și structuri de date are o rată de promovare de doar 45%”

  • Cea cea mai mare provocare în anul I. „Cred că cea mai mare provocare a fost cazarea. Stând în Haga, unde mi-am găsit cazare, drumul până în Delft era obositor, mai ales când ploua sau era vânt. Celor interesați le-aș recomanda să se găsească o chirie cât mai devreme. Eu făceam 40 de minute cu bicicleta, ceea ce nu e ideal. În ceea ce privește facultatea, sunt unele materii mai grele De exemplu, cursul de Algoritmi și Structuri de Date are o rată de promovare de doar 45%, deci nu toată lumea reușește să-l treacă din prima. Deși sunt anumite cursuri mai dificile, cred că românii au un avantaj la matematică, pentru că multe dintre conceptele pe care le studiem aici sunt deja cunoscute din liceu în România.”
  • Organizarea anului universitar.. Anul este structurat în patru module, fiecare de opt săptămâni. Examenul se dă în săptămâna cinci și în săptămâna nouă, așa că trebuie să învățăm continuu. În anul doi, nu am avut examene de mijloc de semestru, ceea ce face totul mai ușor. Evaluarea se face de obicei printr-un examen final, dar sunt și activități care contează pentru notă. Cât privește vacanțele, acestea sunt foarte puține – doar câteva zile pentru Paște și iarnă. Trebuie să îți gestionezi bine timpul, altfel programul devine foarte încărcat. De obicei, am două sau trei examene pe lună, dar, în general, în ultimul semestru a fost mai puțin stresant.”  Despre cum își împarte timpul între studiu și muncă Octavian spune că el a ales să dea meditații copiilor care vor să vină la Delft. „Asta îmi dă mai mult control asupra timpului meu și îmi oferă posibilitatea să învăț mai mult.” Are colegi care lucrează part-time, unii din anul întâi.
  • Ce l-a surprins în Olanda. „Olanda e minunată pentru că toată lumea se deplasează cu bicicleta. Totul este construit pentru bicicliști, iar orașele nu sunt aglomerate de mașini. Vremea poate fi un minus, deoarece sunt multe zile mohorâte, dar eu personal nu am probleme cu ploaia. Un alt aspect interesant este atitudinea pozitivă a olandezilor. Chiar dacă pot părea mai rezervați, sunt foarte prietenoși.”
  • Socializare.. „Am avut noroc să cunosc studenți internaționali și am închegat o echipă diversă, cu oameni din Spania, Croația, Ucraina, Olanda, Norvegia și Suedia. În anul întâi ne întâlneam frecvent, găteam mâncăruri din țările noastre și ne distram împreună. Acum, în anul doi, am observat că fiecare și-a găsit grupul său, axându-se mai mult pe naționalitate.”

Foto: Robin Utrecht / Shutterstock Editorial / Profimedia

„Nu am știut să gătesc înainte să ajung aici”

„Niciodată n-am știut să gătesc înainte să ajung aici,” a spus el, amintindu-și de începuturile sale în bucătărie. A realizat rapid că mâncarea luată din oraș poate fi costisitoare, așa că a început să experimenteze gătitul acasă. În același timp, a învățat să își organizeze hainele, deoarece a realizat că nu mai are pe cineva care să facă acest lucru pentru el.

Călătoriile singur au devenit o parte esențială a experienței sale. „A trebuit să învăț să plec la aeroport și să călătoresc cu avionul singur,” a spus el. „Aceste experiențe m-au făcut să mă simt liber, dar și responsabil în același timp.” 

Foto: Robin Utrecht / Shutterstock Editorial / Profimedia

Computer Science la TU Delft vs. Automatică în Politehnica București. „Mi se pare că la Automatică li se dă foarte multă materie care în Olanda ori se ignoră, ori ni se arată pur și simplu aspectul practic”

O comparație între a studia la TU Delft și Facultatea de Automatică și Calculatoare din Universitatea Politehnică București? „Am foști colegi de liceu și prieteni care studiază la Facultatea de Automatică și Calculatoare în București. Chiar și eu am aplicat la Automatică. În preadmitere, la admitere n-am mai fost, bineînțeles. Dar știu că ei învață, cred, de 5-10 ori mai mult decât mine. Ei ies afară doar în timpul weekend-ului. Dacă ies și în weekend. Adică, e foarte intensiv. Dar, pe de altă parte, chiar dacă învață atât de mult, mi se pare că ce învață ei este ceva foarte teoretic. E ceva foarte clasic pentru România. Adică, teorie peste teorie peste teorie. Și foarte rar chiar aplică cumva teoria aia, sau fac un anumit proiect. Adică li se dă foarte multă materie de învățat. Și la ce folosești.... o să folosești. Dar tu trebuie să o înveți. În Olanda am făcut o groază de chestii teoretice, dar cel mai mult am făcut aplicații practice. Da, mi se pare că la Automatică li se dă foarte multă materie care la noi, de exemplu, ori se ignoră, ori ni se arată pur și simplu aspectul practic. Pentru că nu e necesar să înveți absolut tot. Sau ni se spune că, dacă vrem să învățăm, avem lectură separată, dar e opțional și nu ești forțat”, descrie Octavian.

„Ni s-a spus că, chiar și cu progresele AI-ului, va exista întotdeauna o nevoie de programatori”

În timp ce în România au început să apară, în acest an, tot mai multe informații despre companiile de IT care dau afară sute de angajați, odată cu dezvoltarea spectaculoasă a inteligenței artificiale, Octavian spune că în Olanda „asta deja s-a întâmplat de mai multă vreme”.

„Aici la universitate ni s-a spus că, chiar și cu progresele AI-ului, va exista întotdeauna o nevoie de programatori.” Tânărul a explicat că, în ciuda temerilor legate de pierderea locurilor de muncă, credința lui în necesitatea cunoștințelor fundamentale rămâne puternică. „Trebuie să știm să verificăm informațiile pe care AI-ul ni le oferă, să fim critici și să ne asumăm responsabilitatea.”

Pentru tinerii care își doresc să devină studenți la TU Delft, Octavian are câteva sfaturi: „Trebuie să îți placă cu adevărat ceea ce faci, nu doar să le spui părinților că îți place.” El a subliniat și importanța echilibrului între studiu și viața socială: „Trebuie să te bucuri de aceste momente, pentru că tinerețea nu durează o veșnicie.”

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • RASPUNS PENTRU DL NICOLAE S. : Taxele de studii anuale in universitatile americane variaza intre cateva mii si 90.000 dolari SUA. In schimbul acestor substantiale taxe, MIT si alte universitati pun la dispozitia studentilor "suporturi de curs/ seminar/ laborator" pentru disciplinele oferite, atat in format electronic (soft) - preferat de studenti, tot mai mult, de peste 20 de ani - si in format imprimat (hard), mai rar.. In Romania situatia este cu totul alta : bibliotecile universitare (cu exceptia BCU-Bucuresti poate si a altora) oferind mai mult sau exclusiv carti in format HARD... Biblioteca UPB (acum UNSTPB) va ofera acces online la cataloagele sale (indexate pe autori, titluri si indicii CZU) dar putine linkuri la publicatii electronice (SOFT)...In plus, realizarea si publicarea unei carti sunt procese relativ costisitoare pe care universitatile noastre nu si le asuma (cu exceptia UNEORI a manualelor si a indrumarelor de laborator sau seminar proprii). Dupa 1990 a mai aparut o problema generata de privatizarea vechilor edituri de stat si de aparitia multor altor edituri private, in conditiile in care nu mai era posibila finantarea publicarii tuturor cartilor de catre editurile de stat (urmand a se recupera banii cheltuiti in acest scop din vanzari) si multe librarii s-au desfiintat (intrucat numarul cumparatorilor de carte tiparita a scazut drastic) iar preturile cartilor au crescut substantial....In aceste conditii, atat de dificile pentru ei, unii autori de carti au decis sa finanteze ei insisi tirajul partial/ integral al unor carti scrise de ei, urmand a le oferi gratis sau contra cost celor interesati. Asa se explica absenta linkurilor la publicatiile ELECTRONICE utile/ necesare destinate studentilor din universitatile noastre. Dar unele asemenea carti se afla fizic in rafturile bibliotecilor universitare, inca existente, desi salile lor de lectura sunt frecvent aproape goale, de doua deceni... Eu am frecventat biblioteci din SUA (universitare si cea Congresului), Franta (universitare si cea Nationala), Coreea de sud si am constatat ca in toate erau oferite online - gratis sau contra cost, in functie de solicitant - carti si reviste in format SOFT si HARD, de specialitati adecvate cerintelor cititorilor potentiali. Sa speram ca macar BNR - Biblioteca nationala a Romaniei si BCU - Biblioteca centrala universitara din Bucuresti - vor dori, putea si sti sa se orienteze si sa ofere tot mai multe publicatii digitale/ numerice, colectand si evaluand continuu cerintele si reactiile cititorilor lor...Dar si sa rezolve problema indemnizarii autorilor de asemenea publicatii si problema drepturilor de autor....In niciun caz nu ar trebui extins exemplul editorilor de jurnale stiintifice din statele dezvoltate care - intrucat nu-si mai pot vinde productiile (mult prea numeroase si uneori putin sau deloc relevante, valoroase) solicita ... autorilor de articole (inclusiv masteranzi, doctoranzi, etc.) sa plateasca sute sau chiar mii de euro doar pentru un articol, doar in scopul publicarii sale intrun (mai mult sau mai putin) prestigios jurnal stiintific, ... In ceea ce priveste cele cca 50 de carti si cca 500 articole publicate de mine in cca 50 de ani de activitate profesionala, le puteti gasi, doar informativ, pe website-ul meu personal www.ndragulanescu.ro si fizic prin anticariate, sau online (pe academica.edu, researchgate.com, contributors.ro, etc.). Din aceste publicatii m-am ales doar cu satisfactia de-a fi fost util studentilor romani si straini, dar si unor cercetatori si altora. Nu am castigat dupa 1990 nimic din aceste publicatii dar nici nu am platit pentru tehnoredactare (efectuata integral de mine dupa 1995) sau publicare in jurnale straine.... Va multumesc pentru interesul acordat contributiei mele publicate aici... Sper sa revin daca exista interes si idei din partea altor vizitatori...
    • Like 0
  • T.M check icon
    Cei ce au de gând să studieze în Olanda ar trebui sa se informeze despre planurile actualului guvern cu privire la învățământul universitar. https://nltimes.nl/2024/10/18/amsterdam-universities-frustrated-cabinets-plans-slash-english-courses
    • Like 0
  • Cristian check icon
    Mie mi se pare un pic fortata comparatia intre facultatea de Computer Science si facultatea de Automatica si Calculatoare.

    Facultatea de Automatica si Calculatoare este in mod fundamental o facultate de inginerie electrica, si chiar daca are si catedre de computer science, acestea sunt din perspectiva ingineriei electrice nu a businessului.

    Exista si la noi facultati de computer science care sunt din perspectiva de business, adica aplicate pe piata muncii. Dintre toate, cea mai aplicata mi se pare facultatea de Cibernetica de la ASE, si sectia de informatica de la Mate-Info Iasi. (Este o evaluare subiectiva, pe baza interactiunilor cu colegii de-a lungul anilor.)
    Tinerii colegi care vin de la Cibernetica stiu exact ce se cere acum in IT-ul romanesc: tehnologii web, tehnologii mobile, baze de date, notiuni de retelistica.

    Depinde foarte mult ce cauta fiecare si ce vrea sa faca in viata.

    Este adevarata ca in Romania salariile pentru ingineri sunt derizorii in comparatie cu salariile pentru IT-isti. Asa ca are sens mai mult sa faci o facultate orientata spre business decat una spre inginerie.

    Noi suntem o piata de desfacere si de lohn, asa ca nu prea e timp de pierdut cu teoria si filozofia.
    • Like 0
  • Excelenta - relevanta, cuprinzatoare, coerenta, interesanta, deci utila - prezentare a vietii de student in Olanda. Multumesc, Octavian!.... Continua si sa scrii/ publici in Romania pentru a permite/ facilita conationalilor tai sa cunoasca de la sursa, corect, credibil si in detaliu - fara manipulari publicitare - ce inseamna sa fii student intro universitate din strainatate.... Fiind de peste 50 de ani profesor la Facultatea de Electronica, Telecomunicatii si Tehnologia Informatiei din UNSTPB (fost IPB, fost UPB) dar si profesor invitat in 4 universitati straine (din 4 state si 4 continente) cunosc prea bine marile diferente - inclusiv de credibilitate, eficienta si prestigiu - existente intre universitatile din Romania si cele din statele dezvoltate. O cauza a cauzelor acestora consta in faptul ca multi profesori si mai toti decidentii din educatia romaneasca NU ACCEPTA rolul scolii si universitatii de furnizor de angajati competenti pentru mediul de afaceri....In consecinta, ei nu accepta ca elevii, studentii, absolventii, angajatorii, etc sunt STAKEHOLDERS esentiali (in calitatea lor de beneficiari/ clienti ai cadrelor didactice si personalului din scoli si universitati) si in consecinta ar trebui sa cunoasca si sa satisfaca cerintele legitime si legale ale acestora... Asa se explica predominanta TEORIEI in detrimentul APLICATIILOR PRACTICE la unele facultati/ cursuri in UPB, desfiintarea examenelor de admitere, orariile supraincarcate, disciplinele inutile, etc. Dar si predominanta CUNOSTINTELOR fata de DEPRINDERI si COMPORTAMENTE in competentele creeate in facultatile noastre (desi in general aceste 3 componente ale COMPETENTEI sunt identificate, descrise si incluse in standardele de formare profesionala sau ocupationale elaborate de Autoritatea pentru Calificari, o entitate publica prea putin cunoscuta si respectata in Romania.... In plus, in Romania de peste 2 decenii avem un SIMULACRU de asigurare a calitatii educatiei - perpetuat prin copy-paste dintro reglementare deficitara si criticata, in prezent - chipurile - abrogata ceea ce descalifica mediul educational din Romania, si in domeniul asigurarii calitatii, in cadrul mediului de afaceri... Evaluarea calitatii proceselor educationale din scoli si universitati ar trebui sa fie realizata in principal de elevi, studenti, absolventi, profesori, angajatori, etc, nu PRIN HARTII in mod ineficient si fara credibilitate de functionarii ARACIS si ARACIP ...CALITATE inseamna satisfactia beneficiarilor/ clientilor si necesita continua evaluare a acesteia... Articolul realizat de Octavian este un bun inceput..Poate va ajunge si la birocratii ineficienti din ARACIS...
    • Like 1
    • @ Prof.univ.DRAGULANESCU Nicolae-George
      Francisc check icon
      Nu se lipește somnul de mine până nu vă adresez o întrebare, domnule profesor universitar: ce mai căutați în sistemul de învățamânt după 50 de ani de activitate?

      Judecând după modul în care vă exprimați ideile, cred că ar fi mai bine să vă pensionați...
      • Like 1
    • @ Prof.univ.DRAGULANESCU Nicolae-George
      Exista pe youtube "MIT OpenCourseWare" - cursuri intregi postate de la MIT.
      N-am gasit nici macar un singur curs postat de la UPB - dar poate nu am stiut eu unde sa caut. Daca ma puteti ajuta... eventual cu un curs prezentat de dumneavoastra.

      Multumesc.

      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult