Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Omul din spatele fenomenului „5 to go” sau cum să schimbi fața orașului cu o cafea și un zâmbet. GENERAȚIA B

5 to go

Foto: 5 to go/Vlad Pahonțu

Pe 7 ianuarie 2015 se deschidea, în apropiere de Piața Lahovari și la câțiva pași de Teatrul Țăndărică, un mic coffee shop, de vreo 12 metri pătrați, cu atmosferă și lumină calde. Tot ce-ți puteai cumpăra de acolo, de la cafea la sucuri și sandvișuri costa cinci lei, iar un barista profesionist și colegul său făceau latte-uri și conversație cu clienții. 

În prima zi, coffee shop-ul 5 to go din Lahovari, în care a fost făcută o investiție de 10.000 de euro, a avut încasări de 345 de lei. Între timp, proprietarul său, Radu Savopol, a mai deschis unul pe Pache Protopopescu, un concept store 5 to go pe Buzești, dar și 31 de coffee-shop-uri în franciză, în București și alte șase orașe din țară. 

„Am estimat că grupul va termina anul 2016 cu o cifră de afaceri de un milion de euro, dar sunt sigur în acest moment că o vom depăși cu 20%. Pe luna octombrie 2016, cifra de afaceri a fost de 180.000 de euro”, spune Radu Savopol care se așteaptă la o marjă de profit de 20 - 30%. 

Designer de profesie, Radu Savopol (foto) a intrat în industria HORECA în anul 2001, când a deschis în Sinaia un bar, Old Nick Pub.

Între 2002 și 2004 a avut un concept de cafenea care a obținut un premiu internațional de design, în 2008 a făcut la Sinaia o altă cafenea, pe care ulterior a vândut-o, iar în 2011 a deschis la București un alt Old Nick Pub. 

„Aveam un spațiu lângă Old Nick Pub, o anexă, voiam să fac ceva cu el, aveam nevoie de un concept inovator. După ce am făcut câteva deplasări în străinătate, am discutat cu câțiva prieteni și cu furnizorul de cafea, s-a creionat ideea de preț fix. Ne-am hotărât să mergem pe conceptul de to go, pe preț fix și pe design prietenos”, își amintește antreprenorul. Un alt lucru important era acela că noile cafenele aveau să se adreseze străzii, să le iasă pur și simplu în cale clienților.

 A făcut calculele și și-a dat seama că, la un TVA de 24% și un preț de cinci lei pentru orice - o cafea, un suc, un sandviș, un fresh de portocale la 200 de ml, trei prăjiturele, două ape plate, poate ieși în câștig. 

Și așa a fost. La primul coffee shop, clienții se aduceau unii pe alții, iar lucrurile păreau să meargă de la sine. Singura lor întrebare era dacă prețul va rămâne fix, dacă nu se va termina cumva promoția. La rândul său, Radu Savopol se întreba totuși dacă succesul din Lahovari nu a fost doar o întâmplare. Avea să deschidă și coffee shop-ul din Pache și să se convingă că era mai mult decât atât.

Cea de-a treia locație care a purta sigla 5 to go a fost o franciză. „O tipă a venit la noi și ne-a cerut o franciză. Noi i-am spus că nu avem sistemul ăsta, ea mi-a spus că vrea, că a găsit un spațiu. Am văzut spațiul și pe pe un perimetru de 500 de metri aveam foarte multă clientelă posibilă”, își amintește el. 

Se întâmpla în luna mai, iar în luna iunie business-ul avea să beneficieze de o conjunctură favorabilă: reducerea TVA de la 24% la 9%. „100% dintre produsele noastre sunt pe TVA de 9%, ceea ce s-a simțit foarte bine în business plan”, spune antreprenorul. Au lucrat toată vara pentru a pune la punct sistemul de franciză. Când au dat comunicatul de presă prin care îl anunțau, lucrurile au explodat. 

Pentru a reuși să mențină franciza la un preț convenabil, se folosesc în amenajare de materiale care nu costă foarte mult - lemn, fier, tencuieli naturale, dar cu ajutorul cărora pot obține efectul pe care și-l doresc. Acolo unde se încadrează în peisajul zonei, utilizează la exterior culoarea verde crud.

„Dorim să creăm un spațiu prietenos, cald, punem accent pe felul în care cade lumina, să nu fie rece sau obositoare”, explică Radu Savopol. Ne aflăm în concept store-ul de la Buzești, unde pe cele câteva mese stau cărți de colorat pentru adulți și creioane colorate. O altă particularitate sunt paharele, cu desene din zona de pop-art și mesaje amuzante.

Inginera de sondă transformată în antreprenor

Printre cei care au cumpărat franciza 5 to go a fost Alina, o ingineră de sondă din Ploiești care s-a reprofilat și s-a făcut antreprenor. După ce i-au făcut Alinei publică povestea, timp de două săptămâni clienții au stat la coadă doar ca să o cunoasă. „Un alt caz a fost cel al lui Matei, care a venit la noi cu mama lui. Avea 19 ani, mama lui îi dăduse bani pentru o mașină și l-a întrebat ce vrea să facă cu ei. El i-a răspuns că vrea să ia o franciză 5 to go. Este coffee shop-ul din Câmpineanu și merge foarte bine”, povestește Radu Savopol.

Fiecare dintre coffee shop-uri vinde lunar în jur de 23-24 de kilograme de cafea, dublu față de media din barurile și restaurantele din România care este de 11 kilograme. „În România se bea foarte multă cafea cu lapte - latte, cappuccino, atunci e foarte important să faci o cremă de lapte așa cum trebuie și acolo se face diferența. Contează aparatele, sunt aparate profesionale, care costă în jur de 5.000 de euro fiecare aparat, la fel și râșnițele. Calitate medie spre premium, perfect adecvată preparatelor care se beau în România”, spune Radu Savopol. Clienții sunt de la liceeni de 15 ani care intră să își ia o ciocolată caldă, până la bunici care intră să le ia prăjiturele nepoților. Cei mai mulți însă sunt studenți și oameni care lucrează în corporații.

Până la sfârșitul anului 2018, acesta vrea să ajungă la 100 de cafenele. „Între timp apar noi direcții de dezvoltare: parteneriate cu lanțuri care vând food sau sunt în zona de retail și care își doresc să aibă cornere de 5 to go. Lucru care ne ajută și pe noi și pe ei. Și noi creștem traficul prin cafea, dar și ei aduc din start un trafic pe cornerul respectiv. Deci e posibil să ajungem mult mai la cele 100 de locații”, spune Radu Savopol. 

Articolul face parte din cadrul campaniei Generația B. Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • @Adrian B. O fi. Insa persoana care-l scrie e atat de frumoasa incat as citi si cartea de telefon daca ar publica-o ea.
    • Like 0
  • Cristian check icon
    Conceptul este tare fain si practic. Si prietenos. Marfa este de calitate si nu te simti dezmagit.

    Imi place sa citesc ca exista lucruri are reusesc si povestea din spatele lor.
    In continuare tot 5 lei se plateste pentru cei ce mor de grija altora.
    • Like 0
  • Un material destinat exclusiv corporatistilor romgleziti.Punct
    • Like 1
  • Crabu check icon
    Intrebare intrebacioasa: Cand a scazut TVA-ul de la 24% la 9% nenea BusinessMan ce a facut? A redus pretul de la 5 lei?
    • Like 0
    • @ Crabu
      Cristian check icon
      Ah, dar chiria nu te intrebi daca o fi crescut?

      PS: te obliga cineva sa cumperi daca nu-ti convine? sta careva cu pistolul la ceafa ta?
      • Like 0
    • @ Crabu
      check icon
      Eu mi-as pune ittrebarea si altfel: Dar- cand a scazut tva-ul...Mega-Image ( sau Carrefour sau- care mai vrei tu..) au scazut pretul? Ca- uite- au cumpar aceleasi lucruri ( cu mici variatii) - mereu- si de un an tot observ cum creste pretul intr-o nesimtire ( desi nu apare in niciun raport de inflatie);
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult