Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Smiley, despre businessul său în muzică: „Nu mă văd făcând altceva. Nici măcar în momentele grele, în care parcă nu se câștigă îndeajuns de mulți bani încât să plătim chiria”. GENERAȚIA B

Smiley

Vorbesc cu Andrei Maria, despre cel mai nou videoclip Smiley, „Îndrăgostit (deși n-am vrut)”, care a înregistrat 700.000 de vizualizări în 24 de ore de la lansare. Regizat de Ionuț Trandafir, cel care a făcut și „Pierdut buletin”, videoclipul a costat în jur de 10.000 de euro, bani pe care are șanse să și-i scoată din streaming video și din drepturi de autor. 

„Proiectul Smiley merită investiția, pentru că poduce succes și vinde bilete”, spune Andrei Maria. Smiley este chiar el, dar, văzut din perspectiva HaHaHa Production, casa de producție pe care a fondat-o în urmă cu zece ani, Smiley este un alt artist.

Ca oricare altul, are nevoie de investiție și de promovare pentru a avea succes și a deveni profitabil din punct de vedere financiar. „Eu reușesc să-mi ascult și albumele ca și când nu ar fi ale mele”, povestește Andrei Maria într-un interviu pentru Republica.ro.

A început HaHaHa Production din pasiune, dar ca pasiunea să poată să meargă mai departe trebuie să respecte regulile unei afaceri.

Prima casă de producție cu canal YouTube, primul artist cu Facebook

„HaHaHa Production a luat naștere din nevoie. Eu am început studioul pentru că aveam nevoie de un loc în care să îmi pun în aplicare ideile muzicale. Am fost o mână de oameni: eu, Alex Velea, Baxter, Șerban Cazan, mai mulți. Am început-o pur și simplu din pasiune, iar ușor, ușor, ne-am dat seama că sistemul care era atunci în România, era ușor depășit. Ne-am dat seama că am putea să facem mai mult decât doar să creăm muzica și după aceea să o pierdem de sub control. Și așa au luat naștere departamentul de Management, departamentul de PR, de Marketing, de Online marketing. Ele sună ca niște departamente, dar, de fapt, atunci fiecare om avea departamentul lui. Voiam să obținem mai mult de la muzica noastră, să o promovăm mai bine, să le dăm o mână de ajutor și caselor de discuri din România. Noi întotdeauna am avut idei de promovare, de clipuri, de campanii și ne place să dezvoltăm artiști de la zero”, spune Andrei Maria. 

HaHaHa Production a fost prima casă de producție cu canal de YouTube, iar Smiley a fost primul artist din România care a avut pagină de Facebook.

Investiția inițială într-un artist: minimum 10.000 de euro

Astăzi, casa de producție are cinci studiouri de înregistrare și de creație și unul de live, unde se pot face repetiții, iar trupele pot fi înregistrate „cu totul”, oameni care se ocupă de management, booking, comunicare, marketing, marketing online. „Noi suntem de fapt un conglomerat de firme, pentru că firma care se ocupă de management e separată, firma care se ocupă de online management e separată. Am făcut treaba asta cu prietenii și am zis că fiecare trebuie să aibă departamentul lui separat, Baza este miezul creativ, miezul de producție în care se creează muzica, iau naștere proiecte noi, iau naștere artiști noi, descoperim talente noi, pe producție, pe compoziție”, arată Andrei Maria. 

La HaHaHa e un du-te vino de oameni, pe care îi e greu să-i numere: producători, scriitori care lucrează pe anumite proiecte, artiști cu trupele lor și cu echipele lor. Ca să dezvolți un artist, ai nevoie la început de cel puțin 10.000 de euro pentru o piesă, un clip, promovare. 

500 - 1.000 de euro de concert pentru un artist la început de drum

„La HaHaHa Production, poți să faci absolut totul de la zero: muzică, artist development, artist management, booking, promovare, marketing. Partea proastă, în momentul în care dezvolți un artist, este că primii ani nu câștigi bani. Să zicem că ești în situația că iei un artist și ai reușit să ai succes cu el din prima piesă, ceea ce se întâmplă destul de rar. Nouă ni s-a întâmplat cu Alex Velea, cu Feli, de exemplu, cu Smiley, cu Radio Killer… Dar avem și exemple în care a trebuit să scoatem mai multe piese, să investim în mai multe clipuri, să investim mai mult în artiști ca să înceapă să producă bani. Problema e că, la începutul carierei, artiștii din concerte sau din alte surse nu câștigă prea mult. Câștigă între 500 și 1.000 de euro la un concert pentru toată organizația: adică artistul, care ia cei mai mulți bani, trupa sau dansatorii sau staff-ul... Investiția în muzică se scoate foarte greu și e foarte riscantă”, explică Andrei Maria. 

„Mama a avut grijă să nu cheltuim prea mulți bani, ne mai atenționează din când în când”

Nimeni nu rezistă în acest business dacă nu este pasionat, dacă muzica nu face parte din viața lui. De când a apărut casa de producție, Andrei Maria a investit constant bani în ea. General Manager este fratele său, Filip, iar mama lor este la rândul ei apropiată de afacere. 

Nu mă văd făcând altceva. Nici măcar în momentele grele, în care pare prea mult, în care pare că nu ne iese, în care parcă nu se câștigă îndeajuns de mulți bani încât să plătim chiria, întreținerea și salariile. Mai sunt și luni din acestea

„Mama a avut grijă să nu cheltuim prea mulți bani, ne mai atenționează din când în când. Pentru că scopul nostru primordial nu e să facem bani, suntem toți artiști și facem o grămadă de lucruri, ba prea scumpe, ba investim în unele lucruri care nu produc bani, doar așa de amorul artei. Ne mai atenționează din când în când, are grijă să se facă plățile la timp, lucrurile astea de contabilitate primară, dacă vrei să spui așa. Am investit foarte mulți bani, este locul în care am investit bani. În rest, nu am făcut nimic cu banii, mi-am luat o casă și atât. Altceva nu fac, mai fac excursii și cam atât”, spune Andrei Maria.

Sursele de bani din industria muzicală sunt reprezentate de streaming, care include platforme precum YouTube, Deezer sau Spotify, magazine precum iTunes și Google Play, concerte, drepturi de autor, în cazul pieselor de succes, și contractele de imagine. Însă există și momente dificile.

Andrei Maria: „Nu mă văd făcând altceva”

„Momente grele există tot timpul. Le trec cu dragostea pentru muzică și cu faptul că ăsta e lucrul care mă pasionează cel mai mult în acest moment al vieții. Nu mă văd făcând altceva. Nici măcar în momentele grele, în care pare prea mult, în care pare că nu ne iese, în care parcă nu se câștigă îndeajuns de mulți bani încât să plătim chiria, întreținerea și salariile. Mai sunt și luni din acestea”, spune Andrei Maria.

La două zile de la lansare, clipul „Îndrăgostit (deși n-am vrut)” avea 1,2 milioane de vizualizări. Este cel mai rapid succes de care s-a bucurat o piesă Smiley pe YouTube. 

Clipul a trecut prin mai multe variante, cu mai mulți regizori, însă, în final, câștigătoare a fost ideea lui Ionuț Trandafir care a propus imaginile cu manechinele fără cap care se plimbă prin oraș. Andrei Maria a venit cu o completare, un magazin de pălării, în care să fie doar capetele. 

„Mă bucur mult că Trandafir a avut viziunea asta și se potrivește foarte bine cu piesa, e foarte frumos. Și piesa mi se pare foarte frumoasă. Nu există oameni normali care să nu fi trăit vreodată sentimentul ăsta. Mie mi-e ușor să îl descriu în muzică, mi-e foarte greu să vorbesc despre asta, să îmi exprim sentimentele în cuvinte. Oamenii care mă cunosc știu că eu par destul de distant când e vorba de exprimat sentimente prin viu grai, e mai ușor să mă exprim cântând”, spune el. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Foarte bine! Mult succes!
    • Like 0
  • Crabu check icon
    Articolul si asa zisul interviu face parte din promovarea artistului si noului sau videoclip. Cum zicea ca se cheama marketing online, parca asa ceva! Imi pare rau dar Smiley nu cred ca a nimerit bine aici!
    • Like 0
  • Titlul nu are legatura deloc cu textul, pentru ca simpaticele opinii despre "afaceri", chiar daca in zona muzicii, ale lui Smiley, nu au vreo atingere cu businessul!
    Artistul pare sa se mire ca se confrunta cu riscuri, crede ca nu-i mare scofala ca din ceea ce face si-a facut doar o casa etc...
    • Like 2
    • @ aurora oncescu
      Crabu check icon
      Bravo, bine zis!
      • Like 0
    • @ aurora oncescu
      check icon
      Subscriu!
      De altfel asta e mkt on-line- nicidecum "articol interviu"
      Daca s-ar fi vrut un articol- interviu despre lumea muzicii l-ar fi intrebat pe Ordean, sau pe Ionescu, sau, de ce nu, pe Moga sau Costi Ionita ( asta nu stiu daca mai e in tara...);
      Astia fac business.
      • Like 0
  • check icon
    Eh...ce sa zic...
    Astia-s oamenii;
    Pe mine inca ma mai mira de ce asculta Sorin Salam ( sau cum l-o chema pe ala) sau Adrian Minune si...mai nou- Smiley!
    Piesa asta nu are nici haz nici greutate nici...nimic ( nici macar un mesaj mai acatarii) si cu toate astea un milion de pusti ( ca nu-mi imaginez cine altcineva - nici macar fiica mea de "generala"- nu asculta asa ceva);
    Poftim comentariu;
    Cat despre promotie- mdea..iaca "promo" sa-i vaza lumea clipul de 10 mii de euro...
    Dar- apropos- pe ce s-au "dus" banii? 9 000 ideea si 1000 plimbarea prin oras?
    • Like 0
  • Crabu check icon
    Ce sa insemne ca nu avem comentarii la acest articol? HaHaHa, Smiley vs. Trump!
    Frate cand il vezi ca se vaita cu problemele lui, doamne ce greu ii este sa supravietuiasca, parca iti vine sa-i dai din putinul tau sa ajuti omul! Cata ipocrizie! Este peste tot pe unde te intorci, pe unde te uiti, pe unde mergi Smiley, Smiley, Smiley si asta de ceva ani! Chiar acum il aud in mall! Fuck!
    • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult